Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Komentáře: Zobrazení: Řazení:
Síla předsudků | 510 comments (510 topical, editorial, 1 pending)
Částečný nesouhlas (none / 0) (#2)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 29.11.2004 11:10:54 MET
(User Info)

střetnou-li se dva přístupy v bodě, který považují obě skupiny za klíčový, pak je několik možností:
- ústupek z obou stran. Buď jen ze slušnosti (host i hostitel) anebo proto, že jsme narazili na něco, co nelze nějak globálně objektivně prokázat, a tak ustoupíme, protože zvyk je pouze společenským výtvorem.
- přijmutí - z přesvědčení anebo jako vedlejší efekt přijeté něčeho jiného - např. technologie, organizace apod.
- Tolerance bez znalosti. Nevíme proč, nezajímá nás to, je to jejich podivnost...
- Setrvání a vysvětlení. Třeba se ukáže, že střet není v principu ale v projevu. Cíle se dá dosáhnout jiným vyjádřením.
- Setrvání a segregace nebo boj.

Pro situaci s oním imámem bych volil předposlední možnost. Dotknout se ženy může být nepříjemné, ovšem měl by jinak prokázat, že je mu ta dáma rovným a úctyhodným partnerem. Jinak se obávám, že nemá v naší společnosti co dělat.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
 
 
Gogo, (none / 0) (#5)
Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 29.11.2004 11:50:10 MET
(User Info)

49 ostatních imámů na té konferenci ruku ministryni stiskli. Nejedná se tedy o něco tak zásadního, jako je požití vepřového a zmíněný imám dal tedy (již poněkolikáté) najevo, že tu nemá co pohledávat.

IMHO
[ Parent ]
 
 
Třeba jen bral svoji víru opravdověji... (none / 0) (#7)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 29.11.2004 12:10:24 MET
(User Info)

To je ale jeho osobní věc. Bylo na něm, aby význam podání ruky naplnil alternativním a věrohodným způsobem.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Osáma bin Ládin... (none / 0) (#8)
Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 29.11.2004 12:18:19 MET
(User Info)

...taky bere svou víru opravdověji a já se domnívám, že jeho způsob pojetí Islámu je s životem v západní "demokracii" neslučitelný. Totéž platí pro řadu dalších a IMHO i pro tohoto imáma.

IMHO
[ Parent ]
 
 
Já netuším, (none / 0) (#10)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 29.11.2004 12:26:35 MET
(User Info)

nakolik je jeho boj náboženský a nakolik společenský, mocenský. I v druhém případě se musí tvářit, že objajuje Pravdu a pravé hodnoty.
Platí to obecně, je jen škoda, že jim to tak spolehlivě vychází.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Náboženství (none / 0) (#11)
Acht 29.11.2004 12:28:55 MET
(User Info)

by z definice mělo vést k míru, ne k boji - jakékoliv. Vše ostatní je skutečně o moci. A není v tom zdaleka sám - boj vyvolává boj - viz fundamentalismus Bushe.

[ Parent ]
 
 
Vám věřím, (none / 0) (#13)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 29.11.2004 12:31:03 MET
(User Info)

ale ne každý věřící to bere takhle.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Když to je ten problém (none / 0) (#15)
Acht 29.11.2004 12:34:04 MET
(User Info)

že ten mír bez toho boje ale jaksi stejně nemůže (na Zemi) být... A ta cesta spásy není v rituálu, ale právě ve smíření těch protikladů - a to především v sobě samém. Nejen, ale i IMHO.

[ Parent ]
 
 
Osáma bin bere svou víru opravdověji (none / 0) (#28)
vodnik007 (vodnik007@mac.com) 30.11.2004 05:46:39 MET
(User Info)

To taky delal Hitler a i dnes se Krovak opira o nabozenstvi.   "God told me"
Jerry
[ Parent ]
 
 
Obvykle se má za to (none / 0) (#9)
Acht 29.11.2004 12:25:44 MET
(User Info)

že ten, kdo bere svou víru skutečně opravdově, nepotřebuje k demonstraci té opravdovosti rituál - ať už je jakéhokoliv vyznání.

Nemůžeme to ale chtít po každém, a tak bych se řídila pravidlem moudřejší ustoupí.

[ Parent ]
 
 
To záleží co považuje za jádro (none / 0) (#12)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 29.11.2004 12:29:55 MET
(User Info)

své víry. Jestli rituál, tak nutí lidi se křižovat nebo klanět. Jestli sebeusebrání, tak sedí pod datlovníkem a mudruje, ale nikdo o něm neví. Proto se fundamentalismus spojuje spíš s těmi, co jsou vidět a co otravují ostatní.
Ale většina organizovaných náboženství stejně rituál nejen vyžaduje, ale staví na něm i cestu spásy.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Většina organizovaných náboženství (none / 0) (#14)
Acht 29.11.2004 12:31:41 MET
(User Info)

za sebou také zanechává potoky krve...

[ Parent ]
 
 
Obávám se, že to není pravda. (none / 0) (#16)
Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 29.11.2004 12:43:15 MET
(User Info)

Resp. až na tom opravdu úplně nejvyšším stupni. Jinak je mi známo ze života svatých a duchovních lidí, že čím výš duchovně byli, tím častěji přijímali svaté Tajiny a neexistovalo: "Já už do kostela chodit nemusím!"

Ale hlavně: tady nejde o rituál, v tom jim nikdo nebrání. Tady jde o kulturu společenského styku a opravdu nechápu, proč by oficiální politická představitelka státu měla se svou autochtonní (a stále ještě většinovou) kulturou ustupovat zástupci (navrch problematickému) kultury allochtonní, menšinové a navrch v prkotině, která je menšinová (stopová) i v rámci této menšiny.

IMHO
[ Parent ]
 
 
Jo, souhlas (none / 0) (#17)
Acht 29.11.2004 12:45:49 MET
(User Info)

však jsem řekla, že nepotřebuje rituál K DEMONSTRACI opravdovosti své víry. Jinak jej samozřejmě podle nátury může potřebovat a provádět dle ctěné libosti...

[ Parent ]
 
 
Pokud (none / 0) (#29)
JN 30.11.2004 05:52:05 MET
(User Info)

tomuto vyroku skutecne verite, neprejte si, aby jste se do takove situace dostal, protoze pokud to bude na Vas, nebudete mit cas alternativni a verohodny zpusob najit.

[ Parent ]
 
 
Vy v tomto (5.00 / 1) (#26)
JN 30.11.2004 05:31:12 MET
(User Info)

priklade argumentujete presne na zaklade predsudku, jak jsem se snazil popsat v clanku. Nekolik dodatecnych bodu snad pomuze vysvetlit moji pozici a uzaver.

Neziji jiz take dlouhou dobu v Evrope, ale verim, ze tam stale plati tradice, kdy pri setkani a predstavovani, zena ma vysadu podat ruku k polibeni nebo stisku. Ne prilis rozdilne pojeti od islamskeho zvyku.

Ta ministryne vedela predem, ze nejde na setkani feministickeho klubu a jake je s tim spojene riziko. Jeji pracovni napln vyzadovala znalost rozdilu mezi integraci nabozenske mensiny (souziti mensiny s vetsinou) a asimilaci (pohlceni mensiny vetsinou). Z posice jeji funkce a tradice, to byla ona, ktera mela kontrolovat situaci pri predstavovani.

Byla to jeji volba, jak se pri predstavovani chovat. Pokud zvolila za dane situace pristup vyzadujici telesny styk, znacne riskovala. 49x ji to vyslo v jednom pripade ne. Protoze to byla ona, ktera mela vyhodu zmenit zpusob predstavovani, byla to jeji chyba, ze nevedela jak se zachovat, kdyz nastala socialne trapna situace.

Svym pocinanim nejen ztratila prilezitost vytvorit ovzdusi dobre vule, ale take ukazala, ze integracnim otazkam rozdilnych nabozenstvi nerozumi.

Ten imam nemusel byt nejchytrejsi z tech padesati, ale definitivne si mohl myslet, ze je to setkani s rovnym predstavitelem statniho uradu a ne s hlavou statu. Za takove situace trvat na podani ruky se da velice rychle pochopit jako intimidace nabozenske moci statni moci. Bylo na te ministryni si uvedomit doktrinu separace statni a cirkevni (nabozenske) moci a nespolehat na znalosti nabozenskeho predstavitele. Pro citlivejsi, z takove situace je jenom krucek k tomu, brat takove chovani, jako pohrdani jeho nabozenskym presvedcenim.

Proto ty body, ktere uvadite jsou platne pro jeji chovani a v danem pripade jen okrajove pro toho imama. V podstate on mohl jenom reagovat a nemel realnou chanci zmenit kontrolu situace, krome neopodstatnene kapitulace. Z teto strany oceanu to vypada, ze pokud se jedna o rovnocennost a uctyhodnost v partnerstvi, je na te dame to dokazat a ne naopak, jak tvrdite Vy. Samozrejme rychly utok je nejlepsi obrana v pripade takove chyby a diky evropskym predsudkum, propaganda uspesne zapracovala. Jenze i protivnik se rychle uci a priste tomu tak byt nemusi a nasledky chovani neschonych ministru mohou mit docela neprijemny dopad.

[ Parent ]
 
 
Nevím, o co při tom setkání šlo (5.00 / 1) (#33)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 30.11.2004 08:23:27 MET
(User Info)

ale kdybych jako imám přijal pozvání na setkání a debatu, pravděpodobně bych očekával, že budu sedět mezi sobě rovnými, jinak nejde o debatu, ale o přednášku nebo kázání. Nadto jedu do cizí země jako host a tak, pokud mi v tom nebrání něco opravdu vážného, se budu snažit dodržovat jejich zvyky. Hostitel by měl naopak zjistit, čeho schopen nebudu a situaci nekomplikovat. Z pomětu 1:49 může plynout buď to, že oněch 49 imámů kapitulovalo nebo že ten jeden je ortodoxnější.

Pro mě není nepodání ruky tragédií. Jelikož byl ale jediný a ti zbylí vyznávají totéž náboženství, očekával bych, že svůj postoj náležitě vysvětlí a učiní gesto, kterým dá jasně a hodnověrně najevo, že ta dáma je mu rovnocenným partnerem. Pokud ji za partnera nepovažuje, neměl tam jezdit a když už tam je, tak měl odejít. Rovnoprávnost žen je zase náš předsudek, ale takový, na kterém společnost trvá.

Pokud měla ministryně předchozí zkušenost s podáváním ruky, tak se nedivím, že nevolila alternativy.

Musím ale vzít v potaz, že jsem u toho nebyl a v takových případech je důležité nejen to, co kdo udělá/neudělá, ale také JAK to provede. Dost možná vše proběhlo naprosto v pohodě a my  tady děláme z komára velblouda.

Vodníku, byl z toho incidentu nějaký záběr v TV?

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 

Síla předsudků | 510 comments (510 topical, 0 editorial, 1 pending)
Komentáře: Zobrazení: Řazení:

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Nezlobte se, by max
- Já Vás také, by Tomas
- dekuji za odpoved by magnus maximus
- OK Alesi by Astr
- Pane Magnusi, by Tomas
- diference a dalsi veci: by magnus maximus
- prirodni zakony by magnus maximus
- realita "obecna" neni objektivni by magnus maximus
- Astře, by Ales Zeman
- No tak fajn Petersi by Michaela
- slova nic nespravi by Boutros el Uam
- diky za prani, ale by Astr
- at Ti zamrzne rybnik, aby sis moh jit zabruslit by jednorozec
- Alesi by Astr
- AN SICH je an sich by Tomas

Powered by Scoop
Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz. plné znění podmínek.

registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky