Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Komentáře: Zobrazení: Řazení:
Dešifrovaný Mistr Leonardo | 16 comments (16 topical, editorial, 0 pending)
Výstižné to je (5.00 / 2) (#11)
Pinkava 24.05.2006 20:06:21 MET
(User Info) http://pinkava.webpark.cz/index.html

ale překlad to není :)

Kde končí rozum začíná víra.
Tak asi, ne překlad, ale shrnutí.

Víra, anebo důvěra, to je dost podobné.

Jako třeba když jde o dosažení hypnotického stavu, tak se člověk musí nechat vést bez účasti rozumu, naslouchat a poslouchat. A tím se dostane do stavu mysli, do kterého se jinak nedostane.

Je to podobné situaci, když se člověk znaží sledovat jak usíná, tak neusne. A do hypnotického stavu se nodestanu z vlastní vůle, naopak jen tehdy pokud důvěřuji někomu jinému a nechám se od něj myšlenkově vést. Jako když si zavážu oči a jdu nebojácně, veden za ruku, nebo naslouchám a plním pokyny. Třeba koho volit.

A náboženství má své "hypnotizéry" čili kněží, a své opakované mantry, podobné tomu klasickému "víčka těžknou, víčka těžknou."

Stav mysli, kterého dosáhne takový dobrovolný poutník do hypnósy, mu ovšem nemusí být na obtíž. Naopak, lze tím odvést bolest zubů, léčit různé pohmožděniny, puchýře (ale je i přivodit, vyjma otevřených ran, to umí jen náboženské extáze).

Pro racionalistu je potíž v tom je, že se takový subjekt dlouhodobě odevzdává nepodloženým tvrzením, které lze zmanipulovat v jeho i ve společenský neprospěch. Věřící je loutkou v rukou věrozvěstů.
Podobně, jednou hluboce zhypnotizovaný člověk může být "naprogramován", aby se mu tento stav vrátil příště, rychleji, snadněji, a nakonec to lze navodit i jakoby proti jeho vůli, bezděčně, upoutáním jeho pozornosti a pouhým lusknutím prstů hypnotizéra. Obdobně jsou členové různých sekt a hnutí, náboženští fanatici, sebevražední atentátníci apod uvězněni "pod vlivem" myšlenkových konstrukcí, a ty jsou pro ně drogou.

Vím že leccos lze, protože jsem to, coby hypnotizér, úspěšně dělal. Třeba dát někomu virtuálně pěstí a způsobit mu výstavní "monokl"

Ale to už je dávno.

A proto si vážím rozumu a logiky a nefetuji nábožné stavy.

VZJP
[ Parent ]
 
 
S tím shrnutím máte pravdu (5.00 / 2) (#12)
Ales Zeman 24.05.2006 20:42:20 MET
(User Info)

Credo quia absurdum by se dalo shrnout jako "V co věřím, nemůže být dokázáno" což je významově shodné s Vaším shrnutím.

Původní věta Tertulliana zní v originále: Natus est Dei Filius; non pudet, quia pudendum est: et mortuus est Dei Filius; prorsus credible est, quia ineptum est: et sepultus resurrexit; certum est, quia impossibile.

Česky: "Narodil se Syn boží, není to hanba, neb je to hanebné: zemřel Syn boží, je to zcela uvěřitelné, neb je to nevhodné: a pohřben vstal z mrtvých; je to jisté, protože je to nemožné."

Časem dík fantazi a nedostatečné paměti interpretů z toho vzniklo ono výše uvedené latinské úsloví nejasného původu.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Tertullianus von Kartago (5.00 / 1) (#13)
magnus maximus 25.05.2006 00:20:07 MET
(User Info)

haha  to byl podivin..na jedne strane dusledny- rozumny materialista,{Buh jej take jen telo a hmota} na strane druhe zcela nerozumne vidi prednost viry v jeji nerozumnosti, {mimorozumnosti} tj. pojima viru jako cosi NENAPADNUTELNEHO rozumem.

zenaty knez

od Akvinskeho {synteza arist. a filos. rozumu a viry} dale, jej cirkev zavrhla...

 

[ Parent ]
 
 
mezi usima se deji veci (4.00 / 1) (#14)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 25.05.2006 02:58:09 MET
(User Info) http://www.squaw.com

ktere byly, jsou a budou predmetem intenzivniho zkoumani. Jako 99% racionalistu by mne zajimalo, zda na ne rovnez plati Heisenberguv princip.

Obcas se objevi vysledky vyzkumu, ktere by i to me 1% vymazaly - lidi maji schopnost k vire a nabozenske extazi hard wired?. Proc je to ale tak zapojeno, tenkym hlaskem vola procento?
Snazim se nepropadat pyse 100% racionalismu, a uz vubec ne pyse extremni nabozenske pokory, ktera je dle mne oxymoronem. Vidim kolem sebe dost osklivych demonstraci me hypotezy.
Casto opakuji metaforu s labradorem pozorujicim tabuli s E=mc2. Libi se mi. Mozna fatalisticky. Ale spis mne v soucasnem casoprostoru zajima behavioralni mechanismus psich smecek.

Fetovani nabozenskych stavu nemusi byt IMHO skodlive, pokud se deje z racionalne vyzkumnych duvodu. The last frontier is our brain.
To fetovani neni od veci, chemicti pruvodci na ceste poznani jsou myslim s mystiky od pradavna.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Ja to vidim malinko jinak. (4.00 / 1) (#15)
    pajout (pajout - zavinutec - gingerall - tecka - cz) 25.05.2006 11:50:16 MET
    (User Info)

    ad Heisellberg :), zobecnene kvantovitost
    Na urovni atomarnich castic samozrejme plati. Ale nikdo nevi, jestli to pro mozek neco znamena. Myslim, ze strukturaliste se snazi ukazat, ze je tam vedle tech atomu jeste nejaka pridana hodnota. Fyzici se moc nechtej vyjadrovat o mnohacasticovych systemech se slozitymi interakcemi, do kterych jeste k tomu furt tece energie. Informatici to s AI, kognitivnimi funkcemi nebo jenom neuronovymi sitemi nedotahli moc daleko. Docela se jim dari delat sw pro brouky, resp. jejich mechanicke ekvivalenty. Mozek je proste za soucasneho stavu vedy a technologii neupocitatelny.

    ad hard wired abilities
    Racionalni mysleni boli, a navic, poskytuje jen omezene vypovedi. Mnohdy neposkytuje dostatecne odpovedi v dostatecne kratkem case. Kdyz se na to podivame optikou neuronovych siti, skutecne to vypada, jako by nektere bazalni reakce byly hard wired - at uz na urovni morfologie (takhle nam to narostlo) anebo na urovni uceni v ranych stadiich vyvoje. Moderni vyvojova psychologie ma celkem vyznamna pozorovani, napriklad o prvotni duvere - naucene chovani.
    Jina vec je, jak se jedinec k hard wired vecem stavi. Bud je reflektuje, nebo ne. V tom druhem pripade se snadno stane otrokem jinych, kteri s temi jeho zadratovanostmi budou radi manipulovat.

    ad fetovani
    To se da delat z mnoha duvodu. Napr. pro zabavu. Nebo pro utek z neprijemne racionalni reality. Anebo pro moznost uvidet ony zadratovanosti odjinud. Zmenene stavy vedomi nam oteviraji dvere do racionalne (zatim?) nepoznatelnych oblasti.

    ad nabozenstvi
    To se da delat dobre nebo spatne. Spatne je kdyz to jedinci uzavira cesty k poznani sebe sama, napriklad. V tomto kontextu bych klidne rekl, ze to je jen konkretni zpusob prace s temi zadratovanostmi. Mimochodem, CGJung jim rikal kolektivni nevedomi.

    ad racionalita
    Asi nejsem tak racionalni jako ty, nicmene, i racionalita je jen zidle, na ktere dobrovolne sedime. Vnimam to jako nastroj, ktery muzeme uchopit a neco s nim delat. Jeden z nastroju.

    Teraz som to povedal a tým som to aj dokázal.
    [ Parent ]
     
     
    re: (none / 0) (#16)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 02.06.2006 06:33:20 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    • s heiselbrkem jsem mel spis na mysli klasickou neurcitost pri dukladnejsim zkoumani. Zdali jestli tedy nekdy dojdeme do stadia absolutne - wink,wink detailniho rozpoznani neuronovych jevu buda ta zkoumaci metodologie chca-nechca jevy ovlivnovat a tim padem nas vlastne vzdalovat od poznani. Skoro argument proti "zpytakum", ale bez zpytaku bysme ani netusili, ze se divame jen na stiny v jeskyni.
    • spravne provedene fetovani ma pochopitelne vsechny Tebou zminovane aspekty a dulezitou roli ve vyvoji lidskeho vedomi -pise o tom neboztik Terence McKenna - jeho teorie "zhulene opice" je intuitivne docela verohodna. McKenna byl z klasicke lihne zdejsich (SaFra) space cowboys. Bohuzel psychedelicke vyzkumnictvi sestupem k prostym davum ztratilo kredit a respekt. Taky bych rozdelil mind altering substances podle ucelu. Na kyselce se tezko odpociva, opiaty moc novych dveri za hranice nealterovanho vedomi neoteviraji. Jedine tak po delsim nepretzitem pozivani, ale pak asi moc jedincu uz nebude vyzkumnikem vlastniho nitra.
    • nabozenstvi. Souhlas. V kazde jeho odrude ale vidim ying/yang realitu. Mysticke pruzkumniky na ceste hledani stejne jako suplovani radu a spolecenskeho klubu pro masy. A politicko mocenskou organizaci se vsemi klady a zapory. Z hlediska individualniho pristupu k dogmatum nekladu nabozenstvi vinu za silence typu cnemovych sousedek. Svickove baby by si i bez Jezulatka nasli jinou cestu jak realizovat sve obsese.
    • taky souhlas. Mozna nejsem tak racionalni jak si myslis, mozna mam ostrejsi rozhrani mezi racionalitou a mystikou. Coz asi je uchylka smerem k racionalite. Ale vsechno je jinak a vsechno souvisi se vsim. Do urcite miry ;-)))...



  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     

    Dešifrovaný Mistr Leonardo | 16 comments (16 topical, 0 editorial, 0 pending)
    Komentáře: Zobrazení: Řazení:

    Základní nabídka
    - registrace nového uživatele
    - jak na to (aktualizace 19.1.03)
    - časté dotazy
    - vyhledávání

    Login
    Jméno:
    Heslo:
     
    Registrace nového uživatele

    Komentáře chronologicky (15)
    - re: by Boutros el Uam
    - Ja to vidim malinko jinak. by pajout
    - mezi usima se deji veci by Boutros el Uam
    - Tertullianus von Kartago by magnus maximus
    - S tím shrnutím máte pravdu by Ales Zeman
    - Výstižné to je by Pinkava
    - Mozna, by Yenya
    - Tak to by Dan Brown by Ales Zeman
    - Replika by Pinkava
    - Nevím, zda Dan Brown by Ales Zeman
    - Trochu vážněji:- by Pinkava
    - Vždycky, když čtu by pajout
    - Basneni take zde, by pajout
    - Chytre a hezke by Boutros el Uam
    - Rovnez se na to nijak nezenu by Boutros el Uam

    Powered by Scoop
    Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
    Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz. plné znění podmínek.

    registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky