Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Člověk elektronický
cnemo
21.11.2004 23:21:26 MET
(Technologie/Technologie)
Samozřejmě, že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné elektřinou. Takový nesmysl může vymyslet jedině Saturnin.

Zdeněk Jirotka, Saturnin

 
 

Tak tu máme zimu. Přihlásila se jako silná vichřice, která strhávala, co se jí postavilo do cesty. V našem stařičkém areálu létaly vzduchem suché větvě dávno neprořezaných stromů, kusy plechového opláštění chátrající desetiposchoďové administrativní budovy a  špatně upevněné wifi antény, volně vlající na přívodních kabelech. Vítr, ženoucí vločky sněhu téměř vodorovným směrem se dral do budovy všemi škvírami mezi realsocialistickými křídly oken a v nepythagorejských akordech rozezníval prastarý pokus o tepelnou izolaci, zvaný Kovotěs.

Jako první vysadilo naše wifi připojení, ale vzhledem ke skutečně dramatickému počasí nikoho ani nenapadlo honit providera. Pak přišly krátké výpadky napětí, ve zlomcích sekundy, které však dostačují, aby Vám rebootovaly počítač. Se slovy, že dnes už ten kapitalismus skutečně nevybudujeme, vrhli jsme  se na činnosti zachycené na skutečném, nefalšovaném papíře, což byl u některých jedinců problém. Technici dávno nevlastní rýsovací potřeby, výjimečně ještě někde narazíte na prkno, sloužící spíše jako nástěnka, účetní netisknou aktuální výkazy v papírové formě a dokonce i vlastnictví kalkulaček není pravidlem. Prostě kolaps.

Když se vítr alespoň trochu uklidnil, přesunul jsem se neobvykle pomalým tempem do našeho městečka. Výpadek proudu, prý už od dopoledne, všude tma jako v pytli, jen tu a tam v okně slabý svit svíček. Díky komfortu, který mne stál svého času asi 15 tisíc na odmítnuté dotaci (nechal jsem si i kotel na uhlí) se v našem domku, na rozdíl od okolních spořílků,  mohlo topit. Jinak samozřejmě nefungovalo nic, všude tma, kterou prosvěcovaly jen dvě svíčky v okrasných svícnech, nalezené díky svítícímu displeji mobilu. Nešlo dělat práce v domě, nešlo číst nebo koukat se na televizi. Asi za dvě hodiny, strávené klábosením a několika partiemi šachu, jsem dostal silnou touhu zabořit se rukama  až po lokty do klávesnice, podívat se, co  je nového na síti, jak probíhá vichřice jinde nebo zkontrolovat mail, od něhož jsem byl odříznut již od pozdního dopoledne. Místo toho jsem se alespoň spojil s okolním světem nenáviděným a předraženým WAPem své finské krabičky, abych zjistil, to, co jsem věděl už od začátku, že je to k ničemu. Ale když jsem se ještě později přistihl, jak si mezi jednotlivými tahy se zalíbením pohrávám s jedinou fungující elektronickou hračkou v celém domě, tak mi to konečně došlo v celé nahotě. Vždyť ty jsi, člověče, docela obyčejnej závislák! Jsi závislý na elektronických udělátkách, i když je třeba ani momentálně nepotřebuješ k životu. Člověk na to prostě přijde až tehdy, kdy je mu jeho droga odpírána.

Při světle svíčky bylo dost času na přemýšlení o tom, jak k tomu vůbec došlo a při tom hledání  jsem se dostával až k samým počátkům naší rodinné mytologie. Vzpomněl jsem si, na nádherné písmo mé babičky Josefy Jenovéfy,  které si ten krásný rukopis uchovala, i když se po mrtvici znovu učila číst a psát. Generace  rodičů již byla o čitelný rukopis připravena psacími stroji a ta naše  obyčejně i o schopnost počítat z hlavy věci složitější, než je malá násobilka. Prostě co se nepoužívá, zakrní.

Má osobní transformace do člověka elektronického začala nenápadně někdy na měšťance vlastně naprosto neelektrickým logaritmickým pravítkem. Kamuflovalo mou neochotu absolvovat dělicí algoritmus. Pak to už nabralo spád. První kalkulačka, půjčená z účtárny, se pro výpočet polohy hvězd za 50 000 let díky pevné řádové čárce příliš nehodila, ale kamarádova programovatelná kalkulačka HP se 42 kroky a "polskou" logikou, to byla věc! 5 ENTER 3 ENTER 4 ENTER +* dávalo 32 (aspoň myslím).  Kouzelné! A co teprve TI 57 a vyšší s předprogramovanými moduly, nebo ten ruský plagiát HP-čka o váze menší dělové koule a tlačítky velikosti bříška palce. Co bylo uvnitř, Bůh suď, znalci tvrdili, že součástky původně určené na něco úplně jiného, ale jejich odolnost bychom dnes zařadili patrně do kategorie for military.

A následovalo fantastických 8 bitů, někdy sice jen v nestravitelném  provedení IQ 151, s tlačítky ovládanými nejlépe menším kladívkem a při programu větším, jak asi 4 kB, ta podivnost havarovala. Nikdy nezapomenu, jak jsem z magnetofonu nahrával matici 30x30. Bzzm, bzzm... jako když řežete tenké klacíky na cirkulárce, to bylo jedno číslo v pohyblivé řádové čárce. Ale Spectrum, Atari, Commodor a Sharp mě už pevně zadráply, i když setkání s nimi byl ještě více méně svátek. Nostalgické vzpomínky mám také na výtvor jednoho mého kamaráda, podomácku vyrobenou jednojehličkovou tiskárnu. Na ní vytištěný soubor Krylových textů, co jsem dostal k Vánocům, mám schovaný dodnes.

Jako absolventa nepočítačových věd ke mě skutečná počítačová éra dorazila až později a také jsem byl okraden o nádhernou éru velkých sálových počítačů se 64 kB paměti a disketami velikosti valašského frgálu. Dodnes nechápu, jak to udělali ti počítačoví mágové, kteří údajně jedním takovým exemplářem z Metry Blansko řídili atomovou elektrárnu Jaslovské Bohunice. Nikdy nezapomenu na nádherný slovenský plagiát jménem PP 06, mé první PC se dvěma občas fungujícími floppy mechanikami, na první fotku na obrazovce monitoru, zobrazenou 256 barvami, první výkres v CADu, na první síťové provedení, první hudební skladbu a nakonec film. Každá nová schopnost mne bezděky připravovala o další dovednost, stával jsem se více a více závislým, čím dál neschopnějším a méně ochotným bez toho elektronického železa udělat ty nejsamozřejmější věci. Poslední hřebíček do rakve lidské přirozenosti, mobilní telefon, ten geniální šmírovací prostředek a rafinovaný požírač peněz, jen dokresluje moji podřízenost křemíku. Ne, není třeba používat mozkové implantáty a jiné složitosti ze sci-fi literatury, aby byl člověk dokonale závislý.

Nejsem žádným staromilcem  (alespoň doufám) nebrojím  proti elektronice, to přece ani nejde. Jen si občas kladu otázku, do jaké míry my, homo,  budeme v budoucnu ještě schopni být sapiens, když vypnou proud.

Z každého poznání by měl člověk vyvodit nějaký závěr, opatření, aby se nepříjemná situace neopakovala. To první rozhodnutí bylo jednoduché, až roztaje sníh, koupím deset metráků uhlí. To druhé však, učiněné po vnitřním boji, je typicky závislácké. V pondělí si jedu pro nový notebook, vydrží sice jen asi 3 hodiny, ale alespoň něco. Zato jsem odolal a odmítl  synův návrh na koupi UPS-ky, když jsem ho s úsměvem odbyl slovy, že bude lepší dieselagregát. Jeho zamyšlená tvář mne přesvědčila o tom, že je třeba toto téma rychle zamést pod stůl...
 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Porad mam 28S by Boutros el Uam
- Souhlas by Prokop
- 11C by HUSITA
- HP mam dodnes by Prokop
- ve vlastní blbosti by Pinkava
- Pro elektroniku by gogo
- Na to jsou dobré ty UPSky by jezovec
- Elektrárna se vypne sama by gogo
- Toho agregátu bych se by cnemo
- To urcite by HUSITA
- To by asi šlo, máte pravdu -nt by Jarda z Pisku
- preferoval bych by Zajoch
- domaci generator by HUSITA
- v cem vidite by pajout
- Myslim, by pajout

Related Links
- More on Technologie
- Also by cnemo

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Člověk elektronický | 23 comments (23 topical, 0 editorial, 1 pending)
 
 
Píšete hezky (none / 0) (#1)
jednorozec 21.11.2004 23:23:54 MET
(User Info)

a čtivě.

Ve čtvrtém odstavci asi vypadlo slůvko "po"?
(i když se mrtvici znovu učila číst a psát.)

 
 
Dík, opraveno. (none / 0) (#6)
cnemo 22.11.2004 08:36:12 MET
(User Info)



[ Parent ]
 
 
Moc se vždycky bavím tím, (none / 0) (#2)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 22.11.2004 07:13:31 MET
(User Info)

jak mají všichni zautomatizoavané zapínání vypínačů. Jak vypnou elektriku, začnou všichni podvědomě klapat vypínači s následným protáhlým obličejem, když si uvědomí stav věcí.
Z tohoto důvodu jsem při montování vypínačů dbal na to, aby byly vypnuty všechny ve stené poloze a tím pádem byly vypnutelné i za tmy. Jinak totiž, až to na rozvodně zapnou, bývají některé domy dost chaoticky porozsvěcované, podle toho, kolik lidí si sáhlo po tmě na vypínač.


Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
 
 
Velmi rozumné opatření (none / 0) (#3)
Jarda z Pisku 22.11.2004 08:09:48 MET
(User Info)

Jak jste ale ošetřil místnosti, ve kterých se stejné svítidlo (svítidla) dají rozsvěcet a zhasínat více vypínači, tudíž může jedna poloha daného vypínače v závislosti na ostatních znamenat "vypnuto" i "zapnuto"?

I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
[ Parent ]
 
 
To je snadné (none / 0) (#4)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 22.11.2004 08:25:37 MET
(User Info)

Světlo svítí, když jsou vypínače "shodně" nebo "rozdílně" - podle zapojení (ovládání ze dvou míst). Stačí je zapojit tak, aby světlo svítilo ve stavu "rozdílně".
Takže já akorát zkontroluju, že jsou všechny ve stavu "dolů" a můžu jít bez obav spát.

Ovládnání z více než dvou míst nikde nemám, ale to by taky mělo jít zařídit, aby poloha "všechny dole" znamenala zhasnuto.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Pokud tohle není přímo v normě, (none / 0) (#5)
cnemo 22.11.2004 08:33:48 MET
(User Info)

je to alespoň nepsané pravidlo, které elektrikáři myslím poměrně striktně dodržují.

[ Parent ]
 
 
je na to ISO norma (none / 0) (#7)
Pinkava 22.11.2004 10:24:58 MET
(User Info) http://pinkava.webpark.cz/index.html

ale tzv schodišťák je logicky problematický pro návrhy tohoto typu.
VZJP
[ Parent ]
 
 
v cem vidite (none / 0) (#9)
pajout (pajout - zavinutec - gingerall - tecka - cz) 22.11.2004 10:28:09 MET
(User Info)

tu logickou problematicnost?

Teraz som to povedal a tým som to aj dokázal.
[ Parent ]
 
 
ve vlastní blbosti (none / 0) (#18)
Pinkava 23.11.2004 13:39:30 MET
(User Info) http://pinkava.webpark.cz/index.html

Skutečne to jde, uznávám
VZJP
[ Parent ]
 
 
To by asi šlo, máte pravdu -nt (none / 0) (#12)
Jarda z Pisku 22.11.2004 21:23:27 MET
(User Info)



I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
[ Parent ]
 
 
Myslim, (none / 0) (#8)
pajout (pajout - zavinutec - gingerall - tecka - cz) 22.11.2004 10:25:30 MET
(User Info)

ze to, co nas dostava, neni kremik, ale obycejna lidska pohodlnost. Proc delat nepohodlne veci, kdyz to za nas udela PC/Palm/...
Na sobe vnimam i opacny trend - jakousi zavislost na nezavislosti (v intencich clanku by to bylo tihnuti k dieselagregatu).

Teraz som to povedal a tým som to aj dokázal.
 
 
domaci generator (none / 0) (#10)
HUSITA 22.11.2004 11:42:53 MET
(User Info)

jde koupit od tak $300 vejs ,aspon 800W to staci zarucit ze bezi lednice/mrazak,pocitac a "usporny svetylko".

Za trochu vic je domacnost nezavisla.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-B00004U0SS/qid=1101119691/br=1-3/ref=br_lf_hi_3/002-8 785654-0293628?v=glance&s=hi&n=552808

 
 
preferoval bych (none / 0) (#11)
Zajoch 22.11.2004 19:54:03 MET
(User Info)

neco vetsiho a starsiho s dieselovym motorem - da se v tom topit i rostlinym olejem, clovek ne-technik si to po trose koumani dokaze opravit sam

[ Parent ]
 
 
To urcite (none / 0) (#13)
HUSITA 22.11.2004 22:09:14 MET
(User Info)

konecne takovy veci bejvavaly skoro vsude na "samotach" a jak prisel vecer tak nekdo nahodil jednovalec tatataktaktak a uz se svitilo.

[ Parent ]
 
 
Toho agregátu bych se (none / 0) (#14)
cnemo 23.11.2004 08:24:48 MET
(User Info)

až tak nebál, máme na dílně cosi malého na asi 3 kW, je to zcela blbuvzdorné. Spíš nevím, jak by potom mělo vypadat napojení do domovního rozvodu a samozřejmě odpojení od elektrárny. Přece to nebudu tahat prodlužkama:)

[ Parent ]
 
 
Elektrárna se vypne sama (none / 0) (#15)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 23.11.2004 08:53:51 MET
(User Info)

stačí pak jen odpojit přívod.
Horší by to bylo s tím, jak udržet na agregátu stálé napětí a kmitočet. U vařiče a žárovky by to bylo jedno, ale citlivější elektronice nebo motorům by to jedno být nemuselo.  
Ale ono to asi nebude tak citlivé.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Na to jsou dobré ty UPSky (none / 0) (#16)
jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 23.11.2004 08:57:50 MET
(User Info)

které také chrání před šmrncy v síti a fungují jako stabilizátory.


------------------------------
Jezovec jsem, a jezovec budu.

[ Parent ]
 
 
Pro elektroniku (none / 0) (#17)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 23.11.2004 09:08:13 MET
(User Info)

je to určitě dobrá volba.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
HP mam dodnes (none / 0) (#19)
Prokop (pkrasny@aol.com) 23.11.2004 15:52:12 MET
(User Info)

41C a k tomu spousty bazmeku -   ctecku carkovyho kodu, tiskarnu, paskovou pamet.  Nic z toho nepouzivam, jen tu kalkulacku a jen na jednoduchy veci, kdyz potrebuji spocitat neco slozitejsiho, delam to ve spreadsheetu.

Ale HP byli nadherny masiny a psat s tim 4 hodinovou pisemku ze statistiky byla zabava a pohodicka.

 
 
11C (none / 0) (#20)
HUSITA 23.11.2004 16:02:33 MET
(User Info)

mam od doby kdy to prislo na trh a jeste jsem se nezabyval necim chytrejsim na co by to nestacilo,pokud nejde o veci ktere nemaji co delat na "bazmeku".
To uz musi byt tak 30 let,nee??:-)))
Je to daleko chytrejsi a uz to myslim nedozenu:-)))))))))

RPN je fantasticka vec.

[ Parent ]
 
 
Souhlas (none / 0) (#21)
Prokop (pkrasny@aol.com) 23.11.2004 16:19:29 MET
(User Info)

jak si na to člověk jednou zvykne, připadá mu rovnítko zbytečný a neohrabaný.

Dokonce jsem  vlastní ženu přeškolil na RPN :))

[ Parent ]
 
 
Porad mam 28S (none / 0) (#22)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 24.11.2004 18:44:52 MET
(User Info) http://www.squaw.com

uz hodne dlouho, chvili jsem ji pouzival i na slozitejsi veci (ta umi i grafy a mam tepelnou tiskarnu), pak jsem najednou byl arm waving managor a nic slozitejsiho nez scitani jsem moc nepotreboval. A kdyz jo, tak to delalo nejaky s'ware za mne.

A RPN ja lubię bardzo.


  • ...we all live in each other's shadows...
    [ Parent ]
  •  
     
    Člověk elektronický | 23 comments (23 topical, 0 editorial, 1 pending)

     
    Komentáře: Zobrazení: Řazení:

    Powered by Scoop
    Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
    Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz.
    plné znění podmínek.

    registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky