Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Cesta do Činy - podzim 2002 úvod
Archaix
30.09.2003 10:16:05 MET
(Kultura/Různé)
S mojí drahou polovičkou jsme se rozhodli, že se ještě, dokud můžeme, podíváme do Číny. Slovinská turistické společnost, která vyřizovala různá přání nám našla chorvatskou společnost a tak jsme si vše vyřídili a odjeli do Záhřebu na letiště, kde jsme se všichni setkali. Tam jsme nastoupili do tureckého letadla a odletěli do Istanbulu. Bylo nás i s vedoucí 12. Z Istanbulu jsme přestoupili na letadlo, které letělo přes noc do Beijingu. Co jsme zažili, a co je tam možné vidět se pokusím vylíčit dále.

Poněvadž jsou a budou poznámky k mé češtině, musím nejdříve uvést něco o sobě. Nemám ani 1 třídu české školy, kde se děti učí pravopis a češtinu. Jsem však Čech jak poleno, ale do ČSR jsem přijel jako reemigrant v r. 1947 a to mi bylo 18 let. Češtinu, jak výslovnost tak pravopis mě učil můj spolužák Jaromír, ve 3. třídě průmyslovky. Po maturitě a vojně jsem ještě diplomoval na ČVUT v Praze a po příchodu "bratrských vojsk" jsem i s rodinou odjel pryč. A že jsem neměl příležitost psát česky, jistě každý pochopí.

 
 

1. díl

Napřed se trochu podívejme na dějiny Číny.

V dávných dobách př.n.l. již v organizovaném státě, postupně žily dynastie Šang, Sia a Čou. Tyto již v těch dávných dobách ovládaly výrobu bronzu na rituální nádoby. Dynastie Šang používala technologii zpracování, která dodnes nebyla překonána. Rituální nádoba Čou má nápis, z kterého se lze dozvědět, že byla vyrobena v 11. st. př.n.l. Jenomže později Čína byla rozdělena na více států a v 3 st. př.n.l. se rozhodl nejmocnější Čchin  Čínu sjednotit. Toto sjednocení se dělo v době 221 př.n.l. z Číny   rozdělené na 7 válčících států. Císař, který toto sjednocení provedl, byl Čchin Š'chuang-ti. A to druhé slovo si k titulu přidal po provedení této velké práce a znamená První císař, poněvadž on teprve vládl celé Číně. Ovšem ještě dávno před sjednocením se objevili filosofové Konfucius (551 - 479 př.n.l.) a jeho nejvýznamnější žák Mencius (372 - 289 př.n.l.).

Nutno si uvědomit, že tito filozofové byli současníky velkých myslitelů v Indii (Buddha kolem roku 500 př.n.l.), v Řecku (Platon, 429 - 327 př.n.l., Aristoteles, 384 - 321 př.n.l. a další). Žili v době, které někteří historikové označují za klíčové pro vývoj lidské společnosti. Vždyť i velké války se konaly nějak podobně. Ve 4. st.př..n.l. žil a vedl válku proti Peršanům Alexandr Veliký. Těch válek bylo více. Pak se na scéně objevili Římané. Některé uvádí v úžas paralelní vývoj lidské společnosti, i když tyto vzdálené státy o sobě nevěděli a filosofové o myšlení svých vzdálených bratrů z oboru, ještě méně.

Poněvadž jsme se zmínili o historii Číny, tak je nutno zde uvést problém, s kterým si mnoho znalců čínských dějin láme hlavu. Čína byla po celý čas staré historie před jinými státy světa, jak svou organizovanosti, tak vynalézavosti  a výrobou, tak životní úrovní lidu. Největší paradox byl v 11. a 12. století, kdy Čína daleko předběhla Evropu a vlastně kterýkoli stát světa. Potom se pomalu rozdíl zmenšuje až v 19. a 20. století daleko zaostává. Toto trápí čínské vlastence a snaží se najít, v čem je příčina. Prostě průmyslová revoluce se Číně zcela vyhnula. Přesto nezapomeňme, že knihtisk, kompas, magnety, akupunktura a mnoho věcí přišlo již dávno z Číny. A Čína dnes rychle dohání to co zameškala.

Poněvadž v této době bylo císařským městem Si´an nebo taky jednoduše napsáno Sian, kde jsme byli až později, tak se o něm zmíním taky později. Později se stalo císařským městem Beijing (v českém přepisu Pej ťing) a k moci se dostala dynastie Ming. Ti totiž jako vzbouřenci po vítězství nad Mongoly, kteří jistou dobu vládli v Číně, z valné části císařské město přebudovali. Měli nato dost času, tato dynastie byla početná, vzniklo z ní 17 císařů. Vládli od r. 1368 - 1644. Poslední dynastie Čching vládla od r. 1644 až do konce císařství 1911. Ti hlavně udržovali to co vybudovala dynastie Ming a hlavně budovali rozlehlé parky a letní sídliště. Ovšem opiové války mnohé opět zničily. Podívejme se poněkud blíže na císařský palác v Beijingu, čili v českém přepisu Pejť ingu na zakázané město  (Gugong) protože nebyl přístupný prostým lidem Můžeme ho vidět na prvním obrázku.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/1.jpg

Jeho administrativní budovy mohli navštěvovat hodnostáři, císařův palác pouze členové císařské rodiny a služebnictvo. Sousedí přímo s náměstím Nebeského klidu (Tiananmen) uprostřed města. Zde po 10. letech příprav se císař Yongle (Ming) pustil do výstavby paláce, které trvalo 3 roky městě je těch paláců k vidění více. Poněvadž se o nějakém a pracovalo na ní statisíce řemeslníku a milion dělníků. Celková plocha je 720 000 m2, obklopuje jej zeď do výše 10 m a vodní příkop až do šíře 52 m. Jedná se o palác, který je vidět na 1. obrázku. Palác se dělí na vnější, kde se konaly oficiální audience a vnitřní, kde byly knihovny, zásobárny pro císařskou rodinu, archiv a pod. Vnější přední část paláce má tři velké síně: Nejvyšší harmonie, Centrální harmonie a Udržení harmonie. Jinak tam byly komnaty pro císařskou rodinu, která tam mohla v klidu žít.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/2.jpg

Obrázek Tiananmeu z ptáčí perspektivy.

O císařském náboženství u těchto vladařů a ani u Číňanů člověk nedozví, jedině snad uznávají Konfuciánský kodex, protože je pro ně užitečný a doma uznávají taoismus. Mnozí sice tvrdí, že jsou ateisté, ale ono tomu není vždy možné věřit. Mnozí také věří v buddhismus, Vždyť ten tam byl jako důležité náboženství po mnoho staletí. A v nynější době tam opět mají otevřené své pagody, dokonce jsou tam i muslimové. Avšak ten jejich Islám je tak trochu počínštěný. A ti snad jediní prodávali Maovy citáty. A snad jediní z náboženských sekt v Číně ani v době Kulturní revoluce nebyli zakázáni.

Císař Čchin Š'chuang-ti neboli První, když měl stát sjednocený, se velmi obával smrti a chtěl si zajistit nesmrtelnost. Poněvadž v té době bylo císařské město Sian, tak začal budovat pro sebe místo, kde bude uložen. Byl natolik solidní, že to vojsko, které ho mělo chránit bylo symbolické, čili vyrobené z hlíny, neboli terakotové, což je nutno uznat. V té době císařové nechávali své lidi zakopat spolu s nimi. Sochy vojáků se zdají být z dálky stejné, ale to je omyl. Každý má svůj vlastní výraz obličeje a trochu jiné ruce, vůbec nejsou stejní. Zatím je odkryto asi 6000 až 8 tisíc soch vojáků, které byly vytvořeny, jak jsme již uvedli ve 3. st. př.n.l. Z toho je vidět, jak často historici mají nesprávné představy o průběhu dějin. Ještě v 30. letech 20. století se domnívali, že do příchodu buddhismu do Číny asi 1. st. n.l. se v Číně o sochařství nic nevědělo. Jak je vidět, byl to veliký omyl. Stejně tak vojáci jsou oblečeni a měli výzbroj. (Zbraně nyní na obrázku neuvidíme). A tyto zbraně celý čas vydržely a byly by k použití, ovšem v podobných válkách, jaké se vedly v době vzniku zbraní. Nevím, zda by naše zbraně vydržely pod zemí přes dvě tisíciletí (milénia). Pokud se nemýlím, odkrytí vojáci se dostali do styku s agresivním ovzduším, a čínské úřady se obrátili na známé farmaceutické západní firmy o pomoc k výrobě prostředků proti plísním.

Do Beijingu jsme přicestovali, tureckou leteckou společnosti, která je dnes civilní mocnosti světa, má spojení s mnoha zeměmi. Z letiště nás autobus odvezl do našeho 4 hvězdičkového hotelu Holiday Inn a pak jsme odjeli na oběd. Pravděpodobně by většina z nás raději oběd vynechala, však jsme téměř nic nesnědli a obsluha z toho byla smutná. My jsme totiž během letu vydatně jedli a nikdo neměl hlad. Bylo nás celkem 12 i s paní vedoucí a obvykle jsme seděli kolem jednoho kulatého stolu, na stole byl otáčecí obvykle skleněný kruh a na něj nám nanosili spoustu různých jídel. Hlavní jídlo byla vždy pochopitelně rýže a k té mnoho nejrůznějších jídel. Také tam měli vepřové a dokonce i brambory karamelizované, sladké až příliš a to jsme jedli většinou pouze my dva s manželkou jako Češi. Ostatní pokrm jen okusili a nechali být. Potom jsme se šli podívat na místo kde pan císař rozprávěl se hvězdami, nebo snad s bohem? Toto nám vedoucí bylo řečeno, ale soudě podle literatury, tak šlo o observatoř, která v té době vznikla. To už byla výstavba císařských budov hlavně dynastii Ming a ta jak známo vládla od r. 1368 - 1644. Takže je vše zachováno a tato observatoř  byla obnovena. Jak to vypadá, můžeme  vidět na následujícím

obr. 3  http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/3.jpg

Ono, zda jde o nebe či boha je pro mne u Číňanů poněkud složité, i když mají své filozofy a své jisté teorie. Nejstarší jejich teorii je teorie Jin-jang, která podle čínských legend vznikla na počátku čínské kultury a za autora je považován božský císař Fu-si. Ten žil a vládl pravděpodobně v letech 2852 - 2738 př.n.l. Tento na hřbetě draka, který sestoupil z nebes našel osm základních znaků - trigramů z kterých sestavil Knihu proměn. Ta měla ukázat smysl bohů a převraty ve Vesmíru. Současně sloužila jako Orákulum osudu, ale současně i doporučení, jak se kdy nutno chovat. Již jsme se zmínili o pozdějších filozofech Konfuciovi. Ve stejné době žil jiný filozof, kterému se říká Lao-c´ a toto jméno není jeho jménem. Znamená pouze "Starý mistr". Ten vytvořil filozofické učení o cestě Tao. Tato obsahovala jak se při různých reálných příležitostech chovat a zabýval se i mystickými otázkami. Těch se chopili jeho pozdější žáci. Např. filosof Čuang-c´z prvků mysticizmu jak z učení Lao-c´tak jeho žáků vytvořil kompilační práci a na tomto základě vzniknulo taoistické náboženství, které vládlo potom v Číně až do 10. století. Ovšem jeho obsah se měnil. V 1. století do Číny přišel buddhismus z Indie a mnohé prvky z tohoto náboženství převzal taoismus. A pokud jsem si správně všiml, některé věci z taoismu převzal i směr našeho nového věku, New Age.            

Druhý den po snídani, jsme se chystali na důležitou cestu. Navštívit hlavně Velikou čínskou zeď a při tom ještě další místa. Ráno jsme však šli na snídani a ta nás značně překvapila. Úplně „evropská“ a výběr různých druhů pečiva, vařených či pečených věcí. A důležité, dávali tam kávu a mléko jsme si přinesli a smíchali, aby káva nebyla úplně černá. Ovšem podle chuti. Měli tam tak kvalitní rohlíky, ty však nebyly běžné, to byly cukrárenské rohlíky. Úplná balada, a měli tam toho spoustu. Však si všichni libovali, jaké máme prima snídaně. Stejně kvalitní snídaně jsme měli i v Sianu. Tam to pečivo bylo ještě kvalitnější. Toto byl druhý den našeho pobytu v Číně a jeli jsme ve směru na Velkou čínskou zeď. Nejdříve jsme se zastavili v továrničce, kde se již od času Mingů vyrábí různé misky a okrasné předměty z jadeitu. Na dalším obrázku vidíme dělnici s barvami při ozdobě vyrobeného předmětu.  

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/4.jpg

Dále  potom  v  továrně  vystavené   vyrobené   předměty.  

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/5.jpg

Potom   jsme pokračovali v cestě směrem k Velké čínské zdi, což je asi 85 km od Beijingu. Avšak tam jsme přímo nedojeli, poněvadž jsme na cestě měli důležitou zastávku. V okrese Changping si kdysi vybudovala své hrobky císařská dynastie Ming a je tam uloženo 13 těchto císařů. Takže jsme vešli tam jakousi červenou branou a pak tam je cesta dlouhá 7 km je to vlastně alej a po obou stranách jsou zvířata a později lidé. Jak tato alej vypadá můžeme vidět na obrázku. Po projití celou alejí jsme se vypravili dále ve směru Čínské zdi.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/6.jpg

Tam jsme autobusem brzy dojeli a po zaplacení vstupného se vypravili na tuto zeď. Každý podle chuti a svých sil. Počasí nám přálo, bylo slunečno a relativně teplo, kolem 20°C, ale spíše více. Počítám, že určitě tepleji nežli v Praze, nebo i v Lublani či v Záhřebu. Koupili jsme si tam pohlednice, vypili kapucino, to tam také měli. Pohled na Velkou čínskou zeď je možné získat z dalšího obrázku.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/7.jpg

K tomu bych rád poznamenal.

Tato Velká čínská zeď patří mezi divy světa. Je to jediné lidské dílo viditelné z vesmíru pouhým okem. Avšak i jiná taková díla, jako jsou třeba pyramidy byly postaveny již v dávnověku kdy žádná mechanizace neexistovala. Rovněž v Číně kanál o něco jižněji od Šanghaje přes Suzhou (to je předměstí Šanghaje) a až do Beijingu byl vybudován již v dávnověku. A to proto, že se kolem Šanghaje vyrábí  hedvábí a to se loděmi převáželo do hlavního města. Nyní je kanál leckde zanesený, potřeboval by pročistit a zřejmě se to již nevyplácí. Avšak vraťme se k tomu dílu naších předků. Zřejmě zde byla vůle a potřeba a vždy někdo, kdo dovedl lidi zorganizovat, že dokázali udělat takovou práci. V novější době nic takového obrovského nevzniká. Až na atomové a vodíkové bomby a z těch se jistě radovat nemůžeme. Je pravda, že dnes takové stavby nepotřebujeme a kdyby, stavěli bychom je pomoci strojů.  

Třetí den po snídaní jsme šli do císařského města, které mělo jméno „Zakázané město“ jak jsem se o něm zmínil na začátku ve třetím odstavci.  Různých  paláců  a chrámů je v císařském městě mnoho. Tak např. tam je Chrám Nebes, který rovněž nechal vystavět císař Jongle Ming, aby lidé i císařská moc uctívali nebesa, čí vládce Universa. Věřilo se, že je to nezbytné k uchování císařské moci, zajištění úrody a proti případným katastrofám z podnebesí. Potom tam jsou další paláce, jako palác Jara, který lze vidět na obrázku.

http://www.sprcha.com/various/users/Archaix/8.jpg

Podobný existuje pro všechna letní období, takže tam jsou ještě jinačí paláce Léta, Podzimu i Zimy. Důležitý je např. Konfuciánský chrám, a z praktického hlediska Císařská akademie, kde studovali lidé pro potřeby císařství, budoucí vysocí úředníci. Většinu těchto budov a to jsem jich uvedl pouze malou část, vybudovala dynastie Ming. Dynastie Čching potom pouze udržovala a využívala toho, co bylo vybudováno a věnovala se budováním parků, vyhlídkových kopců a míst pro zábavu, zahrad a podobně.

Takové jezero jsme také navštívili, lodí se dostali na druhou stranu na jakýsi ostrůvek kam vedl most vybudovaný již v dávné minulosti a kde také byla vzácnost, mramorová loď, kde se kdysi pořádaly zábavy vysoké společnosti.
 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Aha, takze zdravim do Slovinska by Vaclav Neckar mladsi prosim
- Odpověď Václavovi Neckaří, prosím by Archaix
- Archaixu by Vaclav Neckar mladsi prosim
- Doufal jsem by gogo
- Odpověď gogovi by Archaix
- Moc by mě zajímal by gogo
- Odpověď Vodníkovi by Archaix
- Husitovi by Archaix
- Archaixu, by Vodnik
- Archaixovi..dik by HUSITA
- Odpověď Husitovi by Archaix
- Archaixi pomoooc by HUSITA
- Moje zkušenosti a osud by Archaix
- Moje zkušenosti a osud by Archaix
- Odpověď Postavě by Archaix

Related Links
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/1.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/2.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/3.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/4.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/5.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/6.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/7.jpg
- http://www.sprcha.com/various/ users/Archaix/8.jpg
- More on Různé
- Also by Archaix

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Cesta do Činy - podzim 2002 úvod | 29 comments (8 topical, 21 editorial, 0 pending)
 
 
Archaixu, (none / 0) (#21)
Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 30.09.2003 21:24:34 MET
(User Info)

jak už jsem psal, je to moc pěkné a zajímavé čtení, jenom je škoda, že se k tomu nedá moc vést diskuse. Já jsem slyšel třeba, že je v Číně problém i jít na záchod, protože nevíš, jak jsou čínsky "Muži" a "Ženy". Jídlo v čínské restauraci mi chutná, ale tam vím, co si vybírám, protože to je pod tím vždy přeloženo do jazyka dotyčných domoblbců, ale v Číně?...:-(

IMHO
 
 
Odpověď Vodníkovi (none / 0) (#23)
Archaix 30.09.2003 21:55:34 MET
(User Info)

To maš pravdu Vodníku, že v Číně se potulovat sám, by byl asi problém. Třeba by člověk nevěděl jaký je znak pro muže a ženy a nevěděl by kam si může jít ulehčit. Ale to by snad nebyl neřešitelný problém. Musel by jeden pozorovat, kam chodí muži, kam ženy a zapamatovat si to svoje slovo.

Co se týká stravování, tak v čínské restauraci je to jiné, nežli v Čínské restauraci v Evropě. Nevím, zda jsem to už popsal, ale v čínské restauraci na kulatý stůl, kde je asi 3/4 stolu pokryta točivým sklem, všem co za nim stolují nanosí různých druhů jídel. Hlavní je pravda rýže a pak vše ostatní, alespoň 10 druhů a možná více. Já jsem je nepočítal.

Maji tam také McDonalda, pomáhej jim pan Bůh.

[ Parent ]
 
 
Moc by mě zajímal (none / 0) (#24)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 01.10.2003 14:15:05 MET
(User Info)

postoj běžných Číňanů jejich každodenní život.
Vůbec takové ty každodenní reálie života.


Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
 
 
Odpověď gogovi (none / 0) (#25)
Archaix 01.10.2003 17:35:35 MET
(User Info)

O těchto věcech se hovoří dále, nyní jsme pouze v 1/3 textu
takže vše nemohlo být řečeno. Když člověk chodí po ulici tak
je to velice podobné, jako kdekoliv na světě. S několika výjimkami. Lidé si tam váží parků, rádi do nich chodí a  neuvidíte, že by tam chyběl nějaký strom nebo byl polámaný. Na ulici není žádný odhozený papírek (podobně jako ve Švýcarsku), nejsou pomalované zdi a ploty.
Ale to vše je popsáno později.


[ Parent ]
 
 
Doufal jsem (none / 0) (#26)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 02.10.2003 08:11:23 MET
(User Info)

takže se těším.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Archaixu (none / 0) (#27)
Vaclav Neckar mladsi prosim 15.10.2003 00:14:30 MET
(User Info)

Zajimavy cestopis. Ja mam par praktickych otazek. Zajimalo by me, jak je to tam s hygienou a jestli se tam da jist jidlo v restauraci bez riskovani zavaznych zazivacich potizi. Jedna moje znama snedla na Taiwanu pred 15 lety na trhu nejake nudle a ma z toho vetry jeste ted. Je tam potreba nejake ockovani proti infekcnim nemocem? A jak je to tam s cenami pro cizince, stoji vsechno vicenasobek nez pro domaci?

Ja jsem se sledovanim prispevku pozadu a vsechno ctu napreskacku tak se omlouvam, jestli se ptam znova. Nechci strkat nos do cizich veci, ale vysledoval jsem ze jste slovinsky Cech implantovany do Cech v r. 47 a explantovany zpet do Slovinska v r. 68, nemylim se?

 
 
Odpověď Václavovi Neckaří, prosím (none / 0) (#28)
Archaix 16.10.2003 20:10:22 MET
(User Info)

"Václavé" ono to s tím jídlem v Číně v restauracích není vůbec
zlé. My jsme se celý čas stravovali v těch pravých čínských
restauracích a vůbec nikdo z nás neměl, žádný problém.
V pokračování jsi se mohl dočíst, jak kvalitní jsme měli snídaně. Obědy byly ty pravé čínské s mnoha jídel, které jsme brali ze stolu, kde jsme jich měli nejméně 10. Takže já bych tvrdil co se týká jídel, která jsme dostávali, opak toho co jsi uvedl pro Taj-wan. Měli tam i McDonald restaurace a tam chodila mládež, jak jsem si všiml.

Co se týká mne, trochu se mýlíš. Narodil jem se v Chorvatsku a v ostatním máš pravdu. Nyní žijí v Lublani  
P.s. Ceny pro nás a pro Čiňany nemohu srovnávat, neměl jsem příležitost. V obchodě byly stejné.

[ Parent ]
 
 
Aha, takze zdravim do Slovinska (none / 0) (#29)
Vaclav Neckar mladsi prosim 16.10.2003 20:52:20 MET
(User Info)

V Chorvatsku a Slovinsku jsem byl letos v lete, poprve v zivote a moc se mi tam libilo.

[ Parent ]
 
 
Cesta do Činy - podzim 2002 úvod | 29 comments (8 topical, 21 editorial, 0 pending)

 
Komentáře: Zobrazení: Řazení:

Powered by Scoop
Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz.
plné znění podmínek.

registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky