Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Komentáře: Zobrazení: Řazení:
Maďarsko se stává předmostím Číny pro obchod s EU | 14 comments (14 topical, editorial, 0 pending)
O podobné bráně pro čínské investice do EU (none / 0) (#2)
Ales Zeman 17.01.2006 21:52:25 MET
(User Info)

mluvil premier Jiří Paroubek v rozhovoru pro týdeník Ekonom před Vánocemi. Měl na mysli pochopitelně ČR.

http://www.euroskop.cz/1-10119520-17469970-e10000_d-39

Můžeme sehrat nějakou zvlaštni roli taky ve vztahu mezi Evropou a Činou?

Jsem o tom přesvědčen. Když jsem jel v červnu do Činy, hovořil jsem o tom, že můžeme byt branou pro činske investice do Evropy. Teď už jsem o tom nehovořil ja, ale činsky premier, i když to poněkud zapadlo. Určitě to nemělo jen zdvořilostni vyznam.




Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Podle mne ma Cina (none / 0) (#3)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 17.01.2006 22:05:58 MET
(User Info) http://www.squaw.com

dlouhodoby zalusk na svetovou hegemonii a zatim se cpe vsude, kde citi ustup USA. V soucasnosti jizni Amerika, v blizke budoucnosti Evropa, nedavno se na chvili rozvasnila anti-japonska nalada.

Vojensky na to asi zatim nemaji, ale hospodarsky do toho sijou, co to jde. Vnitrni problemy ale muzou expansi zpomalit. A spravna medialni masaz muze v osvicenych zemich snizit poptavku po produktech otrocke prace. Tahle cinska vyhoda nemusi trvat vecne a zpomaleni poptavky s trochou energeticke krize a spetkou spolecenskeho neklidu muze zamichat i Risi Stredu.

Myslim si ale, ze v horizontu 5-10 let muze byt blizky obchodni vztah s Cinou financne vyhodny a moralne questionable - to asi bude zaviset na produktu.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Též si myslím, (none / 0) (#4)
    Ales Zeman 17.01.2006 22:37:27 MET
    (User Info)

    že za čínský ekonomický zázrakem se skrývají vážné problémy. Čína nyní musí dovážet pohonné hmoty, především ropu, zatímco dříve byla soběstačná. Též mnoho zpráv nasvědčuje zhoršování životního prostředí. Akutní jsou zejména problémy znečištěného ovzduší. Čína např. má světový rekord v emisích oxidů síry, asi 90 % řek je vážně znečistěno, v severní Číně je vážný nedostatek vody, většina čínských měst trpí nedostatkem pitné vody, 18% celkové plochy Číny představují pouště, které se místy zvětšují. Emise oxidu uhličitého představují asi 14 % světových emisí. Prognozy hospodářského růstu jsou silně optimistické. Např. do r. 2020 má Čína zčtyřnásobit svůj hrubý domácí produkt (HDP) a není to nijak přehnaná předpověď. Odhaduje se, že v tomto období by se při takovém rozvoji zdvojnásobily emise SO2 a CO2, což by bylo nepřijatelné nejen pro Čínu, ale i pro ostatní země světa.


    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
    [ Parent ]
     
     
    Souhlas (none / 0) (#5)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 17.01.2006 22:46:46 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ekologicke problemy zrejme posili socialni nepokoje. Tech cinskych zelenych nebude hrstka.

    Cetl jsem, ze zacinaji problemy se socialni politikou, hrouti se system duchodu a lekarske pece. Zaroven vznika nova vrstva kommunistickych kapitalistu, neco jako v CR.
    Poptavka po luxusu ho prinesla i do Ciny, je ted na ocich tem, kteri na nej nedosahnou. To byva receptem k prusvihu.

    Energie bude dalsi zastavkou na krizove ceste. Voda asi taky. Zatim drzi vladci cinskeho draka za ocas ... ;-) A kdyz jde do tuheho, odlakaji pozornost patriotismem a je chvili klid.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Máte pravdu, Čína je (none / 0) (#6)
    cnemo 17.01.2006 22:55:38 MET
    (User Info) http://nautilus.bloguje.cz

    a ještě bude příkladem toho, že americký (ale i evropský) hospodářský model nejde rozšířit na více obyvatel. Ne z důvodu ideologických, ale čistě fyzikálních. Domnívám se, že tento model může fungovat jedině v případě, že zdroje surovin jsou z okamžitého hlediska zdánlivě nekonečné. Jakou bude mít ropa, až jí bude poslední milion barelů? Jakou cenu voda, když prostě bude tak sotva na pití, nebo úrodná půda, když na člověka bude připadat pár metrů?  V podobných situacích (např války) to zatím státy vždycky řešli zcela jinak než "tržně", nefungují peníze a spousta dalších věcí. Domnívám se vývoj v Číně (nebo třeba i v Indii) přivodí pád současné ekonomické teorie (a praxe:) a dnešni "Nobelovy" ceny budou na úrovni Nobelovky za DDT:)

    [ Parent ]
     
     
    Jak Vy vidite (none / 0) (#7)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 17.01.2006 23:06:58 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ten neudrzitelny americko-evropsky hospodarsky model? Jen par charakteristickych rysu vzhledem k tem fyzikalnim pricinam nemoznosti bude stacit.

    Mi tady z blizkeho pozorovani prijde zdejsi hospodarsky model jako neprilis definovatelne symbioza postavena na paru zakladnich pravidel (nijak moc nesouvisejicich s fyzikou) a ve stavu konstantni zmeny, prave v zavislosti na mozne zmene fysikalnich pravidel.



  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    A jaká bude cena píce až se každý druhý (none / 0) (#8)
    jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 17.01.2006 23:34:15 MET
    (User Info)

    bude chtít vozit vlastním povozem?

    ------------------------------
    Jezovec jsem, a jezovec budu.


    [ Parent ]
     
     
    A jaká bude cena píce...? (none / 0) (#9)
    Ales Zeman 17.01.2006 23:48:08 MET
    (User Info)

    Je donne ma langue au chat.


    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
    [ Parent ]
     
     
    To je něco jiného, (none / 0) (#10)
    cnemo 17.01.2006 23:48:38 MET
    (User Info) http://nautilus.bloguje.cz

    píce dorůstá každý rok a v principu nejde skladovat (seno, no dobře, ale to je omezené), takže vždycky jezdí jen N = MnozstviPice/SpotřebaJednohoKoně:) Nikde není žádný zásobník, který "vytěžit".

    Když věci nejsou a jsou potřeba k přežití (minimálně danným způsobem) nemají cenu, vyjádřitelnou v penězích. Jaká byla cena záchranného čluna na potápějícím se Titaniku? Dokud tvrdě nepocítíme, že jsme na izolované kouli, plnující volně ve vzduchoprázdnu, můžeme klidně provozovat tržní hrádky a domnívat, že co trh činí dobře činí:)

    [ Parent ]
     
     
    To je nejaky fysikalni zakon (none / 0) (#11)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 18.01.2006 00:07:11 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ze auta jezdi jenom na benzin? A ze veskere energeticke pozadavky lidstva budou uspokojovany palenim fosilnich paliv?

    Kdyz veci nejsou, jejich cena nic neznamena. Kolik stoji benduv jestirek?
    Kdyz jsou v nedostatku, jejich cena roste exponencialne.
    Do jake miry jsme ta isolovana koule? Vy mate nad domem slunecnik a 24/7 arktickou zimu? To by vysvetlilo Vas chybny postulat.
    U nas sviti slunicko na explosi trznich pravidel ;-)))


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    cnemo, (none / 0) (#12)
    TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 18.01.2006 18:07:38 MET
    (User Info)

    mate dar na naprosto nevhodne priklady. Potapejici se Titanik neni dobre srovnani s nasi planetou a jejim hospodarstvim nebo zivotnim prostredim. I na tom Titaniku by se asi naprosta vetsina pasazeru zachranila bez vnejsi pomoci, kdyby se potapel dele a posadka spolu s cestujicimi meli cas na vyrobu zachranych plavidel - material by se uz na polube nasel.

    Ropa na zemi dojde podle nekterych za desitky let, podle jinych diky rustu ceny nikdy, kazdopadne mame cas vyvinout auta uspornejsi a na jiny pohon. Vsichni vestitele budoucich krizi podcenuji schopnost lidi vymyslet nova reseni, zejmena pokud k nim jsou lide ekonomicky motivovani. V Americe dlouho resili, jestli a jak lidem zakazat SUV s opbrovskou spotrebou. A vidite, stacilo aby cena poskocila a SUV nejdou na odbyt zatimco efektivnejsi hybridy se nestaci vyrabet.

    A kdyz uz jsme u te pice, vite kolik zemedelsky vyuzitelne pudy je vyuzivano neefektivne nebo vubec. Planeta je schopna nakrmit klidne jedou tolik lidi nez dnes. Mozna pro vsechny nema ropu, ale lidskou kreativitu bych rozhodne nepodcenoval.

    [ Parent ]
     
     
    Dobře, (none / 0) (#14)
    cnemo 19.01.2006 15:56:02 MET
    (User Info) http://nautilus.bloguje.cz

    je to špatný příklad, chtěl jsem poukázat na efekt nedostatku životně důležité věci. Navíc cestující Titaniku na tom byli lépe, věděli, že někde v dáli je pevnina, že jim po čase (pokud se dostanou do člunu) někdo přijde na pomoc. To nám nehrozí. A zdaleka nejde jen o ropu, jsou i jiné cennější komodity. Dýchatelný vzduch, pitná voda, úrodná půda, klima...

    Nevím v čem zde pomůže nárůst ceny, ekonomie neřeší nevratnost procesů a mlčky předpokládá, že každá věc je řešitelná pomocí hry s barevnými papírky jménem peníze a je to jen otázka množství. Není to pravda a podle mého názoru problém takto hrubé aproximace se projeví zejména v obdobích, kdy začnou nevratné děje nabývat zásadních rozměrů. V takový okamžicích neplatí dnešní ekonomická teorie ani přibližně.

    [ Parent ]
     
     
    Dalsi podrobnosti (none / 0) (#13)
    TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 18.01.2006 19:28:09 MET
    (User Info)

    Mozna to s temi prognozami rustu v Cine nebude tak horke.
    http://service.spiegel.de/cache/international/spiegel/0,1518,395833,00.html
    http://service.spiegel.de/cache/international/spiegel/0,1518,345694,00.html


    [ Parent ]
     
     

    Maďarsko se stává předmostím Číny pro obchod s EU | 14 comments (14 topical, 0 editorial, 0 pending)
    Komentáře: Zobrazení: Řazení:

    Základní nabídka
    - registrace nového uživatele
    - jak na to (aktualizace 19.1.03)
    - časté dotazy
    - vyhledávání

    Login
    Jméno:
    Heslo:
     
    Registrace nového uživatele

    Komentáře chronologicky (15)
    - Dobře, by cnemo
    - Dalsi podrobnosti by TL
    - cnemo, by TL
    - To je nejaky fysikalni zakon by Boutros el Uam
    - To je něco jiného, by cnemo
    - A jaká bude cena píce...? by Ales Zeman
    - A jaká bude cena píce až se každý druhý by jezovec
    - Jak Vy vidite by Boutros el Uam
    - Máte pravdu, Čína je by cnemo
    - Souhlas by Boutros el Uam
    - Též si myslím, by Ales Zeman
    - Podle mne ma Cina by Boutros el Uam
    - O podobné bráně pro čínské investice do EU by Ales Zeman
    - Madari oteviraji Cine dvere by Boutros el Uam

    Powered by Scoop
    Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
    Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz. plné znění podmínek.

    registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky