Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Komentáře: Zobrazení: Řazení:
Česká justice aneb soumrak zdravého rozumu | 183 comments (183 topical, editorial, 0 pending)
Positivistické hledisko není určující (none / 0) (#45)
--Guy Peters-- 25.02.2003 09:15:01 MET
(User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/index.html

Ano, v Listině je to skutečně tak. Nicméně to nelze brát jako dogma. Legislativa se často (ke své škodě) od theorie odchyluje.

Ad základní práva. Tenhle pojem v tomto kontextu nesprávný, protože "základní práva" (basic rights) jsou synonymem pojmu "lidská práva" (human rights). Zde však Listina míní občanská práva.

Ad práva národnostních a etnických menšin. To authoři Listiny nevěděli kam dát. :-) Já je řadím mezi sociální práva, protože jsou kolektivní. Ale uznávám, že jejich kategorisace je sporná.

Ad hospodářská, sociální a kulturní práva. Podle mne má být pojem stručný. Proto je tolik přívlastů vedle sebe zbytečných.

Ad právo na soudní a jinou právní ochranu. Typické občanské právo. Authoři Listiny ho dali zvlášť, aby ho vypíchli, ale to nebylo šťastné. Zákaz diskriminace také není zvlášť.

Z výše psaného tedy vyplývá, že s Vámi nesouhlasím.

[ Parent ]
 
 
Bill of Rights (none / 0) (#46)
--Tomas Pecina-- 25.02.2003 09:32:37 MET
(User Info)

Základní práva (fundamental, nikoli basic rights) ve smyslu Listiny bych mezi občanská práva neřadil, protože jsou to svou podstatou lidská práva základní, fundamentální, "bez přívlastku". Nemají přímou souvislost s "občanstvím", vztahem fyzické osoby ke státu, a jsou ve stejné míře zajišťována všem bez rozdílu (zatímco občanská práva mohou být do jisté míry vázána občanstvím dané osoby - např. právo spolčovací a shromažďovací lze upřít cizincům; to předpokládal např. Sněmovnou zamítnutý návrh nového správního řádu - politická práva jakožto podmnožinu práv občanských lze omezit i dalšími kritérii, viz např. čl. 21 Listiny).

Právo na soudní a jinou právní ochranu je postaveno zvlášť podle mého soudu správně, protože to není ani základní, ani politické právo (náleží každému).


* STÁVKOVÁ POHOTOVOST!

[ Parent ]
 
 
Oprava - na mě je ještě moc ráno, sorry (none / 0) (#48)
--Tomas Pecina-- 25.02.2003 09:33:45 MET
(User Info)

Ne správního řádu, ale shromažďovacího zákona, samozřejmě!


* STÁVKOVÁ POHOTOVOST!

[ Parent ]
 
 
Základní práva (none / 0) (#55)
--Guy Peters-- 25.02.2003 11:02:12 MET
(User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/index.html

ať již překládána jako basic rights či fundamental rights jsou synonymem pojmu "lidská práva" jako celku.

Základní práva podle Listiny jsou synonymem pojmu "občanská práva".

"Nemají přímou souvislost s "občanstvím" Ano. Je terminus technicus, o jehož vhodnosti můžeme pochybovat, ale to je tak všechno proti tomu můžeme dělat. Jsem odpůrcem tvorby nových pojmů, sice údajně lepších, ale umělých. Klassickým příkladem je "právnická osoba" v. "organisace".

"např. právo spolčovací a shromažďovací lze upřít cizincům; to předpokládal např. Sněmovnou zamítnutý návrh nového shromažďovacího zákona" V žádném případě. Listina toto v čl. 19, 20 a 42 vůbec neumožňuje. Taková právní norma by byla protiústavní. A přiznám se, že si vůbec nevzpomínám, že bych takovou právní normu v návrhu zákona viděl.

"Právo na soudní a jinou právní ochranu je postaveno zvlášť podle mého soudu správně, protože to není ani základní, ani politické právo (náleží každému)." Proto mělo být mezi "základními právy" podle Listiny.

[ Parent ]
 
 
Terminologie (none / 0) (#56)
--Tomas Pecina-- 25.02.2003 11:16:12 MET
(User Info)

Nesouhlasím, dělení z hlediska univerzality nebo speciality vymezení jeho nositelů, které jsem prezentoval, na práva lidská -> občanská -> politická, je přirozené a logické.
V žádném případě. Listina toto v čl. 19, 20 a 42 vůbec neumožňuje. Taková právní norma by byla protiústavní. A přiznám se, že si vůbec nevzpomínám, že bych takovou právní normu v návrhu zákona viděl.
Bylo to pouze částečné omezení. Jako cizinec jste se směl shromáždění zúčastnit, ale nesměl jste je svolat, resp. jeho svolání ohlásit obecnímu úřadu. Souhlasím, že ústavnost takové úpravy je sporná, protože by znemožnila konat např. shromáždění odmítnutých žadatelů o azyl nebo i shromáždění emigrantů (v návrhu byla podmínka bydliště v ČR).
"Právo na soudní a jinou právní ochranu je postaveno zvlášť podle mého soudu správně, protože to není ani základní, ani politické právo (náleží každému)." Proto mělo být mezi "základními právy" podle Listiny.
Je universální, ale ne základní ve smyslu ostatních základních práv podle Listiny.


* STÁVKOVÁ POHOTOVOST!

[ Parent ]
 
 
TAK TO JOO (none / 0) (#59)
--HUSITA-- 25.02.2003 11:28:08 MET
(User Info)

samozrejme blazni by meli mit pravo si zvolit vedeni blazince a kdyz se do statu nahrne dostek ilegalu tak muzou zvolit cechum prvniho primo zvoleneho prezidenta,pokud ta komedie 28teho nevyjde.

HOVNO!
Cizinec je host a ma JEN narok na ZAKLADNI LIDSKA PRAVA plus kopanec do prdele kdyz se mu to nelibi.

[ Parent ]
 
 
meli si je strcit do riti (none / 0) (#47)
--HUSITA-- 25.02.2003 09:33:39 MET
(User Info)

práva národnostních a etnických menšin. To authoři Listiny nevěděli kam dát.

zadny neexistuji!!! Nic nez lzi a podvod.
Je to vymysl patych kolon a vychcanych tlup kteri si vydupavaji vymozenosti NA UKOR svych spoluobcanu.

Postup by mel byt podle stupne nebezpecnosti:
Potlaceni takovych roupu osvetou a asimilaci
Trestani cinnosti rozvraceni statu kriminalem
Trest snrti pro vlastizradu za vedeni revolt

[ Parent ]
 
 
Ja si teda dovolim prozmenu nesouhlasit s Vami. (none / 0) (#49)
--Olga Kubova-- 25.02.2003 09:53:41 MET
(User Info)

Tzv. zakladni prava a svobody se deli na dve kategorie: lidska prava a obcanska prava. Rozdil mezi nimi spociva v okruhu adresatu: zatimco obcanska prava musi ten ktery stat dodrzovat jen vuci svym vlastnim obcanum, lidska prava plati pro vsechny lidske bytosti na jeho uzemi (resp. na svete). Takze napr. pravo na zivot je lidske pravo, zakaz muceni je lidske pravo, pravo na soudni ochranu je lidske pravo; pravo sdruzovat se v politickych stranach nebo pravo volit je obcanske pravo, protoze cizincum je stat muze zakazat, resp. nepriznat.

Jakekoliv dalsi cleneni (politicka prava atd.) uz je podruzne a vlastne jenom popisuje oblast, kterou dotycne pravo zasahuje.


[ Parent ]
 
 
zdravy rozum (none / 0) (#50)
--HUSITA-- 25.02.2003 10:14:24 MET
(User Info)

Moc pekne receno. Samozrejme Judri maji s jednoduchosti problemy a tak mame dnesni pravni gulas.

[ Parent ]
 
 
Dotaz pro O. Kubovou. (none / 0) (#51)
--Michaela Tomanova-- 25.02.2003 10:15:41 MET
(User Info)

Rada bych vedela pani Kubova,zda toto rozdeleni jak jste jej nastinila je nejak univerzalni, nebo je to uzus platici omezene?
Dekuji.


[ Parent ]
 
 
Theoretické dělení (none / 0) (#53)
--Guy Peters-- 25.02.2003 10:51:41 MET
(User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/index.html

Žádné theoretické dělení není závazné (např. dělba práva na právní odvětví). Nicméně legislativa a posléze aplikace práva by jej měla respektovat.

[ Parent ]
 
 
Diky Petersi (none / 0) (#68)
--Michaela Tomanova-- 25.02.2003 12:07:04 MET
(User Info)

zajimalo mne to totiz v souvislosti se situaci v Estonsku, kde podstatna cast 33% ruskojazycne mensiny (nicmene tento statut ji neni priznan) spada do kategorie tzv. lidi bez obcanstvi. Nejsou obcany ani Ruska apod, a jejich dokumentem je tzv. "pas neobcana". Se vsemi dusledky z toho vyplyvajicimi. Neznam je vsechny detailne,protoze bohuzel nejsem s pravnim systemem zde tak podrobne obeznamena vzhledem k jazykove bariere a neochote zdejsich uradu i zakladni informace poskytovat v jinem nez estonskem jazyce (jazykovy zakon)

Zvlaste pikantni je, kdyz se takovemu "neobcanovi" neco prihodi v cizi zemi, ze vsech zastp.uradu ho vykazou, nebot neni jejich obcanem :(.

Moznost ziskat obcanstvi tu je. Musi se slozit velmi narocna zkouska z estonskeho jazyka, ktera obsahuje otazky, ktere nejsou schopni spravne odpovedet ani Estonci,treba i na urovni ministru, jak se ukazalo v nejakych testech.

Dalsi potiz je v tom, ze presto, ze projekt vyuky estonstiny jsou bohate dotovane z EU, tak za kursy i test samotny se museji platit pomerne vysoke castky, ktere dost lidi proste neni schopna zaplatit.

Pro nektere z te situace neni uniku a nejsou to zrovna vesele prihody.


[ Parent ]
 
 
Michaele (none / 0) (#69)
--HUSITA-- 25.02.2003 12:17:32 MET
(User Info)

To je velmi zajimave,zvlast ve svetle namluv do EU.

Pro nas mene obeznamene:

Kde se stala zakladni chyba se dostat do takove situace?

Slo to nejak od padu bolsevismu napravit?

Co je tedy reseni,navrhuje nekdo nejake?

[ Parent ]
 
 
re Husita (none / 0) (#72)
--Michaela Tomanova-- 25.02.2003 13:16:29 MET
(User Info)

to stoji za rozepsani. Odpovim pozdeji.

[ Parent ]
 
 
a co třeba článek (none / 0) (#74)
--jezovec-- 25.02.2003 13:52:44 MET
(User Info) http://sweb.cz/jezovec/

Mohu se zeptat, nebylo by to rovnou na článek? Abychom si trochu oddechli od toho řinčení zbraněmi a příprav na válku.


[ Parent ]
 
 
Paní Tomanová, Váš "estonský" příspěvek (none / 0) (#87)
--Jiri Taborsky-- 25.02.2003 17:30:49 MET
(User Info)

je případný a dokresluje bezzubost a absurditu (v tomto případě evropské) konvence o lidských právech. I malé Estonsko, navíc pod tlakem vyhovět pořadavkům ke vstupu do EU, si nenechá do svých záležitostí přespříliš foukat.

Shodou okolností probíhá teď v estonském parlamentu řízení o ratifikaci evropské konvence o lidských právech, která je jednou z podmínek vstupu Estonska do EU. A Council of Europe je připraven přijmout estonskou ratifikaci bez šestého protokolu (zrušení trestu smrti) i kdyby tady pan Peters breptal jak Kischova babička. Jenom cvok si může myslet, že Spojené Státy budou hopsat podle konvence o lidských právech víc než Estonsko.

[ Parent ]
 
 
Přílišný důraz na stát (none / 0) (#52)
--Guy Peters-- 25.02.2003 10:50:04 MET
(User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/index.html

Samozřejmě, že lidská práva lze dělit z více hledisek - já preferuji právněhistorické. Na Vašem dělícím kritériu mi vadí, že klade přílišný důraz na stát. V theorii by pak cizinci politická práva (v mém pojetí) neměli. Ve skutečnosti však ČR garantuje pouze občanům jen tato lidská práva: právo na politické strany, právo na svobodné volby (to bude nyní přístupem k EU prolomeno na místní úrovni), ius resistendi et contradicendi, práva národních menšin, právo na práci, právo na sociální zabezpečení & právo na vzdělání (výčet je úplný). Všechna ostatní lidská práva mají i cizinci (např. svobodu projevu) a často i právnické osoby.

[ Parent ]
 
 
Ne zcela souhlasím (none / 0) (#58)
--Tomas Pecina-- 25.02.2003 11:24:30 MET
(User Info)

Jakekoliv dalsi cleneni (politicka prava atd.) uz je podruzne a vlastne jenom popisuje oblast, kterou dotycne pravo zasahuje.
Je rozdíl v okruhu nositelů (nebo, jak říkáte, adresátů) práv občanských, která nelze upřít žádnému občanovi daného státu, a práv politických, k jejichž uplatňování může stát stanovit další kvalifikační podmínky, např. dosažení určité věkové hranice, délku pobytu v určitém místě, to, že občan není ve výkonu trestu odnětí svobody, apod.

Prakticky to např. znamená, že vězni nebo dítěti lze odepřít volební právo, ale nikoli právo přijímat informace a dostávat vzdělání v mateřském jazyce (čl. 25, odst. 1, resp. odst. 2, Listiny).


* STÁVKOVÁ POHOTOVOST!

[ Parent ]
 
 
kravina nad kravinu (none / 0) (#63)
--HUSITA-- 25.02.2003 11:39:18 MET
(User Info)

"dostávat vzdělání v mateřském jazyce (čl. 25, odst. 1, resp. odst. 2, Listiny)."

Jenom idiot muze takovou kravinu vypitvorit a jeste vetsi blbci tomu veri.

Meli by to jit hlasat do PNG kde je na 4 melouny obyvatel 800 jazyku:-)))))

A vubec, jaky je matersky jazyk v Irsku? V A jeste lepsi...v Tunisku?:-))))

A co Bolivie

QUECHUA, SOUTH BOLIVIAN [QUH] 850,000 in Argentina, including about 200,000 temporary laborers, about 100,000 looking for work, 500,000 living in Buenos Aires (1971 F. Hicks). Possibly 70,000 in Salta Province. Buenos Aires, some working on docks. Some in Salta Province. Alternate names: CENTRAL BOLIVIAN QUECHUA. Classification: Quechuan, Quechua II, C.



[ Parent ]
 
 

Česká justice aneb soumrak zdravého rozumu | 183 comments (183 topical, 0 editorial, 0 pending)
Komentáře: Zobrazení: Řazení:

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Drahý pane Táborský... by --Tomas Pecina--
- Pane Pecino, Vy byste to chtěl vyhrát kór snadno by --Jiri Taborsky--
- moc pekny cteni by --HUSITA--
- Pane Táborský... by --Tomas Pecina--
- S křížkem po funuse, pane Pecino, by --Jiri Taborsky--
- Dvojí občanství by --Tomas Pecina--
- Pytlíci by --Tomas Pecina--
- Ja to sledoval by --Vaclav Neckar mladsi prosim--
- Tome, Brouk Pytlík či Brouk Prskavec byl Pavlík, by --Jiri Taborsky--
- Brouk Pytlík by --Tom--
- Brouku Superpytlíku Petersi, by --Jiri Taborsky--
- Jenže od potencionálního Pytlíka by --Guy Peters--
- My v Cirkvi Piseckych by --Vaclav Neckar mladsi prosim--
- Mno, nejste si zcela jist... by --Jiri Taborsky--
- No, můžete nám dělat rozhodčího. by --Guy Peters--

Powered by Scoop
Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz. plné znění podmínek.

registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky