Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Otevřený dopis pravoslavného duchovenstva redakci týdeníku "Respekt"
Vodnik
27.11.2003 21:25:49 MET
(Kompletní deníky/Vodnik's Diary)
(převzato z Hlasu Pravoslaví, 7/94)

 
 

Na zasedání pravoslavného duchovenstva z českých zemí, které probíhá ve Vilémově u Olomouce, jsme se seznámili s obsahem článku T. Marjanoviče "Mýtus jednoho srbského národa končí" (Respekt č.17, str. 10 z t. r.)

Každý má jistě právo na svůj názor, avšak výrazy, kterých užil autor článku o srbské pravoslavné církvi a potažmo o jejím představiteli, patriarchu Pavlovi, nás naplnily hlubokou lítostí a rozhořčením. Považujeme za neslýchaně hrubé, nespravedlivé a nestoudné, když autor článku veřejně cituje hrubé výrazy, jichž použil básník G. Simič k vyjádření svého nesouhlasného postoje k srbské pravoslavné církvi a jejímu představiteli, označiv ji za "dnes asi nejzkurvenější organizaci na světě". Takových výrazů nepoužívá veřejně slušný člověk o nikom.

Zde jich bylo užito blasfemicky proti Církvi Kristově, církvi pravoslavné srbské a jejímu představiteli Jeho Svatosti patriarchovi Pavlovi, který od samotného začátku neblahého hrozného konfliktu v Jugoslávii, vyzývá všechny znesvářené strany k usmíření, porozumění a lásce a dokládá tento svůj postoj neustálým pokáním, modlitbami a postem i tím, že neváhal vystoupit i veřejně, manifestačně proti těm, kteří konfliktu přejí, o čemž jsou bohužel naši spoluobčané velmi málo z tisku informováni.

Způsob reprodukování názorů v takové formě, jaké jste užili v "Respektu", je zřetelnou vizitkou morální úrovně Vaší tiskoviny. Takové formulace pomáhají šířit nenávist mezi lidmi a jsou podle našeho názoru žalovatelné i z hlediska občanských zákonů, které výslovně nepřipouštějí rozdmychávání nacionální, rasové nebo i náboženské nenávisti,

Žádáme Vás o veřejnou omluvu spolu s publikováním tohoto našeho stanoviska na stejně výrazném místě ve Vašich novinách, jako byl umístěn uvedený článek.

+Dorotej
arcibiskup pražský
metropolita českých zemí a Slovenska
spolu se všemi pravoslavnými duchovními z České republiky

Ve Vilémově dne 27. 5. 1994

Na tento dopis nepřišla žádná odpověď ani nebyla pozorována jakákoli jiná reakce řečeného týdeníku, který se honosí názvem „Respekt“

 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Ano, by Guy Peters
- Zkurvenou osobu by gogo
- Čtenáři si také mohli myslet... by Vodnik
- Újmu z toho by Guy Peters
- Podle tiskového zákona by Guy Peters
- Aha... by Vodnik
- To se pletete. by Guy Peters
- No, jak si představujete důkaz opaku? by Guy Peters
- HUSITO, by Vodnik
- skromna reakce by HUSITA
- Mel na to reagovat by Vaclav Neckar mladsi prosim
- Mně to připadá jako citát. by Vodnik
- Nedovedu posoudit by Vaclav Neckar mladsi prosim
- Juniore, moc vám nerozumím. by Ales Rozsival
- Huh, by JN

Related Links
- Vodnik's Diary

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Otevřený dopis pravoslavného duchovenstva redakci týdeníku "Respekt" | 36 comments (36 topical, 0 editorial, 0 pending)
 
 
What's up with that? (none / 0) (#1)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 28.11.2003 00:36:27 MET
(User Info) http://www.squaw.com

Ortodoxni Satanic Verses?


  • life's a near death experience
  •  
     
    Ne. (none / 0) (#2)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 28.11.2003 00:46:31 MET
    (User Info)

    Neomalenost jednoho z předních českých týdenníků.

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    A co privedlo (none / 0) (#4)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 28.11.2003 02:07:43 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    basnika G. Simiče k takovemu silnemu vyrazu?

    Nemuzu ten sporny clanek v archivu Respektu najit.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    cekana odpoved...CHILL OUT !! (none / 0) (#3)
    HUSITA 28.11.2003 02:04:05 MET
    (User Info)

    "jsou podle našeho názoru žalovatelné i z hlediska občanských zákonů, které výslovně nepřipouštějí rozdmychávání nacionální, rasové nebo i náboženské nenávisti"

    chteji ti v kotline prekonat nasi amickou obsesi se soudenim s tim
    ZALOVANIM o kazdym prdu?

    A jeste neco,justicni system by si mel najit nejake lepsi slovo nez ZALOBA, od detstvi to ma spatnou prichut.... vsichni jsme zazili ZALOBNICKY:-))))

     
     
    HUSITO, (none / 0) (#8)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 28.11.2003 16:56:08 MET
    (User Info)

    americkou žalovací mánii kotlina hned tak nedohoní. Ostatně myslím, že k té žalobě nedošlo, ale chceš-li, můžu Ti to zjistit přesně. Peters by nám řekl, jestli to žalovatelné je.

    Ale o tom to nebylo, že...

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Záleží na kontextu. (none / 0) (#10)
    Guy Peters 28.11.2003 17:01:47 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    Spíš ne: je to jen názor, nikoliv lživá fakta.

    [ Parent ]
     
     
    Srbská pravoslavná církev... (none / 0) (#12)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 28.11.2003 17:11:19 MET
    (User Info)

    ...coby "snad nejzkurvenější organizace na světě" není lživý fakt? A co urážka, ta platí jen pro občany?

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    dukaz pro ci proti? (none / 0) (#18)
    HUSITA 28.11.2003 18:18:52 MET
    (User Info)

    zadny neni:-)))))))

    podle me za me  at si dusi a duchny(duchovni-ci) zdrave ponadavaji:-)))))))v DUCHU 1st amendmentu

    [ Parent ]
     
     
    Důkaz proti netřeba! (none / 0) (#21)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 28.11.2003 18:28:06 MET
    (User Info)

    Své tvrzení musí dokázat onen pomlouvač.

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    To se pletete. (4.33 / 3) (#30)
    Guy Peters 01.12.2003 10:47:03 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    Vy musíte dokázat, že Vám to způsobilo újmu.

    [ Parent ]
     
     
    Aha... (none / 0) (#31)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 01.12.2003 10:57:51 MET
    (User Info)

    ...takže když tu neckar píše, že Buzková dělala prostitutku, a ona z toho nebude mít žádnou újmu, tak ho nemůže zažalovat?

    Ostatně, v celé věci nejde ani tak o právní problúm; o ten by šlo, jen když by Církev Respekt opravdu žalovala. Ale opravdu nevím, jestli k tomu došlo.

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Újmu z toho (4.00 / 1) (#33)
    Guy Peters 01.12.2003 11:02:56 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    bude mít, protože čtenáři si pak mohou myslet, že se tak živila.

    Nicméně podle návrhu nového zákona můžete být v klidu, protože provozovatel obsahu (majitelé Sprchy) za uživatele (Neckář) neodpovídají.

    [ Parent ]
     
     
    Čtenáři si také mohli myslet... (none / 0) (#34)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 01.12.2003 11:05:28 MET
    (User Info)

    ... - a vzhledem k antisrbské štvanici v těch letech taky asi mysleli - že je srbská pravoslavná církev opravdu jednou z nejzkurvenějších organizací na světě ("není šprochu...").

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Zkurvenou osobu (none / 0) (#35)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 01.12.2003 11:16:22 MET
    (User Info)

    ženského pohlaví si představit dovedu, ale organizaci?
    Měl tím autor na mysli něco konkrétního, nebo jen obecnou nadávku?
    Pak by snad za nadávání na veřejnosti měla být možnost ho potrestat.
    Přece nelze dokázat, že není zkurvená, když obsah toho slova je pouze symbolický.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Ano, (none / 0) (#36)
    Guy Peters 01.12.2003 18:31:11 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    trefil jste hřebík na hlavičku.

    [ Parent ]
     
     
    Autor citatu z Respektu (none / 0) (#20)
    Vaclav Neckar mladsi prosim 28.11.2003 18:25:54 MET
    (User Info)

    O nejzkurvenejsi organizaci na svete (at uz v kontextu nebo mimo nej) je Teodor Marjanovic, ktery asi obcas uletne. V dobe nedavne se proslavil clankem, ve kterem vyzyval k zabiti Arafata. Knizepan Schwarzenberg pak prisel na poradu a pozadal, jestli by mohli otisknout i protinazor.

    [ Parent ]
     
     
    Huh, (none / 0) (#22)
    JN 28.11.2003 18:42:53 MET
    (User Info)

    Je to umyslny hint?

    [ Parent ]
     
     
    Juniore, moc vám nerozumím. (none / 0) (#23)
    Ales Rozsival (r.ales zavináč quick.cz) 28.11.2003 21:17:06 MET
    (User Info)

    Autor citátu pro mne znamená, že to ten člověk řekl. Vy jste ten rozhovor četl? (Budete možná jediný, tak je to důležité)
    -

    Berte mě, prosím, celého jako takovej jeden velkej smajlík.
    [ Parent ]
     
     
    Nedovedu posoudit (5.00 / 1) (#24)
    Vaclav Neckar mladsi prosim 29.11.2003 00:42:57 MET
    (User Info)

    Clanek jsem cetl. Ten clanek vypadal napul jako rozhovor a napul jako vlastni text. Nedovedu posoudit, co bylo mineni autora a co citat zdroje.

    "Církev pod vlivem Karadžiče
    A co srbská pravoslavná církev?Naše církev je dnes asi nejzkurvenější organizací na světě. Z našich dějin neznám případ, že by z politických důvodů nechala své věřící na holičkách. A právě to se stalo: za války sem církev vyslala jediného kněze, a to ještě mnicha, který prožil celý život v klášteře a o normálních problémech neměl ponětí. Jeho role je omezená na čistě technické věci: vykonává pohřby a ostatní úkony, duchovně nám však nepomáhá vůbec."

    [ Parent ]
     
     
    Mně to připadá jako citát. (none / 0) (#25)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 29.11.2003 01:13:01 MET
    (User Info)

    Mno, jak říkal Karel Urbánek, poslední první tajemník ÚV KSČ, každý má právo na názor. Sice mi přijde, že si básník protiřečí (u takové organizace by nečinnost měl spíš asi ocenit) a hlavně nevím, jak celá situace doopravdy vypadala, ale jeho vyjadřování ovšem mluví za vše a pokud se česká církev ozvala, že ji takové řeči uráží, měl na to Respekt zareagovat.

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Mel na to reagovat (none / 0) (#26)
    Vaclav Neckar mladsi prosim 29.11.2003 01:19:38 MET
    (User Info)

    Nevim, proc nereagoval.

    [ Parent ]
     
     
    skromna reakce (none / 0) (#27)
    HUSITA 29.11.2003 02:05:32 MET
    (User Info)

    cely predmet soutezi v dulezitosti s mnozstvim andelu(dablu) na hlavicce(spicce) spendliku :-))))


    [ Parent ]
     
     
    HUSITO, (none / 0) (#28)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 29.11.2003 15:26:55 MET
    (User Info)

    v důležitosti (najmě pro nezúčastněné, že?) asi ano. Ve všem ostatním se jedná ovšem o nesouměřitelné věci.

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    No, jak si představujete důkaz opaku? (none / 0) (#29)
    Guy Peters 01.12.2003 10:22:01 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    Pak by se jednalo o fakt.

    Jinak jistě existuje i infamia per se. Ale to bych musel znát text toho básníka i ten článek. Jen z žádosti o omluvu se toho moc poznat nedá.

    [ Parent ]
     
     
    byolo to o tom (none / 0) (#11)
    HUSITA 28.11.2003 17:03:23 MET
    (User Info)

    ze by ti VELEDULEZITI "nikdo"....who gives a fuck??? meli
    CHILL OUT

    [ Parent ]
     
     
    Kdyz uz jsme teda u toho (none / 0) (#5)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 28.11.2003 03:13:17 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    osocovani ortodoxni cirkve.

    Co tohle signifikuje si netroufam soudit, snad jen, ze nic neni jednoduche soudit.


  • life's a near death experience
  •  
     
    Tohle... (none / 0) (#9)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 28.11.2003 17:00:12 MET
    (User Info)

    ...signifikuje, že někdo by rád využil několika pravoslavných darebáků k osočení Pravoslavné církve, tak, jako jsme toho nedávno byli svědky u římských katolíků nebo jako je několik židovských zločinců záminkou k skutečnému antisemitismu.

    Nevím ale, jak to souvisí s tím problémem kolem Respektu?

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Díky Vodníku, (none / 0) (#6)
    Ales Rozsival (r.ales zavináč quick.cz) 28.11.2003 10:06:03 MET
    (User Info)

    aspoň za toto info, když ten Respekt neni free.

    Je to tedy tak, jak jsem myslel. V zásadě s tím dopisem nemohu souhlasit, protože ta citace nevypovídá nic o úrovni tiskoviny, ale o úrovni toho pána, který to vypustil z úst. Určitě se dá diskutovat o hranici, co ještě lze citovat, a kde už nastupuje NOT PERMITTED. Například, když někdo v rozhoru mluví o zkurvenejch cigánech, tak je to dost podstatná charakteristika, která vypovídá mnohé.

    Na druhou stranu asi neměl být pro redakci problém otisknout tento dopis (mají na to speciální rubriku). Teď mě napadlo, jestli v tom roce 94 už taková rubrika existovala, nevím. Minimálně teda měli odpovědět na ten dopis. Máš pravdu, že takový přístup není zrovna vyjadřováním respektu k druhým.
    -

    Berte mě, prosím, celého jako takovej jeden velkej smajlík.
     
     
    Aleši (Rozsívale)... (none / 0) (#7)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 28.11.2003 16:54:10 MET
    (User Info)

    ...slušný člověk takhle nemluví (hned podotýkám, že já nejsem slušný člověk ;-)) o nikom, ale ani já takhle nemluvím o jiných církvích nebo vyznáních, jakkoli si o nich myslím své.

    Šlo by ještě pochopit, že z komunismu zblblí redaktoři Respektu mají tento cit poněkud zakrnělý a citovali tam pana básníka, aniž by si uvědomili, že se tím někoho dotknou. Když ho museli citovat, a právě tuhle pasáž, tak možná měli myslet na druhé tak, jako by bezpochyby mysleli, když by citovali výrok o "zkurvených cigánech". Stačí si představit, co by asi udělal Respekt, když by se ozval Karel Sidon...;-)

    Alias tu někde napsal, že svoboda pěsti jednoho končí před nosem druhého. Respekt - možná bezděky - zabořil svou pěst do nosu Církve a odmítl se nejen omluvit, ale vzít to vůbec na vědomí.

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Vodníku, ale (none / 0) (#13)
    Ales Rozsival (r.ales zavináč quick.cz) 28.11.2003 17:12:09 MET
    (User Info)

    takový rozhovor v takové tiskovině neznamená, že ta tiskovina si s někým poklábosila, a pak to ještě otiskla. Já sem ten rozhovor nečet, takže nevím čeho se týkal, ale rozhovor má takovýho člověka představit. A přesně v tvým kontextu taková věc potažmo znamená, že ten pán není slušný, nebo ne? Co to má společnýho se slušností těch novin? Takže znovu, v čem ten Respekt zabořil tu pěst?

    Reakce Pravoslavné církve mi nepřipadá adekvátní, když ji pobuřuje to periodikum. Právem můžou být naštvaní na pana básníka-hulváta, ale na médium? To nemění nic na věci, že Respekt byl nezdvořilý, když neodpověděl na jejich následný dopis.
    -

    Berte mě, prosím, celého jako takovej jeden velkej smajlík.
    [ Parent ]
     
     
    Já to nemohu posoudit... (none / 0) (#14)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 28.11.2003 17:22:24 MET
    (User Info)

    ...osobně bych taky Respekt nežaloval, ale těžko můžu já nebo Ty tvrdit České pravoslavné církvi, že se nemá co urážet. Ten výrok je samozřejmě rouhavý a církev má vlastně povinnost protestovat (jakkoli 90% občanů na to prdí a možná polovina ani neví, co to rouhání vlastně je) proti jeho veřejné publikaci.

    Když respektované médium zveřejní názor třetí osoby, že moje matka je kurva (v situaci, kdy díky okolnostem řada lidí nebude mít nejmenší problémy tomu věřit), asi bych byl nasranej nejen na třetí osobu, ale i na to médium.

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Vodníku, (none / 0) (#15)
    Ales Rozsival (r.ales zavináč quick.cz) 28.11.2003 17:31:26 MET
    (User Info)

    já ti sice rozumím, ale podívej se takhle:

    když respektované médium zveřejní výrok nejmenované posankyně nebo ministrině, že nejmenovaný president má praktiky srovnatelné s Hitlerem, co to vypovídá o tom médiu?

    Já přece netvrdím, že ta církev má nebo nemá něco dělat, já jenom komentuju to, co udělala.
    -

    Berte mě, prosím, celého jako takovej jeden velkej smajlík.
    [ Parent ]
     
     
    Nerozumím. (none / 0) (#16)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 28.11.2003 17:38:12 MET
    (User Info)

    Myslíš tím, že to médium je nejmenuje?

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Nee (none / 0) (#17)
    Ales Rozsival (r.ales zavináč quick.cz) 28.11.2003 17:43:10 MET
    (User Info)

    to sem to zamotal. To byla přece ta německá ministrině a řekla to o Bushovi. Sorry za zmatení. O tom přece psaly skoro všechny deníky.
    -

    Berte mě, prosím, celého jako takovej jeden velkej smajlík.
    [ Parent ]
     
     
    Aha... (none / 0) (#19)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 28.11.2003 18:19:25 MET
    (User Info)

    ...no já myslím, že to je něco malinko jiného. Možná bychom mohli ministryni popotahovat, ale nikoli tiskovinu. Když by ale tiskovina zveřejnila, že ministryně označila Bushe za zasraného zkurvysyna, tak bych ji asi poděkoval, že vím, koho mám zažalovat ;-)

    Ale to jsme odbočili a já jsem ten článek v Respektu taky nečetl, jen viděl. To je ale něco jiného, některé věci se prostě říkat nesmí/nemají, na to nemá/neměla by mít svoboda slova vliv. A když si někteří myslí, že pro ně to neplatí, tak by měli respektovat to, že pro jiné to platí, kór když si ten "respekt" dali do názvu...

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Podle tiskového zákona (4.00 / 1) (#32)
    Guy Peters 01.12.2003 11:00:27 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    máte právo na odpověď. Co se týká odpovědnosti vydavatele za sdělení třetí osoby, byl bych velice opatrný.

    [ Parent ]
     
     
    Otevřený dopis pravoslavného duchovenstva redakci týdeníku "Respekt" | 36 comments (36 topical, 0 editorial, 0 pending)

     
    Komentáře: Zobrazení: Řazení:

    Powered by Scoop
    Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
    Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz.
    plné znění podmínek.

    registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky