Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Šimpanzí kultury - a lidský pohled na ně
jezovec
25.09.2004 15:20:16 MET
(Co se píše jinde/Kultura)

Před několika dny vyšlo zvláštní digitální vydání časopisu Scientific American věnované podivuhodným živočichům. Je v něm také přetištěn starší článek The Cultures of Chimpanzees.

Článek je zajímavý ze dvou pohledů: svým obsahem, když shrnuje současné poznání o kulturách, tedy učením předávaných zvycích a chování šimpanzů; a také tím, jak o tomto zajímavém fenoménu autoři, Andrew Whiten a Christophe Boesch referují.

 
 

Bytosti na mýtině v Taï

Článek začíná sugestivním vylíčením pozorování skupiny bytostí na mýtině pralesa Taï na Pobřeží Slonoviny (Côte d'Ivoire): Pozorovaní tvorové zručně pracují s dřevěnými kladivy. Mladší z nich nejsou tak šikovní, ale učí se. Cílem práce je rozbít tvrdé, ale výživné ořechy coula. Občas některý z tvorů odloží své nástroje, a odejde nasbírat další ořechy. Malé mládě sedí u matky, a sbírá chutné drobky z rozbitých ořechů.

V mnoha ohledech je to rodina lidí nějaké sběračské kultury. Odložená kladiva a kovadliny, některé z kamene, by byly vzrušujícím nálezem pro antropologa který se zabývá primitivními civilizacemi. Pozorovaní tvorové ovšem nejsou lidé, ale šimpanzi....

Podobnost mezi chování šimpanzů a lidí byla studována odedávna. Teprve výzkumy z posledních desetiletí ale ukázaly že podobnost je podstatně hlubší než se zpočátku myslelo. Například drcení ořechů, popsané v úvodu není nějaké obecné chování šimpanzů jako druhu, ale jde spíše o unikátní chování nalezené pouze u šimpanzů v určitých částech Afriky - znak který biologové považují za výraz šimpanzí kultury.

Co je to kultura?

Termín kultura je v biologii často používán k popisu jednoduchého chování, například místních odlišností zpěvu různých populací ptáků. V případě šimpanzů ale jde o podstatně komplexnější systém "tradic". Článek dále popisuje historii výzkumu chování šimpanzů, která začala v 60 letech slavnou paní Jane Goodall a v jejím stínu nezávisle ve stejnou dobu i panem Toshisada Nishida.

Již v roce 1973 Goodallová identifikovala třináct způsobů užití nástrojů a osm sociálních aktivit, které odlišovaly šimpanze v Gombe od šimpanzů žijících jinde a považovala tyto znaky za projevy kultury. Co je ale míněno kulturou zde? Pro biologa je tu fundamentálním rozlišovacím znamením kulturního znaku to, že je předáván učením, nikoliv vrozeně. Postupem času bylo takových kulturních znaků identifikováno třicet devět, a to je patrně pouhý zlomek skutečného počtu. Kromě již zmíněného drcení ořechů jsou to například různé způsoby lovu a pojídání termitů a mravenců, způsoby dobývání morku z kostí, sezení na listí (jako na polštářku na zemi), používání listů jako vějířů k odhánění hmyzu, používání drbátek, házení kamení a klacků, vybírání parazitů, klepání na kmeny stromů, dešťové tance... Tyto znaky se u jednotlivých populací šimpanzů buď vyskytují, nebo chybí, či jsou různě modifikovány. V každém případě lze na jejich základě identifikovat příslušnost jedince, nebo tlupy, k některé populaci. Můžeme proto hovořit na kulturách "Gombe" nebo "Taï".

Autoři též otevírají zajímavou otázku: a co další zvířata? "Příliš brzy na nějaké soudy", odpovídají si. Zmiňují přitom stručně existenci zajímavých pozorování orangutanů a velryb.

Úplně na závěr svého článku autoři ještě upozorňují na to, že výzkumy šimpanzích kultur jenom prohlubují vědomí nenávratné tragédie ke které dochází lovem šimpanzů a ničením jejich životního prostředí.

Kultura člověčí a zvířecí...

Jak jsem ale psal v úvodu, na článku je zajímavé i to, jak jsou jednotlivá tvrzení, zejména definice šimpanzích (zvířecích) kultur v článku opakovaně komentována. Šimpanzí kultury jsou totiž na několika místech porovnávány s kulturami lidskými způsobem, který u mne vzbuzuje podiv. Posuďte sami:

Hned v úvodu autoři, podle mého velmi správně, poznamenávají, že studium šimpanzích (zvířecích) kultur nejen obohacuje naše poznání o těchto zvířatech, ale také mění náš pohled na postavení a výjimečnost lidí.

Například u definice kultury je citován Oxford Encyclopedic English Dictionary, kde je culture definována jako "the custom, and achievement of a particular time or people". Autoři článku k tomu píší, že "různost lidských kultur sahá od technologických rozdílů ke svatebním rituálům, od stravovacích zvyků k mýtům a legendám" ale rychle dodávají "zvířata samozřejmě žádné mýty a legendy nemají".

O něco dále se zdá že autoři poodkrývají důvod k takovéto a dalším vsuvkám. Když poprvé otiskli výsledky svých výzkumů v Nature, "někteří lidé byli velmi rozčileni tím, že zdánlivě absolutní hranice mezi lidmi a zvířaty, totiž schopnost kulturního vývoje, vlastně neexistuje". Autoři hned spěchají s ujištěním, že to tak není: "lidská kultura, obohacená jazykem1, je v obrovském kontrastu s tím co vidíme u šimpanzů".

"Lidé dosáhli obrovského pokroku, kumulujícího se po generace.. idea kladiva, zprvu neopracovaného kamene, byla nesčíselněkrát modifikována a vylepšována až do dnešních dob elektronicky řízených kladiv v našich továrnách... šimpanzi snad mohou ukázat počátek tohoto procesu... například šimpanzi v Bossou podpírají kameny používané jako kovadliny aby je srovnali do vodorovné polohy, ale toto chování se nestalo pravidlem a je primitivní ve srovnání s lidskými pokroky (advancements)"... po těchto větách ovšem hned následuje jiné tvrzení: "Schopnost kultury, kterou sdílíme se šimpanzi, také naznačuje starobylý původ mentality která je jejím základem. Naše kulturní přirozenost nespadla z nebe, ale vyvinula se z jednodušších základů. Sociální učení, podobné tomu co se zdá být pozorované u šimpanzů, by mohlo být schopno udržovat rané kultury lidských předků doby kamenné".

Recenzentova závěrečná zobecňující úvaha.

Opakované ujišťování že lidská kultura je nakonec přece jenom něco kvalitativně (nejen kvantitativně) jiného než kultura šimpanzí, máme například ta "elektronicky řízená kladiva v našich továrnách (electronically controlled robot hammers in our factories)" na mně v kontextu článku působí jako jakési zaříkávání2. Čeho? Nebo koho? Zdůrazňování rozvinutosti lidké kultury oproti primitivní kultuře šimpanzí jedním dechem s přiznámím existence schopnosti kultury u zvířat myslím hodně vypovídá o tom, jaká ta naše dnešní západní, nejen vědecká, kultura je. Je-li naše kultura tak rozvinutá, nemělo by to být zdrojem našeho sebevědomí a také schopnosti uznat kultury jiné, bez přívlastků a opakovaného vychvalování sama sebe? A nejde tu jenom o kultury lidské a šimpanzí, robotická kladiva nemají ani mnohé kultury člověčí....

 

---------------------------------------------
Poznámky:
Pozn 1.: Uff, ještě že je tu ten jazyk, zatím jistá absolutní hranice mezi lidmi a havětí...
zpět...
Pozn 2.: Poněkud podobné vsuvkám s odkazy na klasiky marxismu-leninismu a upozornění na politicky správné chápání...
zpět...
 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- prumer k veku by HUSITA
- Ten průměrný věk je, by Guy Peters
- Dyk říkám by Prokop
- Přesně toho by cnemo
- Obávám se by Prokop
- Myslí, že jeho jméno by cnemo
- Vzdycky, by pajout
- tak do Prkvancic Boutrosi:-) by Astr
- František Drtikol, by Jarda z Pisku
- Mám mám by Tomas
- uzenym nepohrdnu nikdy by Boutros el Uam
- Vodníku nevím by Prokop
- A co ty duše v moll? by Vodnik
- Ono nejde jen by Acht
- nirvana -nt by Boutros el Uam

Related Links
- Scientific American
- podivuhodným živočichům
- The Cultures of Chimpanzees
- Andrew Whiten
- Christophe Boesch
- pralesa Taï
- Jane Goodall
- Toshisada Nishida
- dešťové tance
- 1
- 2
- zpět...
- More on Kultura
- Also by jezovec

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Šimpanzí kultury - a lidský pohled na ně | 62 comments (62 topical, 0 editorial, 0 pending)
 
 
Skvělá recenze, (none / 0) (#1)
Acht 25.09.2004 16:26:06 MET
(User Info)

výstižné vlastní závěry. Jdu to číst znovu.

 
 
No ony už (5.00 / 3) (#2)
Acht 25.09.2004 17:00:06 MET
(User Info)

poslední výzkumy prokázaly, že zvířata skutečně cítí v lidském smyslu slova, a výzkumy s gorilami dále potvrdíly, že jsou schopny se naučit poměrně dost znaků řeči pro hluchoněmé, komunikovt jimi a to i o abstraktních a metafyzických pojmech (např o smrti, o smutku). Čili padla de facto i hranice řeči. Kupodivu to stále nevedlo k absolutnímu zákazu pokusů na zvířatech. Tyto pokusy jsou zřejmě jedním z důvodů mantrického zdůrazňování rozdílů mezi "havětí a lidmi". Ale ještě důležitější je jistě to, na co jezovec naráží na konci, směšná snaha mozku dokázat a udržet sám sobě zdání "převahy" a nadřazenosti.

 
 
Článků o inteligenci opic (5.00 / 3) (#3)
Ales Zeman 25.09.2004 17:13:02 MET
(User Info)

je v populárně vědeckých časopisech spousta. Ani ten jazyk není považován za nějakou absolutní bariéru, jak se snažily dokázat pokusy s opicí Koko, která ovládala několik tisíc znáků, měla IQ 75 (prý vyšší číslo než má průměrný manager středního stupně) a tak. Další chytrý šimpanz, jménem Nim Chimpsky, byl použit pro bádání amerického univerzitního psychologa Herberta S. Terraceho, který zkoumal teorii známého lingvisty Noama Chomskyho, že jen lidé mají vrozené schopnosti, které umožňují opravdovou řeč. Terrace došel k závěru, že šimpanzi nejsou schopni tvořit věty, že většina jejich výroků jsou víceméně opakování toho, co sděluje instruktor a asi jen 10 % šimpanzích výroků je spontánních. V britské "Nature" se třeba objevil článek o primitivních matematických konceptech u šimpanzů. Atd. Je to zajímavé a depresivní zároveň, jak moderní věda přichází na kloub rčení, že někdo je "chytrej jako vopice".


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
 
 
A s těmi (none / 0) (#4)
Acht 25.09.2004 17:44:16 MET
(User Info)

papoušky tuhle jsem si taky nevymýšlel. A chytrej jako papoušek se říká taky. Jsou mezi nimi individuální rozdíly (i třeba mezi jednotlivými žaky), ti inteligentnější mluví skutečně "vědomě", k "věci" a dokonce to umějí naučit další nadané papouščí kamarády. Nemám linky, musíte mi věřit.

[ Parent ]
 
 
Škoda (none / 0) (#5)
Acht 25.09.2004 18:00:43 MET
(User Info)

že nemám takovou paměť jako Aleš, teď si zaboha nevzpomenu na jméno ani provenienci  toho dokumentu, co jsem viděl na dvojce, kde skutečně překvapení vědci ukazovali záběry žertující chobotnice. Prostě z jejího chování při krmení a pod. usoudili, že některé její reakce se nedají vysvětlit jinak než jako legrácky. A byli to odborníci, zoologové, specialisti na tyhle mořské potvory.

[ Parent ]
 
 
"make love, not war" (none / 0) (#6)
HUSITA 25.09.2004 21:34:42 MET
(User Info)

Planet of the Love Monkeys
Some of Our Closest Relatives Are Sex Maniacs

What if super-intelligent talking apes really did take over the world? It might be one big sex party.

http://www.abcnews.go.com/sections/us/WolfFiles/wolffiles179.html

Heterosexual sex, female homosexuality, male homosexuality, oral-genital sex, mutual masturbation, even deep-tongue kissing, they do it all - frequently. With enthusiasm. It's part of their social repertoire. Are things getting tense? Make love and relax. Even more disturbing for those who would ground "the way things are" in biological determinism, our kissing cousins (and kiss they do) have a female dominant social structure.

 
 
nejses (none / 0) (#7)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 26.09.2004 00:05:12 MET
(User Info) http://www.squaw.com

liska, Husito?


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    muj bratranek (none / 0) (#8)
    HUSITA 26.09.2004 08:57:21 MET
    (User Info)

    je velıkej poucovatel narodu jak a kdy prcat, co s populacema a vubec pres ty kundı vecı.
    taky prı tech prednaskach mıcha do vecı
    Bonoba,skoupıl jsem mu na to celou knıhovnu vcetne fılmu z prımatnıho centra v Mınn-StPaul. No a kdyz uz to fsecko slo mejma rukama tak jsem to ze zajımavostı prohlıd....holt tı opıcacı vedı jak sı zıt.:-)))))))))))

    [ Parent ]
     
     
    Bodejť (none / 0) (#9)
    Acht 26.09.2004 09:40:02 MET
    (User Info)

    že s nima máme víc společnýho, než by si exttremisti na obou stranách spektra (vědečtí i theologičtí)  přáli vidět. Dyť ten genom se liší jen o ten chlup, co jste o něm psal tudle...

    [ Parent ]
     
     
    P.S. Matriarchát (5.00 / 1) (#10)
    Acht 26.09.2004 14:06:16 MET
    (User Info)

    ..Even more disturbing for those who would ground "the way things are" in biological determinism, our kissing cousins (and kiss they do) have a female dominant social structure.

    No jestli tomu dobře rozumím, tak pro feministky a ostatní zastánce/kyně matriarchátu to vůbec není disturbing.

    [ Parent ]
     
     
    Mluvíte mi z duše, (5.00 / 1) (#11)
    cnemo 27.09.2004 17:27:45 MET
    (User Info) http://nautilus.bloguje.cz

    ... opakovaného vychvalování sama sebe?

    Předsudek o lidské jedinečnosti je skutečně hluboko zakořeněný. Je na něm založena spousta náboženství a ideologií, jen těžko se vyvrací. O tom, že člověk je po stránce biochemické a biofyzikání zcela tuctový produkt pozemského života snadno přesvědčíte mnoho lidí, ale o tom, že podstata "duchovna" lidí a zvířat je obdobná, daleko méně. Svým způsobem za to může i věda, která se v těchto oblastech ještě ani zdaleka nestojí na pevných nohách.

    Možná jsou šimpanzi jen pár desítek tisíc let za námi:)

     
     
    Cnemo (5.00 / 1) (#12)
    Acht 27.09.2004 17:30:27 MET
    (User Info)

    já bych to formuloval tak, že šimpanzi jsou prostě VEDLE  nás. Bohužel, být vedle lidí je smrtelně nebezpečné pro jakýkoliv jiný druh...

    [ Parent ]
     
     
    Nejen šimpanzi (4.00 / 1) (#13)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 18:20:29 MET
    (User Info)

    i ke svým psům mám vztah velmi podobný, žijí se mnou, jsem za ně zodpovědný, ale jsem si jistý, že mají svůj vlastní svět, který není lepší či horší než můj, je pouze jiný.
    Oproti tomu ovce jsou neuvěřitelně blbá zvířata;  pokud nás křesťanský Bůh za své ovčí stádo považuje, není to zdaleka žádná pochvala.


    Drugs may lead to nowhere, but at least it's the scenic route.


    [ Parent ]
     
     
    Prokope, (none / 0) (#14)
    Acht 27.09.2004 18:29:18 MET
    (User Info)

    no ale co si o nás může jiného myslet, když pozoruje třeba emerické voliče, jak sledují duel prezidentských kandidátů a pak jdou houfně volit?

    [ Parent ]
     
     
    americké voliče bych si netroufl (none / 0) (#15)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 18:32:13 MET
    (User Info)

    označit za tupé stádo, na to jsem jim příliš blízko, ale hádat se s vámi nebudu.

    [ Parent ]
     
     
    No já (none / 0) (#16)
    Acht 27.09.2004 18:36:54 MET
    (User Info)

    jsem možná zas blíž těm ovcím, tak se mě to taky trochu dotklo. :-)

    [ Parent ]
     
     
    Také chováte ovce? (none / 0) (#17)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 18:45:02 MET
    (User Info)

    - to byl ftip, samozřejmě jsem neměl v úmyslu se Vás nebo kohokoliv jiného dotknout.

    mimochodem ovce nejsou ani moc mírumilovné, měli jsme jednu alfa ovci a musel jsem jí uvazovat nebo zavírat, aby se slabší ovce taky najedli

    nějak si neumím vybavit, odkud se ty ovce v křestanství vzali - pamatuji si podobenství o ztracené ovci, Hospodin je můj pastýř se také myslím týká ovcí;  kde to začalo?

    [ Parent ]
     
     
    cela vysoka esoterie Bozi vule (4.00 / 1) (#18)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 27.09.2004 18:59:14 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    a podobnych kydu neni nic jineho nez alegoricky manual k chovani pro pastevce ovci a koz,
    Hence ty jednoducha prirovanani.
    Eskymaci zase maji v mytech a pohadkach jina zvirate.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    No bať (none / 0) (#21)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 19:04:17 MET
    (User Info)

    toť nabíledni.  Já spíš chtěl slyšet od nějakého písmoznalce, kde že se to v Biblí ocitlo poprvé.

    [ Parent ]
     
     
    Nechovám (none / 0) (#19)
    Acht 27.09.2004 19:00:19 MET
    (User Info)

    ale tak nějak se mi líbí představa (mimochodem taky formulovaná např. Steinerem), že každé zvíře představuje určitý lidský, obecný rys. Je symbolem určité vlastnosti, kterou najdeme nejen venku (zosobněnou v ovci), ale i v sobě.

    Jak už tušil třeba Blake ve své nesmrtelné Tiger tiger burning bright, v protikladu k tomu hodnému čistému jehňátku...

    [ Parent ]
     
     
    Jehňátko (none / 0) (#20)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 19:03:04 MET
    (User Info)

    bude mít špinavou prdel - všechny mají - a přerazí se jak se bude prát se svými sourozenci o přístup k drcenému zrní.  :)


    [ Parent ]
     
     
    Což vyvrací (none / 0) (#22)
    Acht 27.09.2004 19:07:12 MET
    (User Info)

    Boutrosovo tvrzení, že by se to do Bible dostalo z reality, že by to byl manuál, ne?

    [ Parent ]
     
     
    Ofšem z dálky (none / 0) (#23)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 19:09:48 MET
    (User Info)

    se ovce zdají bílé - třeba ten Jahve zas tak dobře nevidí :)

    [ Parent ]
     
     
    Nevím, jak vidí Jahve (none / 0) (#24)
    Acht 27.09.2004 19:13:08 MET
    (User Info)

    nicméně my můžeme vidět jen to, na co máme senzory. Kdo máš oči k vidění, viz, a ti ostatní si zatím musejí počkat :)

    [ Parent ]
     
     
    neopravnena (none / 0) (#25)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 27.09.2004 19:19:50 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    samolibost, if U ax me.
    I ain't blind, just don't like your pictures, neither the way they are sold.

    Na pozitivni notu-vypalil jsem vam Alice a Blood Money od Waitse, abyste mel trochu novejsi zpravy ze sveta.

    Prvnich 12 ucastniku Sprchovaci plenarky rovnez obdrzi dve CDecka mixu z boutrosovy sbirky hluku.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Já zas (none / 0) (#26)
    Acht 27.09.2004 19:22:01 MET
    (User Info)

    dnes chodil po Praze a sháněl jsem nějaké kamínky, co bych věnoval účastníkům na památku. Zatím bezúspěšně, ale zítra to napravím - nějaké polodrahokamy, až je koupím, tak je pronesu je po Karlově mostě a namočím do Vltavy. Slibuju.

    A nejsem samolibý, uvidíte.

    [ Parent ]
     
     
    vsak ja ohledne (none / 0) (#27)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 27.09.2004 21:21:26 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    Vasi povahy mam jen hory poklon.

    Ale nalezam mirne protirecny nazor neustale zduraznujici interni hledani odpovedi na dulezite otazky, ktery zaroven pohrdlive soudi ostatni hledani tim, ze ona nemaji spravne otevrene oci.

    Proto s plnym srdcem a otevrenou hlavou (snad ne krumpacem) kopu za Tomasuv tym kasparku. Akorat, ze na argumentovani ohledne CMP mam vic munice, nez ohledne filisofie, tak mi to CMP jde lepe.
    To si ovsem myslim i o sve munici na analyzu iracke okupace a neustale jsem prekrikovan hlubokymi politickymi analyzami dusevniho stavu GWB a jeho rodiny, ci 17x prezvykanymi citaty z pochybnych zdroju.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Boutrosi (none / 0) (#29)
    Acht 27.09.2004 21:33:15 MET
    (User Info)

    pokud byste si o mne opravdu měl myslet, že soudím hledání ostatních pohrdlivě, tak si vaše poklony nezasloužím.

    [ Parent ]
     
     
    mozna ne pohrdlive osobne (4.28 / 7) (#30)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 27.09.2004 21:51:53 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ale implikovana nadrazenost vaseho videni, je v jakemkoli procitnuti k videni automaticky obsazena.
    Lisi se jen mira tolerance k oponentum. Nemyslim si, ze by me hastrman chtel palit na hranici kazdy den (jen 2-3x tydne), ale ze me budou certi pichat v pekle vidlema pokud nenajedu na ten spravnej kvasek, je mu myslim vcelku jasny. A vrchol jeho dobrocinnosti asi nejspis bude soucit. Sorry, ale na ten ja seru.

    Kdybych tu stejne plamenne obranoval tvrdy materialisticky nazor, tak se nedivim, ja jen obranuju nazor, ktery jsem si vytvoril z lacine alegorie v poradu o teorii strun.

    Stejne tak jako labradorovi nikdy nevysvetlite teorii relativity, at je chytrejsi jak chce, nemyslim si, ze lidska rasa je schopna poradne pochopit otazky one tajemne existence, ktere kazdy rika jinak.

    A idealizovani minulosti, kde se lide dozivali se stestim 30ti let, zili v na dnesni pomery neuveritelne krutosti - a to je jenom to co vime, a vecne narikani, jak se svet hrouti do zkazy (ktere tu je od pocatku lidstva) pokladam pri nejlepsim za legracni.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Když budete (4.00 / 1) (#31)
    Acht 27.09.2004 21:58:50 MET
    (User Info)

    labradorovi vysvětlovat teorii relativity, kterou jste předtím pracně pochopil, bude si o Vás labrador asi taky myslet, že jím pohrdáte, i když ho budete mít rád a respektovat ho. Tak už to prostě chodí.

    Boutrosi, já se omlouvám, ale procitnutí prostě je nadřazené neprocitnutí, asi tak jako je eso vyšší karta než král. Bylo to tak před mým procitnutím, kdy jsem se taky vztekal jako Vy, je to tak i teď.

    Velmi se mýlíte v tom, jak Vás posuzuju. Vše, co jsem řekl v souvislosti s kotětem, jsem myslel naprosto vážně, a ten váš canc s modlícími vlaječkami a Budhovým břichem mě naprosto dostal.

    Až procitnete, a jsem si jistý, že se tak stane, doufám, že budete k neprocitlým méně pohrdlivý a laskavější než já. Já přijímám každou konkrétnéí výtku a budu se taky nadále snažit zlepšit své podání.


    [ Parent ]
     
     
    zakladni chybu ve vasi (5.00 / 2) (#33)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 27.09.2004 22:06:54 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    uvaze vidim v tom, ze jste jenom labrador, zrovna tak jako ja. A jeste k tomu na voditku.

    A procitnuty labrador je v me knizce jen self-delusion. Ale verim tomu, ze it feels good.

    Kdyz se namyslene ocituju, abych to nemusel formulovat znova:

    Zasadni otazky "kdo?, odkud?, kam? a proc?" nabyvaji realne intimniho vyznamu. Svet je jenom zrcadlem a odpoved je jinde.
    Vis major? Pcha, she don't give a fuck 'bout us ants. Rozhodila kostky z vesmirneho prachu a poserte se samou snahou, vykladaci zamyslu a pravidel.



  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Jedem (none / 0) (#34)
    Acht 27.09.2004 22:10:28 MET
    (User Info)

    Tierchen sein Plaesierchen.
     Každému co jeho jest.

    [ Parent ]
     
     
    ale to vase je lepsi (none / 0) (#40)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 27.09.2004 23:13:06 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    nerikejte, ze si to nemyslite.

    Proc jinak byste mi rikal, ze se vztekam jako jste se vztekal vy.
    Ja se totiz vubec nevztekam. Zejmena ne na pocasi ci zemetreseni.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Čtete (5.00 / 1) (#41)
    Acht 27.09.2004 23:14:35 MET
    (User Info)

    co jsem napsal? Ano, je to lepší. Ale není to "moje".

    [ Parent ]
     
     
    Jsem zvědav, (3.00 / 2) (#44)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 27.09.2004 23:21:12 MET
    (User Info)

    jestli Vám se to vysvětlení podaří ...;-)

    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Jestli (none / 0) (#42)
    Acht 27.09.2004 23:17:06 MET
    (User Info)

    tohle není vztekání:

    Vis major? Pcha, she don't give a fuck 'bout us ants. Rozhodila kostky z vesmirneho prachu a poserte se samou snahou, vykladaci zamyslu a pravidel.

    tak co potom je ?

    [ Parent ]
     
     
    nirvana -nt (none / 0) (#48)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 27.09.2004 23:39:22 MET
    (User Info) http://www.squaw.com




  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    František Drtikol, (none / 0) (#54)
    Jarda z Pisku 28.09.2004 01:37:31 MET
    (User Info)

    známý to fotograf a mystik, neměl prý příliš v lásce upjatost a zbytečné servítky. Při nějaké příležitosti, když se někdo pohoršoval nad nějakým porušením pravidla nebo nedostatečnou uctivostí, prohlásil prý: "To by si člověk nesměl ani uprdnout, aby se Nirvána neurazila".

    Možná nás má na háku a možná ne. Vím, že nevím, to hlásal už Sokrates a některé školy, které následují Sokratova přibližného současníka původem z Nepálu, si z tohoto postoje udělaly metodu.

    Jenom pro zajímavost a odlehčení.

    I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
    [ Parent ]
     
     
    tak do Prkvancic Boutrosi:-) (none / 0) (#55)
    Astr 28.09.2004 03:30:42 MET
    (User Info)

    delalo by Ti velky potize rici, ze spici  labrador je trochu neco jineho nez probuzeny ? I kdyz porad na voditku!??????????

    Rozhozenej  vesmirnej dust v kazdem pripade, tov mas naprostou pravdu,  prave zpopularizovali jednoho anglickeho astro-noma, ktery objevil prunik 2 galaxii. Toto setkani je PRY zatim nejvetsi katastrofa zaznamenana ve vesmiru.

    A jedno mini setkani navic
    DNES  Tuesday night  is a once-in-a-century opportunity to see a large asteroid pass by by the Earth. And Australia, being in the southern hemisphere, will get one of the best  views of its passage.
    The five-kilometre long asteroid, Toutatis, will pass within 1.5 million km of Earth today! Sydney observatory will be open from 7pm to 11pm for people to view the asteroid!

    Tento kaminek by byl schopen znicit cely kontinent  s naslednou
    noci- zatmenim slunce na dobu nekolika let.
    Podobny kaminek  cca o velikosti 10km kdysi zasahl Zemi a zpusobil ukonceni ery dinosauru!

    Takze jen o kousicek =  dnes jen o kousicek:-)

    Ja Ti za odmenu zase priznam, ze:
      Nirvana tomu FSEMU vevodi:-)

    [ Parent ]
     
     
    Jsou duše v moll (5.00 / 2) (#45)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 23:28:36 MET
    (User Info)

    a duše v dur.  Durové duše v sobě cítí dvířka, která je spojují s nekonečností, ale bojí se je otevřít.
    Durové duše si totiž myslí, že celý vesmír je v dur.

    [ Parent ]
     
     
    Prokope, (none / 0) (#46)
    Acht 27.09.2004 23:32:42 MET
    (User Info)

    Vy fakt chováte blbý ovce?

    Nějak na Vás nemaj vliv. Dnes excelujete, smím-li to tak říct. :-)

    [ Parent ]
     
     
    Já už to tu psal (none / 0) (#47)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 23:38:40 MET
    (User Info)

    odjakživa se maskuji dobrou pamětí  - Zdeněk Šmíd, Dudáci a vlčí hlavy - je to v jedné povídce o dudácích, ale myslím že jsem to necitoval přesně :(


    [ Parent ]
     
     
    Ono nejde jen (none / 0) (#49)
    Acht 27.09.2004 23:40:01 MET
    (User Info)

    o to si pamatovat, ale hlavně o to si dobře vybrat.

    Jdu spat.


    [ Parent ]
     
     
    A co ty duše v moll? (none / 0) (#50)
    Vodnik (vodnik.zavináč.sprcha.com) 27.09.2004 23:48:50 MET
    (User Info)



    IMHO
    [ Parent ]
     
     
    Vodníku nevím (none / 0) (#51)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 23:50:55 MET
    (User Info)

    ale mrknu se doma do tý knížky.

    [ Parent ]
     
     
    Nojo (none / 0) (#32)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 21:59:58 MET
    (User Info)

    Takze ti pripada, ze kdyz se nekdo zmini o satori, tak se automaticky nadrazuje?

    Jsem zmaten

    [ Parent ]
     
     
    hmmm (none / 0) (#35)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 27.09.2004 22:14:26 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    mel bych zrovna davat pozor, jsem ve skole na CMP basics.

    Ale chytl jsi mne za slovo.

    Asi vidim satori jinde nez leap of faith. Treba to mam vsechno spatne, ale konecnym cilem po satori je nirvana, right? Rozplynuti se v nicote, smir s nahodnym chaosem (pro nase mozecky) vesmiru a recycling ve vesmirnem prachu - zakladnich cihlach vseho (i chemickych procesu zvanych mysleni).

    Navic je alespon pro mne satori daleko privatnejsi zalezitosti, coz je mi vic sympatiko. Pokud jsou ruzne skoly satoristu, nevim o nich a ziju v blissfull ignorance.
    Jsem sam sobe bohem i prorokem ;-))).


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Satori (4.00 / 1) (#36)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 22:21:27 MET
    (User Info)

    se ti muze prihodit i v kostele, kdyz si nedáš pozor.

    Ale tomuhle já nerozumím, mně učili jen dejchat a nemyslet.

    [ Parent ]
     
     
    Za slovo jsem Tě chytat nehodlal (none / 0) (#38)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 22:58:34 MET
    (User Info)

    jen jsem si ujasňoval nakolik to chápu.

    Co je to CMP?

    [ Parent ]
     
     
    se mnou si to neujasnis (none / 0) (#39)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 27.09.2004 23:09:03 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ja nic nechapu. Dumb, fat and happy.

    CMP mne zivi.

    Chemical Mechanical Planarization.

    OH skupiny, medeny ionty, tantalovy vrstvy, dielectrika, gates and trenches.
    Ted navic k tomu Ecmp. Elektro - blah blah blah.

    Sem se prihlasil v praci na class - priletel profesor z Tucsonu. Snazim se zustat ve vobraze s fyzikalne-chemickejma vzoreckama a teoriema.
    Na oplatku muzu profesorovi prozradit veci, ktery se jeste neuci - prakticka aplikace teorii.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    veselý tlouštík - náš cíl (none / 0) (#43)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 27.09.2004 23:18:49 MET
    (User Info)

    ale CMP se mi líbí

    [ Parent ]
     
     
    Ten průměrný věk je, (none / 0) (#61)
    Guy Peters 04.10.2004 14:56:39 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    jak správně připomíná Ron, nepochopením průměru. To nízké číslo je způsobeno vysokou dětskou úmrtností.

    [ Parent ]
     
     
    prumer k veku (none / 0) (#62)
    HUSITA 04.10.2004 15:13:32 MET
    (User Info)

    je strasny ukazatel.

    I v dnesnim tretim svete je umrtnost deti do 5 let V NEKTERYCH OBLASTECH a V JISTYCH CASOVYCH USECICH treba polovina ..i vic.

    Zaradit tohle do statistiky ktera je o NECEM JINEM je zavadejici.

    [ Parent ]
     
     
    no tak to se máme nač těšit (none / 0) (#28)
    andyo 27.09.2004 21:25:55 MET
    (User Info)

    já si ty tvý hluky pouštím velmi často.
    Co já bych vám jen přinesla- teď jsme dodělali Kameňák....:))

    [ Parent ]
     
     
    No to je hezký. (none / 0) (#37)
    Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 27.09.2004 22:40:05 MET
    (User Info)

    Nevím esli se vlezu do první dvanáctky, ale mohl bych kontrovat šrůtkou uzenýho?

    Musel bych ho vyzvednout už v pátek, takže by bylo určeno k velmi rychlé demolici.
    -

    Berte mě jako takovýho kašpárka
    [ Parent ]
     
     
    uzenym nepohrdnu nikdy (none / 0) (#52)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 28.09.2004 00:06:14 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ale U Rudolfina maji vkusnoje koleno a lahodnou drztkofku na masouzroutske orgie, tak prijed nalehko.

    Pro Tebe navic mam hluku jeste vic, pac uz jsme se o hudbe bavili. Mas ty ten traband - road trip movie? Jak sezrali panicce pejska? Jestli jeste ne, tak za chvili jo, ale musis rict.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Mám mám (none / 0) (#53)
    Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 28.09.2004 01:15:42 MET
    (User Info)

    já jak byl na tom bygbítu v Brně, tak sem si pučil 6 stovek a ty CéDéčka si koupil.

    Jak sem posledních pár let sral na muziku, tak teď si Julinka vybere buď "Road movie" nebo "Kolotoč", zapne počítač, zaloguje se a to CéDo pustí.

    Fór je v tom, že pak ten zesák osolí tak, že JÁ (já, velkej bigbíťák) s velkým gulášem v hlavě se Julince "snažím" vysvětlit, že je to moc nahlas.

    Ať žije bigbít.

    Hele, já tu šrůtku vemu. Zabalím Ti ji do igelitové tašky. Líbí se Ti víc žluto-červená Billa nebo dáváš přednost bílé tašce s decentním modro-červeným logem Tesco?
    -

    Berte mě jako takovýho kašpárka
    [ Parent ]
     
     
    Vzdycky, (none / 0) (#56)
    pajout (pajout - zavinutec - gingerall - tecka - cz) 29.09.2004 11:04:01 MET
    (User Info)

    kdyz slysim o krestanskych ovcich, si vzpomenu na Vlka v rouse Berancim... :0)

    Teraz som to povedal a tým som to aj dokázal.
    [ Parent ]
     
     
    Myslí, že jeho jméno (none / 0) (#57)
    cnemo 29.09.2004 16:48:40 MET
    (User Info) http://nautilus.bloguje.cz

    je skutečně ironií osudu. Mě fascinuje jeho řečnění, tak dlouhá souvětí, která nedávají žádný, ale naprosto žádný smysl, na to musí být talent od Boha:)

    [ Parent ]
     
     
    Obávám se (none / 0) (#58)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 29.09.2004 17:00:18 MET
    (User Info)

    že tohoto Vlka zná moje rodina osobně - Míla Vlk?

    [ Parent ]
     
     
    Přesně toho (none / 0) (#59)
    cnemo 29.09.2004 17:26:06 MET
    (User Info) http://nautilus.bloguje.cz

    mám na mysli.

    [ Parent ]
     
     
    Dyk říkám (none / 0) (#60)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 29.09.2004 17:33:36 MET
    (User Info)

    že se obávám.  Předci (rodiče) ho znají.

    [ Parent ]
     
     
    Šimpanzí kultury - a lidský pohled na ně | 62 comments (62 topical, 0 editorial, 0 pending)

     
    Komentáře: Zobrazení: Řazení:

    Powered by Scoop
    Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
    Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz.
    plné znění podmínek.

    registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky