Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Pozor: nebezpečí ekožroutů
Ales Zeman
03.02.2004 08:16:12 MET
(Technologie/Technologie)
Philippe Chartier

(Pozn. překladatele: Tento francouzsky psaný článek se objevil v nejnovějším čísle – únor 2004 - populárně vědeckého časopisu Québec Science. Možná, že je článek příliš alarmující ohledně nebezpečí nanotechnologie, ale na druhé straně přináší, jak svým textem, tak i internetovými odkazy, informace o tom, co se děje v tomto futurologickém vědním oboru, aniž by tyto informace bral příliš vážně.)

Ještě neexistují, ale miniaturní stroje slibované nanotechnologií již vzbuzují značné obavy.

Roboty velikosti jedné červené krvinky, které brázdí vaším tělem, aby zničily viry, bakterie, rakovinné buňky a další nežádoucí škodliviny. Materiály perfektně přizpůsobené svým funkcím a bez jakékoliv nedokonalosti. Liliputánské továrny schopné výroby dle požadavků bez plýtvání a znečištění prostředí. Roboty, které jsou lehké jako vzduch pro čištění ovzduší a k zablokování klimatického oteplování. Počítače s výkonností a rychlostí, které překračují meze představivosti...

 
 

To jsou některé ze zázraků slibovaných pokrokem, který má vzniknout z nanotechnologie, která umožní používat stroje zkonstruované molekulu po molekule, či atom po atomu, v měřítku jedné miliardtiny metru, tj. nanometru.

Myšlenka stavět nanostroje se objevila v roce 1959. Na kongresu Americké fyzikální společnosti (American Physical Society)  Richard Feynman, budoucí laureát Nobelovy ceny ve fyzice, přednesl přednášku, která je zachována ve sborníku kongresu s názvem: There‘s Plenty of Room at the Bottom (Na dolním konci je mnoho místa) (1). Jak Feynman objasnil, fyzikální principy nevylučují možnost manipulace věcí na úrovni atomů. Dokonce věřil, že nejen je tato možnost představitelná, ale že je to vývoj „kterému není možnost se vyhnout“!

Feynmanovy myšlenky byly popularizovány v 80. letech – zejména dík úsilí Erica Drexlera, který tehdy byl výzkumníkem na MIT a dnes je velkým guru v oboru nanotechnologie. Jemu je přisuzováno zavedení termínu „nanotechnologie“ v jeho knize z  r. 1986 „Engines of Creation“ (Tvořivé stroje) (2).
 

Než dojde k ziskům ze zázraků nanotechnologie, je třeba se pro blízkou budoucnost obrnit trpělivostí. Zatím je stále nesmírně obtížné manipulovat molekuly či atomy s dostupnými „makroskopickými“ nástroji, které jsou vyráběny v tradičních lidských dimenzích. Aby mohla revoluce nanotechnologie odstartovat, je třeba vyčkat až se objeví první nanostroje...aby začaly vyrábět další nanostroje. A právě zde se ze věci začínají komplikovat!

Ve skutečnosti, jak to již vysvětlil Eric Drexler v „Engines of Creation“, nanostroje schopně replikace – či „nanoreplikátory“ -   představují velmi vážné riziko, pokud by se, v důsledku nehody, opominutí či špatného úmyslu, začaly tyto stroje replikovat mimo jakoukoliv kontrolu. Teoreticky by nic nezabránilo vadným (či úmyslně sestrojeným) nanoreplikátorům transformovat veškerou hmotu v jejich dosahu za účelem výroby dalších nanoreplikátorů ad infinitum a ad nauseam.

Tento typ politováníhodné nehody se jmenuje „Grey Goo Problem“, což možno přeložit jako „problém šedivé viskózní hmoty“ (3,4), i když hmota přeměněná činností nanoreplikátorů nemusí být nutně ani šedivá, ani viskózní. Je tedy možno dát přednost termínu „ekožroutství“ (anglicky „ecophagy“). Termín pochází od Roberta Freitase Jr., fyzika a experta na (budoucí) nanolékařství. Tento neologismus, který doslovně znamená „jíst Zemi“, představuje „konzumaci“ ekosystému  transformací veškeré biomasy v nanomasu...

Nejhorší scénář je, samozřejmě, ekožroutství v globálním měřítku, jmenovitě pozření celé globální biosféry. Neboť, přes jejich malou velikost, nanoreplikátory se mohou vyznačovat nekonečným apetitem...Robert Freitas Jr. odhadl, že v důsledku exponenciální rychlosti rozmnožování, kolonie nanoreplikátorů, jejichž počet se zdvojnásobuje každých 100 vteřin, by byla teoreticky schopná  pozřít  naší biosféru v 10,000 vteřinách (5). Tedy v době něco delší než 2,5 hodin. Pravili jste „noční můra“?

Klasický scénář Grey Goo má za hlavní herce nanostroje na bázi kovů a křemíku. Zmiňme se též o Green Goo, kde zelená barva naznačuje biotechnologické součásti coby součást jejich složení. Zatím, bez ohledu na barvu, nebezpečí nanotechnologie zůstává do značné míry hypotetické. Ale jak praví pořekadlo: „Lepší prevence než léčba“! Zejména když  to, co je ve hře, není ani zdaleka bez nebezpečí...

Ve sdělovacích prostředcích, na rozdíl třeba od geneticky modifikovaných organismů (GMO) a lidského klonování, otázka nebezpečí nanotechnologie se stále neobjevuje v titulcích zpráv. Na druhé straně, v specializovaném tisku a v internetové pavučině probíhá již zuřivá debata. Střetávají se dva tábory, které možno pojmenovat Opatrní a Optimisté.

První se opírají o princip opatrnosti, dle kterého je nutné vyhnout se veškeré činnosti, která by mohla vést k velké katastrofě. Na rozdíl od toho, co bychom mohli očekávat, toto stanovisko nespojuje výlučně antitechnologické reakcionáře. Jeden z hlavních mluvčích je třeba Bill Joy, spoluzakladatel firmy Sun Microsystems, jedné z nejdůležitější společnosti zabývající se novými technologiemi v globálním měřítku. Na podzim r. 2000 publikoval v časopisu Wired článek s názvem „Why the Future Doesn‘t Need Us” (proč nás budoucnost nepotřebuje). V této eseji (6) Joy navrhuje radikální zastavení výzkumu a rozvoje technologií, které jsou považovány příliš nebezpečné pro budoucnost lidstva – a mezi které řadí umělou inteligenci, genetické inženýrství a nanotechnologii.

V táboře Optimistů, kde se nachází Eric Drexler, Robert Freitas Jr. a také prominentní osoby jako fyzik Freeman Dyson (7), je zastáván názor, že je přemrštěné zříci se všech výdobytků nanotechnologie ve snaze vyhnout se hrozbám, které jsou někdy velmi hypotetické. Jak se tomu stalo v případech biologickách a nukleárních zbraní, předvídají mezinárodní dozor namísto úplného zákazu, který by mohl přinutit vědce k utajeným výzkumům.

V tomo duchu, Foresight Institute (česky: institut prozíravosti), nevýdělečná organizace založená a řízená Ericem Drexlerem, publikovala doporučené směrnice (8) pro výzkum v oboru nanotechnologie. V nich je zejména doporučen zákaz tvoření nanoreplikátorů, které se nekontrolovaně reprodukují. Všechny nanoreplikátory by měly být závislé na zdrojích energie či surovin, které je nemožno nalézt v přírodě. Jejich provoz by měl též zarhnovat mechanismy zjišťování a opravy omylů za účelem vyloučení všech nepředvídaných změn či “mutací”.

Očividně, jelikož nelze vyloučit, že všelijací lidé se špatnými úmysly se budou snažit obejít tato doporučení, je též navrhováno zavést satelitní system dohledu na dálku za účelem zjištění všech invazí nanorobotů. Robert Freitas Jr. též navrhuje eventuální výrobu nanorobotů, jejichž poslání by bylo jednat jako “bílé krvinky” planety Země, schopné identifkovat a zničit nanoreplikátory, které se dají do pohybu…Jinými slovy, obrana proti nanorobotům by byla vice nanorobotů…

Existují též značně radikální “nanofóbové”. Tím je např. americký multimilionář Eric Klien. Praví: „Pokročilé technologie, které budou k dispozici kolem roku 2020 dovolí nějaké ďábelské osobě – či jen osobě nešikovné – zničit veškerý život na Zemi. Mým cílem je prostě nabídnout pojistku“. A jakou? Vytvořením “Lifeboat Foundation“ (česky: nadace lodě života) (9), jejímž cílem je zkonstruovat kosmickou Noemovu archu a tak zachovat poslední přístav pozemského života v době přicházejícího technologického kataklyzmatu, zejména v podobě nanotechnologie.

V současnosti většina vědeckých společenství zastává názor, že nanoroboti patří  do oblasti science-fiction a možná v ní zůstanou napořád. Autor knihy „Jurský park“ Michael Crichton použil toto téma pro svůj poslední román, který se nazývá „Prey“ (česky: Kořist) (10). Kniha byla v říjnu minulého roku přeložena do francouzštiny pod názvem „La proie“ v nakladatelství Robert Laffont. (Pozn. překl.: Tento Crichtonův SF thriller byl přeložen loni též do češtiny a vyšel v Knižním klubu.)

Každopádně, jak nasvědčují debaty kolem geneticky modifikovaných organismů a lidského klonování, lze očekávat, že nanotechnologie a její „nebezpečí“ budou nadále námětem četného žvanění.

Webové reference:

(1) There’s Plenty of Room at the Bottom

www.zyvex.com/nanotech/feynman.html

(2) Engines of Creation

www.foresight.org/EOC/Index.html

(3) The Gray Goo Problem
     www.kurzweilai.net/articles/art0142.html

(4) Ecophagy and Gray Goo

www.foresight.org/Nanomedicine/Ecophagy.html

(5) Some Limits to Global Ecophagy by Biovorous Nanoreplicators, with Public Policy Recommendations

www.foresight.org/NanoRev/Ecophagy.html

(6) Why the Future Doesn’t Need Us

www.wired.com/wired/archive/8.04/joy.html

(7) The Future Needs Us

www.nybooks.com/articles/16053

(8) Foresight Guidelines on Molecular Nanotechnology

www.foresight.org/guidelines/current.html

(9) Lifeboat Foundation

www.lifeboat.com

(10) Prey
www.crichton –offical.com/prey/

Česky:

Rozcestník: Nanotechnologie a roboti

www.scienceworld.cz/sw.nsf/page/_1712E647BBACB585C1256A64004AEF7A

Crichton: Kořist

http://pes.eunet.cz/veda/clanky/26908_28_0_0.html

 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Proč škodlivá? by max
- Vidím to podobně by gogo
- K filtraci by jednorozec
- Filtry by max
- Taky Brita, by jednorozec
- Filtrace vodovodni vody by jezovec
- Co používáte na filtraci by gogo
- Přesně tak, synchronicity! by jezovec
- Jezovče, by Ales Rozsival
- V Británii již není třeba britovat! by jezovec
- Bata by HUSITA
- Doma vodu Britujeme by jednorozec
- To je jeste houbeles by Boutros el Uam
- privadi me k silenstvi by HUSITA
- "balena" voda by Astr

Related Links
- francouzsky psaný článek
- http://pes.eunet.cz/veda/clank y/26908_28_0_0.html
- More on Technologie
- Also by Ales Zeman

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Pozor: nebezpečí ekožroutů | 130 comments (130 topical, 0 editorial, 0 pending)
 
 
Hlásím se mezi nanofóby! (none / 0) (#1)
Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 02.02.2004 22:48:14 MET
(User Info)

A víte, jak se budoucím Perlům, Ashcroftům a Wolfowitzům budou hodit nanoteroristi?! Už si maluju ty titulky, jak islámští nebo jiní teroristé chystají rozptyl nějakých nanožroutů, protože nenávidí naši svobodu :-( Ale věda a pokrok se holt nedá zastavit...

Já to těm vědcům přeju, tu radost, ale vždycky mám takovej divnej pocit, když vidím na jednu stranu jak lítaj na Měsíc a na Mars, a na druhou stranu Irák, Izrael, Kosovo, Afghánistán...

(Píšu už teď komentář, protože anticipuju umístění, velmi pravděpodobně na titulní straně, v několika málo hodinách).

IMHO
 
 
Vodniku, (4.25 / 4) (#2)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 02.02.2004 23:14:51 MET
(User Info) http://www.squaw.com

jak se budou nanoteroristi hodit nevime.

A mam takove jemne pocity, ze nejmene to vis Ty ;-)).

Hovoris jako Kojzarove .... nebo jako moje babicka, R.I.P. Ta sice vedela, ze jak porad strileji ty rakety do vesmiru, tak to preci musi neco delat s tim pocasim a vzdyt se na to deti moje podivejte, uz ani ty zimy nejsou co bejvaly.
Na druhou stranu nemohla pochopit,

jak ta Thatcherova muze porad chtit valku, vzdyt je to zenska a matka.

co je to za zenskou ta Junta, kdyz dokaze tak hrozne mucit ty chudaky basniky a hudebniky.

V techto sferach odbornosti nebyla daleko od Tvych "pocitu", s kterymi kavalirsky trumfujes fakticke udaje svazujici lokalni udalosti se svetovym denim.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Tvoje babička... (none / 0) (#3)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 02.02.2004 23:31:29 MET
    (User Info)

    ...měla in grosso pravdu.

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Boutrosi Ty vedatore (4.00 / 1) (#5)
    Astr 03.02.2004 01:45:38 MET
    (User Info)

    milovniku fundovanejch pohledu, vedeckych informaci a nepriteli FSEHO co je "simple",

    jeste mi vysvetli, (jedno zda vedecky ci polopatisticky pro blbe), jaky ze to je rozdil mezi pocity Tve babicky (a VSECH co to nemaj "vedecky" podlozeny) a vedcem ktery se dopracoval ke stejnemu zaveru jako Tva babicka ?

    V protikladu s tim  vedcem, co vi presne ze ta atomovka nebude nikdy zneuzita pouzita a tak nema zabrany a pocity jen dobre a nejlepsi spani.

    Muj "simple" pohled.
    Nemas to lehky chlapce,
    BEJK potrebuje k cervenemu videni cervenej hadr,
    TY to mas jednoduzsi, Tobe staci "simple minded"  clovek
    a tech je svet plnej:-) neniliz pravda?

    Ty muzes bejt rozparadenej celej zivot a nepotrebujes na to ani Morafske dorostenky:-)ci jina povyrazeni.


    [ Parent ]
     
     
    Elegantne (none / 0) (#6)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 03.02.2004 02:12:59 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    jednoduche vedecke reseni ci dukaz jest krasnejsi kras moravskych dorostenek neb netrpi pomijivosti.

    Jednoduchy nazor na zaklade "selskeho rozumu a pocitu" je sazka do rulety. Nekdy nahodne podobny realite, nekdy miliony svetelnych let daleko. Nepouzitelny pro logickou a racionalni diskusi pidici se po pricinach a nasledcich.

    Moje draha babicka, dejz ji pambu vecnou slavu, umela nejlepsi svickovou a peceneho kralika na svete. Jeji svetonazor byl formovan socialistickou televizi a sousedkami na Laznich Svate Markety.

    Ze se s ni en grosse Vodnik shoduje, ve me vyvolava strach z Vodnika ;-))).


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Boutrosi (5.00 / 1) (#7)
    Astr 03.02.2004 03:28:44 MET
    (User Info)

    Tva babicka je u Tebe nejlepe zapsana svoji nejlepsi svickovou(to by me ani nenapadlo zpochybnit), zatimco jeji svetonazor Ty zpochybnujes.
    Ja ne!
    Z moudrych hlav nasich babicek a dedecku vysly moudrosti, ktere ani Enstein by nevyvratil i kdyby vymyslel jeste dalsi theorie treba i nerelativity.

    Byli to nasi predkove, kteri nepotrebovali zvladnout vyssi matiku, ani sledovat Foxtel jako Ty, aby svojim "selskym" rozumem dosli ke stejnemu vysledku k jakemu by i ten Einstein dosel, kdyby to pocital:

    Socialisticka TV mela vliv mozna ale jen na Ty Tvoje simple.
    Tvoji i moji predkove pres veskerou socialistickou masaz mozku
    jednoznacne rekli:
    slysim blahobyt - vidim hovno

    Mam jen zbozne prani, aby i Tvoji Emericti spolubocane byli schopni takoveho bystreho (i kdyz jen selskeho) usudku, kdyz slysi neco v TV treba od Jirika, ale vidi a prozivaji uplne neco jineho a jinak

    nez jak Vase hlasne trouby kvakaji!
    A ze se nekteri snazi i vedecky, don't they?
    To se snazili i souzi! (a pred nimi mnozi jini )
    God bless You


    [ Parent ]
     
     
    Stejně jako Boutros (none / 0) (#11)
    Guy Peters 03.02.2004 11:27:51 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    jsem k těmto lidem velice skeptický. I díky nim jsme tady měli 40 let kommunismus.

    slysim blahobyt - vidim hovno
    To sice ano, ale jedinou reakcí bylo nadávání v hospodě či vyprávění vtipů.

    [ Parent ]
     
     
    Petersi (none / 0) (#18)
    Astr 03.02.2004 15:40:04 MET
    (User Info)

    I díky nim jsme tady měli 40 let kommunismus.
    slysim blahobyt - vidim hovno
    To sice ano, ale jedinou reakcí bylo nadávání v hospodě či vyprávění vtipů.


    nevzdelanci nadavali jen v hospode
    vzdelanci (i mimo hospodu) tomu pry rikali "vedecky komunismus"
    Takze mozno rici ze i diky temto?

    momentalne si nemohu dovolit(z casovych suvodu byt s Vami ve pri :-) jen jeste malou pripominku.

    Podle toho co si ctu jak svet hledi na CR, nevypada to, ze byste ten svuj Samet delali prilis vedecky, naopak nekdy to vypada, jakoby to bylo rizeno z te hospody!


    [ Parent ]
     
     
    Taktohle by me zajimalo (none / 0) (#20)
    Michaela 03.02.2004 16:16:59 MET
    (User Info)

    "Podle toho co si ctu jak svet hledi na CR"

    Jakpak tedy svet hledi na CR podle Astra?

    [ Parent ]
     
     
    ? Michaelo (4.00 / 3) (#53)
    Astr 04.02.2004 00:57:29 MET
    (User Info)

    proc podle Astra?
    Nazor Astra se moc nelisi od nazoru okolniho sveta.

    me podiveni Michaelo, Vy nevite jak  svet hledi na CR?

     Ano jak ktery. Mam na mysli predevsim ty nazory, ktere nekomentovaly nepratelsky, ale snazily se o rozumne rozbory situace.

    Jiste si vzpomenete na doby, kdy jste vstoupili do obdobi budovani noveho statu.
    V te dobe byli naivkove ve svete, kteri nabizeli recepty z jiz zabehlych systemu "kapitalismu".
    Mozna take  vzpomenete na reakce.
     NE- budeme si to delat po nasem - vime nejlepe sami atd..
    takze mnohe se i nepodarilo  a podle nazoru "sveta" zbytecne. Stacilo vzit nektere ty prakticke rady v uvahu.
    Nestalo se. Proto tech 14 let i se zbytecnymi detskymi nemocemi, kterych se mohla CR vyvarovat.

    Petersovo souhlaseni s Boutrosem o nelasce k lidem "mdleho rozumu"(jak si dovoluji prelozit do cestiny jeho obcasne elitarske vykriky) je o necem jinem!


    [ Parent ]
     
     
    Astre nemlzte (none / 0) (#60)
    Michaela 04.02.2004 08:07:35 MET
    (User Info)

    a misto podivenim se nad tim, ze  nevim "jak se svet diva na CR" to zkuste vysvetlit a SHRNOUT. To dovede rict kazdy: "ale Ty to nevis? vzdyt to vi kazde male dite!"
    Pokud je to tak jasne, tak by snad jasna odpoved nemela byt problem, ne?

    TOTO: "V te dobe byli naivkove ve svete, kteri nabizeli recepty z jiz zabehlych systemu "kapitalismu".
    Mozna take  vzpomenete na reakce.
     NE- budeme si to delat po nasem - vime nejlepe sami atd..
    takze mnohe se i nepodarilo  a podle nazoru "sveta" zbytecne. Stacilo vzit nektere ty prakticke rady v uvahu." NENI TA ODPOVED.

    [ Parent ]
     
     
    No já myslím, že to odpověď je. (none / 0) (#61)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 04.02.2004 08:27:55 MET
    (User Info)

    Aspoň zde mezi lidmi, kteří mají s fungováním věcí v Česku nějaké osobní zkušenosti a nejzdí tam jenom na prázdniny, panuje stejné přesvědčení. Už prý se Slováky se dá spolupracovat lépe.

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Ze si nenechaji poradit? (none / 0) (#62)
    Michaela 04.02.2004 08:39:28 MET
    (User Info)

    A delaji vsechno po svem? Nebo co vlastne?
    Verim tomu, ze to tak mnoho lidi vnima, a asi to tak do jiste miry je. To totiz zase souvisi s tou xenofobii, jak jsme tady prpirali, kterou si mi myslim zrovna ty vehementne vymlouval.

    Ale je toto nejaky vseobecny nazor na CR, ktery leti tiskem?
    O tom si dovolim zapochybovat.

    Dalsi vec je, ze ty rady casto nemusi byt z nejlepsich. Estonsko je zrovna priklad zeme, ktera na rady moc nedava a zatim na tom, ze ty rady neposloucha spis vydelava nez naopak. Chapu ale, ze tohle asi neni CR priklad.
    Jen jsem tim chtela zpochybnit nazor, ze vse co pochazi od Vas "osvicencu" na zapade je bezchybne.

    [ Parent ]
     
     
    To je zase ta "xenofobie" (none / 0) (#64)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 04.02.2004 08:52:54 MET
    (User Info)

    západu. U nás to je takhle a jedině tak je to správné a normální.
    A každá vlajka bez hvězdiček je taková nějaká divná, že jo, Bobe?

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Xenofóbií to nebude! (none / 0) (#76)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 04.02.2004 19:21:20 MET
    (User Info)

    Zmínil jsem se výše o údajně lepší spolupráci se Slováky - a zeptej se Fedora Gála, zda jsou Češi xenofóbnější! ;-))

    Mimochodem, nevymloval jsem Ti současnou českou xenofóbii (naopak!), nýbrž názor, že by Češi byli (zejména před r.1948) xenofóbnější než jiné národy.

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Michaelo, pokusím se Vás dovést k odpovědí. (3.00 / 2) (#103)
    Archaix 05.02.2004 18:34:37 MET
    (User Info)

    Kupte si knížku, kterou v r. 2000 vydala Annonce v Praze, ta naproti Bílé labuti a tam ji možná dostanete. Autor je Luděk Frýbort a název knížky je „Češi očima exulanta“. Tam se vše to, o co se zajímáte a čemu nevěříte, dozvíte. Dovolte zde Vám ocitují pár vět z knihy a bohužel velice pravdivých.

    Šlo o skupinu zahraničních expertů, kteří byli ochotni republice pomáhat. Na začátku byl velký zájem, který chladl a postupně se měnil v zášť.

    „Někdy v r. 1993 pronesl pan poslanec Payne svůj památný projev proti exilu.   Mluvil hloupě a nenávistně, ale aspoň nám už konečně začínalo být všechno jasné. To nebyla neinformovanost ani zabedněnost. Ba ani závist ne, jak jsme si to nepochopitelné chování zprvu vysvětlovali. Byl to přesný, dobře připravený plán, mající za cíl zabránit exilu zasáhnout do domácího hospodářského a politiského života. Pochopitelně. Překáželi bychom. Sedět tak finanční expert například v nějaké bance….. inu asi by se o hodně hůř tunelovala. Těžko by se všelijakým figurám  miliony půjček poskytovali, které pak už nikdo zpátky neviděl…….“

    [ Parent ]
     
     
    pomoc zahranicnich "expertu" (5.00 / 2) (#104)
    HUSITA 05.02.2004 23:53:02 MET
    (User Info)

    potrebovali jak dalsi diru do hlavy.

    Tak jako ted ti domorodne zahranicni experti spolu s krovakem vymysleji jak demogratizovat Irak.:-)))))))))))a ulovit pri tom koryta a eventualne rozkrast vse co jeste nevyletelo do luftu.

    Kdepak....rada mela byt( a byla) vyberte si neco co funguje,okopirujte a hlavne nedavejte prilezitost sve blbosti tvorit "ceskou cestu".

    Takova rada nad zlato a zadarmo.

    [ Parent ]
     
     
    Zahranicni experti (none / 0) (#106)
    TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 06.02.2004 12:42:31 MET
    (User Info)

    Pomoc zahranicnich expertu mela vzdy ruznorodou kvalitu.

    Podle slavne historky pri zakladani TV Nova jeden expert z USA horlil za pravidelne vysilani baseballu.

    Take privatizace do rukou zkusenych zapadnich podnikatelu - rodaku byla dobrym napadam. Jenze takovy Bata se vzal zpet jen obchody, ale o vyrobu nejak nemel zajem. Po spouste navratilcu se zapadnimi zkusenostmi zustaly dluhy jejichz vyse se lisila jen podle toho, jak brzy se prislo na to co jsou ptacci zac.

    Samozrejme byli i zahranicni experti kteri opravdu pomohli.

    [ Parent ]
     
     
    BATA (none / 0) (#107)
    HUSITA 06.02.2004 12:52:49 MET
    (User Info)

    si vzal co mu bylo ukradene a jeste melo cenu.
    Chtit aby vzal vyrobu po 40 letech je jak zadat provozovat 40 let stareho neudrzovaneho taxika.Ze ten prumysl krachnul je Bozi/trzni(jak kdo) trest zlodejskym cehunum za kradez.

    [ Parent ]
     
     
    a kteri to byli/jsou (none / 0) (#108)
    HUSITA 06.02.2004 13:01:40 MET
    (User Info)

    Samozrejme byli i zahranicni experti kteri opravdu pomohli

    Doufejme ze to treba neni lhar a podvodnik Kavan

    Osobne si myslim ze vsechny ty navraty "emigrantu" jsou jen dukazem ze bud nejsou uspesni venku nebo si mysli ze jsou domocesi blbejsi a manipulovatelnejsi nez ti venku a tak je prilezitost si polepsit.


    [ Parent ]
     
     
    Já věřím tomu, (none / 0) (#109)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 06.02.2004 13:37:27 MET
    (User Info)

    že se mohlo najít pár těch, kteří chtěli v dobré víře pomoct. Pak byla jen otázka, jestli už neztratili kontakt a nepropagovali ten baseball a jestli nebyli fe finále odraženi ochránci hlubokých koryt. Anebo kombinace obojího.
    Hodně zlé krve se udělalo křikem o komunistickém myšlení, zaostalosti a poukazováním na "vyspělý západ" a na druhé staně imbecilními řečičkami o zlatých českých ručičkách a hájení neobhajitelného.

    Nakonec kupujeme ze zahraničí to, co jsme ještě nedávno vyráběli levněji a někdy i kvalitněji.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    a proc to je?? (none / 0) (#110)
    HUSITA 06.02.2004 13:43:26 MET
    (User Info)

    "Nakonec kupujeme ze zahraničí to, co jsme ještě nedávno vyráběli levněji a někdy i kvalitněji."

    myslim ze nemusime chodit do supermarketu, co tak VODA??

    mam dojem ze nektere mestske vodarny prodane "cizim" ted prodavaji stejnou vodu jez by tedy byla nominalne=vlastnicky "cizi" nekolikrat draz.

    [ Parent ]
     
     
    Jasně (none / 0) (#111)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 06.02.2004 13:52:20 MET
    (User Info)

    navíc se "vylepšily" normy podle EU-RVHP tak, že voda z vodovodu má tvrdší normu než kojenecká balená. Samozřejmě tak, že se snížily nároky na tu kojeneckou.
    Všechny obce prodaly podíly v energetice, plynárnách i vodovody. Teď nezbývá, než se připravit na důsledky.

    Má to ale zajímavý sociologický dopad. Zatímco za bolševika, když jsem na návštěvě požádal o obyčejnou vodu, byl jsem za úchyla. To se jaksi neslušelo.
    Teď, když je ta sama voda v plastové flašce litr za 10 Kč a musí se z obchodu nosit domů, tak se to najednou stalo akceptovatelné a lidi mají pocit, že dělají něco pro zdraví.
    Přitom kdybych jim vodu načepoval do flašky a nechal stát pár dní na slunku, tak by to do huby nevzali. Z obchodu to ale nevadí... Kdyby to nebylo smutné, tak bych se tomu smál.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    "balena" voda (none / 0) (#116)
    Astr 07.02.2004 01:13:18 MET
    (User Info)

    a jeste v plastikovem kontejnerku,
    neni to svetova moda?  
    A velky business?
    Nejen v Cechach, take v Klokanii jako v Emerice jako asi po CELE  Evrope a uz po celem svete, jsou toho plne regaly!

    Chapal bych to v rozvojovych zemich, kde nejsou vodovodni systemy ani ciste a hygienicke  studny a zdroje vody, ale doma ?

    Krasna ukazka, jak se da  mysleni lidi zmanipulovat a pak na tom vydelavat!

    [ Parent ]
     
     
    privadi me k silenstvi (none / 0) (#117)
    HUSITA 07.02.2004 01:26:51 MET
    (User Info)

    videt jak nam na stul prinaseji jiz otevrene plastikove lahve nebublinove vody...proste nemam moc chytre pratele:-)))))
    bez bublin ani ranu:-))))))

    [ Parent ]
     
     
    To je jeste houbeles (none / 0) (#118)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 07.02.2004 01:50:30 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    proti tomu, co vynalezli u nas za vlady Hizzonor Browna.

    Proklikej si to je to zajimavy ;-)).

    Jinak pro ty, kteri nechteji nebo je cizi rec odradi.

    Hetch Hetchy je vedlejsi udoli k Yosemitskemu. Postavila se tam prehrada, ochranari plakali uz tenkrat, ted se nekteri extremnejsi dozaduji jejiho vypusteni. Trvalo by tak 200 let, nez by se zatopene udoli vratilo do puvodniho stavu - coz se stejne jednou stane, az se vsechny prehrady na svete zanesou bahnem, coz jest vcelku nevyhnutelne.

    Z prehrady vede aquadukt pres celou Cali az kousek na jih od SF, kde konci na zlomu svateho Andrease a voda vyteka v Pulgasove chramu - jezdivam kolem na kole - silnice je vzdycky v nedeli zavrena auto provozu.

    Hned vedle je Crystal Springs Reservoir, kterej je primo na zlomu a skladuje pitnou vodu pro SF a nektera mesta v okoli - vodni prava v Bay Area jsou zajimava historie.

    SF ma pravo na vodu, prehradu vlastni Federales a s novym Jirickovym rozpoctem zvedli najem za prehradu z 30k na 8 melounu za rok.

    Bude se muset asi prodat vic lahvove vody, jez jest temer identicka s tou, ktera mi tece doma z kohoutku a uz skoro stejna s tou, kterou piju a z ktere delam kafe a caj - v lednici mam kanistr s filtrem.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Doma vodu Britujeme (none / 0) (#119)
    jednorozec 07.02.2004 10:43:49 MET
    (User Info)

    už asi 10 let.

    K baráku z před-minulého století totiž vede vodovod z olova. Jestli to pomáhá, nevím.
    Ztráta paměti tu občas je, ale zdali Volovo nebo Al Z'haj-mer?
    Hůnous.

    Ale po chuti poznám, když je třeba filtr vyměnit. To asi chlórem.




    [ Parent ]
     
     
    V Británii již není třeba britovat! (none / 0) (#121)
    jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 02.03.2004 16:58:35 MET
    (User Info)

    Coca-Cola s úspěchem prodává vodu z kohoutku

    http://www.bbc.co.uk/czech/worldnews/story/2004/03/040302_uk_water.shtml

    Coca-cola to udělá za vás :))

    Mimochodem, my doma i v práci také britujeme a rozdíl v chuti, a nebo třeba v kvalitě čaje, je velmi znát!


    ------------------------------
    Jezovec jsem, a jezovec budu.

    [ Parent ]
     
     
    Jezovče, (none / 0) (#122)
    Ales Rozsival (r.ales zavináč quick.cz) 02.03.2004 17:20:19 MET
    (User Info)

    synchronicity ?))
    -

    Berte mě, prosím, celého jako takovej jeden velkej smajlík.
    [ Parent ]
     
     
    Přesně tak, synchronicity! (none / 0) (#123)
    jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 02.03.2004 17:30:45 MET
    (User Info)

    Já teď mám sotva čas na Sprchu kliknout, takže jsem si toho příspěvku nevšiml :))

    A nebo že bychom oba po ránu poslouchali BBC ?

    Jinak já se jim tolik nesměji, moje zkušenosti jsou že obyčejná filtrační konvice http://www.brita.net/index_html.html opravdu udělá vodu z kohoutku pitelnější, alespoň na uvařeném čaji se to pozná i jen na pohled. Tyhle filtry používají po dlouhém testování různých zdrojů vody i v mé oblíbené čajovně http://www.caj.cz/ .


    ------------------------------
    Jezovec jsem, a jezovec budu.

    [ Parent ]
     
     
    Co používáte na filtraci (none / 0) (#124)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 03.03.2004 08:06:06 MET
    (User Info)

    vodovodní vody? Uvažuji o něčem podobném a byl bych rád za informace a praktické zkušenosti.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Filtrace vodovodni vody (none / 0) (#125)
    jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 04.03.2004 09:06:32 MET
    (User Info)

    Ja používám filtrační konvice od Brity, více na http://www.brita.net/consumer/pitcher.html (česky jsem v rychlosti nic nenašel). Prodává se to i v obchoďácích jako Tesco.


    ------------------------------
    Jezovec jsem, a jezovec budu.

    [ Parent ]
     
     
    Taky Brita, (none / 0) (#126)
    jednorozec 04.03.2004 18:47:16 MET
    (User Info)

    už více než 10 let. Spokojenost.



    [ Parent ]
     
     
    Filtry (4.50 / 2) (#127)
    max 04.03.2004 22:46:48 MET
    (User Info) http://www.radaryrakety.cz/

    Před mnoha roky jsem měl s vodárenstvím, vodárnami a zdroji vody mnoho společného a taky jsem sám vykopal několik studní včetně té naší. Já bych si tedy nejprve nechal udělat rozbor vody z vodovodu a teprve potom bych dělal nějaké rozhodnutí.

    Finančně ten test vyjde o několik řádů levněji, než filtrační zařízení a nákup filtrů. Žádnej chemickej filtr z dobrý vody ještě lepší neudělá a je to další článek v řetězci, kterej  může do vody zavléct nějakou organiku, nebo přiblížit dobrou vodu vodě takzvaně destilované, tedy škodlivé.

    Tyhle filtry jsou dobrý tam, kde je ve vodě nějakej sajrajt - dusičnany, dusitany, železo, mangan a pod. Dospělej člověk je dost vodolnej a naše vodárenský normy jsou přísný. Starost bych si dělal, kdybych byl chabrus na ledviny či něco, nebo měl doma kojence. Jinak si myslim, že dobrou vodu tyhle filtry zmršej a věřím, že spousta lidí se nechala zneurotizovat reklamou a mršej si dobrou vodu. Tyhle filtry v sobě nemaj žádnej rozum, kterej by rozhodnul co a kolik z vody ubrat a co přidat. Prostě jsou nastaveny vod výrobce a hotovo.

    PS: A vůbec, vodu pijou žáby, pivo starý báby, my pijeme ...

    ...A paní Rice nám na piano zahraje.
    [ Parent ]
     
     
    K filtraci (none / 0) (#128)
    jednorozec 05.03.2004 00:25:24 MET
    (User Info)

    "Žádnej chemickej filtr z dobrý vody ještě lepší neudělá"

    Tomu rád věřím.

    Já ale poznám podle zhoršené chuti vody, brané z anglického vodovodu, že manželka zapoměla filtr vyměnit a tento se stal méně účinným či neúčinným.

    (Brita má nastavitelné datum, kterým si jeden připomene, kdy by měl založit novou filtrační patronu).

    Snad jen dodatek, že jsem nyní už dlouhá léta nekuřák a mám celkem dobře vyvinuté chuťové a čichové buňky.



    [ Parent ]
     
     
    Vidím to podobně (none / 0) (#129)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 05.03.2004 08:00:55 MET
    (User Info)

    ale vadí mi ve vodě zákal a pachuť po chloru. Voda není moc dobrá.
    Jinak nechápu tu zmínku o destilce. Proč by měla být škodlivá? Neobsahuje sice minerály, ale to snad stačí si dát večer nějakou minerálku a je vystaráno, ne? Demineralizovaných potravin jíme tolik, že ta voda to ani snad nevytrhne. Jsou lidé, kteří destilku používají denně.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Proč škodlivá? (5.00 / 1) (#130)
    max 05.03.2004 09:01:54 MET
    (User Info) http://www.radaryrakety.cz/

    Protože:

    http://www.szu.cz/chzp/voda/pdf/demivod.pdf

    Myslím, že k tomu netřeba nic dodávat, že to ten chábr popsal dobře a že ví o čem píše. :)

    ...A paní Rice nám na piano zahraje.
    [ Parent ]
     
     
    ano gogo (none / 0) (#115)
    Astr 07.02.2004 01:03:00 MET
    (User Info)

     jenom o to jde:

    Nakonec kupujeme ze zahraničí to, co jsme ještě nedávno vyráběli levněji a někdy i kvalitněji.

    vse ostatni jsou jen  bla-bla-bla kolem

    [ Parent ]
     
     
    S tou Baťovou výrobou to není tak úplně (none / 0) (#112)
    Jarda z Pisku 06.02.2004 21:53:27 MET
    (User Info)

    pravda.

    I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
    [ Parent ]
     
     
    Thomas George Bata (none / 0) (#113)
    andyo 06.02.2004 23:18:49 MET
    (User Info)

    je předsedou představenstva Baťa a.s., která botky i vyrábí i prodává a jsou to škrpály ohavné, nic nevydržící, těžké a neforemné, jeden mustr na sezonu a vhodné leda k ponku. Dále distribuuje to samé co Vietnamci, jen o 300% dráž a potajomky, aby to kupující náhodou nepoznal.
    Kde jsou ty časy, kdy se tradovalo, jak Baťovy botky měkčí a lehčí než obláček. Jediné, čeho se důsledně drží je těch 99Kč, jen to změnil na 2999.-
    Žádná sláva.

    [ Parent ]
     
     
    Na druhe strane (none / 0) (#114)
    HUSITA 06.02.2004 23:59:20 MET
    (User Info)

     je videt ze vyrabeji a prodavaji dost krapu v Brazilii,Mexicu a Argentine.
    Osobne si nemyslim ze jsem koupil neco z "Batovy" fabriky od mladi...dokonce ceske pohorky jsem si nechal sit i za bolsevika a nekupoval v obchode.
    Plne kozene botky daleko kvalitnejsi nez vidim v cesku kterekoliv znacky za 3000 kacek se tady daji poridit za $80-120......


    [ Parent ]
     
     
    Bata (none / 0) (#120)
    HUSITA 07.02.2004 15:54:23 MET
    (User Info)

    http://lidovky.centrum.cz/ekonomika/clanek.phtml?id=237069


    [ Parent ]
     
     
    nemlzim Michaelo (none / 0) (#63)
    Astr 04.02.2004 08:43:37 MET
    (User Info)

    vubec nevim kam timto vyrazem mirite.

    ( Vsim cim jsem byl, byl jsem rad, jen pro Michaelu mlzil  nerad! )

     Pokud  se domnivate ze ano, v cem?
    co chcete ? pisemne prohlaseni ze muj nazor na "zbytecne" chyby pri tvorbe nove republiky, je mylny?

    Co chcete  vysvetlis a SHRNOUT?
    Ze ze sveta i od mnohych  "emigrantu" byla projevena snaha pomoci, nebyli vsak vyslyseni! To neni odpoved? Pro Vas ne.
    Pro mne je to konstatovani faktu. Pro Vas mlzeni?

    Ti kdo ziji v CR a predevsim TI, kteri ten  Vas kapitalisticky SAMET zavadeli do zivota vedi mnohem lepe nez ti co ziji v zahranici jak a co bylo udelano dobre a co se nepodarilo!
     Tam jsou fundovane zdroje informaci!

    Svet vidi jen vysledek jak se presentuje CR  za ty leta vyvoje od r89.

    Troufl jsem si mit vyhrady a nejsem schopen shrnout?

    Jake detaily by Vas presvedcily? Kdybych vedel a znal detaily ze zasedani vlady,kde Klaus rikal toto a ministri z ODA kteri jsou dnes oznacovani za skutecne privatizatory, rikali neco jineho?
    Jake detaily, dukazy SHRNUTI?

    Nebo Vas uspokoji priznani, ze Vam ze zahraci kdekdo keca do CR vcetne emigrantu a ostatnich Cechu co ziji v zahranici a vi o tom houby s voctem?
    Mate ho mit!

    Pokud ale trvate na tom ze mlzim a ze chcete abych vysvetlil  a shrnul  prosim presne specufikujte CO!

    s pozdravem
    necht Vase cesty vedou jen po slunne strane reky:-)


    [ Parent ]
     
     
    dodatecne SHRNUTI (none / 0) (#65)
    Astr 04.02.2004 09:06:38 MET
    (User Info)

    jsou statistiky  a shrnuti i dnes u Vas v Evrope o tom jak si ktere postkomunisticke staty vedou.

    Z nich vyplyva, ze si CR nevede nejhure, ale ze by mohlo byt lepe, kdyby ..........(Vasi experti doplni)  a ja dodam ze trvam na kdyby se dalo na jiz zivotem overene cesty a methody.
    Byli jsme poslani "kamsi" v cele s panem Klausem!

    opet mlzim?

    Informaci pro Vas Michaelo: prestal jsem radit po navsteve republiky v r.92, kdy atmosfera byla jednoznacne ve stylu
    "v cele s V.Klausem vime vse nejlepe, vime co delame, Vy bezte se svymi radami kamsi......"

    Pokud chcete, muze mezi nami  dojit k naprostemu miru a shode ve vymene nazoru:-)

    Vy me nebudete obstastnovat recmi o tom, ze rozdil mezi belochem a cernochem muze byt mensi nez mezi dvema belochy, ja Vam nebudu rikat, ze rozebrane podniky a  banky domacimi i zahranicnimi "experty" byl donedavna bezny jev v CR, ze sef privatisace "priznal" ze bylo nutno "zhasnout", ze to, ono se nam pri pohledu ze zahranici jevi ne pro CR dobre....zadne dalsi vyhrady?
    OK no more :-)
    a bude klid a mir:-)
    souhlas?

    [ Parent ]
     
     
    To bylo možná dáno (none / 0) (#66)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 04.02.2004 09:13:51 MET
    (User Info)

    lidmi okolo Vás. Já jsem při kritice Klause a jeho metod také sklízel posměch. Často ve stylu "tomu nerozumíš (což byla pravda), tak to je všude ve *vyspělém* světě".
    Takže ony se dají najít mouchy na obou stranách.

    K těm rozdílům mezi rasami- myslím, že podstatně větší šanci na rozdíl v genech mají dva rodilí Afričané, keré dělí velká řeka, poušť nebo hory, než dva další lidé včetně Australanů.
    Ne všechny rozdíly jsou totiž vidět na první pohled a některé se ani neprojevují známým způsobem.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    nevim gogo (4.00 / 1) (#67)
    Astr 04.02.2004 10:20:01 MET
    (User Info)

    cim to bylo dano v mem pripade, ale mohu Vam rici, ze jiz pri prvni navsteve Klause zde, kdy jeste jako ministr financi prednasel sve vise, jsem mel vyhrady!
    Byl jsem tehdy prorok ne daleko od pravdy kdyz jsem rikal, ze to nedopadne dobre, ze to nemuze fungovat jak on to hlasal (a ze jsem tedy v p[odstate mel pravdu), ze me to zadnym uspokojenim nenaplnuje.

    Je treba priznat, ze nadpolovocni vetsina posluchacu tehdy jim byla nadsena. Zde opravdu zavladlo obrovske nadseni jak to Klaus svetu ukaze!
    Ukazal!

    Domnivam se, ze zbytecne nikoho na Sprse neprovokuji prehnanou kritikou pomeru v CR a tak me docela prekvapuje ze nekteri lide z CR reaguji tak podrazdene(az po narceni z mlzeni).

    Nabidka miru a nahodny vyber  nekterych protikladu kde jsem nebyl s Michaelou stejneho nazoru  byla mozna prehnane ironicka, ale vybrana na zaklade faktu.
    Jako neni pochyb o nekterych faktech z obdobi privatizace, neni ani pochyb o genetickych rozdilech-nerozdilech, kdysi pouzitych pri vymene nazoru. Pokud nekdo zprivatisoval dobre, nebude "zhasinani" pripominat a bude mu pripadat mozna i v rozporu s tim jak to vidi ON.

    Totez plati pro muj prakticky priklad ze zivota na poli "genetickych nerodilu".
    Kus pres ulici bydli cernoch, ktery by mohl byt mozna ukazovan jako priklad pravdivisti Michaely tvrzeni o mensim rozdilu mezi jeho geny a mojimi! V praxi to ovsem vypada tak, po po sklenicce)whisky,vodky, nebo i vice nez 2 piv je na nem patrny zasah alkoholem! se vsemi dusledky  z toho plynoucimi.
    Doktor mi vysvetlil, ze vetsina cernochu ma mensi ledviny a nevim jake jeste rozdily a proto ze metabolismus probiha pomaleji a jinak nez u nas! Nehodlam napadat genovou theorii pani Dr.Michaely, beru to tak (jsa jen blbej kumstyr) ze to tak matka priroda zaridila a ze bud to vedci jeste neobjevili a nebo ta rozdilna size ledvin a pomalejsi odbouravani alkoholu  nema s geny nic co do cineni:)
    Nekteri lide ovsem na tyto argumenty spatne slysi nebo neslysi vubec a nema to nic spolecneho s poctem vysokoskolskych diplomu!

    Okamzite maj mlhu  a rvou o rasismu.
    Tyhle debaty jsem si prodelaval v dobe kdy se dnesni cca 30 leti moudraci v CR prave rodili:-)
    Zatim nejsilnejsi protiargument ktery pouzivam je rasismus jisteho Indianskeho kmenu z Emeriky. Neco mezi Siouxy  a Apachy.
    Jiz za boomu kdy mrakodrapy v NYourku rostly jako houby po deasti, jeden stavitel objevil, ze tenhle indiansky kmen ma zvlastni schopnost.
    Absolutni stabilitu, neznaji co je to zavrat, strach z vysky a podobne. Nekteri z nich jsou na tuto svoji extra vlastnost obvzlast hrdi, nekteri z nich z tohoto titulu hledi pry opovrzlive na cely svet= to jsou ti rasiste !
    Ja abych se od hlasatelu rasistickych theorii (pokud jde o nadrazenost rasy) nejak distancoval, tak se vydavam za  pritele vsech Indianu Chirokezu i ostatnich, kteri se bez bazne pohybuji ve vysi. Tvrdim ze to neni rasismus, ale nemoc! Z povolani. Logicke ne? Divaji se na ostatni lidi zasadne z velkych vysek. A vydavam timto pisemne prohlaseni ze verim, ze geneticky jsem od nich k nerozeznani. K rozeznani jsem tim, ze bych v zadnem pripade nemohl byt ve 100metrove vysce na 10cm traverse! Tento argumet ze zivota ale zase naprosto NIC nerika expertum pres genetiku. Jakoz samozrejme ani 2x rychleji ozrali cernosi. Pardon, Afro-Americani, Afro-SredoAmericani?, Afro-Africani?, Afro-Australani?a vsichni dalsi politicky korektne pojmenovani co se geneticky nelisi, ale pozemsky sakra nekdy vic nez dost!
    Mily Gogo, az po pripomince toho udoli co nas nektere deli, jsem na tom s genetikou o krucek lepe:-)
    Jen z Michaelou jsem na tom cim dal hure:-(
    A takova to byla hezka holka jeste na fotce ze setkani Sprcharu. Dokonce i dost podobna me(vlastni) dceri.
    No co nadelate, to je ta matka priroda a jeji  geny...
    FSECHNY stejne (a pritom kazda zenska jina)  :-((((((((((((((((

    kdyby mi nekdo prisel na pomoc ... prosim

    [ Parent ]
     
     
    Nevolejte o pomoc (none / 0) (#68)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 04.02.2004 10:48:21 MET
    (User Info)

    nikdo Vám neubližuje :-)

    S Indiány máte pravdu, jsou to ti známí stavitelé mostů. Divné je na tom to, že prý pocházejí z plání. To musí být vrozené a geneticky podmíněné. Stejně tak mají třeba Asiati a Indiáni méně enzymu na odbourávání alkoholu, takže proto měla ohnivá voda tak zničující účinky. My v Evropě jsme na tom lépe. Možná náhodou, spíš ale usilovným trénováním.
    Některé skupiny mají zase problémy s trávením mléka. Taky genetika.
    O těch Afričanech jsem psal proto, že je jistá teorie, že první člověk vznil v Africe a odtud se postupně rozšiřoval do světa. Původní skupinka byla pomerně malá, a proto jsou si všichni lidé geneticky nesmírně blízcí ve srovnání se zvířaty. Měření vzdáleností v genetice je ale poněkud ošidné, protože pořádně nevím, jak se co projevuje, takže jde spíš o testy shodnosti úseků DNA bez ohledu na to, jaké mají změny důsledky. Takže to vede k absurditám, že jsme z 99 procent stejní jako šimpanzi.
    Přes tu stejnost jistá variabilita je a největší je právě v Africe, protože tam žili lidi nejdelší dobu. Osídlení Evropy, Asie a dalších kontinentů je z tohoho hlediska novověk. Takže lze očekávat, že dvě africké komunity, oddělené od sebe, ale vzdálené 300 km si budou neskonale vzdálenější, než potomci těch kteří kolonizovali svět, i když žijí na opačném konci světa.

    Nejsem ekonom, takže jsem spoustě věcí v době Klausova pontifikátu nezoruměl a dodnes to není lepší. Některé věci mi ale přišly nelogické a jiné přímo vybízející ke kriminalitě. Někdy se ptám, zda to byl diletantismus anebo záměr a co z toho je vlastně horší.


    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Jasne Astre ... (2.00 / 1) (#71)
    Michaela 04.02.2004 13:25:07 MET
    (User Info)

    nemam momentalne prilis casu s Vami  diskutovat az do dna ...
    Jen nekolik poznamek:
    1. o tom jaci jsme v CR balici evidentne svedci fakt, ze kazdy australsky kumstyr uz davno vedel lepe jak zvladnou prechod z komunisticke ekonomiky na volny trh nez cesky ekonom :))))
    2. cernosi sice maji mozna mensi ledviny, ale za to vetsi penisy,
    proto se jich zastavam :)))))

    3. ta "genova teorie" nepochazi ode mne. To je vseobecne prijimana teorie. Zpusobem jakym ji Vy a Vodnik vyvracite mi pripominate deti, ktere tvrdi: "Zeme nemuze byt kulata, podivej, vzdyt je rovna, kdyby byla kulata, tak  bychom z ni spadly" )

    Jestli dovolite, pokusim se Vam tu problematiku rasove typologie a populacni klasifikace vysvetlit o neco pozdeji, s nasazenim vsech sil. Slibuji.

    [ Parent ]
     
     
    souhlas i nesouhlas Michaelo :-) (none / 0) (#72)
    Astr 04.02.2004 15:22:21 MET
    (User Info)

    1. Ti co ziji v zahranici a maji pro obcany CR nazev Balici,
    necimi dobre. Jednak to neni pravda, jednak se to z vice ci mene daleko da tezko posoudit.
    Pri porovnani vysledku po 15 let celkem se da rici ze ponekud naivne uverili jednomu ekonomovi, ktery se v uvodu jevil velmi presvedcive, ale jak on se spravne vyjadril, nebylo to jen na nem a odbornici v CR vi kdo to pokazil mnohem vice.

    2. V tomto bode svata pravda a maly zazrak prirody aplikovany do zivota.
    doslova jak je naposano:
    cernosi sice maji mozna mensi ledviny, ale za to vetsi penisy,  proto se jich zastavam :)))))

    Ja Vam to popisi v praxi denniho zivota: nejlepsi je ta perfektni kombinace mensich ledvin  a (patrne) vetsiho penisu patrna  hlavne  kdyz je jeste navic hodne slysitelna. K tomuto prirodnimu ukazu dochazi, kdyz Afro-Australan  pozije nejaky alkohol navic ( v pomeru k tomu co staci ci nestaci mensi ledviny zpracovat).
    Kdyz se tato rodina prvne nastehovala, volali stari Australaci policii, nebot se domnivali, ze jeho zena bojuje o zivot!.
    Pak se ukazalo, ze tomu tak vubec nebylo, naopak ze zasah policie zpusobil preruseni milostneho aktu( souloze konkretne) ve vrcholne fazi a ze se jedna jen o  dosud ne zcela bezny(v jejich ulici) projev spokojenosti s jeho vykonem.
    Co dodat? Stal se mistnim idolem:-)
     Nejste jedina kdo se zastava:-)))))))))

    3. Ze genova theorie pochazi  od Vas jsem netvrdil! To vim s urcitosti.
    Ovsem vztah zakriveni zemekoule  jako pomucka k vysvetleni genoveho pokroku lidstva se mi jevi od Vas jako velmi zajimava a tesim se na  jeji rozpracovani:-)
    Budu kontaktovat Vodnicka, aby i on naslouchal:-)
    s diky a pozdravem,
    necht Vase cesty vedou vzdy po slunne strane reky.
     

    [ Parent ]
     
     
    Michaelino přirovnání... (2.50 / 2) (#77)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 04.02.2004 19:41:36 MET
    (User Info)

    ...považuji za manipulativní a účelové, které má z nás udělat blbečky.

    Já bych to přirovnal jinak: řeknu, že Holandsko je placatá země. Tu vystoupí nějaká astronomická nebo geografická Michaela a spustí tirádu o tom, jaký jsem blbeček, protože věda přece dávno ví, že Země je kulatá a tudíž Holandsko musí být nutně zakřivené! Navrch poukáže, že Miloš Koenig má za humny Drielandenpunt, který je 300m vysoký (a to je, Vodníku, nějaký kopec!) a odtamtud jedeš do Maastrichtu kopcovatou krajinkou, kdepak placaté, haha, to zas Vodník diletantsky generalizuje atd. atp....

    Fakt, že Země je kulatá, takže zakřivený je už rybník Rožmberk, nemění nic na tom, že pro mé oko je zdrcující většina Holandska (až na ten jih) úplná placka. Tu vystoupí na podporu astronomické Michaely neoskeptický parapositivistický filosof Aleš Rozsíval, který prohlásí můj vjem placatosti Holandska za subjektivní, bez jakékoli měřitelné objektivnosti a tudíž toto tvrzení postrádá jakoukoli spolehlivou bázi.

    A jsem v prdeli! To, že Holandsko je placaté, tvrdí pouze ignoranti s biásem.

    Mimochodem, Michaelo, já jsem připustil tu možnost, že geny z 99,9% přenášejí ty informace anatomicko-fysiologické, které jsou všem lidem společné. Pak se nepochybně bude genom nejrůznějších lidí z 99,9% shodovat. Ale buď to 0,1% obstarává veškerou variabilitu a pak uvažujme jen v jeho rozmezí, anebo je ještě nějaký jiný dědičný mechanismus (kromě kultury), který neznáme a který pracovně nazvu "neviditelné geny". Ač je "nevidíme", vidíme jejich působení - rozdíly mezi lidskými skupinami, fyzické i mentální. Křičet něco o tom, že když nevidím geny, nevidím (=nejsou) ani rozdíly, mi přijde pokrytectví, a věděl bych, kde hledat jeho původ.

    Navrch máš-li 2 misky každou s 999 kuličkami černými a 1 barevnou, tak sice můžeš říct, že se jedná o prakticky stejné misky, ale ta jedna proměnná je pak svým způsobem dost zásadně určující, nemyslíš (ne kvalitativně, ale diferenciačně).


    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    V odpurcich (none / 0) (#78)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 04.02.2004 19:46:18 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    jsi zapomnel na zuriveho Boutrose ;-))).


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Boutros... (none / 0) (#79)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 04.02.2004 19:50:15 MET
    (User Info)

    ...je momentálně pod vlivem neznámých mně sil, které způsobují, že reaguje nediferencovaně kriticky naprosto na cokoli, co Vodník napíše - pokud tedy vůbec reaguje. Proto jeho řádění v této debatě není nijak výjimečné a je Vodníkem negováno jakožto inertní faktor ;-)

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Neni to cokoliv, (none / 0) (#80)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 04.02.2004 19:56:50 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    Boutros reaguje pouze na nejextremnejsi pripady konfrontace s chladne racionalnimi silami, ktere v kombinaci se snahou o zenovou rovnovahu a toleranci ovladaji uboheho Boutrose natolik, ze sa mu nepaci nektera all over the map sebejista stanoviska zaujimana hrnickovym sberatelem dusi ;-))).

    Dneska asi objednavam letenky - vybirej pivo na sampon ;-))).


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Letenky?? (none / 0) (#82)
    HUSITA 04.02.2004 20:07:12 MET
    (User Info)

    snad do kocourkova??:-))))

    ke konci mesice musim bejt u zlatyho rohu a pak se tretiho do desatyho stavim v Holomocu.....takze se rad zastavim u Jecminka
    pokud je zajem

    [ Parent ]
     
     
    Dnesni itinerar (none / 0) (#84)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 04.02.2004 20:24:47 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    Feb-10 v Drazdanech u Infineonu

    Feb-22 Toshiba - Oita, Japan

    March 9 nebo 10 zpatky v Drazdanech - pracovat do March 17-18.

    Pote lyzarsky vylet do Alp a kadernicky servis v Utrechtu ;-)).

    March 29 zpatky v praci v Sili Valley a priprava na dalsi vylet, nejspis zpet do Japonska do Sony, nebo do Samsungu, Korea.

    Vse se pochopitelne nekolikrat pozmeni a presune, vetsinou konfirmuji zpatecni letenky den dva pred skutecnym odletem.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •