Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Poznámky k úvahám o sionismu
Guy Peters
17.01.2005 16:19:55 MET
(Kultura/Češi v zahraničí)
Protože podle mého názoru všeobecná diskuse o sionismu poněkud degenerovala, rozhodl jsem se, že napíšu těchto několik poznámek. Abych předešel některých zbytečným námitkám, podotýkám, že tento text se nesnaží o vyvážený pohled, je to subjektivní pohled na věc. Jeho cílem je pouze upozornit na některé jevy. Posvítím si především na thesi, že "antisionismus je určující výraz antisemitismu současnosti". (Leo Pavlát) Podle Fabiana Golga jsou evropské sdělovací prostředky, s výjimkou České republiky a většiny německých médií, téměř jedinými sdělovacími prostředky na světě, která zveřejňují nespravedlnosti a zločiny, páchané proti Palestincům. Tento článek by chtěl být evropský a nikoliv čecháčkovský.

 
 

motto: "Izraelští Židé jsou zcela nespravedlivě, fakticky neobhajitelně přirovnáváni k nacistům a rasistům, jsou obviňováni z páchání "nového holocaustu", jejich stát – jediná demokracie v oblasti – je označován za systém apartheidu." Leo Pavlát

Několik pojmů
Žid je příslušník židovského ethnika, což definuje halacha (židovská obdoba šaríje), žid je věřící židovského náboženství – judaismu. Zatímco ne každý Žid je židem, všichni židé jsou Židy. Tento unikátní jev měl důsledky po rozpadu židovské chazarské říše. Není jasné, jaký podíl světového židovstva tvoří potomci Chazarů. (Seriosní vědec Kevin Alan Brook nedává žádný odhad, ale Koestlerovu theorii odmítá.) "Chazar" bylo pouhé územní označení jako např. "Galilejec". Gój (v množném čísle gojim) označuje jakéhokoliv nežida, tedy zřejmě též Nežida. Je to zcela neutrální označení, není myšleno offensivně. Do angličtiny se obvykle goyim překládá jako gentiles.

Vzhledem k rozdílu jen ve velkém písmenu, které může být někdy matoucí, jsou židé obvykle označováni jako judaisté. Odpor (lépe kritika) k judaismu může být dvojí: náboženská a sekulární. Podle křesťanů židé nepoznali Mesiáše (Ježíše Krista), podle muslimů 2 proroky (Ježíše a Muhammada). Podle sekulární kritiky by Israel neměl nadále být náboženským státem, neboť většina Israelců žije sekulárně.

Sionismus je přesvědčení, že Židé mají právo na vlastní stát, po krátkých úvodních sporech nyní lokalisovaný do Zaslíbené země – Palestiny. Sionistou může být Žid i gój. Ti, kteří sionismus aktivně nepodporují, pouze pasívně schvalují, se za sionisty obvykle nepovažují. Jejich náhledy jsou pro–sionistické. Veřejné mínění v USA a východní Evropě je pro–sionistické. V západní Evropě už pro–sionistické není. Je kritisována stavba nové berlínské zdi, která je navíc téměř celá umístěna na okupovaných územích. Kritika sionismu se může soustředit na jednotlivé aspekty sionismu nebo jej odmítnout jako koncept úplně. Potom se jedná o antisionismus.

Antisemitismus je zavádějící pojem, který vznikl na konci 19. století v Německu, kde jiní Semité než Židé nebyli. Pro popis palestinsko–israelského konfliktu se naprosto nehodí, neboť obě strany tvoří Semité.

K dějinám sionismu
Podle sionistické mythologie jsou Židé obětí odvěkého antisemitismu na celém světě. Ve skutečnosti Židé, stejně jako Arabové či vymřelí Akkaďané, Babylónané a Aramejci, tvoří semitskou jazykovou skupinu. Při středověkém častém vyhánění Židů z Evropy se Židé obvykle usazovali v arabské severní Africe a Středním Východě a vytvořili tam tolerovanou sefardskou skupinu.

První židovští osadníci (před tím byli Židé v Palestině pouze v městských náboženských obcích – starý jišuv) přišli 80. letech 19. století. Kupovali si půdu od arabských statkářů, kteří na své půdě nežili. Arabské nájemce z půdy vyhnali. To vedlo k přirozeným tensím mezi kolonisty a bezzemky.

Zakladatelem sionismu byl Theodor "Benjamin Ze'ev" (בנימין זאב) Herzl (1860 – 1904). Pocházel z Budapešti, kde se od malička setkával s protižidovskou atmosférou. V mládí byl členem vídeňských buršáckých spolků a později byl liberální německý nacionalista. Ačkoliv se oženil, byl celý život mentálně závislý na své matce. V politickém aktivismu hledal únik od situace v rodině.

Od podzimu 1891 byl Herzl pařížský korrespondent Neue Freie Presse. Jako liberál byl překvapen, že v zemi Velké francouzské revoluce je tolik nenávisti Židům – stejně jako v Rakousku. Do té doby pokládal židovskou otázku za otázku sociální a její řešení viděl v asimilaci. Herzl monitoroval Dreyfusovu affairu (1895), což změnilo jeho život o 180°. V únoru 1896 vydal Judenstaat, který byl rychle přeložen do hlavních světových jazyků. Podle něj měla být židovská otázka vyřešena rozhodnutím civilisovaných národů. To odmítl Ahad Ha'am (Asher Ginsberg), který záchranu židovstva viděl v obnovení hebrejštiny jako živého jazyka. Herzl přitom považoval za jazyk sionismu němčinu.

V roce 1897 byl Herzl na třídenním sjezdu 200 sionistů ze střední a východní Evropy v Basileji zvolen předsedou Sionistické organisace (SO), jejím místopředsedou pešťský rodák Max Nordau (1849 – 1923), Herzlův přítel od roku 1892. Vzdělávání Židů financovala nadace, jejímž zakladatelem byl baron Maurice de Hirsch. Byla hlavním investorem pro Jewish Colonization Association, která financovala emmigraci Židů z Ruska a Rumunska. Největším donátorem však byl baron Rothschild a hlavní roli hrál Židovský národní fond, založený v roce 1901.

Ačkoliv Palestina se zdála být pro židovskou kolonisaci přirozeným cílem, mnozí tuto ideu odmítali, ať již z náboženských nebo politických důvodů. Ve vlně emigrace východoevropských Židů většina směřovala do západní Evropy a USA (1 000 000 – 2 000 000); pouze přibližně 2 – 3 % emigrantů směřovaly do Palestiny. V Rusku v té době žilo 7 000 000 Židů, mnoho z nich socialistů a budoucích kommunistů (poloviční Židé Lenin, Čičerin; Židé Trockij, Kameněv, Zinověv, Parvus, Radek, Litvinov, Sverdlov, Urickij a další). Avšak jak řekl vídeňský rabín Friedmann: "Ale stejně jako nelze činit věřící Židy odpovědnými za činy od víry odpadlých bolševiků, komunistů atd. židovského původu, platí to i pro sionisty a Izrael, jejichž existence odporuje pravé židovské víře. Pravou židovskou povahu representují statisíce přísně orthodoxních věřících, kteří se podle Boží vůle podřizují různým národům, mezi nimiž žijí, a vždy byli a jsou loyalními občany toho kterého státu. Totéž platí pro Palestinu a ostatní arabské, případně islámské státy, jejichž mimořádné pohostinnosti jsme po staletí s vděčností využívali. Od víry odpadlí sionisté však jakživ nemohou reprezentovat židovství a jeví se světové veřejnosti zcela správně jako bezbožní vrazi." Plehve, ruský ministr vnitra odpovědný za kišiněvský pogrom (rusky pohroma), byl podle osobního Herzlova záznamu pro-sionistický. Viděl řešení židovského problému v tom, že ruští Židé odejdou ze země.

Hlavním propagátorem Palestiny byl Nordau. Těsně před svou předčasnou smrtí napsal Herzl román Altneuland (1902), kde ve vágních termínech popisoval bratrství Židů a Arabů v Palestině. Ruští Židé (Chaim Weizmann, 1874 – 1952), kteří tvořili většinu na VII. sionistickém kongressu v roce 1905, rozhodli, že cílem sionismu bude Palestina. V té době tvořili sionisté malou menšinu světového židovstva. V roce 1909 byl založen první kibbuc a město Tel Aviv jako předměstí přístavu Jaffa, kde se mluvilo jen hebrejsky.

Po Herzlově smrti bylo sionistické hnutí obětí frakčních bojů. Zvítězili Praktičtí sionisté, kteří na rozdíl od Politických sionistů požadovali kolonisaci Palestiny bez formálního získání suverenity. Nordau na protest proti tomu z hnutí odešel. Ačkoliv sionismus založili sekulární, původně asimilovaní Židé, klíčovou byla náboženská otázka – postoj k orthodoxii. Náboženští sionisté (Mizrachi) nebyli početní, ale byli velice vlivní – jejich význam lze přirovnat ke křesťanským demokratům. Početnější orthodoxní Židé, kteří  sionismus odmítali, zformovali Aguddat Israel (1912).

Za první světové války se centrum sionismu přesunulo z Německa, které bylo spojencem Turecka, do Spojeného království. Novými vůdci sionismu se stali ruští Židé v UK: Chaim Weizmann a Nahum Sokolow (1861 – 1936). Cílem Britů bylo vytvořit loyální "Ulster" v arabském moři. To se nepodařilo. Sionisté ale účinně bránili každé britské snaze dát samosprávu a posléze nezávislost většinové arabské populaci v Palestině.

V roce 1920 byla zřízena Haganah, kterou vedl fašista Vladimir Jevgenevič Žabotinskij (1880 – 1940), též Zeev Jabotinsky, autor článku Železná zeď (1923) požadující vyhnání Arabů. Britové z jejích členů rekrutovali Židovskou osadnickou policii. Dne 30. června 1924 byl Haganou zavražděn Jacob Israël de Haan (1881 – 1924), nizozemský homosexuální Žid a známý spisovatel. Prof. De Haan konvertoval k orthodoxnímu judaismu a v roce 1919 emmigroval do Palestiny. Byl ostrým a populárním kritikem sionismu. To se mu stalo osudným. Jeho život ukončily na bohoslužbě kulky 2 sionistů. Ani Abraham Giora (Krichevski), ani Abraham Tahomi (Silberg), ani Josef Hecht (organisátor) nebyli nijak potrestáni. Pouze Hecht byl o několik let později zbaven velení pro nechopnost, neboť nedokázal varovat před massakry roku 1929.

V roce 1923 se rovněž sionismus se rozpadl na 2 soupěřící frakce a revisonisté (fašisté), pod vedením Vladimira Žabotinského, v roce 1925 odešli ze SO. Podle revisionistických sionistů mají antisemité pravdu, když tvrdí, že světové židovstvo má jako celek špatný charakter. Není to však způsobeno přirozeností Židů, ale tím, že po staletí nemohli vlastnit půdu a nemají vlastní stát. Je zajímavé, co revisionističtí sionisté tvrdili o Židech v Evropě a v USA a koneckonců i sami o sobě, vzhledem k neustálému obviňování gójů z antisemitismu.

De Haanovou vraždou skončilo období, kdy v Palestině byl zásadní rozdíl mezi sionistickými a antisionistými Židy. Na arabské straně skončily liberální pokusy o dohodu modu vivendi s antisionisty. Výsledkem byl rok 1929. Během krvavých bouří zahylo 133 Židů a 116 Arabů. Novým vůdcem palestinských Arabů se stal radikální jerusalémský muftí, Amín al–Husajní (1897 – 1974). Britové povolili Židům si zřídit quasi–samosprávu – Židovskou agenturu. Jejím předsedou byl Chaim Weizmann.

V roce 1935 ustanovili fašističtí revisonističtí sionisté vlastní Novou sionistickou organisaci (NZO). Jejím vůdcem byl jmenován Žabotinskij. NZO si zřídila vlastní mládežnickou organisaci – Betar. Co se týká nacismu, je málo známým faktem, že Německá sionistická federace nabídla v roce 1933 Hitlerovi spolupráci. Nacisté ji však odmítli a v roce 1938 organisaci rozpustili. Je nutno přiznat, že po antisemitských násilnostech NZO otočila ve svém postoji k Německu o 180° a vyhlásila mu hospodářskou válku – boycott jeho zboží. Za války sloužilo ve Wehrmachtu až 150 000 polovičních Židů (Mischlinge). Nejznámější je polní maršál a válečný zločinec Erhard Milch.

V roce 1935 z Aguddat Israel odešli ti Židé, kteří odmítali jakékoliv kontakty se sionisty. Zformovali Naturei Karta (aramejsky Strážci města), kterýžto termín, poprvé použitý v roce 1938, znamená, že učenci, nikoliv vojáci, jsou pravými strážci Jerusaléma. Podle nich skutečný Israel může založit jen Mesiáš. Dnes jich je kolem 5 000 a sídlí převážně v Jerusalémě (Batei Ungarin a Mea Šearim), Londýně a New Yorku (rabín Joel Teitelbaum). Jsou potomci maďarských satmárských chasidů, kteří přišli do Palestiny za napoleonských válek. Podle nich je sionismus nejhlubší rouhání proti Bohu, neboť Talmud zakazuje uspíšit Spásu. Dnes NK representují rabín Amram Blau a rabín Mosche Hirsch.

Arabské povstání v roce 1936 ukázalo Britům, že záměr vytvořit židovský stát je neúnosný. Proto UK omezilo immigraců Židů do Israele. Amín al–Husajní to však považoval za nedostatečné a pokračoval v odboji proti mandátní správě. Za druhé světové války hledal pomoc u států Osy, cože pro palestinskou věc ukázalo být osudným.

V roce 1937 David Ben–Gurion (דוד בן גוריון, 1886 – 1973) a jeho stoupenci přijali plán vytvořit malý židovský stát, z něhož by byli vyhnáni všichni Arabové. Sionismus reflektovaly i nezávislé osobnosti. Mahatma Gandhi prohlásil: "Palestina patří Arabům. Židé mají učinit svým domovem zemi, v níž se narodili." Dalším odpůrcem sionismu byl Albert Einstein.

Protože členové Hagany dělali tuto práci ve svém volném čase, bylo v roce 1941 zřízeno commando Palmach (Úderné skupiny). V Maďarsku Rudolf Kastner, představitel Záchranného výboru SO, nemusel nosit Davidovu hvězdu a bylo mu umožněno vybrat si specialisty k emigraci do Palestiny. Kromě toho ale zachránil vlak plný maďarských Židů, který směl odjet do Švýcarska. Mezi zachráněnými byl i Joel Teitelbaum, později jeden z představitelů Neturei Karta. Yitzhak Greenbaum, předseda Záchranného výboru SO, prohlásil: "Jedna kráva v Palestině je důležitější než všichni Židé v Evropě."

V květnu 1942 se v hotelu Biltmore, USA, konala mimořádná sionistická konference SO a NZO. Byly přijaty závěry, které požadovaly konečné řešení židovského bezdomovectví a odmítly sekulární jednostátní podobu Palestiny (jeden stát, dva národy) – rovnost Arabů a Židů. S tím nesouhlasili pouze marginální socialisté. Officiální politika sionistů byla: v Palestině bude vytvořen stát Židů pro Židy. Pro–britská orientace (Chaim Weizmann) byla poražena ve prospěch pro–americké (Ben Gurion). První kancléř Hebrejské university, Judah Magnes, označil heslo "židovský stát" za ekvivalent vyhlášení války Arabům. Skončil tak rozkol mezi SO a NZO, který byl formálně ukončen v roce 1946. V roce 1951 se SO přejmenovala na Světovou sionistickou organisaci (WZO). V té době odhadem pouze 25 % Židů bylo sionisty. Po roce 1945 se poměr mění na většinu. Tento zjevný fakt nepopírají ani sionisté. Přesto většina přeživších holocaust, pokud emigrovala, tak místo do Palestiny odešla do USA.

Zatímco židovský terror proti britské správě začal hned po válce a jeho vyvrcholením bylo zavraždění 91 lidí (17 Židů) v hotelu U krále Davida 22. července 1946, židovský terror proti Arabům byl obnoven 20. června 1947, kdy bomba Etzel (Irgun) a Lehi (Sternův gang) zavraždila 78 Arabů na zeleninovém tržišti v Haifě. Předtím, než byla Lehi začleněna do IDF, zavraždila ještě 17. září 1948 hraběte Folke Bernadotte, zachránce Židů z holocaustu.

USA a SSSR společně sionismus podpořily. Truman byl sionista, ačkoliv byl protestantský antisemita. UK chtělo odejít z většiny koloniálních angažmá, takže dohoda těchto dvou supervelmocí byla rozhodující. Tak začala al Nakba (katastrofa). Israel znárodnil veškerý majetek uprchlíků. (Formálně ho jen "spravuje" v režimu podobném jako byla národní správa v poválečném Československu, nicméně jakýkoliv výkon vlastnických práv nepřipouští.) Během ní bylo znásilněno 12 Arabek a ve 24 massakrech zavražděno 800 Arabů. Bylo vyhnáno 600 000 Arabů a ethnicky vyčištěno 418 vesnic. Aguddat Israel změnila názor a stala se sionistická a s ní naprostá většina orthodoxních židů, s výjimkou hlavního rabína Abrahama Kooka a jeho stoupenců.

Vítězstvím v šestidenní válce (1967) získal Israel kontrolu na Západním břehem, Pásmem Gazy a Sinají. Officiálně byly jen okupovány pro vyjednávání o konečném míru, ale někteří politici Likud usilovali o annexi a udělení Palestincům omezené samosprávy po vzoru jihoafrických bantustanů. Obě hlavní politické strany odmítly vyklízení Východního Jerusaléma za jakýchkoliv podmínek a jednostranné stažení z okupovaných území, což by umožnilo vytvořit palestinský stát. Jako přímé porušení mezinárodního práva pro nakládání s okupovanými zeměmi zde byly houfně zakládány trvalé židovské osady. Bylo vyhnáno dalších 300 000 Palestinců.

Porážka v yomkippurské válce (1973) dovedla Palestince k závěru, že sionisté podporovaní USA jsou vojensky neporazitelní. Proto PLO v prosinci 1974 vyhlasila svým cílem "jeden stát, dva národy" při respektování práva vyhnanců na vlast, tedy na návrat. V takovém státě by Arabové měli většinu a byl by sekulární. V roce 1975 přijala OSN resoluci, která sionismus označila za formu rasismu (byla odvolána v roce 1991). V roce 1981 prohrála levice volby, čemuž se PLO musela přizpůsobit, takže v prosinci 1988 akceptovala politiku bantustanů s cílem v budoucnu vytvořit nezávislý palestinský stát.

Počty
 1880: 43 000 Židů (5 – 7 %) z 610 000 obyvatel, podle realističtejších odhadů 450 000.
 1914: 60 000 Židů, podle nadnesených údajů 87 000 (10,2 %).
 1922: 93 400 Židů (13 %), podle střízlivějších odhadů 83 790; 81 400 křesťanů, 638 000 muslimů (tj. 719 400 Arabů)
 1939: 445 457 Židů (30 %)
 2000: Židé 80 % (bez okupovaných území)

  1. plán OSN na rozdělení Palestiny: Arabové budou mít 47 % ze 100 % půdy, která byla původně jejich.
  2. podle Dohody z Osla: Palestinci budou mít 22 % ze 100 % půdy, která byla původně jejich.
  3. Barakův velkorysý návrh: Palestinci budou 80 % z 22 % ze 100 % půdy, která byla původně jejich.
  4. Šaronův mírový plán (2000): Palestinci budou 42 % z 80 % z 22 % ze 100 % půdy, která byla původně jejich, přičemž na těchto 42 % zůstane stanné právo.
  5. Podle utrasionistů mají Palestinci právo na 0 % z 42 % z 80 % z 22 % ze 100 % půdy, která byla původně jejich.
"Mapa konečného vyrovnání s Palestinci, kterou nabídl Ariel Šaron, příliš silně připomíná segregovaná evropská ghetta, v nichž žili židé během skoro celé evropské historie a jejichž obnovení ve dvacátém století vedlo ke katastrofě." (Fabiano Golgo)

Situace v dnešním Israeli
Lze ji datovat jako počátkem 1. intifády (1988), která byla ukončena dohodami v Oslo (1994). Jejich hlavní aktér, Yitzhak Rabin, byl 4. listopadu 1995 zavražděn. Ačkoliv Yigal Amir nepatřil ani ke Kach ani ke Kahane Chai (כהנא חי), Binyamin Ze'ev Kahane atentát komentoval: "Člověk Amira chápe."

Řešení "jeden stát, dva národy" je odmítáno z demografických důvodů. Jeho obhajoba je agressivními sionisty označována za napomáhání genocidě Židů – novému holocaustu. Jen hrstka Židů již není sionisty. Známými příklady jsou Noam Chomsky, Norman G. Finkelstein a Bruno Kreisky, kteří jsou předmětem výsměchu a ostrakisace ze strany ultrasionistů. Antisionismus Anti–Defamation League paušálně označuje za antisemitismus. Přitom podle Jelínka "odsoudit všechny sionisty jako neznabohy je použití principu kolektivní viny". Zřejmě není kolektivní vina jako kolektivní vina. Podle ADL je kritika Israele přípustná, avšak odmítnutí sionismu je čistý antisemitismus. Odmítnutím sionismu je i nesouhlas s koncepcí, aby Israel byl definován jako židovský stát. To ADL popisuje jako popírání práva Israele na existenci. Pokud je takovým "antisemitou" Žid, jedná se o Žida, který nenávidí sám sebe (self–hating Jew). Přesto nežidovská levice stále více Israel kritisuje. Příkladem je Ralph Nader. Většina pravice Israel podporuje jako pro–západní stát (Roman Joch). Výjimkou je Pat Buchanan.

Demokracie v Israeli
motto: "Připustí–li Evropa, aby nelehké hledání míru na Blízkém východě vyústilo ve zpochybnění práva na existenci státu Izrael, jak to nejnověji zaznívá z levicových intelektuálních diskusí, potom to i mezi neizraelskými Židy musí nutně otřást důvěrou v oddanost Evropy demokratickým principům – jediné záruce, že se zde nebude opakovat protižidovská zvůle minulosti." Leo Pavlát

Officiálním cílem sionismu je vytvořit stát bezpečný pro všechny Židy. Ve skutečnosti je v Israeli Žid ve větším ohrožení života než kdekoliv jinde na světě. Proto 20 % Židů uvažuje o tom, že z Israele emigruje, a 12 % rodičů si přeje, abych jejich dítě vyrůstalo v jiné zemi. Co jiné výsledky? Není pochyb, že Israel je demokracie, nicméně demokracie limitovaná. Někteří tvrdí, že je to v důsledku válečného stavu ("permanentního ohrožení"). Posuďte sami:

  • V Israeli neplatí rovnost všech občanů před zákonem: Židovskou půdu si může koupit jen Žid. 67 % israelské půdy tedy Arab nabýt nemůže, byť by byl israelský občan. Arab si v Israeli nemůže legálně vzít Židovku, Žid si nemůže vzít Arabku. Pokud uzavřou sňatek v cizině, je z hlediska israelského práva neplatný.
  • Podle novely základního zákona z roku 1985 nemůže politik, který hlásá rasismus, kandidovat ve volbách. Podobný zákaz v EU ani v USA neexistuje.
  • Israel byl první zemí na světě, která zakázala popírání holocaustu, čímž omezila svobodu projevu a vědeckého bádání. Ještě v 80. letech následovalo Náměcko (1985). V 90. letech zavedla přečin popírání holocaustu Francie (13. července 1990), Rakousko (1992), Švýcarsko (1994), Belgie (23. března 1995), Španělsko (8. listopadu 1995) a Lucembursko (19. července 1997). Česká republika zavedla tento trestný čin 25. října 2000. V UK a USA je svoboda projevu neomezená.
  • V roce 1998 Knesset schválil zákon, který zakazuje vztyčovat pomníky terroristům. Podobný zákon v EU ani v USA neexistuje.
V září 2000 začala druhá intifada (al–Aqsa Intifada), která trvá dodnes. Myšlenka "odsunu" Arabů stále více nabývá na síle. Zatímco dříve ji zastávali pouze extrémisté ze strany Kach a Kahane Chai, nyní se k ní otevřeně hlásí i mnozí liberálové, např. Benny Morris.

Příklady chování Israele k Palestincům: Hebron je největší město Západního břehu. Je v něm Jeskyně patriarchů, posvátné místo judaismu a islámu. Za Osmanské říše byl vstup do něj Židům zapovězen. Poté, co tam v roce 1994 Baruch Goldstein zavraždil 29 Palestinců, je nyní Palestincům zapovězena. "V současném konfliktu vytvořila izraelská armáda tzv. "uzavřené vojenské oblasti", takže nemají novináři přístup do žádné oblasti, kde se izraelští vojáci chovají špatně anebo zabíjejí nevinné lidi. Vznik "uzavřených vojenských oblastí" vedl k tomu, že se mnoho reportérů nyní vůbec nevydává do nově okupovaných palestinských měst." (Robert Fisk)

Ačkoliv resoluce OSN, která sionismus označila za formu rasismu byla odvolána v roce 1991, na antirasistické konferenci OSN v Durbanu v září 2001 byl Israel všeobecně označován za rasistický stát, takže Israel a USA konferenci opustily. To je sionisty odmítáno jako "nový antisemitismus", kterážto nálepka má de facto znemožnit jakoukoliv kritiku Israele, s výjimkou "konstruktivní". Sionisté odmítají přirování k nacismu, rasismu, apartheidu a páchání genocidy (nového holocaustu), protože "prohřešky" Israele (tj. více než 3 000 násilně usmrcených Palestinců a 34 000 zraněných Palestinců za poslední 4 roky) nedosahují úrovně Číny, Kuby, Íránu, Sýrie, Súdánu, Zimbabwe, Jemenu, Libye či Ruska v Čečně. Jak to slušně nazvat? Jidiš má hezké slovo: Chucpe.

PRAMENY A LITERATURA:
a) neutrální
http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Arab-Israeli_War
http://en.wikipedia.org/wiki/Baruch_Goldstein
http://en.wikipedia.org/wiki/Benny_Morris
http://en.wikipedia.org/wiki/Biltmore_Conference
http://en.wikipedia.org/wiki/Binational_solution (podrobný, vysoce objektivní článek)
http://en.wikipedia.org/wiki/Binyamin_Ze'ev_Kahane
http://en.wikipedia.org/wiki/Neturei_Karta
http://en.wikipedia.org/wiki/Revisionist_Zionism
http://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Herzl
http://en.wikipedia.org/wiki/Zionism
– Husayni, Amin al–. Encyclopaedia Britannica
– Herzl, Theodor. Encyclopaedia Britannica
– Nordau, Max. Encyclopaedia Britannica
– Political Zionism. Israel. Encyclopaedia Britannica
Breakdown of Fatalities: 27 September 2000 through 1 May 2004
Frequently Asked Questions About The Massacre at Deir Yassin. Deir Yassin Remembered
Remember These Children 2000 Memorial
Terrorism: Q & A | Kach, Kahane Chai (Israel, extremists)
– Kevin Alan Brook: The Jews of Khazaria. Jason Aronson Inc. 2002, ISBN 0–7657–6212–9
– Bryan Mark Rigg: Hitler's Jewish Soldiers. The Untold Story of Nazi Racial Laws and Men of Jewish Descent in the German Military. University Press of Kansas 2002, 528 pp., ISBN 0700611789

b) pro–sionistické
– Petr Karas: Arabsko – izraelský konflikt
– Tomáš Jelínek: Izrael a holokaust. Mladá fronta DNES, 29. 4. 2004, p. 9
Jewish Defense League a Liga na obranu Židů
– Leo Pavlát: Kdo nesouhlasí s existencí Izraele, je antisemita. Lidové noviny, 27. 3. 2004 (ostře agressivní článek)
The Peace Encyclopedia: Self–Hating Jews, Self Hatred
– Vladimir Žabotinskij: The Iron Wall. We and the Arabs.

c) pro–palestinské
– Pavel Barša: Nový antisemitismus, či co... Orientace, Lidové noviny, 28. 2. 2004.
– Pavel Barša: Případ Bennyho Morrise. Lidové noviny, 10. 7. 2004
– Petr Beter: Tisíciletá válka mezi Ruskem a Chazary
Documented accounts of Jews who helped Hitler and the Nazis
– Wanda Dobrovská (překladatelka edice): Původ palestinsko–izraelského konfliktu; původně The Origin of the Palestine–Israel Conflict.
– Robert Fisk: Blízký východ. Pravda je v propagandistické válce vzácným zbožím.
– Moishe Arye Friedman: Izrael a obušek holokaustu. Mladá fronta DNES, 21. 4. 2004, p. 8
– Fabiano Golgo: Blízký východ. Nevědomé masy, jejich mediální komplicové a podporování nekonečného konfliktu.
– Noam Chomsky: The Fateful Triangle.
Israel – Palestine: Facts Worth Noting.
– Rashid Khalidi: Blaming The Victims
– Arthur Koestler: The Thirteenth Tribe. Khazar Empire And Its Heritage. Random House, London 1976.
– Emil Marmorstein: A Martyr's Message. To commemorate the fiftieth anniversary of the murder of Professor De–Haan.
– Edward Said: The Question of Palestine.
– Ari Shavit: Survival of the Fittest? An Interview with Benny Morris.
– John Spritzler: Should There Be A Jewish State?
The Zionist Massacres from 1937 to 1994.
 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- he he, nejen v Cesku by vodnik007
- v by andyo
- "svlekaji bluzky" zde je napad by vodnik007
- doktori nedoporucuji by vodnik007
- Praxe obrízky jak ji doporucuje Islám by vodnik007
- Jak je to u muslimů: by Guy Peters
- Guantanamo by Guy Peters
- Myslím, že skoro dvě třetiny by Prokop
- Hygienické důvody by Guy Peters
- Hygiena rozhodne by magnus maximus
- ale američtí hlídači ne. by andyo
- Hygiena by vodnik007
- Muslimové jsou obřezaní všichni, by Guy Peters
- a všichni by andyo
- Jo dneska by magnus maximus

Related Links
- http://en.wikipedia.org/wiki/1 948_Arab-Israeli_War
- http://en.wikipedia.org/wiki/B aruch_Goldstein
- http://en.wikipedia.org/wiki/B enny_Morris
- http://en.wikipedia.org/wiki/B iltmore_Conference
- http://en.wikipedia.org/wiki/B inational_solution
- http://en.wikipedia.org/wiki/B inyamin_Ze'ev_Kahane
- http://en.wikipedia.org/wiki/N eturei_Karta
- http://en.wikipedia.org/wiki/R evisionist_Zionism
- http://en.wikipedia.org/wiki/T heodor_Herzl
- http://en.wikipedia.org/wiki/Z ionism
- Breakdown of Fatalities: 27 September 2000 through 1 May 2004
- Frequently Asked Questions About The Massacre at Deir Yassin.
- Deir Yassin Remembered
- Remember These Children 2000 Memorial
- Terrorism: Q & A | Kach, Kahane Chai (Israel, extremists)
- The Jews of Khazaria.
- Arabsko – izraelský konflikt
- Jewish Defense League
- Liga na obranu Židů
- Kdo nesouhlasí s existencí Izraele, je antisemita.
- The Peace Encyclopedia: Self–Hating Jews, Self Hatred
- The Iron Wall. We and the Arabs.
- Nový antisemitismus, či co...
- Případ Bennyho Morrise.
- Tisíciletá válka mezi Ruskem a Chazary
- Documented accounts of Jews who helped Hitler and the Nazis
- Původ palestinsko–izraelského konfliktu
- The Origin of the Palestine–Israel Conflict.
- Blízký východ. Pravda je v propagandistické válce vzácným zbožím.
- Blízký východ. Nevědomé masy, jejich mediální komplicové a podporování nekonečného konfliktu.
- Israel – Palestine: Facts Worth Noting
- A Martyr's Message. To commemorate the fiftieth anniversary of the murder of Professor De–Haan.
- Survival of the Fittest? An Interview with Benny Morris.
- Should There Be A Jewish State?
- The Zionist Massacres from 1937 to 1994.
- More on Češi v zahraničí
- Also by Guy Peters

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Poznámky k úvahám o sionismu | 1148 comments (1144 topical, 4 editorial, 0 pending)
 
 
je to pracne sestavena kompilace (4.00 / 1) (#2)
alias 17.01.2005 15:05:25 MET
(User Info)

Tezko proti obsahu argumentovat pri neznalosti pomeru. Ale  to co se da z  lexikonu vycist, odpovida jen z casti skutecnosti. Zadny lexikon nepopise mentalitu jak Zidu, tak i Palestincu a prave ta mentalita ma v tom nekonecnem sporu
klicovy vyznam. Ja bych si netroufal popsat mentalitu obyvatelstva jakekoli evropske zeme a byl by to lehci ukol nez se vzit do psyche obyvatelu Stredniho Vychodu.

 
 
Svuj komentar (5.00 / 1) (#4)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 17.01.2005 15:20:18 MET
(User Info) http://www.squaw.com

jsem ozivil (a po eliminaci uvodu clanku opravil), jako snahu o jeden nestranny pohled na vztahy mezi podpurci Israele a podpurci Palestincu dnes. V jine zemi a ve meste proslavenem pocatkem kampane za svobodu slova. Ktera je v tomhle pripade IMHO hrube napadana hrozbou dalsich masakru a zrejme i fyzickym nasilim.

Odkaz prudce aktualni. Obrazky jsou trochu vypovidajici, mozna jak pro koho. Ja bych souhlasil s Barbarou Lubin. V tom vidim ja podstatu obtiznosti reseni problemu. Paradoxne je vedeni organizace Middle East Children's Alliance temer vyhradne zidovske a organizace v Berkeley tvori nemalou cast "protestniho prumyslu", jehoz kola jsou pochopitelne roztacena bohatym prisunem penez.


  • life's a near death experience
  •  
     
    Pane Petersi, (none / 0) (#7)
    Ales Zeman 17.01.2005 16:44:47 MET
    (User Info)

    dal jste si jistě s článkem dost práce a tak třeba Vám vyslovit dík za toto publicistické oživené současné Sprchy. Jinak dost nechápu motivaci psát, jak uvádíte, subjektivně a nevyváženě. Cui bono?

    Tvrzení Fabiana Golga, kterým článek uvádíte, je dost přehnané. Články, které zveřejňují propalestinské zprávy a názory jsou rozhodně dostupné i jinde než v Evropě. Neříkám, že převažují, ale dostupné rozhodně jsou, tak jako jsou dostupné i v německých mediích, např v týdeníku "Der Spiegel" a jinde.

    Např. Noam Chomsky, o kterém se v článku zmiňujete, publikuje své články a knihy v USA, jeho písemnosti jsou k dostání v každém větším knihkupectví Severní Ameriky a jeho kritika Izraele je založena do značné míry na zprávách publikovaných v izraelských novinách a knihách. Nezapomeňte, že hodně ostré kritiky současné izraelské politiky přichází právě z Izraele.

    V textu máte několik drobných překlepů, které jistě snadno opravíte při pozorném přečtení textu.    



    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
     
     
    Zda se, ze je treba psat nove a nove komentare (4.00 / 3) (#8)
    magnus maximus 17.01.2005 17:23:06 MET
    (User Info)

    kdyz se inkarnace Wille zur Macht - Peters  usmysli udelat kosmetickou zmenu. Nejaka hlubsi pripominka k obsahu je tak vyloucena, nebot bude zmizena s nejakou blbou zaminkou a  s nastolenim zmeny v clanku, ktera bude mit minimalni vyznam vzhledem k ev. recenemu v pripomince.

    "Subjektivni pohled" a umysl "posviceni" na neco{thesi} , {coz by se melo rovnat snaze o nalezeni objektivniho } je ve sporu. Tim je autorsky shozen smysl dila.Hned na zacatku. To se hned tak nevidi.

     Peters hodla diskusi , kterou povazuje za ,jak pise, degenerovanou, {nebot ji znalostne a logicky a moralne nezvladl}, napravit....jinym typem degenerace ve vlastni rezii.

    Pouziva  apriorni a take priznanou "nevyvazenost" v nakladani s pojmy,a pravdivymi i nepravdivymi udaji. Thema dostalo novy ramec s novymi Petersovymi pravidly a Petersovym vykladem pojmu a Petersovym vyberem pramenu. Z clanku a pramenu tolik cisi Petersovo "predporozumeni" a zabarikadovani se v novych posicich, ze samotne pripusteni diskuse od samotneho Peterse, by jej patologicky rozhodilo.

    I kdyz zmizela zminka o "nediskutovani", neni jasne, zda se znovu logicky neobjevi, nebot kazda vecna poznamka by deklarovanou vychylenost clanku hrozila vychyliti zpet k normalu, coz je v rozporu s motivem autora, hledajiciho ocividne nejakou svou psychickou rovnovahu.

    Obecne vzato, Pavlatovy teze se nepodarilo osvitit nebo zpochybnit ani v nejmensim. Podezrivam autora, ze usiloval spise o nalezeni sve vlastni "pevne pudy" utekem do skutecne degenerace bez navratu.

    Konkretni pripominky jsou mozne, ale jen s garancemi nemazani a autorovym reversem podepsanym jeho psychoanalytikem.

     
     
    Petersi, při vší úctě, (none / 0) (#9)
    Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 17.01.2005 22:20:07 MET
    (User Info)

    ...plán OSN na rozdělení Palestiny: Arabové budou mít 47 % ze 100 % půdy, která byla původně jejich...

    Je to Vaše schválnost nebo je to projev Vašeho objektivního, historiského ducha?

    Ta Vaše agresivita plyne z nějakého mladického zápalu nebo je vážně opřena o vlastní ochotu věcem (skutečnosti) porozumět? (a ne je manipulativně dotvářet?)

    Vy sám uvádite, že tu půdu židé kupovali po celé dvacáté století. (Tato půda je z Těch Vašich 100% vyňata?)

    Vy víte, že jisté (početně asi zanedbatelné) procento židů v té oblasti žilo nepřetržitě (už od dob Abrahámových).

    Vy víte, že v té době to nepatřilo ani Arabům, ani Palestincům - tam snad ještě byla britská koloniální správa? Možná ne, nevím o tom takřka nic, ale Vaše smělé teze, které chtějí všem oponentům vytřít zrak, mě tak trochu znevolňují. Jakoby to bylo soupeření jakýchsi (zasraných) ideí. Ale dyť se díváme na území, kde je jeden stát (a mohly by být dva státy), kde porád někdo umírá.

    Možná jste se tu pokusil vyjádřit palestinský postoj. To Vám budiž ke cti: je třeba, aby takový hlas zazněl. Čím víc takový hlas bude mluvit o spolupráci, tím líp se bude nacházet cesta k dialogu.

    Dialog se ale nezačíná postulátem, že na "začátku" bylo 100% území, které přináleželo jen jedné straně. To pak není dialog, ale pokrytectví. Tedy HRA na dialog.

    Ale teďka před kým?

    -

    Berte mě jako takovýho kašpárka
     
     
    Tomasi (none / 0) (#10)
    Astr 18.01.2005 03:02:16 MET
    (User Info)

    toto co jste napsal:

    Možná jste se tu pokusil vyjádřit palestinský postoj. To Vám budiž ke cti: je třeba, aby takový hlas zazněl. Čím víc takový hlas bude mluvit o spolupráci, tím líp se bude nacházet cesta k dialogu.

    Dialog se ale nezačíná postulátem, že na "začátku" bylo 100% území, které přináleželo jen jedné straně. To pak není dialog, ale pokrytectví. Tedy HRA na dialog.

    Ale teďka před kým?


    jeste ze tam mate to "mozna", jinak by to vyznelo jako jistota ze vite -Petersuv clanek = Palestinsky postoj!
    A to je stejne zkreslene jako se snazite z Petersova clanku udelat jednoznacne zkresleny pohled!

     ja hru  na dialog nevidim

     Peters v uvodu rika:

    Abych předešel některých zbytečným námitkám, podotýkám, že tento text se nesnaží o vyvážený pohled, je to subjektivní pohled na věc. Jeho cílem je pouze upozornit na některé jevy. Posvítím si především na thesi, že "antisionismus je určující výraz antisemitismu současnosti".

    jak dalece je urcujici?
    snadna odpoved= pokud dle Petersova sdeleni Wikipedia
    Sionismus=pravo na Palestinu
    pak antiSionismus by mel byt = nesouhlas.
    Pokud si da Peters praci tak do anti-Sionismu zahrne od nesouhlasu jen s narokem Zidu, pres naroky pro obe strany, az po narok na Palestinu jen pro Palestince.
    Myslim ze mnohem jasneji bychom meli, kdybychom mohli rozdelovat

    na 1-Sionisty=Palestina pro Zidy
    na 2-neangazovane= uzemi pro obe strany
    na 3-anti-sionisty spravneji Palestinisty = Palestina pro Palestince

    Osobne Petersovi dekuji  za souhrn faktu.

    Pokud tu jsou lide, kteri to vidi jako clanek anti-sionisticky,
    necht si da nekdo praci  a prinese srovnatelny clanek z posice  sionisticke!

    skutecnosti je:

    1880: 43 000 Židů (5 – 7 %) z 610 000 obyvatel, podle realističtejších odhadů 450 000.
     1914: 60 000 Židů, podle nadnesených údajů 87 000 (10,2 %).
     1922: 93 400 Židů (13 %), podle střízlivějších odhadů 83 790; 81 400 křesťanů, 638 000 muslimů (tj. 719 400 Arabů)
     1939: 445 457 Židů (30 %)
     2000: Židé 80 % (bez okupovaných území)

    dalsi skutecnosti je:
    ze tam Zide tedy Israel  dnes kontrokuji VSE!
    Z toho ustupovat ?
    kam ?
    az do jakych pozic?
    Vratit co bylo v 67 vojensky ziskano?
    proc?
    Co by tim ziskali?
    Ocenili by to Palestinci?
    Byl by tim nastolen mir a porozumneni?

    Rozhodne nevidim CHYBU v informacich clanku, ktere nam zde Peters podal!

    Myslim si, ze naprosto spravne to napsal Milos(alias)

    Ale  to co se da z  lexikonu vycist, odpovida jen z casti skutecnosti. Zadny lexikon nepopise mentalitu jak Zidu, tak i Palestincu a prave ta mentalita ma v tom nekonecnem sporu
    klicovy vyznam.


    Zde jsme u zaveru. Obe strany maji lidi a politiky, pro ktere je druha strana neprijatelna. Pokud tito lide budou urcovat politiku a "kalit vodu"- neni nadeje!

    [ Parent ]
     
     
    Je ta mentalita (5.00 / 1) (#12)
    jonas (jonas na atlasu czeskem) 18.01.2005 09:38:00 MET
    (User Info)

    nějak zásadně a fatálně odlišná od mentality Čechů a Němců? Mě to tak nepřipadá, silnělší a zvenku masivněji podporovaná strana prostě vytlačuje jakýmikoliv prostředky tu slabší.

     
    -- jako měřítko přiložena krabička zápalek
    [ Parent ]
     
     
    jeste k te mentalite (4.00 / 1) (#14)
    alias 18.01.2005 10:25:48 MET
    (User Info)

    jonas srovnava mentalitu zidu a palestincu s mentalitou cechu a nemcu.myslim, ze se myli. behem okupace ceskoslovenska jak nemci, tak i rusy, byla tato sice prijimana s nevoli, ale prijimana byla.jan palach je ojedinelym pripadem a upalil jen sebe, aniz ssebou vzal tez nekolik okupantu.neco podobneho jako sebevrazedne utoky palestincu,  jsme v ceskoslovensku nezazili.  je pravdou, ze izraelci, podobne jako nemci cechy, zabijeji palestince, ale pokud to lze sledovat, jde o cilene utoky vedoucich cinitelu hamasu a jinych podobnych organisaci, ze pri tom prijdou o zivot i nevinni lide je smutnou skutecnosti. ale na rozdil od nemcu izraelci nepopravuji zajate teroristy, jediny trest smrti byl po soudnim rizeni vykonan na eichmannovi. tento fakt zustava bohuzel nepovsimnut. takze ten rozdil v mentalite musime akceptovat, at se nam to uz libi nebo ne.

    [ Parent ]
     
     
    Srovnáváte v nesrovnatelné situaci (3.50 / 2) (#15)
    jonas (jonas na atlasu czeskem) 18.01.2005 10:41:17 MET
    (User Info)

    protože ruská okupace byla nenásilná s požehnáním místních úřadů, německá uprostřed světové války, a ani při ní nedocházelo masově k likvidaci osídlení, pracovních možností a infrastruktury, spíš naopak (pomíjím cvičiště SS u Sedlčan a odvetné akce za Heydricha). Rozhodně to netrvalo padesát let, během kterých by vyrostly v uprchlických táborech dvě frustrované generace.

     
    -- jako měřítko přiložena krabička zápalek
    [ Parent ]
     
     
    Lidice, Lezaky, Lety (none / 0) (#16)
    alias 18.01.2005 10:45:51 MET
    (User Info)

    uzavreni universit, pracovni nasazeni a last not least likvidace zidu,

    [ Parent ]
     
     
    no a stěhování (none / 0) (#17)
    andyo 18.01.2005 10:48:08 MET
    (User Info)

    ze Sudet bylo taky jen takový nedělní výlet.
    Ále co, to je určitě jen nějaká propaganda.

    [ Parent ]
     
     
    Když to píšeš Ty .. -žt (5.00 / 2) (#19)
    jonas (jonas na atlasu czeskem) 18.01.2005 11:03:52 MET
    (User Info)


     
    -- jako měřítko přiložena krabička zápalek
    [ Parent ]
     
     
    No já to nenapsal -žt (none / 0) (#21)
    jonas (jonas na atlasu czeskem) 18.01.2005 11:16:12 MET
    (User Info)


     
    -- jako měřítko přiložena krabička zápalek
    [ Parent ]
     
     
    Možná svoji roli sehrálo (5.00 / 1) (#18)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 18.01.2005 10:56:57 MET
    (User Info)

    i to, že to vypadlo, že "svět to tak nenechá". Hitler válčil s Británií, později se přidali i Rusové a USA. Bylo možné doufat.

    Hlavně ale neměla okupace formu etnické čistky. Němci prostě správně odhadli míru tlaku a nechali domorodce vyhnít. Nakonec se bonzovali sami navzájem. Nestavěli jim za barákem německé osady, kam by se stěhovali lidé z jiného kontinentu, které by museli následně bránit. Nechali Čechům (mylný) pocit, že když budou spolupracovat, můžou to přežít, nechali jim cosi aby měli co ztratit. Heydrich to náhodou popsal celkem trefně.
    Němci si prostě byli ochotni počkat. Vyhrát válku, pak teprve vyhlazení, odsun, zotroční. Do té doby je třeba zachovat klid. Byli v jiné situaci, neměli silnou imigrační vlnu, nepořebovali Lenensraum hned, tím pádem nevznikaly tak velké třenice mezi civilními Němci a Čechy.

    Jinak jste to popsal velmi dobře.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Vy líp (none / 0) (#20)
    jonas (jonas na atlasu czeskem) 18.01.2005 11:10:58 MET
    (User Info)

    nějak nestíhám psát takže to bylo příliš kryptické .. nakonec ty Ležáky jsem vytkl do závorky a o Letech se říká, že je zřídilo a udržovalo v chodu české četnictvo. A památné shromáždění dělnictva na václaváku s podporou radostného budování říše .. toho jsou palestinci ušetřeni, protože na kolaboraci taky musejí být dva.

    Spíš mě zaráží, že odchod židů do transportů byl tak spořádaný a poklidný, aspoň nevim o žádném významném incidentu. To ten jeho kampf taky nečetli?

     
    -- jako měřítko přiložena krabička zápalek
    [ Parent ]
     
     
    Jonasi (5.00 / 1) (#22)
    Acht 18.01.2005 12:39:32 MET
    (User Info)

    S tím spořádaným odchodem - jo, taky mi to nedá spát. Svým způsobem jsou příslušné dokumentární záběry ještě bolestivější, než potom ten koncentrák. Ja se to všechno mohlo tak vymknout "normálnímu" chodu věcí? Hergot, co to je za mechanismus, a jak zaručit, aby se neopakoval? Rozhodně to není nic racionálního, a už i proto by bylo třeba nesoustředit se tolik na zpytování hmoty (která v konečné fázi jen umožní sofistikovanější likvidaci a destrukci), ale právě na snahu pochopit "duši" - anebo pro ty, co na ni nevěří, cokoliv, co si za to dosadí...

    [ Parent ]
     
     
    je to mechanismus tzv. (5.00 / 6) (#24)
    andyo 18.01.2005 12:57:05 MET
    (User Info)

    vymývání mozku- úmyslně budovaný syndrom oběti- postupně omezujete život a berete životní jistoty, zdánlivě nesmyslně,ve skutečnosti zcela promyšleně. Prostě a sprostě zaháníte myš do kouta, zmenšujete jí klec, pomalu a nenápadně. Je na to perfektně vypracovaný mechanismus a funguje to už po tisíciletí a všude.

     Tím zabijete dvě mouchy jednou ranou, zaprvé oběť paralyzujete, zadruhé nevzbudíte pohoršení u okolí, obzvlášť když okolí naznačíte, že o nic vlastně nejde, že je to v jeho zájmu a že není problém se do role oběti dostat, stačí říct... cokoli.

    Jo, pohled na stovky věznů spořádaně vcházejících do plynových omor působí nepochopitelně. Proč se prostě nevrhli na těch pár dozorců? Desítky by zemřeli, ale zbytek by vyhrál, přesila by byla zdrcující.
    Nebyla. Stačí si jen představit, kde je vaše sebevědomí a odvaha, když stojíte nahý před lékařem.
     Když se zamyslíte nad celou anabází objevíte logiku a posloupnost.
    Je to zvěrstvo. Ať to dělá kdokoli. A je zbytečné se kasat, že my bychom byli jiní, statečnější. Nebyli.
    Omlouvám se, že vám vcházím do debaty.

    [ Parent ]
     
     
    Musí to být asi postupné (none / 0) (#25)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 18.01.2005 13:10:57 MET
    (User Info)

    a tak nějak neosobně samozřejmé - děláme jen svoji práci. Jinak si to nedovedu představit. Dále bez vyhlídky na budoucnost - pár dozorců by přemohli, ale co pak?
    Bohužel se to stává a je na nás, aby se to nedělo aspoň tam, kde to můžeme ovlivnit.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Andyo (none / 0) (#26)
    Acht 18.01.2005 13:11:38 MET
    (User Info)

    naopak, to bylo přesné. Byl to přesný popis. Teď jen ještě, jak z toho ven?

    Opakuju můj názor, že snahou o pochopení fungování emocí, psýche, duše. A to bohužel nejde dělat vědecky, externě, ale jenom tak, že se obrátíme do sebe a studujeme to zevnitř. Samozřejmě, historie, statistiky, příklady napoví, ale řešení je uvnitř.

    [ Parent ]
     
     
    Aha (none / 0) (#30)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 18.01.2005 13:59:07 MET
    (User Info)

    ale tak to je pak individuální ruční podomácká práce, nic pro týmy vědců, jestli Vás dobře chápu.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Zpytování svědomí (none / 0) (#31)
    Acht 18.01.2005 14:01:21 MET
    (User Info)

    je vždy podomácká práce. Tam by Vám týmy vědců nepomohli ani za všechny granty světa.

    A vzhledem k tomu, že na duši nevěříte, těžko se s Vámi můžu bavit o metodách jejího zkoumání, že.

    [ Parent ]
     
     
    tak to pozor, svědomí (none / 0) (#32)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 18.01.2005 14:06:01 MET
    (User Info)

    nemá s duší co dělat. I bezduchý (bezdušný?) materialista gogo má svědomí, které ho tu a tam zahryže.


    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Gogo (none / 0) (#34)
    Acht 18.01.2005 15:23:17 MET
    (User Info)

    já už Vám dávno říkám, že slova jsou jen symboly. Pro mne je svědomí to samé, co duše....
    Já to mám úplně jinak, než Vodník...

    [ Parent ]
     
     
    V jednom jedinem lagru nekde v polsku (none / 0) (#29)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 18.01.2005 13:36:49 MET
    (User Info)

    se podarilo utect.  Videl jsem o tom film pred davnymi lety.

    [ Parent ]
     
     
    Sobibor n.t. (none / 0) (#42)
    HUSITA 19.01.2005 07:30:19 MET
    (User Info)



    [ Parent ]
     
     
    Perfektni, perfektni (none / 0) (#37)
    magnus maximus 18.01.2005 21:20:20 MET
    (User Info)

    prispevek andyo!!

    Zcela spravna reflexe  postupne menene pravni situace a zivotni racionality pro strategii preziti.Racionalita Zidu, promyslene obracena hl. Risskym uradem pro hosp. planovani v "holocaustnim procesu" proti nim samym. Cinila z obeti spolustrujce sveho osudu. Malokdo si to uvedomuje. Cely proces byl pak temer "bezproblemovy". {Myslim ze o tom hezky pise taky Z.Bauman 'Modernita a holocaust" nakl. SLON, 2003 }

    [ Parent ]
     
     
    Věděli jistě, že jdou na smrt? (none / 0) (#23)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 18.01.2005 12:55:45 MET
    (User Info)

    nemohli si myslet, že jde o nucené práce, které se dají přežít?
    Já myslím, že společnosti se detaily neříkaly. Eliminace Židů ano, ale ne jak to udělají. Navíc ne všechna hesla se vždy realizují. To by totiž mohlo poplašit i nejednoho Árijce, nebo byli Němci tak uvědomělí a emočně zpracovaní, že by schvalovali cokoliv?


    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    chteli verit (none / 0) (#27)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 18.01.2005 13:29:40 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ze nejdou na smrt. Vetsina lidi tak funguje. O to snadneji jim namluvite, ze jdou na nucene prace.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Jak kteri (4.00 / 1) (#28)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 18.01.2005 13:35:32 MET
    (User Info)

    pamatuji z jedne knizky, jak pametnik vzpomina na prijezd transportu z Holandska do Osvetimi.  Party veznu na ne cekali na peronech a odebirali zavazadla a tak podobne.  Rikal, ze dostal od jedne zidovske damy zpropitne za to ze ji pomohl ze schudku - evidentne nemeli paru do ceho jdou.
    Na druhou stranu v jedne ze Skvoreckeho knizek   - vypadlo mi jmeno - to mlada zidovka vedela.
    Ke konci valky si myslim, ze to vedeli vsichni nemci, kteri to vedet chteli.

    [ Parent ]
     
     
    Konecne rozumne slovo (5.00 / 1) (#33)
    alias 18.01.2005 15:21:39 MET
    (User Info)

    Ano, asi Zide vedeli, ze jdou na smrt. A presto se nebranil a je jim to vycitano a pravem.Ale dneska, kdyz je chteji Palestinci znovu likvidovat a Zidi se brani, tak to taky neni v poradku. Do prdele, s prominutim, moc k tomu nechybelo kdyz se Izrael musel branit proti 4o tinasobne presile Arabu, a jeho obyvatele by byli znovu vyvrazdeni. Ani pes by byl po nich nesteknul. Jen by se zas rikalo, co tam lezli, kdyz vedeli jake nebezpeci na ne ceka.

    [ Parent ]
     
     
    S tímto pojetím (none / 0) (#35)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 18.01.2005 16:07:25 MET
    (User Info)

    nemohu souhlasit. Stačí si to takhle říct v opačném gardu, tohle přece není obecný návod pro všechny, ale jen ospravedlnění "těch našich".

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    No zrovna jsem uvažoval, (none / 0) (#36)
    jonas (jonas na atlasu czeskem) 18.01.2005 20:18:08 MET
    (User Info)

    v jaké pozici jsou momentálně podle Andy asi zahnaní palestinci. U zdi v koutě jsou rozhodně už delší dobu, ale zatim vrčej a občas bolestivě škrábnou.
     
    -- jako měřítko přiložena krabička zápalek
    [ Parent ]
     
     
    pleteš hrušky (none / 0) (#39)
    andyo 18.01.2005 22:38:34 MET
    (User Info)

    s bramborama, ale třeba ti z toho vyleze nějaký zajímavý kompot. Klidně to dovař.

    [ Parent ]
     
     
    Zkuste to vysvětlit, prosím (none / 0) (#41)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 19.01.2005 07:18:39 MET
    (User Info)

     

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    klidně (4.75 / 4) (#43)
    andyo 19.01.2005 08:14:09 MET
    (User Info)

    ale až večer, teď jdu do roboty. Jen krátce - to, co jsem popsala je klasický model pro manipulaci někým. Lze ho použít jak sadistickým manželem na manželku, tak Hitlerem na židy nebo klidně i židy na palestince. Proč ne. Musí mít ale určité schéma a cíl. Tady samozřejmě narazíme na ideologické přehrady mezi "sionisty" a "antisionisty",které mohou ovlivnit výklad, ale snažím se tentokrát být objektivní. Proto zdůrazňuji, že ani mně se nelíbí, když jsou civilisté ( což ale nejsou zdaleka všichni palestinci, to, že nenosí uniformy neznamená, že nejsou vojáci) terorizováni.
    Fakt nemám čas, ale jeden příklad - pokud se musí palestinští obyvatelé podrobovat prohlídkám při cestách, je to proto, že opravdu bývají často omotaní výbušninami, je to obrana před terorismem, který je reálný, nikoliv vymyšlený. Nejsou to prohlídky za účelem psychické manipulace.
    Pokud je nějaký Izraelec provádí pro potěšení či aby vystrašil ostatní zaslouží trest, ale to jsou selhání jednotlivců, nikoliv oficiální a schválený postup.
    Abych použila oblíbené Petersovo přirovnání židů k nacistům ( to bylo mistrovské, jak připomíná stále vztahy izraelců k nacistům za války a boj v jejich řadách a absolutně pomíjí například izraelské vojáky bojující v řadách britské armády, jo, manipulace, to je to slovo které tak rád používá :)), pokud by židé drželi palestince v táborech za účelem vyhlazení tohoto "národa", aby mohli jejich prostřednictvím okupovat území dalších arabských či jinde ve světě se nacházejících států, pak by se daly ty metody srovnávat.  
    To, co se děje v Izraeli a Palestině je válka. Válka, jejíž jedna strana je lépe vybavena pro boj a je silnější. Můžeme diskutovat, proč to tak je, zda díky financování USA nebo proto, že je prostě lepší ( ne morálnější, ale kvalitnější). Je to stejná válka jako třeba ty napoleonské v devatenáctém století. Boj o území. Druhá strana má jako součást bojové strategie používání civilistů a soucit. Źidé za druhé světové nebojovali, byli v podstatě pasivní oběti. Palestinci jsou bojovníci. Není cílem je vyhladit, ale vyhnat. Kdyby v 48 uznali rozhodnutí OSN a nenapadli Izrael ( měli na to asi morální právo, to jim neupírám), nikdo by je nevraždil. Přišli by o část svého území, ale ne o existenci. Vybrali si boj a udržují ho.
    Tedy určitě ne všichni palestinci, stejně jako ne všichni židé. Obě strany jsou vháněni do bojů svými politickými špičkami. Konflikt trvá tak dlouho, že už několikátá generace nezná nic jiného a v podstatě ani neumí žít v míru.
    Jonáš myslí, že by bylo správné vybavit slabšího tak, aby měl stejné zbraně jako silnější a ať si to vyřídí. Pomíjí fakt, že v 48 byli silnější a podporovanější palestinci a této výhody neuměli využít. I dnes mají mocné zastánce, kteří do nic cpou peníze. Kolik, proč ne víc a co se s těmi penězi pak děje by měli vysvětlit ti, co jsou na straně Palestiny. Proč bohaté arabské státy nenakoupí palestincům flintičky ?
    Takže není pravda, že jeden má spojence a druhý ne.
    Jonáš by chtěl, aby když jeden z obdržených peněz postaví dům a druhý je prohraje v kartách byl mu dům postaven z obecních peněz.
    Co by dělal, kdyby i potom, co by palestinci dostali další podporu vyhrál Izrael to si můžu jen domýšlet. Pravděpodobně by opět řekl, že to je nespravedlivé.

    [ Parent ]
     
     
    a protože jsem se (none / 0) (#44)
    andyo 19.01.2005 08:32:33 MET
    (User Info)

    zase dostala k palestincům a židům, což jsem nechtěla, tak jen krátce -  strategii psychického teroru jako součást boje používají i dnes obě strany. Jedna se snaží zastrašit druhou, aby měla silnější pozici. O tohle nacistům ve vztahu k židům nešlo. Tam nebyl psych. a fyz. teror prostředkem, ale cílem. Současně byl i prostředkem, ale nebyl to prvotní cíl.

    [ Parent ]
     
     
    Díky, (none / 0) (#45)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 19.01.2005 09:14:28 MET
    (User Info)

    ještě se k tomu vrátím.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Co měli dělat? (5.00 / 1) (#46)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 19.01.2005 09:56:10 MET
    (User Info)

    *Není cílem je vyhladit, ale vyhnat*

    Zajímalo by mě, jak měli podle Vás Palestinci reagovat.
    Od počátku 20.století se jim tam stěhovali Židé. Postupně zabírali čím dál větší území a netajili se plánem na zabrání všeho. V roce 1948 vyhlásili svůj stát, přičemž bylo jasné, že pro Palestince v něm není místo - a to prosím pár let po tom, kdy Židé sami zažili situaci druhořadých občanů.
    Je to válka do území, válka dobyvačná, na rozdíl od Napoleona, který chtěl pouze ovládat, chtějí Židé vlastnit a vyhnat domorodce. Podobně jako Němci.

    Měli tedy Palestinci uznat právo Židů na území a odejít? Kam? Garantoval jim někdo, že se sionisti nebudou dál rozlézat? Garantoval Izrael někdy stálost svých hranic?

    Co byste udělala v kůži Palestince? Já bych teda vzal do ruky vidle.

    Něco jiného by bylo, kdyby nový stát nebyl nábožensky a rasově specializovaný. Být to od počátku cosi jako federace, nechal bych vidle doma v seně a šel kandidovat do Knésetu. Jenomže já jsem ateista, kdežto Palestinci a židé se nesnesou ani nábožensky. A nestála o to ani jedna strana.

    Já prostě nemám chuť podporovat někoho, kdo má za cíl vyhnat domorodce. Stejně tak bych slovně hájil starousedlé Židy proti Arabům.

    Jestli budeme definovat právo a spravedlnost jako možnost si taky sehnat peníze na flintičky (proč to neudělají?), tak pak nevím, co koho tak děsí na terorismu. Protože pak je dovoleno skutečně všechno.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    gogo (4.00 / 1) (#49)
    andyo 19.01.2005 10:19:38 MET
    (User Info)

    myslela jsem, že chcete vysvětlit něco z psychologie, ne z politiky.
    Na nějaké dohadování o tom, kdo je v právu nehraju, to už jsem si užila minulý týden.

    [ Parent ]
     
     
    Původně mi nebylo jasné, (none / 0) (#50)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 19.01.2005 10:23:26 MET
    (User Info)

    co myslíte těmi hruškami a bramborami.
    Váš následující komentář jsem velmi ocenil a reagoval na něj. Dokonce si myslím, že jsem i zůstal v rámci jeho kontextu.

    Otázka co měli tehdy Palestinci dělat může být zodpovězena klidně i z psychologického pohledu.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    co mají dělat? (5.00 / 1) (#51)
    andyo 19.01.2005 10:28:27 MET
    (User Info)

    vím já ? Vzbuzování soucitu jako strategie války je něco tak hrozně neznámého a nepochopitelného? Vždyť když vyčítáte židům, že  holocaust používají jako alibi pro své mocenské boje přiznáváte, že tuto metodu jste pochopil.
    No a já si myslím, že Palestinci dělají právě tohle- mohli by levou zadní vyjednat zbraně a mobilizovat všechny chlapy, aby šli válčit. Proč by to dělali? My to vybojujeme za ně.

    [ Parent ]
     
     
    Párkrát se jim to podařilo (none / 0) (#52)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 19.01.2005 10:35:31 MET
    (User Info)

    ale vždy byli vojensky poraženi. Okolní země nejsou ochotny do nich investovat. Proč taky. Už ani Rusové nemají zájem si tam zkoušet protitankové zbraně na Izraelských tancích.

    A pak, je to ta nejlepší cesta? Chceš-li spravedlnost, musíš si na ni sehnat peníze, koupit zbraně a zkusit vybojovat. Prachy nemají, tak dělají co můžou. Docela hnus, ale nejen z jejich strany.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    no a jsme u toho (none / 0) (#53)
    andyo 19.01.2005 10:39:35 MET
    (User Info)

    byli vojensky porazeni. I v dobe, kdy meli vyrazne navrch byli porazeni.
    My dnes v dvacatem a jednadvacatem stoleti snazime na jednu stranu znicit institut valky tim, ze vyrovnavame sance (podivna rytirkost, zcela jiste ne nezistna), na druhou stranu valcime zcela bezostysne pro sve cile.  
    Fakt nechapu, kde jsou vsichni ti bojovnici za spravedlnost, proc nestoji pred Bilym domem a sidlem OSN a nevyzaduji vyzbrojeni iranskych bojovniku stejnymi zbranemi jako disponuje USA a jeji spojenci.

    [ Parent ]
     
     
    Nechápu teď (none / 0) (#54)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 19.01.2005 10:53:05 MET
    (User Info)

    kam míříte. Má se Írán připravit na napadení?

    Vojensky poražen byl kde kdo poměrně nezávisle na tom, zda byl v právu nebo ne.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    iráckých (none / 0) (#58)
    andyo 19.01.2005 11:09:26 MET
    (User Info)

    pardon.
    Ale ten Iran by se taky mohl pripravit. Jeden nikdy nevi:)

    [ Parent ]
     
     
    Ono to možná (none / 0) (#67)