Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Cesta do Číny - podzim 2002, pokračování
Archaix
14.10.2003 15:07:35 MET
(Kultura/Různé)
Důležitý je v Beijinu např. Konfuciánský chrám, a z praktického hlediska Císařská akademie, kde studovali lidé pro potřeby císařství, budoucí vysocí úředníci. Většinu těchto budov, a to jsem jich uvedl pouze malou část, vybudovala dynastie Ming. Dynastie Čching potom pouze udržovala a využívala toho, co bylo vybudováno a věnovala se budováním parků, vyhlídkových kopců a míst pro zábavu, zahrad a podobně. A vládla od 1644 do konce císařství 1912 roků.

 
 

Poněvadž k těm zábavným věcem patřilo i jezero, které nechala tato dynastie vybudovat, tak jsme takové jezero také navštívili. Lodí se dostali na druhou stranu na jakýsi ostrůvek kam vedl most vybudovaný již v dávné minulosti a na jezeře byla vzácnost, mramorová loď, kde se kdysi pořádaly zábavy vysoké společnosti.

Další den jsme se šli podívat do beijinské pagody, kde bylo několik mladých věřících a prohlédli si jak okolí tak rovněž zevnitř. Po obědě jsme navštívili beijinské muslimy, kteří tam jsou již nějaké to století. Vlastně od doby, kdy Čína začala intenzivněji obchodovat se středním východem. A s obchodníky přišel i Islám. Jenomže se zdá, že je trochu počínštěný. A bylo zajímavé, že pouze tito prodávali Maovy citáty. Jinak jsme je jinde neviděli. Ovšem prý ani za přísných pravidel “kulturní revoluce” muslimská víra jako jediná nebyla zakázána. Čas rychle běžel a poněvadž jsme měli odjíždět dále, vrátili jsme se do hotelu, sbalili věci do kufru a odjeli autobusem na beijinské nádraží, které má být jedno z největších na světě.

Jeli jsme ve spacích vagónech v kabinách pro 4 lidi, které byli stejně kvalitně vybaveny, jako kdekoli na světě. A cesta byla noční, ráno jsme měli být v Si´anu nebo jednodušeji Sianu. V jídelním voze jsme také večeřeli a s večeři jsme byli všichni spokojeni.

Poněvadž jsme nyní na cestě z Beijingu, měli bychom se zmínit o některých věcech, kterých si člověk ze zahraničí všimne. Mám nyní na mysli císařskou společnost o které jsme hlavně hovořili. Člověk si všimne různých pověr, kterým tato společnost věřila. Je však třeba uvést, že lidé ze vzdálené společnosti, by se zase podivovali pověrám naší společnosti, která upalovala čarodějnice, vyháněla z lidí čerty a na to měla zařízení a “odborníky”, určité kněze. Lidé věřili na duchy, různá znamení a spíše se mnoha věcí obávali. Avšak vraťme se na pověry staré císařské Číny. Věřili na zlé duchy a snažili se proti nim bránit a poněvadž věřili ve vyrovnanost Vesmíru, měli na to způsoby. Císař a vysocí úředníci při budování paláců na střechy, vždy na konci nechali zabudovat i malé figurky, symboly dobrých duchů, kteří potom lidi v budově chránili. Jenomže těch symbolů muselo být lichý počet: 3, 5, 7, nebo 9. Devět symbolů dobrých duchů bylo nejúčinnější a toto číslo na svém paláci mohl mít pouze císař. Císařovna a konkubíny měly menší číslo a vysocí  úředníci ještě menší.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/9.jpg

Na obrázku střechy (Wanfuge) jak té první vpravo, tak té  druhé a třetí vlevo,  vidíme symboly dobrých duchů. Je jich 7 a proto se tam nezdržoval císař. Další věc, každá taková významná budova byla chráněna obvykle dvěma lvy, u vchodu z každé strany jeden. Je však zajímavé, že když jsme se byli podívat jak to vypadá u Muslimů, tak ti měli své budovy již dávno postavené a měli tam na budovách stejné ochranné symboly duchů jako císařské paláce. Proto jsem již dříve uvedl, že se zdá, že je ten jejich Islám poněkud počínštěný. Ovšem a při tom bych téměř zapomněl na legendárního mythického čínského draka.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/10.jpg
   
čínský drak

Rodičem draka, je tajuplné mythické zvíře, které rovněž uveřejňuji.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/11.jpg
 
rodič draka  

A když již mluvíme o Číně obecně, rád bych uvedl, že jsme tam nikde neslyšeli a neviděli něco podobného, jako bylo za režimu v ČSSR před r. 1989. Nikde se nehovoří o lidové Číně, či o socialistické Číně, ale pouze o Číně. Tak tam mají např. Telecom. Na budově je napsáno pojmenování čínsky a China Telecom. Ovšem nevím, co je tam napsáno čínsky.

Potom si každý člověk všimne, že tam není nic popsáno a pomalováno jako např. v Praze a mnoha jiných městech Evropy. Mám na mysli budovy, ploty a stěny, které byly kdysi čisté. Také v Číně v tak obrovském městě jako je Beijing nebo Šanghaj, neuvidíte odhozený papírek na ulici nebo chodbě. A ještě jedna věc je zajímavá: lidé tam skutečně pečují o své stromy. Viděl jsem to ve městě, jak o ně pečují skutečně s láskou. Ačkoliv ještě nebyla příliš blízko zima, tak důležité a mladší stromy již odspoda zabalili. Zřejmě kvůli hlodavcům, jako např. zajícům. A pokud vezou strom na přesázení, tak je velice pečlivě obalený, aby se nic nepoškodilo a kořeny mají i svou bývalou zem, aby se strom ujal. Však do parků rádi chodí a vůbec se jim nedivím. Jsou také velice pěkné, bez chybějících stromů anebo s polámanými stromy.

Ráno jsme se vzbudili již v Sianu, kde na nás již čekal autobus. Museli jsme chvíli počkat, než nám vydali naše zavazadla a odjeli jsme směrem k našemu hotelu, který se zde jmenoval Bell Tower Sian. Tam jsme se ubytovali a šli na snídaní, která byla výborná. Pečivo přímo cukrářské, rohlíčky výborné. A stejně jako v Beijingu byla k disposici černá káva a mléko a mnoho jiných věcí. Také uvařená vejce, popřípadě smažená jako volské oko, když jste si je objednali. To bylo na počkání ihned hotové. Po snídani jsme jeli do města obhlédnout významné věci ve městě. Napřed jsme šli do buddhistické Pagody Divoké husy, kterou jsme si podrobněji prohlédli. Samotná pagoda je na obrázku a na dalším můžeme vidět, jak to vypadá uvnitř pagody.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/12.jpg

pagoda Divoké husy

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/13.jpg

Uvnitř pagody Divoké husy

Potom jsme se odebrali po městě, také blízko místa, kde se dnes vyrábí terakotové suvenýry, tj vojáci, kteří byli objeveni při kopaní studny jedním sedlákem v r. 1974. Od té doby se stali světovou atrakcí. Dnes víme, že si tam poblíž Sianu založil své podzemní bydlení První císař Čchin Š’chuang-ti ve 3 st. př.n.l.  Potom jsme po obědě jeli do musea terakotové armády Prvního císaře. Při cestě jsme se zastavili v dílně, kde vyrábějí zmenšené vojáky musea jako suvenýry. Tam jsme si také na památku dva vojáky koupili. Samotné museum je trochu vzdálené od Sianu, ale autobusem jsme tam byli brzy. Tam jsme se dostali do podzemí a viděli těch asi 6 až 8 tisíc vojáků kolik jich zatím bylo vykopáno. Původně byli všichni ozbrojeni takže byli připraveni k boji tak jak se tenkrát válčilo.

Ona to pravda byla symbolická armáda, ale zbraně měli pravé. Právě tam lidé poznali, jak se tenkrát válčilo, jaké měli zbraně a že více než dvě milénia pod zemí tyto zbraně vydržely nepoškozeny rzí, ničím. Byly by k použití. Na těch sochách vojáků nejsou vidět, byly jim uzmuty. A je zajímavé, že ti vojáci jsou různí, jsou individuální, každý má jinačí hlavu a obličej a také ruce. U důstojníků, hlavně těch vyšších se předpokládá, že se jedná o sochy důstojníků a generálů Prvního císaře. Tito vojáci jsou na obrázku.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/14.jpg

vojáci Prvního císaře

Vše jsme si se zájmem v chůzi prohlíželi a najednou jsem zaslechl češtinu. Byly to dvě paní, tak jsem je oslovil, byly z Čech se zájezdem a s mojí manželkou jsme s nimi chvilku hovořili. Pak jsme se rychle museli vrátit k vlastním skupinám, abychom se neztratili. Ono tam bylo mnoho lidí.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/15.jpg

museum Prvního císaře

Jak vypadá samotné museum u  Sianu můžete vidět na předešlém obrázku. Potom jsme už měli armády a podzemí všichni dost a šli jsme pryč.

Ve městě jsme našli dvě Číňanky v národních krojích. Nevím zda tam měly nějaké představení, nebo atrakci pro turisty, v každém případě dobře udělaly. Ony tam byly ve skutečnosti 3, ale ta třetí se držela nějak stranou, takže, jako by nebyla. Některé paní ze skupiny se s nimi fotografovaly, já je zde ukážu samotné. Doufám, že se budou líbit.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/16.jpg

Dvě číňanky v národních krojích

Druhý den jsme se v Sianu již nemínili zdržovat. Kufry jsme museli uzamknout a postavit před své dveře v hotelu. Tam se postarali o to, že je odvezli na letiště, poněvadž jsme letadlem měli odcestovat do Šanghaje. Potom jsme šli na snídani a pak jsme měli volno na případný nákup. Naproti hotelu byl velký obchodní dům, tak jsme si ho šli prohlédnout a koupili drobnosti pro vnuka. Vrátili jsme se do hotelu, kde na nás čekal autobus a ten nás přepravil na letiště.

Nyní, kdy opouštíme Sian, bych se přece jenom rád zmínil o transkripci čínského písma do latinky. Poněvadž to bylo a je stále aktuální, samotní Číňané si vymysleli způsob jak ty jejich znaky přepsat do latinky a to již v r. 1979. Vlastně se přepisují slabiky podle jistých pravidel, nazvaných pinyin, čili česky pchin-jin. Přepis slabik činí asi 2.5 stránky a není tudíž obsáhlý a používá se pro všechny jazyky. Ovšem, každý jazyk si tuto transkripci musí upravit pro svůj vlastní jazyk, aby čínštinu co nejlépe vyslovoval. A to znamená, že každý jazyk má takovou pinyin tabulku. V uveřejněném textu je použita česká transkripce pchin-jin kromě hlavního města, které se dříve nesprávně podle němčiny a francouzštiny označovalo Peking, nyní je v pinyin označeno Beijin. Pokud se podíváme do tabulky, tak slabika "bei" se v češtině čte jako "pej" a v angličtině "pei". Druhá slabika "jin" se v češtině čte jako "ťin" a v angličtině jako "chin". V angličtině nemají ť. Takže Beijin by byl v češtině Pej-ťin a v angličtině Pei-chin. (Náhodou jsem měl k dispozici i pinyin tabulku čínsko - anglickou).

Domnívám se, že snad nevadí, že hlavnímu městu byla ponechána čínská transkripce pinyin Beijin.  

 
 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Díky za upřesnění, by Guy Peters
- Guyi... by Vodnik
- souhlas by Astr
- Museli být by gogo
- Tohle přesně by Guy Peters
- Ale zpívaly by gogo
- Mám takový by Guy Peters
- Někdy je ta kvantifikace by gogo
- fuck this shit by HUSITA
- Leda by se by gogo
- Bylo to vyloučené, by Guy Peters
- Měl jsem za to, by gogo
- vypoved pred grand jury?? by HUSITA
- Aha, to je trošku rozdíl, ne? by Vodnik
- kdepak jen klestenec by HUSITA

Related Links
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/9.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/10.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/11.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/12.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/13.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/14.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/15.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/16.jpg
- More on Různé
- Also by Archaix

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Cesta do Číny - podzim 2002, pokračování | 22 comments (22 topical, 0 editorial, 0 pending)
 
 
Archaixi, (none / 0) (#1)
Ales Zeman 14.10.2003 19:45:40 MET
(User Info)

k Tvému zajímavému vyprávění o Číně mám dvě otázky:

První otázka. Narazil jsi na něco, co se Ti vyloženě nelíbilo, ať již to bylo cokoliv (rozvařená rýže, kterou kritizoval Ota Ulč, nevkus, kritizován též Ulčem, rozmazlenost čínských chlapečků, mezilidské vztahy mezi dnešními Číňany, kritika od naší čínsko-kanadské novinářky Jan Wong, autorky tlustospisu o Číně).

Druhá otázka. Co v Číně dnes převažuje, vliv západního vědeckého myšlení nebo čínské tradice? Dá se to v dnešní době vůbec rozpoznat?


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
 
 
Odpověď Alešovi (none / 0) (#2)
Archaix 14.10.2003 21:40:14 MET
(User Info)

Na nic, co by se mi vyloženě nelíbilo v Číně jsem přímo nenarazil. Možná jsem neměl dost příležitosti, nevím. Žádnou rozvařenou rýži jsme nikde nedostali, nevkusu jsem si nevšiml, možná nemám na to oči a mezilidské vztahy zatím tam jsou v pořádku. Jen kdyby byly takové v mém okolí, kde jsou lidé z celé bývalé Jugoslávie a to často není v pořádku.

Já mám doma knihu od Čiňanoameričanů: "Čína se probouzí" a ti nepíší nic takového jako ta novinářka. Jediná věc, která se mi nelíbí, je na Cisařově paláci v Pej-ťin_u či Beijinu, portrét Maa. Ještě dnes tam visí, ale nikde jinde jsem ho neviděl.

Mám dojem, že v dnešní době již převažuje vliv vědeckého myšlení. Vždyť jsme se právě dozvěděli, že Čína bude další mocnost s vesmírným programem.


[ Parent ]
 
 
Jan Wong(ová) je etnická Číňanka (none / 0) (#3)
Ales Zeman 14.10.2003 21:58:19 MET
(User Info)

a byla za mlada zapálená maoistka. Pak však Čínu na několik let navštívila a z mnoha věcí byla rozčarovaná. Dnes je v Kanadě úspěšnou novinářkou. Píše docela zajímavě i o jiné tématice. Její tlustou knihu o Čině jsem toliko viděl, ale nečetl. Znám jen některé její novinové články s čínskou tématikou.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Aleši já si myslím, (none / 0) (#4)
Archaix 14.10.2003 23:18:43 MET
(User Info)

že právě proto, že byla maoistka tak když přišla do Číny, viděla, že ono to není takové jak si to představovala. Nemohla se přece na vývoj v Číně dívat objektivně.

Znám příklad syna jednoho disidenta, který byl z Číny  vyhoštěn a žije v Německu. Jeho syn se vrátil do Číny a v Šanghaji podníká a je rád, že opět žije v Číně. Holt lidé jsou různé, že Aleši, tak se říká česky.


[ Parent ]
 
 
K cinskejm machometum (none / 0) (#5)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 16.10.2003 23:12:42 MET
(User Info) http://www.squaw.com

chodim obcas na jidlo, mam je za rohem.

Vetsina jidel je hodne podobna mandarin stylu, ale pochopitelne schazi veprove. I majitele vypadaji trosku jinak, za ta leta uz rozeznavam nejen korejce od cinanu a japoncu, ale obcas i etnicke rozdily v cinanech, i kdyz nevim odkud presne jsou. Muslimove jsou prevazne Uighur (jsem se docetl) a jsou ze severozapadni Ciny (to mi doslo).

Hlavni rozdil je zrejme v klimatu a v tom se odrazi styl vareni. Islamisti maji vic nudlovych horkych polivek, velky vyber jidel, ktere se ji rodinnym stylem, kdy si vsichni nabiraji z velikeho hrnce z hliny, v kterem se pozvolna dusila smes pochoutek.

Tyhle speciality ani nejsou na jidelnicku prelozeny, musi se umet cinsky nebo mit drzost se zeptat. Jednou jsem si porucil to same, co jedli sousedi a od te doby to patri k mym oblibenym.
Napred prinesou maly plynovy sporak a na nej postavi medeny kotlik plny jakehosi neustale bublajiciho vyvaru - lze rozpoznat dried shrimp, koreni a trochu zeleniny. K tomu se objedna libovolne mnozstvi misticek se syrovymi ingrediencemi - na tenko nakrajene maso (asi za $4 - hovezi, jehneci nebo ryba) nebo zelenina (asi za $3 - zeli, bamboo shoots, bok choi, ...) a automaticky jakasi mirne zahadna rybo-jatrova omacka.
Syrove kousky se hodi na chvilicku do varici vody, vyjmou a namoci do namaceci omacky. V totalni kombinaci velmi chutne a za chladnych letnich veceru (restaurace je 4 bloky od Pacifiku a v lete je tam mlhavo a kosa) hrejive.


  • life's a near death experience
  •  
     
    cinsti urednici (1.00 / 1) (#6)
    HUSITA 19.10.2003 23:17:14 MET
    (User Info)

    no za dob cisaru se dostat k dvoru coby ourednik vyzadovalo trochu vic nez naakej ten rozum a pili.

    Ono totiz se kvalifikovat bylo zapotrebi si nechat ufiknout
    ptaka i s pytlikem...prej po tom co si to dotycny naposled rozdal s kurvou nebo si to nechal vyhonit( tam sex nespecifikuji).

    ajajouvej, a podrzme se..... bez nakyho morfinu

    Udajne to vsak nekterym pak prece jenom vadilo a v usili si to znovu vypestovat
    se krmili mozecky i prirozenimi novorozenych chlapecku.

    no jiny kraj,jiny mrav tech ouredniku.

    Zminil se o tom tam nekdo:-))))))) ze teda s tim uz prestali:-)))))

     
     
    Tak tohle slyším poprvé v životě!! (5.00 / 1) (#7)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 20.10.2003 00:53:09 MET
    (User Info)

    Že by v Číně úředníkem mohl být jen kleštěnec, Rone, to bys měl podepřít nějakým pramenem, protože se mi to jeví krajně nepravděpodobné!

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    kdepak jen klestenec (2.00 / 1) (#8)
    HUSITA 20.10.2003 01:23:06 MET
    (User Info)

    to je nic, tam to usmikli vsecko.

    Prameny...hmmm to bude nejake hledani, cetl jsem to bud ve starem Natl Geo ci necem podobnem( mam cely Nat Geo na 31 CDckach)je to v krabici jak z obchodu uz asi 2 roky a jeste jsem to neotevrel,ctu jen nove casopisy na papire.

    Eunuchs were men, nearly always impoverished in their youth, who underwent castration to serve in the emperor's inner palace.
    http://www3.la.psu.edu/textbooks/PM-China/ch10_main.htm

    Thanks GOOGLE :-))))

    The process for creating a eunuch remained relatively unchanged. The boy or man was strapped spread-eagled to a table. A thin cord was knotted tightly around his genitals, and, with a sharp razor, the organs were amputated. The wound was then cauterised by the application of either a red-hot poker or molten tar. He was deprived of water for several days to prevent urination, which could cause infection. Then he was forced to drink enormous amounts of water, until the pressure in his bladder punctured a hole in the layers of scar tissue. The fatality rate was as high as 90 %. Chinese eunuchs often also had their penis as well as there testicles, completely "shaved off", which was considered more effective. Using only hot chilli sauce as a local anaesthetic, the Chinese operation was  one swoop, using a small, curved knife.
    auauauau uuuuu auuu

    http://members.tripod.com/Barry_Stone/eunuchs.htm


    [ Parent ]
     
     
    Aha, to je trošku rozdíl, ne? (none / 0) (#9)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 20.10.2003 01:36:42 MET
    (User Info)

    "Eunuchs were men, nearly always impoverished in their youth, who underwent castration to serve in the emperor's inner palace." - tedy žádní úředníci, ale spíš něco jako strážci harému (ovšem zde zřejmě ne jenom); to bylo jistě běžnou praxí všude na světě.


    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    vypoved pred grand jury?? (3.00 / 1) (#10)
    HUSITA 20.10.2003 01:47:26 MET
    (User Info)

    Hele prodavam jak jsem koupil pred desetiletimi.

    to ze jsem vhozenim "CASTRATION CHINESE OFFICIALS"ulovil na prvnich dvou strankach GOOGLU nejake odkazy na usmikovani neni
    podrobny vyzkum ci diplomka.

    Co jsem cetl a co si zapamatoval ze to bylo jakosi podminkou pro cinske uredniky v nejake dobe si to nechat usmiknout.
    jstli byli dnesni equivalent vedouciho vydejny ci nejvyssi soudce si nepamatuji......Ale to ze si to chteli obnovit a jak si tez clovek zapamatuje..fuj.

    tot vse...a pohadky je konec

    [ Parent ]
     
     
    Měl jsem za to, (none / 0) (#11)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 20.10.2003 08:19:45 MET
    (User Info)

    že kastrovali jen ty služebníky, kteří byli v zakázaném městě anebo měli přístup ke královské rodině.
    Že by ho ufikli každému mandžuskému písaři mi přijde nepravděpodobné.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Bylo to vyloučené, (none / 0) (#12)
    Guy Peters 20.10.2003 11:11:28 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    protože pak by nevznikly ty úřednické dynastie. :-)

    [ Parent ]
     
     
    Leda by se (none / 0) (#13)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 20.10.2003 13:51:53 MET
    (User Info)

    klonovali nebo množili přes kopírák.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    fuck this shit (none / 0) (#14)
    HUSITA 20.10.2003 14:26:42 MET
    (User Info)

    to co jsem nadhodil bylo pro zajimavost jake perversity  se dely coby normalni chovani a zvyky v historii lidstva a Cine zvlast.

    Ze byly spolecnosti kde se kastrovalo neni nic noveho a byly jich cele rady,nikoho to neudivuje......

    Co me kdysi zarazilo,ohromilo byl nejaky clanek...rozhodne ne v Blesku ci 100+1 ,tem podstatnym informacnim zdrojum cehunske yntelygentsyje....provedeni te ROZSAHLE mutilace,vysoka umrtnost a pozdejsi kanibalismus za ucelem znovunabyti organicke napravy.

    Dokonce pro ne meli nejake popisne jmeno jez znacilo SMRDENI MOCI( c bez hacku),nebot tito meli problem udrzovat cistotu.
    Tehdejsi clanek informoval ze lide kteri se tomuto podrobili byla "urednicka trida" a NEBYLO RECENO ze by to bylo podminkou aby tak byl upraven kazdy "urednik" od nejnizsich po imperialni sefy.
    Definitivne to nebylo vycisleno v procentech a promilich kolik jich bylo na kazde urednicke platove rovine :-)))))))))
    Proste psaci a redaktori zapomneli na hnidopichy a jejich "vecne" dotazy( c bez hacku).

    So I think that there is a logical progression of this absurdity.....
    only to fly off on another tangent.... and suggest to me using diakritika for that C bez hacku,right?
    Angels/devils on the pin,anybody???
    :-)))))))

     

    [ Parent ]
     
     
    Někdy je ta kvantifikace (4.00 / 1) (#15)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 20.10.2003 14:32:38 MET
    (User Info)

    dobrá. Kdyby ufoun sedl s talířem do kláštera a napsal  do ufounského 100+1 článek o tom, že člověk nežije pohlavním životem, určitě by bylo ostatním divné, že jsou na světě lidé.

    Kastrovalo se i v Evropě - to aby měli hošani tenký hlásek. V operách tehdy pískali milovníci tenčím hláskem než jejich partnerky a vůbec to nebylo nikomu divné. Estetika se mění.


    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Mám takový (none / 0) (#16)
    Guy Peters 20.10.2003 14:44:11 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    pocit, že dámy tehdy nezpívaly vůbec.

    [ Parent ]
     
     
    Ale zpívaly (none / 0) (#17)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 20.10.2003 14:52:58 MET
    (User Info)

    jednou byl o tom pořad. Šlo o dobu, kdy už byl fonogram, takže jsem mohl slyšet ten zpěv. Nešlo jen o hlas, ale i o provedení. Bylo to na dnešní vkus takové umňoukané.
    Lukáš Hurník (autor pořadu) právě poukazoval na to, že tehdejší vkus těch, co chodili na opery byl jiný.

    V dřívějších dobách ženy nezpívaly, a proto brali jejich party kastráti. Tím to asi začalo.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Tohle přesně (none / 0) (#18)
    Guy Peters 20.10.2003 15:11:56 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    jsem měl na mysli. Samozřejmě, že v 19. století už kastráti nebyli.

    [ Parent ]
     
     
    Museli být (none / 0) (#19)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 20.10.2003 15:13:21 MET
    (User Info)

    jinak by přece nebyla ta nahrávka.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    souhlas (none / 0) (#20)
    Astr 20.10.2003 15:25:45 MET
    (User Info)

    pry i na Italskych scenach jeste v 19 stoleti zpivali.
    Experti co se umi pohrabat v archivech by  nemeli mit problem to najit kdy koncila jejich era:-) Pry dodavani pres Otomanovu risi.
    Tam se jednalo o velmi rozsirenou kategorii, na rozdil od tehdejsi "klasicke" Evropy.

    [ Parent ]
     
     
    Guyi... (none / 0) (#21)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 20.10.2003 15:42:05 MET
    (User Info)

    ...na tom Ronově linku je jich většina z 18. stol (zemřeli v 19.st.), ale v církevní hudbě se udrželi dýl, poslední zemřel 1922.

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Díky za upřesnění, (none / 0) (#22)
    Guy Peters 21.10.2003 10:01:06 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    člověk se učí pořád něco nového.

    [ Parent ]
     
     
    Cesta do Číny - podzim 2002, pokračování | 22 comments (22 topical, 0 editorial, 0 pending)

     
    Komentáře: Zobrazení: Řazení:

    Powered by Scoop
    Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
    Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz.
    plné znění podmínek.

    registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky