Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Komentáře: Zobrazení: Řazení:
Tereza Gafna FOLTÝNOVÁ: Jako v židovský škole / Co má společného chavruta s mexickým gulášem? | 10 comments (10 topical, editorial, 0 pending)
Myslím, že tento text (none / 0) (#4)
cnemo 25.01.2006 22:44:06 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

dostatečně názorně vysvětluje věčnost a neomylnost svatých textů:) Bezobsažnost a vyhýbání se jakémukoli spojení s realitou jsou prvním předpokladem věčnosti. Pak stačí trocha síly a autority a prázdnota je naplněna realitou zrovna probíhající. Co na tom, že před tisíciletími byl mexický guláš to, čemu dnes říkáme švestkové knedlíky! Hlavní je, že jsme si pod sluncem předem dané víry vytvořili naši dobovou představu o mexickém guláši (alias švestkových knedlích) stejně, jako generace stejně věřících před námi. Ti prostší pak uvěří klamu, že díky víře otců se dozvěděli všechno o guláši. Ani si nevšimnou, že pro nápovědu při vaření guláše otevřou knihu zcela jinou, méně honosnou a svatou, ale o to praktičtější.

 
 
Kapitáne, (none / 0) (#5)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 25.01.2006 23:41:51 MET
(User Info)

a co je to ta Vaše prázdnota? Myslíte tím absenci spojení s realitou, která je na Vás nezávislá?

Existuje nějaký text, který Vás s tou (nezávislou) realitou spojuje?
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
Moje prázdnota? (5.00 / 1) (#6)
cnemo 26.01.2006 22:20:50 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

V tomto případě libozvučná kostra, vyplnitelná téměř libovolným, často protichůdným obsahem. Dávám si závazek téměř socialistický:), že kousek nějaké textíku rozeberu.



Asi jsem neúplně pochopil, ale asi máte na mysli filosofické problémy okolo reality. Přiznávám, že k této debatě nemám dostatečné schopnosti, ale přesto uvedu jeden pokus, který náležitě osvětlí můj vztah k realitě.

Pokus bych nazval "Zkouška filosofickou cihlou":) Filosof uchopí obyčejnou, poctivou cihlu a její na spojnici se středem Země umístí svou nohu. Soustředí se a cihlu upustí. Po poměrně přesně odhadnutelné době se ozve výkřik, jeho palec zmodrá a v tom malém pomíjejím okamžiku se z něj stává přírodovědec a  bere realitu stejně vážně:)

Tento pokus názorně demonstruje náš vztak k realitě, jakož i (minimálně lokální) platnost doposud poznaných přírodních zákonů:)  

[ Parent ]
 
 
Tak já to zkusím (5.00 / 1) (#7)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 01.02.2006 01:06:09 MET
(User Info)

Moje prázdnota? V tomto případě libozvučná kostra, vyplnitelná téměř libovolným, často protichůdným obsahem. Dávám si závazek téměř socialistický:), že kousek nějaké textíku rozeberu.

Posuzujete "svět" z pohledu svého náboženství, které předpokládá na Vás nezávislou významovou strukturu pravd. V tomto přístupu jste ale jako scientista naprosto osamocený: všechna ostatní náboženství se totiž snaží jen mapovat prostor, v kterém poté můžete jednat naprosto svobodně (se všemi důsledky, které z toho prostoru plynou).

To je totiž to, co Vy nazýváte prázdnou kostrou. Nedovedete si představit, že význam, důležitost či opravdovost toho poznání (a následného žití) je skutečně tvořena jedinečným postojem. Dle Vás je to blamáž a libovůle takto k "náboženským pravdám" přistupovat.

teď jsem tady citoval celý zbytek Vašeho textu, což jsem posléze ohodnotil, jako zbytečné, a proto jsem namísto citace dopsal tento dozajista ještě více zbytečný text, který měl citaci nahradit, aby tato zbytečně nezabírala místo.

Tak mi to teď připadá, že by to zabralo ještě míň místa, kdybych vůbec nic nepsal.

Nebo třeba vůbec nic nevysvětloval.


Beru Váš sarkasmus. Ale podotýkám, že za filosofa mě prozatím považovali jen Astr a Juchelka. Vy jste tedy třetí, který se mýlí. Nejsem filosof. Jsem kašpárek. Kašpárek, kterýmu nestačí, když mu někdo řekne, že se světem se to má tak anebo onak. Nestačí mu ani, když to řekne nějaká (ať už momentálně nebo "věčně") uznávaná autorita. Chci si to projít sám.

Z toho mála, co jsem si zatím prošel, jsem většinou těm autoritám dal za pravdu.

Ty případy, kdy jsem došel k nějaké spornosti, či přímo k nesouhlasu, se snažím nějak ventilovat, abych (si) je vyjasnil.

Souhlasím s Vámi naprosto, že Tento pokus názorně demonstruje náš vztak k realitě, jakož i (minimálně lokální) platnost doposud poznaných přírodních zákonů:). Možná Vás toto tvrzení (a ten pokus) charakterizuje víc, než jste vlastně, cnemo, chtěl.

Minimálně demonstruje Vaši netolerantnost a bigotnost, co se Vaší konfese týče. (Začne to modrými palci u nohou a jen fenomenologické zdržení se odpovědi mi brání domýšlet, jak byste se vypořádal s tou "lúzou", která setrvává u starých pověr.)

Na moje otázky jste mi, cnemo, neodpověděl. Z Vaší reakce jsem "pochopil", že nemáte rád kecy o tzv. realitě, ba přímo že vás takový dotazníci serou. Máte rád jasno a na realitu vám nikdo šahat prostě nebude. Ale chci Vám věřit ty smajlíky.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
Tomáši, (5.00 / 1) (#9)
cnemo 02.02.2006 00:27:52 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

v prvé řadě bych vás rád ujistil, že svým příspěvkem jsem vás nechtěl naštvat ani vyvolat negativní emoce. Chtěl jsem jen, možná křeťovitou, formou vysvětlit svůj postoj.

Možná Vás toto tvrzení (a ten pokus) charakterizuje víc, než jste vlastně, cnemo, chtěl.

Ano, to máte pravdu. Přes všechnu úsměvnost "pokusu" jsem to opravdu myslel vážně. Akce zrozená někde ve vašem mozku se mění v realitu a  výsledek se vrátí opět do vašeho mozku. Asi to není dostatečný důkaz o fungování tzv. reality, ale já pravdu neznám lepší. A proč si myslíte, že bych měl bý nespojen, že mě něco charakterizuje více, než je zdrávo? Říkám co si myslím, je možné, že je to hovadina a já jsem totální pablb. Ale pokud tomu tak je, budu snad chytřejší, když své hloupé názory  budu tajit?

mi brání domýšlet, jak byste se vypořádal s tou "lúzou", která setrvává u starých pověr.)

Asi narážíte na současnou diskusi o církvi, kde jsem skoro jednotnou frontou bit jako žito:) (nestěžuji si) Užiji-li vaší terminologie, s "lúzou" nejde zatočit nijak, je to statistický produkt a nejde dělat skoro nic. Když by chtěl někdo bourat organizace podobného charakteru, musí tak učinit zhora, pěkně po struktuře. Zbytek je jen produktem zákona velkých čísel. Pletete se tedy jak ve mě (rozhodně nejsem žádný revolucionář) tak v odhadu toho, co by se v takovém případě mělo udělat;)


[ Parent ]
 
 
Napadlo me, (none / 0) (#8)
japout (pajout na gmail com) 01.02.2006 14:11:16 MET
(User Info)

jak by to dopadlo, kdybychom se podobne zamysleli nad historickymi i modernimi fyzikalnimi texty. S trochou sarkasmu by to totiz dopadlo uplne stejne, a mozna jeste vic, protoze tvrda veda tyto svoje problemy jen velmi obtizne reflektuje, a brebenteni ze zidovske skoly se odehrava jaksi neoficialne, pouze v kuloarech, protoze to preci nejde jen tak vystoupit a rict, ze...

[ Parent ]
 
 
Myslím, že problém je sám pojem věda. (5.00 / 1) (#10)
cnemo 02.02.2006 00:43:48 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

Ve skutečnosti přece nejde o nic jiného, než o vysvětlování nějakého pozozorování. Něco, co mohu vidět, změřit nebo vykoušet poznat běžným lidkým uvažováním, nebo naopak, nalést své chiméry v přírodě. Není to nic jiného, než co všichni lidé praktikují denně, jen o trochu složitější a zaměřené na mnohdy ne okamžitě využitelné problémy. Zásadní rozdíl je jen v poměru spekulací a prověřených skutečností, kterou jsou navíc necvičenému mozku těžko pochopitelné. To je podle mne to, co mnoha lidem vadí. Relativně dobře prověřených jevů je totiž pořád velmi málo a oni jsou zklamaní, že nemůžou bezpracně "vzlétnout k výšinám":) Proto z lidské myšlení vyčlenili vědu, jako takovou malou úchylku, jako zvláštní sektu, nebo tak nějak.

[ Parent ]
 
 

Tereza Gafna FOLTÝNOVÁ: Jako v židovský škole / Co má společného chavruta s mexickým gulášem? | 10 comments (10 topical, 0 editorial, 0 pending)
Komentáře: Zobrazení: Řazení:

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Myslím, že problém je sám pojem věda. by cnemo
- Tomáši, by cnemo
- Napadlo me, by japout
- Tak já to zkusím by Tomas
- Moje prázdnota? by cnemo
- Kapitáne, by Tomas
- Myslím, že tento text by cnemo
- Díky, Michaelo by Prokop
- krasa!!! ....velmi vysvetlujici...diky by magnus maximus
- To je milé. by Tomas

Powered by Scoop
Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz. plné znění podmínek.

registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky