Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Komentáře: Zobrazení: Řazení:
Krátce o fenoménu "americké kultury" | 148 comments (140 topical, 8 editorial, 2 pending)
A jeste neco Postavo (none / 0) (#36)
Vaclav Neckar mladsi prosim 30.12.2003 17:16:39 MET
(User Info)

Ja se do Indie nechal ockovat na Hepatitis A,B a C (myslim) a dochtor rikal, ze kdyz prijdu jeste jednou za 6 mesicu, tak mi to bude trvat 20 let. To teda kecal? Nerad bych jel do Indie za 11 let s cistym svedomim a zhebnul tam na zloutenku.

[ Parent ]
 
 
Ockovani (none / 0) (#37)
Postava do jazzu 30.12.2003 17:26:01 MET
(User Info)

Tak ted jsi me trochu zaskocil. To byla kombinovaná vakcína? Tedy na všechny tři? Nebo se ta informace o 20 letech vztahovala pouze na áčko? Nejjistější by samozřejmě bylo nechat si stanovit protilátky, protože stejně to klesá postupně, a ne že najednou jsi bez nich. Navíc ta kinetika je u každého jiná (někdo se nechytne vůbec). Ale jinak to áčko je celkem v párku - když to přežiješ, tak se nemáš čeho bát.

Každopádně se ale pokusím zjistit, jaký je dnes aktuální stav s těmi protilátkami, protože mé současné informace asi nebudou nejnovější.
 
"He who fucks nuns will later join the church"
[ Parent ]
 
 
Byly tri najednou (none / 0) (#42)
Vaclav Neckar mladsi prosim 30.12.2003 17:42:57 MET
(User Info)

A dostal jsem je dvakrat po nekolika tydnech. Pak rikal jeste jednou za pul roku a mam vystarano na dvacet let. Tak se ho taky preptam. O tom, ze nekdo nezabere vubec nic nerikal, ale to je asi minimalni pravdepodobnost ne?

[ Parent ]
 
 
Mladej očkovanej Neckáři (none / 0) (#60)
Postava do jazzu 31.12.2003 10:37:19 MET
(User Info)

Díval jsem se na weby očkovacích center a furt mi to nějak není jasný. V době, kdy jsem se to ještě musel učit, tak určitě žádná vakcína proti hepatitidě C nebyla, teď se sice specializuju na játra, ale nějaká očkování jdou mimo mě, protože nejsou vidět, ale stejně z toho, co se ke mně mimochodem dostane, mám pocit, že ÚČINNÁ vakcína proti HCV stále není.
No a nenašel jsem ji ani na těch webech.
Tohle je odkaz sice na laickou stránku, ale je tam dost konzistentně shrnuto to, co asi potřebuješ vědět: http://www.vseozloutence.cz/ockovani.php

Ještě k té hepatitidě B: sice se uvádí, že imunita je doživotní, ale myslím, že o tom lze se zdravým rozumem úspěšně pochybovat. Matně si pamatuju, že se o tom pochybovačně vyjádřila i doc. Lobovská, která nás měla na infektologii. (Mimochodem, uvaž, kdy byla vakcína vyvinuta a jestli tedy mohla být zkoušena dostatečně dlouho, aby se dal predikovat stav organismu po šedesáti letech - což je dost pravděpodobná doba přežití).

A k tomu áčku - sice tam uvádějí 20 let, ale následně doporučují radši počítat tak s 10-15 lety.

Lidi, kteří se nechytnou: no, máš pravdu, že úplně běžné to není, ale také nevím, jak definovat, že je to "vzácné". Mám jednoho nebo dva spolužáky, kterým se béčko nechytlo. Je to sice houby vzorek, ale stejně.

"He who fucks nuns will later join the church"
[ Parent ]
 
 
Ještě k céčku (none / 0) (#61)
Postava do jazzu 31.12.2003 10:54:52 MET
(User Info)

Tohle je nejčerstvější, co jsem našel na MEDLINEu:
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/106563494/PDFSTART

Pokud jsi zbabělec a nechceš to celý číst, tak před Conclusion píčou, že preventivní vakcína je ve stadiu výzkumu...ale neboj, když nebudeš fetovat, transfundovat a šukat, tak to nedostaneš.

"He who fucks nuns will later join the church"
[ Parent ]
 
 
aha (none / 0) (#63)
alias 31.12.2003 10:58:49 MET
(User Info)

mas pravdu, Postavo, na ty fetaky jsem zapomnel.

[ Parent ]
 
 
Ještě k tomu "chytání se" (none / 0) (#66)
Postava do jazzu 31.12.2003 11:28:54 MET
(User Info)

Ono je to vůbec složitý.
Třeba takové očkování proti TBC. Určitě i Ty jsi byl na základce (možná i na gymplu) proti ní očkován a byl Ti pak měřen Mantoux (ten pupenec po vpíchnutí tuberkulinu). Ten má dolní a horní hranici. Když máš malej, svědčí to pro slabou imunitní odpověď organismu, když velkej (norma je asi 6-12 mm) svědčí to pro hyperergickou reakci, která může bejt způsobená jak Tvým silným organismem, tak tím, že jsi byl v kontaktu s TBC. No, já měl vždycky tu dolní hraniční (6 mm). Ale pak jsem asi rok při škole děla jako brigádu ošetřovatele na chronickým oddělení v Bohnicích. Tam (protože se odtamtud odcházelo prakticky buď jen nohama napřed nebo jako "odlifrování" jinam, třeba do TBC léčebny) bylo asi těch Kochových bacilů ve vzduchu docela dost. Takže jsem potom měl pupenec asi 11 mm. Říkal jsem si tedy, jak jsem teď v pohodě (na RTG plic nebyly žádné změny). No a teď, po pěti letech na patole (kde se setkáš i s tuberou sakra otevřenou) mám pupen skoro na 3 cm a na plicích stín vzhledu prodělaných tuberkulózních změn....

Ale uznávám, že to je specifická problematika, protože zde jde o bunitu buněčnou, ne humorální (protilátkovou).
"He who fucks nuns will later join the church"
[ Parent ]
 
 
TBC (none / 0) (#72)
jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 31.12.2003 12:26:33 MET
(User Info)

to by mně docela zajímalo, co znamená ta "slabá imunitní odpověď". Já jsem měl při té kontrole tak slabou, že nad tím dochtorka chvilku kroutila hlavou, pak to trochu podrbala aby se to zvětšilo a pak mávla rukou... zajímá mi to osobně i proto, že jsem se narodil v porodnici kde jedna setra měla, jak se později ukázalo, TBC a byl jsem proto údajně jako malý dítě v nějaký preventivně sledovaný skupině.

Sorry za pracovní otázky (i když to máte vy doktoři a my "vod počítačů" stejný, lidi si myslí že nás baví o tom každýmu dokola vykládat a zdarma radit), jsem u VZP a číslo průkazky na požádání pošlu :)


------------------------------
Jezovec jsem, a jezovec budu.

[ Parent ]
 
 
Slabý jezovec (none / 0) (#73)
Postava do jazzu 31.12.2003 12:43:02 MET
(User Info)

No, správně by měla po zjištění malého pupínku provést nové očkování.

Ovšem, fakt je, že (jak i z mého příkladu vyplývá) očkování proti TBC neochrání před infekcí, ale ochrání před těžkými a většinou fatálně probíhajícími formami tuberkulózy jako je miliární tuberkulóza (rozsev po celém těle) a tuberkulózní meningitida (tuberkulózní zánět mozkových plen). Teda, pokud u Vás nedojde k nějakému snížení imunity (AIDS, chemoterapie, život pod mostem).

Jinak, mě zas "doktorské otázky" tolik neobtěžují. Aspoň mě to nutí občas oprašovat nebo si obnovovat znalosti z oborů, kteréjsou mimo mou úzkou specializaci.

"He who fucks nuns will later join the church"
[ Parent ]
 
 
díky za vysvětlení (none / 0) (#84)
jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 01.01.2004 11:09:31 MET
(User Info)




------------------------------
Jezovec jsem, a jezovec budu.

[ Parent ]
 
 
jaste k tem hepatitidam (none / 0) (#62)
alias 31.12.2003 10:57:23 MET
(User Info)

Ja bych si, podobne jako Postava netroufal tvrdit ze immunita proti jakekoliv hepatitide je nebo neni celozivotni, osobne neznam ani jeden pripad druheho vyskytu tohoto onemocneni. Navic, hepatitis B je prenosna POUZE krvi, takze obetmi jsou bud pacienti kteri dostanou transfusi nedostatecne vysetrene krve, chirurgove nebo pathologove a pochopitelne tez homosexualove. Clovek, ktery do tehle kategorie nepatri se nemusi moc obavat.

[ Parent ]
 
 
On je rozdíl (none / 0) (#64)
Postava do jazzu 31.12.2003 11:07:20 MET
(User Info)

mezi celoživotní imunitou po onemocnění a po očkování.

Já třeba věřím tomu, že po prodělání hepatitidy A zůstane celoživotní imunita, ale nevěřím tomu, že by zůstala po vakcíně Engerix. Ne proto, že by ta vakcína byla špatná, ale proto, že ta vakcinace nevyvolá stav identický s onemocněním, kinetika normálního viru a těch imunogenních partikulí v očkovací látce je odlišná (i u živých vakcín), takže odpověď imunitního systému pak není plnohodnotná.

"He who fucks nuns will later join the church"
[ Parent ]
 
 
Jo, na C nejsem (none / 0) (#65)
Vaclav Neckar mladsi prosim 31.12.2003 11:21:11 MET
(User Info)

Zrovna jsem koukal do ockovaciho prukazu a tam stoji hepatitis A a B.  A a C je meningitis.

Taky mi jeden cestovatel rikal, abych se "ockoval" tim, ze budu srkat male davky vody z kohoutku v restauracich, ktere budu postupne zvysovat, jak si bude imunitni system zvykat, ale tomu moc neverim. Jemu to tak pry funguje a nikdy se neockoval.

[ Parent ]
 
 
Je to prostě (none / 0) (#67)
Postava do jazzu 31.12.2003 11:29:47 MET
(User Info)

borec.
"He who fucks nuns will later join the church"
[ Parent ]
 
 
ty chudy decka (none / 0) (#68)
HUSITA 31.12.2003 12:00:07 MET
(User Info)

by v smetistich asie, afriky a jizni ameriky neprezily do dospelosti kdyby se
pro spoustu pathogenu netvorila prirozena immunita ziskavana
od narozeni prostredim.
Takova zdravim kypejici sklenikova kyticka z evropy ci severni ameriky ,i mnohdy ockovana, po hltu vody,podani rukou,nadechnuti prachu zvednuteho vetrem chytne veci ktere mistni hladovy otrhanec nikdy nedostane.

[ Parent ]
 
 
To je sice pravda, (none / 0) (#70)
Postava do jazzu 31.12.2003 12:23:35 MET
(User Info)

"by v smetistich asie, afriky a jizni ameriky neprezily do dospelosti kdyby se
pro spoustu pathogenu netvorila prirozena immunita ziskavana
od narozeni prostredim."

Jenže větší roli tu hraje to, že dětská úmrtnost je to několikrát větší než v Evropě, takže se těch chudých děcek opravdu dospělosti moc nedožije a přežijou jen ty nejsilnější.
"He who fucks nuns will later join the church"
[ Parent ]
 
 
to je pohled ze skleniku (none / 0) (#74)
HUSITA 31.12.2003 12:47:51 MET
(User Info)

faktem je ze tam populace NEUBYVA, a to je z Darwinistickeho pohledu dulezite.
Jinak jsem jen chtel poznamenat ze to "sklenikove prostredi" v nemz jsou zde deti vychovavany vede k spatne vyvinutemu imunitnimu systemu, pocinaje stonanim z kazdeho patgogenu ktery zaklepe na okno a konce tezkymi allergiemi a astmatem ziskanych
z tech sterilnich detskych pokoju.

[ Parent ]
 
 
Neubývá, (none / 0) (#75)
Postava do jazzu 31.12.2003 12:58:12 MET
(User Info)

protože na 5 dětí jedné matce zemřelých připadá dalších 5 přeživších...
Tady je už normální mít jen jedno dítě...
A maj ho i ti, co by v Africe nepřežili.

"He who fucks nuns will later join the church"
[ Parent ]
 
 
regrese (none / 0) (#76)
HUSITA 31.12.2003 13:33:04 MET
(User Info)

no to pak znamena ze populace si strada vic a vic vad.
napriklad
S C-sekcema nebude eventualne zenska ktera bude rodit normalne( za stara vymrely nebo po jedne C uz dalsi deti nemely).
No ty s nizkou fertilitou ji "poslou dal" uzitim "in vitro"

[ Parent ]
 
 
Davky vody z kohoutku (none / 0) (#69)
TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 31.12.2003 12:16:40 MET
(User Info)

Teda nejsem lekar, ale ty rostouci davky vody z kohoutku mozna pomuzou proti prujmu, jako ochranu pred zloutenkou nebo infekcni chorobou bych na ne nespolehal.

[ Parent ]
 
 
voda z vodovodu. (none / 0) (#80)
alias 31.12.2003 23:02:04 MET
(User Info)

ja jsem podobny pokus na sobe nedelal, cele dva roky, co jsem byl v habesi jsem si i zuby pucoval mineralkou a prezil jsem tu dobu bez jakehokoliv onemocneni. ale fakt je, ze takove mikroinfekce, at jiz jakehokoliv druhu pusobi podobne jako aktivni ockovani, moje prvni medicinske misto byla zrovna infekce a ja tam nedrapnul ani rymu.bud kvuli zvysene hygiene, nebo prave skrzeva ty mikroinfekce.

[ Parent ]
 
 
bublinova mineralka (none / 0) (#82)
HUSITA 31.12.2003 23:40:50 MET
(User Info)

uz nakych 20 let na cestach nepiju nic jineho nez co ma bubliny...od piva pres vsecky koly a mineralky.A BEZ LEDU.

S mineralnima vodama bez bublin je v "rozvojovych" zemich problem, oni naplni uzitou flasku vodou z vodovodu...ci hur.

[ Parent ]
 
 
Leadless (none / 0) (#83)
jednorozec 01.01.2004 00:46:25 MET
(User Info)

uz nakych 20 let na cestach nepiju nic jineho nez co ma bubliny...od piva pres vsecky koly a mineralky.A BEZ LEDU.

Právě na to BEZ LEDU jsme jednou, coby zelenáči, s manželkou zapoměli. V Tunisu. Dali jsme si ho do pastis, a tím pádem padli do pasti.

Nebudu tu následky rozvíjet - ponechám je představivosti Sprcháčů.
Tak rychle jsem od té doby asi už nikdy nesprintoval...



[ Parent ]
 
 
agua con gaz (none / 0) (#94)
neckar 10.01.2004 22:42:54 MET
(User Info)

zit delsi dobu v cizi zemi a nepouzivat jeji vodu predstavuje velky problem. Znamena to necistit si zuby, nejist zeleninu a salaty umyte v mistni vode atd. atd. Kdyz domorodci piji vodu tak poc ji take nepit. Jde akorat o to aby si ten vas telesny system zvykl  na tu misti floru and faunu ktera plave ve vode. Je potreba se otuzit! Jinak vetsinou pepto bismol staci na vyreseni popripadnych behavych problemu.

[ Parent ]
 
 
Bez ledu (none / 0) (#97)
HUSITA 10.01.2004 23:15:14 MET
(User Info)

pred plysem jsem jak uz se obecenstvo dovedelo dostal autem z Vidne do CSSR.

No a v te dobe bylo v cesku asi par tuctu pump ktere mely unleaded benal a ta rakouska potvora to potrebovala.

No a ja teda prijedu k pumpe ktera to ma S KUPONAMA ktere na benal musel clovek koupit, za penize neprodali.

a tak povidam podavajic kupony tomu obsluznymu soudruhovi
 40 litru BEZ LEDU:-)))))

[ Parent ]
 
 
Velice se priklanim (none / 0) (#148)
HUSITA 24.01.2004 23:10:52 MET
(User Info)

k tomu ze Hep A prodelana je pro imunitu hodnotnejsi.
Ovsem to je myslim i jinych pathogenu.Ockovani i kdyz ne perfektni ma dulezity vyznam snizit nachylnost cele populace pod jistou hodnotu.

[ Parent ]
 
 
Tím bych si nebyl tak jist. :-) (none / 0) (#145)
Guy Peters 24.01.2004 22:29:31 MET
(User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

HBV je 200x více nakažlivý než HIV.

[ Parent ]
 
 

Krátce o fenoménu "americké kultury" | 148 comments (140 topical, 8 editorial, 2 pending)
Komentáře: Zobrazení: Řazení:

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Velice se priklanim by HUSITA
- Ano, tak to má být. by Guy Peters
- Tak jsem si to přečetl až dnes. by Guy Peters
- Tím bych si nebyl tak jist. :-) by Guy Peters
- Fenomen americké kultury by Ales Zeman
- Mole file at FBI! by jezovec
- To nic, Michaelo... by Vodnik
- Tak tohle by Michaela
- Mole... by Vodnik
- Michaelo, by Vodnik
- som by Michaela
- Žádná práce.. by gogo
- :))) tak by Michaela
- Nebuďte si tak jistá by gogo
- Vzhledem by Michaela

Powered by Scoop
Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz. plné znění podmínek.

registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky