Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Komentáře: Zobrazení: Řazení:
Volby prezidenta ve Slovinsku ! | 62 comments (62 topical, editorial, 1 pending)
Nesouhlasím s Vaším názorem na peníze, (none / 0) (#45)
cnemo 26.11.2007 21:57:15 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

národní banka má v každém okamžiku vaše peníze pod plnou kontrolou a záleží jen a jen na ní, jakou hodnotu to číslo na vašem kontě bude mít. Teoreticky může v každém okamžiku námi nashromážděné "hodnoty" přesunout k sobě. Za normálních okolností to jistě nevadí, zda něco vlastní, poznáte v okamžiku singularity. Národní banky jsou jedním z nejsilnějších mocenských nástrojů, plní i úkol oddělelní polulace od suveréního vlastnění bez pořízenosti autoritě.

Mena je jen virtualni prepocitaci jednotka.

Určitě je na to nějaká rozumná teorie, lepší než moje laické názory, ale funkce jednotky není podle mne to hlavní. Vy vlastně vyměníte věci s užitnout hodnotou za kupóny bez ní, jimž dává hodnotu jen víra:) Pro směnu je to užitečné, ale dává to vlastníku měny úžasnou moc. Dokud obíhalo zlato, nebylo se čeho bát, protože jeho emitentem byla příroda. Měnové žertíky nefungovaly.

CR nikdy nebude moci provadet autonomni urokovou nebo kursovou politiku - na to je prilis mala a prilis zavisla na okolnim svete.


Nemáte pravdu, samostatnou politiku prováděla a provádí. Její možnosti jsou teoreticky směrem dolů nekonečné, směrem nahoru omezené, ale existují. Samozřejmě, všechno má svou cenu:)

[ Parent ]
 
 
Zlato funguje dobře dodnes, (5.00 / 1) (#46)
max 27.11.2007 09:10:56 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

bohužel naše slavná národní banka se ho zbavila a vyměnila ho za "číslíčka v počítači" zatímco moudřejší státy se ho drží. Jak to byl moudrý krok, se může každý podívat na kurz zlata.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Které státy? (none / 0) (#47)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 27.11.2007 10:13:56 MET
(User Info)

Které státy mají podloženu svoji měnu zlatem? Já si vzpomínám na vyprávění známého Brita, který vykládal historky o konci éry zlatého standardu v Británii. Byl omezen objem zlata u obyvatel a nakládání s ním. Nakonec standard opustili. Popravdě řečeno, domníval jsem se, že snad všechny státy spadající do vlivu dolaru či eura, již zlato jako základ měny nemají. Místo toho svoji měnu váží různým způsobem a silou k velkým měnám. Anebo se snaží o vlastní měnovou politiku, což ovšem smrdí, pakliže nejde o vyspělý stát, kde se lze relativně spolehnout na odpovědnost politiků a vedení centrální banky.
V dnešní době, kdy ani není třeba peníze tisknout, ale jen přičíst číslo v počítači, je penězokazectví přímo posvěceným způsobem měnové politiky.

Nicméně, docela poučná je například historie bankovnictví Skotska (volné bankovnictví založené na zlatě) a Anglie (s centrální bankou).

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Nenapsal jsem, (5.00 / 1) (#48)
max 27.11.2007 13:30:23 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

že koruna je podložena zlatem, ale že ČNB se zbavila zlatých rezerv. Dále jsem napsal, že každý se může podívat na kurz zlata.

PS: Asi nepíši srozumitelně. Pokusím se polepšit.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Ale kdepak, (none / 0) (#62)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 29.11.2007 14:45:34 MET
(User Info)

posun významu se konal na mé straně. I já se pokusím.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Formalne zadne (none / 0) (#49)
TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 27.11.2007 14:57:31 MET
(User Info)

ale hodne centralnich bank ma cast svych rezerv ve zlate ulozenych. Kdyby ho zacaly prodavat, jeho cenu srazi.

Otazkou je, jak dlouho bude cena zlata vysoka. Jeho cena neodpovida uzitecnosti, dnes jeho cenu vyhani relativne omezeny okruh zemi jejichz obyvatele maji podivne kulturni zvyky a pak spekulanti. Pokud by dosla ropa, cena zlata klesne take.

[ Parent ]
 
 
Souhlasit nemusite, fakta jsou jina (5.00 / 1) (#50)
TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 27.11.2007 15:11:07 MET
(User Info)

"záleží jen a jen na ní, jakou hodnotu to číslo na vašem kontě bude mít" --- Ano, cislo na konte. Vas dum bude stale stejne velky, auto take. Ceny budou vzdy v rovnovaze s objemem vyroby a poctem natistenych papirku. Ano, centralni banka muze emisi penez znehodnotit uspory a vyvolat inflaci. Bankovni vklady jsou ale jen malou casti vaseho majetku, velka cast ekonomiky v Cesku uz dnes pouziva primarne Euro A v pripade inflace by se tato cast jeste zvetsila. Obcanum dnes nic nebrani ukladat majetek v cizich menach i zahranicnich bankach. To vse davno vyrazne oslabilo schopnost CNB delat autonomni menovou politiku.

"Dokud obíhalo zlato, nebylo se čeho bát, protože jeho emitentem byla příroda. Měnové žertíky nefungovaly. " --- Fungovaly. Zamorske objevy umoznily Spanelsku ziskat hodne zlata. Nasledna inflace pak v podstate rozvratila jeho ekonomiku.

"Nemáte pravdu, samostatnou politiku prováděla a provádí." --- Neprovadi. Hlida si, aby se uroky prilis nelisily od Eura, hlida si kurs. Pokud ECB neco udela, CNB hned analyzuje jestli se nemusi prispusobit. Ano, teoreticky se muze rozhodnout znicit menu nebo ekonomiku. Pokud vsak odmyslite extremni a absurdni situace, CNB uz dnes ma velmi svazane ruce. Mimochodem, gro aktivit CNB se davno presunulo od menove politiky k dohledu nad financnim a kapitalovym trhem, bankami atd. Spousta tech drive samostatnych dozorovych organu je dnes pod kridly CNB. I to o necem svedci.

[ Parent ]
 
 
Fakta? (none / 0) (#51)
cnemo 27.11.2007 17:59:20 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

Ceny budou vzdy v rovnovaze s objemem vyroby a poctem natistenych papirku.

Ale to pro spořílka není důležité, zaleží na tom, na jaké hodnotě peněz ta rovnováha nastane:)

Ano, centralni banka muze emisi penez znehodnotit uspory a vyvolat inflaci.

A o to jde, to je ta moc. Mimochodem probíhá naprosto kontinuálně i když pomalu.

velka cast ekonomiky v Cesku uz dnes pouziva primarne Euro A v pripade inflace by se tato cast jeste zvetsila.

No, část nákupů je v €, ale i k mému překvapení některé velké projekty i s velkými zahraničními projekty běží v korunách. Ale nakonec stejně potřebujete Kč k podstané části firemních nákladů. Pokud by naběhla nějaká zvláštní inflace, jistě by nevydržely současné liberální podmínky pro jiné měny:)

Obcanum dnes nic nebrani ukladat majetek v cizich měnách i zahranicnich bankach.

Ano jistě, je to spojeno se značným úsilím, náklady, sníženou použitelnost peněz v reálném čase. Při použití tohoto majetku pak potřebujete stejně užít služeb kupónů ČNB. A váš vstah k ktěm zahraničním vydavatelům peněz bude naprosto ten samý.

To vse davno vyrazne oslabilo schopnost CNB delat autonomni menovou politiku.

V klidném období ano, až o něco půjde, změní se to klidně do 24 hodin:) Otázky okolo peněz jsou otázkou moci.

Ano, teoreticky se muze rozhodnout znicit menu nebo ekonomiku.

A o to přesně jde, tomu říkám moc.

Pokud vsak odmyslite extremni a absurdni situace, CNB uz dnes ma velmi svazane ruce.

V naší historii rozhodovaly vždy právě ty "extrémní a absurdní"  situace, vždyť přece v nich se rozhoduje o majetku a o moci. Vemte si kolik pádů peněz jsme měli ve 20. století. Klidné a lineární mezihry jsou určeny jen k tomu, aby běžná populace hromadila hodnoty, které mohou být ukradeny.

Hlida si, aby se uroky prilis nelisily od Eura, hlida si kurs. Pokud ECB neco udela, CNB hned analyzuje jestli se nemusi prispusobit.

Ale to je jen její zvážení, že toto je nejlepší odpověď na danné politické zadání. Budou-li stanoveny jiné politické priority, než je integrace do EU, bude ta politika zcela jiná a taky to bude nějak fungovat. ČNB klidně nemusí 20 roků udělat naprosto žádné samostané rozhodnutí aniž by to znamenalo jakoukoli ztrátu moci nad penězi a tedy i majetkem občanů.

[ Parent ]
 
 
Hodnota penez (5.00 / 1) (#55)
TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 27.11.2007 20:20:51 MET
(User Info)

"na jaké hodnotě peněz ta rovnováha nastane" --- Jestli mate v bance X korun, Y franku nebo Z eur je opravdu jedno, pokud jste svobodny si vybrat ktere mene verite. Uz jsem vam to psal, vas dum je stejne velky at to pocitate v metrech nebo stopach.

"A o to jde, to je ta moc." ... "A o to přesně jde, tomu říkám moc." --- Aha, takze jadrem pudla je, jestli budu zavisly na tom, ze se zblazni vedeni CNB nebo ECB? Uprimne, kdyz vidim ceske politiky a prezidenty (kteri vybiraji vedeni CNB), radsi bych byl vydan na pospas zesileni ECB nez CNB. Asi nejsem dostatecne dobry vlastenec. Kdyz jde o penize, vlastenectvi jde stranou. Stydim se.

"Klidné a lineární mezihry jsou určeny jen k tomu, aby běžná populace hromadila hodnoty, které mohou být ukradeny." --- Menova reforma nebo inflace ukradly/znehodnotily nepomerne mene majetku nez znarodnovani, kolektivizace nebo valky. Pro uchovani hodnot potrebujete spise stabilitu politickou apravni. A provazani se do EU i formou integrace menove dale posili tuto stabilitu.

"Ano jistě, je to spojeno se značným úsilím, náklady, sníženou použitelnost peněz v reálném čase." --- V dobe internetu a platebnich karet? Snadne. Jedinou komplikaci je vlastni zalozeni uctu, protoze 1.) banky v serioznich zemich v ramci boje proti prani spinavych penez potrebuji znat sve zakazniky, 2.) zahranicni banky vetsinou nehovori cesky a 3.) pro zahranicni klienty maji obcas neco jako minimalni vklad aby si nemuseli davat praci s drobnymi zakazniky. Prekonate-li jednorazove 1-3, a kazdy kdo trosku chce ti jiste zvladne, mate vystarano a vse dalsi delate stejne snadno jako v ceske bance.

"No, část nákupů je v €, ale i k mému překvapení některé velké projekty i s velkými zahraničními projekty běží v korunách. Ale nakonec stejně potřebujete Kč k podstané části firemních nákladů." --- Napriklad automobilovy prumysl (vyznamna cast ceske ekonomiky) vicemene prodava i nakupuje v Eurech, jejich jediny korunovy naklad jsou mzdy. Samozrejme nekdy je jim material fakturovan v CZK, ale ceniky se meni pri kazdem vyraznejsim pohybu koruny. Totez plati i pro jina odvetvi.

[ Parent ]
 
 
Toto (none / 0) (#52)
cnemo 27.11.2007 18:01:43 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

Zamorske objevy umoznily Spanelsku ziskat hodne zlata. Nasledna inflace pak v podstate rozvratila jeho ekonomiku.


je bohužel mimo mé znalosti, asi si o tomu budu muset něco přečíst.

[ Parent ]
 
 
i stříbro (none / 0) (#60)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 28.11.2007 10:21:02 MET
(User Info)

Nedávno jsem viděl sérii článků o Británii a Číně. Britové kupovali čaj za stříbro a toho se začalo nedostávat. V podstatě vypili všechno stříbro světa. Řešení nalezli ve vojenském napadení Číny a distribuci opia (které bylo v Číně zakázané), za které dostávali stříbro zpět. Pozůstatkem opiových válek bylo nedávně držení HongKongu. Takjsem si říkal, co by tomu Britové řekli, kdyby je dnešní Čína napadla z důvodu, že mají zájem o nějakou britskou komoditu s cílem ji od obyvatel získávat výměnou za heroin.

Podle mého názoru jsou platidla udržitelná ve své funkci jen v uzavřeném systému.
Na příkladu Španělska (příliv) i Británie (odliv) je vidět, jak mohou vnější vlivy zapříčinit nerovnováhu. I kmeny na PNG čelí inflaci. Horské kmeny měly jako platidlo mušličky (omezený počet v komunitě) Dovedete si jistě představit tu inflaci, když se jim otevřelo pobřeží výstavbou silnice.


Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 

Volby prezidenta ve Slovinsku ! | 62 comments (62 topical, 0 editorial, 1 pending)
Komentáře: Zobrazení: Řazení:

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Ale kdepak, by gogo
- Milý Boutrosi, by Archaix
- i stříbro by gogo
- Douška k myšlenkám o sloučení severoamerických měn by Ales Zeman
- Zajimave by Boutros el Uam
- Dík, Boutrosi, by Ales Zeman
- Ze Ty si z nas delas sprtouchlata by Boutros el Uam
- Hodnota penez by TL
- Archaixi, by Ales Zeman
- Milý Aleši, by Archaix
- Toto by cnemo
- Fakta? by cnemo
- Souhlasit nemusite, fakta jsou jina by TL
- Formalne zadne by TL
- Nenapsal jsem, by max

Powered by Scoop
Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz. plné znění podmínek.

registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky