Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Lety léty I.
max
14.11.2005 15:56:46 MET
(Média/Různé)
Nedávno jsem tu vložil příspěvek týkající se památníku v Letech u Písku, který vyvolal pozitivní ohlas. Byly vzneseny požadavky, abych ho umístil do článků. Jeho text mi však nepřipadal svým rozsahem dostatečný a činím tak až nyní, kdy je doplněn o další informace z druhého památníku, které jsem nedávno získal.

 
 

Asi před rokem, když byla aféra vepřína v Letech u Písku opět medializována, jsem se koukal do mapy, kde ty Lety vlastně jsou. Je to v podstatě uprostřed mezi Pískem a Příbramí na silnici z Tábora do Plzně.

Na té křižovatce je na rozcestníku dole cedule s nápisem "Památník Lety" a šipka na Lety. Lety jsou opravdu kousek od křižovatky. Netušil jsem, kde ten památník je, zda před vesnicí, či za vesnicí. Zda vpravo, či vlevo. Spoléhal jsem se na to, že uvidím vepřín a tím to snadno najdu a že tam budou další cedule. Vjel jsem do Letů a nic jsem neviděl, projel jsem Lety a vyjel za ně. Asi dva kilometry za nimi vlevo byl vepřín. K vepřínu je zákaz vjezdu, tak jsem zastavil u silnice a došel tam raději pěšky.

Představoval jsem si ho jako všechny vepříny, co jsem na vesnicích viděl. Tohle je však něco úplně jiného. Jde o obrovský komplex moderních budov, nad kterými se tyčí ventilační zařízení a zařízení s krmivem. Celý areál mě svým rozsahem, množstvím budov, moderností a upraveností překvapil.

Pobíhal jsem okolo a hledal cestu k památníku. Na jedné straně areálu však bylo pole kukuřice a na druhé parkoviště a za ním les. Žádná cesta nikam nevedla a nebýt nápisu s názvem té firmy, co se mi vybavila z článků na internetu, tak bych netušil, zda to není kravín, drůbežárna nebo něco jiného. Nakonec jsem se odhodlal zazvonit na zvonek, že se doptám, kde je ten památník. (Měl jsem i trochu obavu, zda na dotaz nebudou zaměstnanci hákliví).

Zvoním, zvoním, bylo už pozdně odpoledne, blížil se večer. Nikdo nevyšel a v celém areálu nebylo vidět živáčka, jen někde štěkal pes, o němž byla i cedule na vratech, že hlídá objekt. Nedá se nic dělat, vracím se po čtvrt hodině pobíhání a mačkání zeleného tlačítka zvonku zpět k autu. Hlavou se mi honily myšlenky, zda to neodpískat. Ale takový já nejsem.

Jel jsem zpátky do vesnice a tam také ani živáčka, jen v hospodě jsem viděl nějaký život. Tak jsem tam zašel a hospodský, co si zrovna dával večeři a koukal při tom na TV, mi popsal cestu. Ne moc dobře.

Vyrazil jsem znovu po silnici, minul vepřín, minul rybník a najednou tam byla malá cedule jako na té křižovatce – "Památník Lety". Zabočil jsem do lesa, kam ukazovala cedule. Cesta zpočátku vypadala jako špatná lesní cesta. Velmi rychle se ještě zhoršila.

Vyjeté koleje v cestě jsou tak hluboké, že osobním automobilem je velmi riskantní po ní jet. Je to cesta pro terénní vozy. Na jedné straně stromy a na druhé křoviny. Asi tou cestou jezdí lesníci do lesa, ale pro osobní vůz s nízkým podvozkem je neprůjezdná. Hluboké koleje se střídají z levé na pravou stranu a prostřední pás hrozí prorazit olejovou vanu každému vozu s nízkým podvozkem.

Po pár set metrech je rozcestí. Jedna cesta vede rovně nahoru do lesa a zdá se být lepší a je lepší. Druhá vede vlevo. Na rozcestí není žádná značka, jen torzo tyče, na které nedávno asi značka byla. Buď ji zničili vandalové, nebo byla z hliníku.

Cesta vlevo vede k památníku, ten začíná asi po sto metrech na kraji rybníka. První je velká bílá cedule s textem ve třech řečech. Česky, rómsky a anglicky. Text je podle mého názoru velmi objektivní. (Rómsky neumím a tak předpokládám, že ten taky.) Domnívám se, že by tam měl být text i v němčině. Nejen proto, že němčina je v naší oblasti také světový jazyk, ale i proto, že německý národ měl s událostmi také určitou spojitost a případní němečtí návštěvníci tohoto památníku jsou tudíž ochuzeni i o kus svých dějin v mateřštině.

Cedule vypadá jako billboard. Stojí na tyčích a její deska je již v dost zchátralém stavu. Tyče by potřebovaly nový nátěr a stříška, která je ze dřeva, doslova hnije a je pokrytá mechem a lišejníky.

Četl jsem, že po válce byly na místě upraveny hroby a vystavěn kříž obětem. Nikdo však hroby ani ten kříž neudržoval a tak hroby zarostly a kříž ztrouchnivěl a rozpadl se.

Od cedule vede cesta ke kříži, na kterém je nakreslený ukřižovaný Ježíš. Kříž je dřevěný a nalakovaný. Jeho lak je však ve velmi špatném stavu a na mnoha místech již zcela chybí a kříž začíná trouchnivět. Za křížem se nachází vlastní památník. Jde o nízký kamenný útvar, který je podle mého laického názoru velmi zdařilý. Není pompézní, je velmi skromný. Těžko ho popsat. Vybavilo se mi puklé srdce.

Na dně pukliny v rovině země je žulová deska s krátkým textem. Úplně uvnitř stálo několik nádob na svíce, které byly již dosti omšelé a měly zkorodovaná víka, dále zde leželo několik listů papíru, které již začínaly podléhat hnilobě, a tudíž text na nich již nebyl čitelný. Celý prostor byl v době mé návštěvy dost zarostlý divokou travou a tak na první pohled šlo přehlédnout okolo památníku ve vzrostlé trávě ležící kamenné desky, na kterých jsou vyfrézované tenké drážky, které napříč symbolizují kříž.

Z místa památníku není onen problematický vepřín vůbec vidět. Je totiž vzdálený, je až za rybníkem a zakrytý hustým pásem stromů. Není ani slyšet, ale zrovna v době mé návštěvy byl cítit. Kdyby nebyl cítit a návštěvník přijel z opačné strany, tak by ani netušil, že tam nějaký vepřín vůbec je.

Zápach na tom místě je asi po většinu roku, protože je to podle mého názoru dané převládajícím západovýchodním směrem větru.

Tím asi končí popis místa. Byl jsem tam sám a vzhledem ke stavu místa jsem se vůbec nedomníval, že by tam někdo touhle dobou mohl přijít a taky nepřišel. Památník byl vystavěn v roce 1995 nákladem vlády České republiky a tím to asi skončilo a podle toho to tam vypadá.

Připadlo mi to jako místo, co už vyčerpalo svůj mediální potenciál a je na sestupné křivce. Omšelost toho místa a zlověstné ticho přivádělo k životu různé myšlenky.

Proč někdo neopraví příjezdovou cestu, vždyť je to práce pro pět kopáčů na tři dny? Proč někdo neposeká tu divokou trávu, nenatře dřevo a že takhle to tu za dvacet let skončí jako ten první poválečný památník? Jestli se o ten památník nepostará stát, tak se o něj nepostará asi nikdo, protože o něj nikdo nemá zájem. To je na něm už teď vidět.

Když člověk vidí, jak je to místo prosté opuštěné a i omšelé, tak ho napadá, zda ti lidé, co ho v médiích tolik diskutují, vůbec navštívili. Napadlo mě, že by o Letech měl smět mluvit v médiích a na internetu jen ten, kdo tam položil kytičku. Jenže to může na internetu říct každý a tak bych navrhoval, že by o Letech měl mluvit jen ten, kdo zná slova poslední věty na tom památníku. No, kdo je znáte? Schválně.

Asi je nezná ani ten europoslanec, co se do naší země navezl nedávno v europarlamentu kuli tomu vepřínu. To se klidně vsadím.

V kontextu těchto myšlenek mi zápach z vepřína přestával vadit. Napadlo mě, že tady páchne něco úplně jiného a že to páchne podstatně víc.

Na vesnici jsem trávil jako dítě prázdniny a zápach hospodářských budov mám spojený s hláškama strejdy, který byl zemědělec. Když jsem jako kluk z města řekl, že kravín smrdí, tak řekl: "Kravín smrdí, ale mlíko a masíčko baštit to jo, co?". Když jsem řekl, že smrdí pole nebo prasečák, tak to bylo pro změnu: "A brambory a řízečky baštit to jo, co?".

Kravín smrdí, pohnojené pole smrdí, prasečák smrdí, to je na vesnici normální. Na tom místě mě napadlo, jestli tady nesmrdí ještě něco jiného.

Po návratu domů jsem prohledal internet se záměrem dozvědět se o událostech v Letech více informací. Jedna mě zaujala hned zpočátku. Psalo se v ní, že delegace, která uctila památku v Letech, odjela do Mirovic, kde také uctila památku obětí tábora v Letech. Dále jsem se dozvěděl, že památník v Mirovicích byl vybudován v roce 2000, tedy pět let po vybudování památníku v Letech. Na jeho vybudování přispěla i vláda Německa.

Mirovice jsou větší obec ležící na druhé straně křižovatky silnice Praha – Písek, zhruba ve stejné vzdálenosti jako menší Lety. Mirovický hřbitov byl v době existence tábora v Letech využíván pro pohřbívání zemřelých. Ti byli též zapisováni do Mirovické matriky stejně jako děti, které se v táboře v Letech narodily.

Hřbitov přestal být táborem užíván k pohřbívání zemřelých až v době, kdy epidemie břišního a skvrnitého tyfu v Letech vrcholila a Mirovický hřbitov již nedostačoval místem pro pohřbívání. Také z důvodu, že převoz zemřelých na tyfus přes dvě vesnice byl nebezpečný z hlediska nebezpečí šíření epidemie. Po té byli zemřelí pohřbíváni v Letech vedle tábora. Z celkového počtu zemřelých je jich většina pohřbena v Mirovicích.

Rozhodl jsem se, že až pojedu na jih Čech, tak jestli budu mít čas, tak památník v Mirovicích navštívím. Tato skutečnost nedávno nastala a já se zde pokusím popsat své dojmy a poznatky z této návštěvy.

Po cestě z Prahy na křižovatce mezi Lety a Mirovicemi je třeba odbočit doprava. Asi po třech kilometrech začíná obec a uprostřed ní je potřeba znovu odbočit doprava směrem na náměstí.  Hřbitov se nahází rovně kousek od náměstí v podstatě přímo v obci.

Vlastní památník se nachází na levé straně v horní části hřbitova nad památníkem neznámého Rudoarmějce.  Po celé délce ho lemuje sedm desek z černého mramoru, na kterých jsou jména obětí a na prostřední desce je text sdělující, že zde jsou pochovány rómské děti, které zahynuly v rómském táboře Lety u Písku.

V popředí je nízká skupina volně položených kamenů, mezi které je vklíněna kovová plastika symbolizující loukoťové kolo povozu. Kolo je v horní části jakoby rozbité. Za touto skulpturou se nachází tři sochy z bílého kamene znázorňující postavy v nadživotní velikosti. Postavy jsou znázorněny v dlouhých pláštích až k zemi a s kapucou na skloněných hlavách. Postavy připomínají sudičky, které se sklánějí k plastice s kolem stojící před nimi. Celé místo je upravené, tak jako celý hřbitov a je zřejmé, že obec se o cely prostor hřbitova dobře stará.

Památník je dle mého laického názoru vkusně včleněn do prostoru hřbitova, kde působí vyváženě a důstojně. Jedinou drobnou výtku bych měl k textu na památníku, který by si náhodní návštěvníci neznalí historických skutečností nemuseli vykládat správně. Na hřbitově v Mirovicích byly podle mě dostupných historických dokumentů pochovávány všechny oběti z Letského tábora, tedy i dospělí.

Nemá dle mého mínění smysl srovnávat tyto dva památníky co do významu, jenom se domnívám, že je škoda, že památník v Mirovicích je v jakémsi pomyslném mediálním stínu za památníkem v Letech. To je dozajista způsobeno nešťastnou přítomností tolik diskutovaného vepřína, který nedaleko od památníku v Letech stojí.

V posledních dnech vyšlo na veřejnost prohlášení vlády, že finance potřebné na odkoupení vepřína v Letech budou k dispozici a že tudíž po jeho zbourání nebude stát nic v cestě výstavbě třetího památníku, který má být vybudován na místě vepřína.

Celá problematika přináší velký prostor pro diskusi, a proto bych zde ukončil popis obou památníků tragických událostí, které se staly v době nacistické okupace. V příštím pokračování bych chtěl stručně shrnout chronologicky historii tábora v Letech u Písku a věnovat se recenzi knihy Markuse Papeho "A NIKDO VÁM NEBUDE VĚŘIT".


 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Aha by Prokop
- Ten kříž je podle mých informací by max
- Docela by me by japout
- Obrázky z obou míst by max
- Ti zahradkari by Prokop
- Havel to pretahnul by Boutros el Uam
- Nic proti obcanske spolecnosti by Prokop
- ja si myslim by Boutros el Uam
- A ty, andy, by Tomas
- Muj hodně dobrej kamarád by Prokop
- no, abych řekla pravdu, by andyo
- Ani, není žádná koncepce by max
- no, Tomasi by andyo
- Rómská rodinná organizace by andyo
- Rómské organizace by max

Related Links
- More on Různé
- Also by max

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Lety léty I. | 22 comments (19 topical, 3 editorial, 0 pending)
 
 
Článek je dobrý, (none / 0) (#1)
andyo 13.11.2005 22:17:58 MET
(User Info)

snad nevyvolá bouři emocí, ale diskusi. Šup s ním k hlasování:)

 
 
Taky si myslim, (none / 0) (#2)
Michaela 13.11.2005 22:41:59 MET
(User Info)

necekat

[ Parent ]
 
 
Jak se k obema pamatnikum (none / 0) (#6)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 14.11.2005 16:12:07 MET
(User Info) http://www.squaw.com

stavi a vyjadruji romske organizace?

Jak je to s jejich existenci ve statnim meritku?


  • ...we all live in each other's shadows...
  •  
     
    Je to spíš (none / 0) (#7)
    Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 14.11.2005 17:44:02 MET
    (User Info)

    můj dojem, než že bych o tom něco vskutku věděl, ale mezi rómskými organizacemi je to podobné, jako na naší politické scéně. Jde podle mě o moc a vliv a témata jsou spíše zbraně v boji, než že by ta seskupení vznikala nabalováním lidí na myšlenky.

    Z druhé strany státního aparátu je institut Zmocněnce (vládního) pro lidská práva (sorry, možná se to jmenuje jinak), pokud se nemýlím, tak ten je (dlouhodobě) pro památník.
    -

    Berte mě jako takovýho kašpárka
    [ Parent ]
     
     
    Rómské organizace (none / 0) (#8)
    max 14.11.2005 19:26:08 MET
    (User Info)

    se většinou ústy svých mluvčích a vedoucích vyjadřují pro zbourání vepřína a výstavbu památníku.

    Ale například neoficiální mluvčí krumlovských Romů Dezider Dunka se vyjadřuje jasně, prohlásil, že “Romové nepovažují likvidaci velkovýkrmny a vybudování monumentálního  památníku za problém číslo jedna ve vlastní komunitě“ a že “peníze by určitě šly lépe využít třeba ve prospěch řešení nezaměstnanosti a vzdělanosti  Romů“.

    Také českokrumlovský Rom a městský zastupitel Milan Kotlár se domnívá, že velkovýkrmna se nemusí bourat. Podle jeho slov stačí vepřín například odstínit  stromovou alejí a dnešní skromný  památníček rozšířit a zkulturnit.

    Názory tedy budou různé.


    Trollové: Vaše bláboly k mým myšlenkám prosím smeřujte přímo do /dev/null
    ψ

    [ Parent ]
     
     
    Rómská rodinná organizace (5.00 / 2) (#9)
    andyo 14.11.2005 20:30:32 MET
    (User Info)

    Červeňáků a mladší větve slovenských Kotlárových, s kterou se kamarádím a u kterých jsem provedla před pár týdny ( na základě místní rozpravy) průzkum, na památník peče, prý jim tam umřela babička na nějakou nemoc, ale velká část jejich rodiny už třetí generaci pracuje v zemědělství, leckdo i v prasečáku ( ne tam) a práce je pro ně zadotiučiněním, což se o  kamenných  náhrobcích prý říci nedá. Více úcty k jejich lidu by je potěšilo, moc už nečekají, že se dočkají, ví, že je to i jejich vina, ale všeobecně se prý vztah k Romům zhoršil a problematika památníku tak, jak o ní čtou, jim připadá jako umělý problém, který jim neprospívá. Rozhodně by uvítali školku pro vnoučky, kde by děti zapadly mezi vrstevníky jiných "ras". Zatím se na ně všechny ředitelky školek ofrňují. Uhla nesnáší, prý je kecal a s nimi by se ani nebavil.

    Jinak jsme řešili zásadnější věci, jako například že dřív si vydělávali sběrem bylin, za heřmánek si za jednu sezonu mohli koupit auto a uhlí  na celou zimu, teď už to nejde, heřmánek volně není. Taky se divili, jak to, že neumím zpívat a tancovat, prý jsem nějaká nemotora:))) No a k večeři jsme měli guláš, nevypadal ani z koniny, ani ze psa, spíš z Delvity. Nic moc.
    ( jinak, aby to nevypadalo, že si hraju na Uhla v sukních, znám se s nimi od dětství a jejich stará babička rodila vedle mé maminky přímo na sále, tenkrát asi osmé dítě.)
    Tak to je něco o Romech, i když oni si Romové moc neříkají.

    [ Parent ]
     
     
    no, Tomasi (none / 0) (#10)
    andyo 14.11.2005 20:49:16 MET
    (User Info)

    moc nepětkuj:)) já to převedla do slušné řeči, oni mluví jak jim zobák narost a ten zobák jim tedy narostl dost drsný.

     

    [ Parent ]
     
     
    A ty, andy, (none / 0) (#14)
    Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 15.11.2005 00:33:43 MET
    (User Info)

    se jim divíš? Pročby (kurva) měli eště brousit zobák?

    Já jsem pro, aby do toho pořádně zaryli. Ta alibistická hra na socdemáky nebo pravičáky mě už moc nebaví. Nikdo z nich to nemyslí vážně a věří, že to tak bude do skonání věků. A to je základní omyl.

    Existence není nadeklarovaná. Tam bysme se od rómů mohli ještě hodně učit. Kdežeje ta identita (a nebo zřeba osobnost) a kde jsou ty cizí slepice.

    Jestli jsem svobodný, tak je svět můj. Potřebuji Boha (no, někoho), abych se sám v sobě neutopil.

    Nebo můžu okolní svět vyhlásit (celkem levně) za nepřítele. O to levněji se mi pak buduje vlastní pocit svobody.

    VONI SOU...
    -

    Berte mě jako takovýho kašpárka
    [ Parent ]
     
     
    Ani, není žádná koncepce (5.00 / 1) (#11)
    max 14.11.2005 22:57:51 MET
    (User Info)

    na památník peče, prý jim tam umřela babička na nějakou nemoc, ale velká část jejich rodiny už třetí generaci pracuje v zemědělství, leckdo i v prasečáku ( ne tam) a práce je pro ně zadotiučiněním, což se o  kamenných  náhrobcích prý říci nedá.

    Také se domnívám, že většina normálních Romů jsou realisté a uvažují prakticky. Vědí, že za 800 milionů by se dala udělat spousta pozitivních kroků pro žijící Romy. A dala by se toho dělat spousta. Vypsat granty pro romské studenty, financovat jejich předškolní přípravu a stipendia. Zásadním předpokladem pro integraci jejich etnika je vzdělání. Bez něj jsou v rozvinuté industriální společnosti nahraný všichni. Zvláštní škola a pasťák nejsou dostatečná kvalifikace.

    Více úcty k jejich lidu by je potěšilo, moc už nečekají, že se dočkají, ví, že je to i jejich vina, ale všeobecně se prý vztah k Romům zhoršil a problematika památníku tak, jak o ní čtou, jim připadá jako umělý problém, který jim neprospívá.

    Ano tady bude jádro problému. Romové totiž odstranění vepřína budou asi v naprosté většině považovat za způsob, kterým česká vláda ulehčí svému špatnému svědomí, ale Romové budou dál žít na okraji společnosti.

    Budovat další památníky, o které se nikdo nestará, jako o ten v Letech a o které kromě 13. května nemá nikdo zájem, se nic nezmění. Pokud jde o to, aby celá společnost projevila úctu k památce obětí, tak to se zbouráním vepřína naprosto zaručeně nestane.

    Před tím, než se začne něco bourat a stavět další pomníky, tak by představitelé státu a Rómská sdružení měli zasednout a vytvořit ucelenou koncepci pro budoucnost.  Mělo by být určeno, jaká pamětní místa budou udržována, jak a kým bude provoz zajištěn. Jak finančně, tak technicky.

    Trollové: Vaše bláboly k mým myšlenkám prosím smeřujte přímo do /dev/null
    ψ

    [ Parent ]
     
     
    no, abych řekla pravdu, (5.00 / 1) (#12)
    andyo 15.11.2005 00:06:55 MET
    (User Info)

    oni tihle Červeňákovi asi nejsou ta nejtypičtější romská rodina v Čechách, takže je to poněkud zkreslené, to si uvědomuji. Nikdy neměli problémy a nikdy problémy nedělali, až na výjimky, jako každá rodina.
    Jsou dost v pohodě, tzv. slušná rodina, jak by se dalo říci, pokud by to někdo nebral jako rasistické.
    Ale fakt se cítili za komunistů líp. Je to děs, že to musím napsat zrovna já, ale je to prostě pravda. Jim celkem vyhovuje pevná ruka, na kterou nedosáhnou, berou to bez zbytečných orací.
    Běžná rodina na to možná kouká jinak, oni ani tihle nemluví moc o vzdělání, stačilo by jim, aby mohli dělat, nemusí být profesory.

    Je to všechno současně složité i jednoduché. A já s nimi souhlasím v jednom- že to, co se děje teď, není řešení. Prohlubuje to problémy, je to běh na strašně dlouhou trať, ale oni vytrvalí běžci nejsou. Nemají tu trpělivost. Ani já bych ji neměla, být na jejich místě, to musím přiznat.

    [ Parent ]
     
     
    Muj hodně dobrej kamarád (none / 0) (#13)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 15.11.2005 00:16:57 MET
    (User Info)

    se oženil s češkou a vzal si její příjmení - aby měl lepší šanci.  Maká celej život, jeho děti tak napůl studujou a napůl se učej.  Fakt skvělej chlap.  
    V tomhle jsou USA myslím dál, tady nikdo nikdy na barvu kůže koukat nebude.  Teda v normálním životě, nemyslím teď profesionální minority, kteří si z toho udělali živnost.

    I když jsem si teď uvědomil, že jsem se už párkrát setkal s diskriminací.  Třeba ve spojovacím vlaku na letišti O Hara černá holka schválně seděla tak, aby si k ní nikdo nemoh sednout.
    Nebo na mně černej chlapík u pumpy hulákal nějaký sprostoty - zastavil u kompresoru a chtěl si jít pro kafe a já tam čekal už chvíli, až se uvolní místo abych si dohustil gumy.  Mohl zastavit kdekoliv, tady fakt není nouze o místo a já ho fakt slušně požádal aby se postavil jinam.  Vzal to hodně osobně a věděla o tom celá benzínová stanice.

    [ Parent ]
     
     
    ja si myslim (5.00 / 1) (#15)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 15.11.2005 04:02:00 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ze spolehani na to "co vlada udela, ci neudela" je prvnim krokem k tomu, ze cokoliv "vlada udela, ci neudela" zase zahyne na ubyte a lhostejnost. Nejtrvalejsi vztah maji lide k tomu, co si udelaji sami.
    V idealnim svete by si romske organizace usporadali sbirku a postavili si svu pamatnik a vlada by jim mela pridat dejme tomu 1:1. Ale iniciativa obcanstva i neminoritniho je obecne na ustupu, vsemocny stat stale vice diktuje kauzy k zavrhnuti ci podpore.
    Nerikam, ze urcite socialni uvedomeni by nemelo byt obecne propagovano, ale IMHO by podminky mely byt nastaveny tak, aby aktivita obcanu zaujimala hlavni roli. Mozna ta Havlova "obcanska spolecnost" neni az tak blby napad, o tom jestli jde zavadet ve spolecnosti hodne dlouho mrzacene, bych asi mel dost silne pochyby. Kdybych vedel jak to resit, tak uz jsem nekde starosta ;-))

    Podle toho, co je mi znamo, jsou krumlovsti romove spise zarnym prikladem nez pravidlem. Myslim, ze dokazi zit s vetsinovou spolecnosti ve smiru, aniz by nejak zasadne ztraceli svuj charakter. Dezider mluvi rozumne, skoda ze se na jejich kauze prizivuji profesionalni vyderaci.
    Tady je jich taky dost, rika se jim "poverty pimps" a Jessie Jackson a Al Sharpton jsou jejich nejviditelnejsimi predstaviteli. Muj cerny spolupracovnik o nich rika:
    "To vis, v kazde skupine se najdou idioti a bohuzel hodne lidi jim na to skoci."
    Jessie Jackson je pro nej spis ostudou americkych cernochu, nez nekym na koho by meli byt pysni.


  • ...we all live in each other's shadows...
    [ Parent ]
  •  
     
    Nic proti obcanske spolecnosti (none / 0) (#16)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 15.11.2005 14:19:09 MET
    (User Info)

    pracovat aktivne - jako napriklad zahradkari:) - je dulezite pro fungovani statu, ale obcanske spolecnosti by nemeli nahrazovat politicke strany a demokracii vubec.  Tam to myslim Havel tahnul prilis daleko.
    Asi se budu opakovat, ale je opravdu neuveritelne, kolik se zde udela a zorganizuje na urovni dobrovolnych organizaci.  Knights of Columbus, Rotariani, NRA i ruzne zenske podpurne spolky - neuplyne tyden aby se neco nekde v okoli nedelo.  Vydelky z podobnych akci pak jdou na rozvoj obci nebo na podporu socialne slabsich.  Ruka statu Virginie a nebo i ruka federalni na to vubec neni zapotrebi.

    [ Parent ]
     
     
    Havel to pretahnul (none / 0) (#17)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 15.11.2005 14:51:28 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    tam mi prave chybaju tie specifika. Nevim jak to probihalo where rubber meets the road.

    Jinak souhlas - ono je to tu v emeryce ale asi trochu jinak. Politicke strany nejsou to same, co v Evrope, spis jen spolky na vyber penez na volebni kampane.
    A ti zahradkari apod. tu maji asi trochu vic politicke moci.
    U nas v SaFra je neobycejne silna Bicycle Coalition. Vysledkem je pozoruhodny kopanec:
    Strhli jednu cast dalnice (mimochodem my jsme snad jedine mesto na svete, kde se za poslednich 20 let zborilo vic dalnic nez postavilo, i kdyz pravda je, ze mnohe strzeni prospelo vyhledum, mnohe vsak velmi zkomplikovalo dopravu) a postavili nove najezdy a sjezdy s funglovym bulevarem lemovanym zeleni. Sice to trvalo asi sto let a zakazky musely jit prednostne firmam vlastnenymi hendikapovanymi afro-americkymi lesbickami apod., ale vysledek je docela pekny. Najezd i sjezd konci kolmo na Market Street, hlavni tepnu napric mestem. Kdyz jedu od nas z predmesti pres Twin Peaks, kousek za Castro bych mohl zahnout doprava z Market a sup, jsem hned na najezdu a upaluji na Bay Bridge (kde ted predelavaji cely SaFra konec za plneho provozu, to je taky pochoutka). JENZE! Na Market Street je u chodniku pruh pro cyklisty. Bicycle Coalition si vymohla, ze zatacet doprava na dalnici, jak normalni prirozenost veli, je nebezpecne cyklistum a u marxistickeho predsedy mestske rady (ktery auto nevlastnil a jezdil vetsinou mestskou dopravou) si vymohli, ze se tam da zakaz zataceni vpravo. Predseda Matt Gonzales ale nebyl hloupy, tak to schvalil na 6 mesicu zkusebniho provozu.
    Mezitim prohral volby na starostu (i kdyz jsem ho volil), za starostu mame ted naprosto neschopneho hezouna, ktery je zcela useless a ma 80% favorable rating - to ukazuje moudrost vsech tech pollu popularity a jejich souvislost se skutecnymi udalostmi a nejak se zapomnelo, ze zakaz mel byt jenom na pul roku. A postavili na roh hezky parcik s lavickami a palmami, aby meli homelesove kde smazit - pochybuji, ze mlade maminky a duchodci budou vysedavat na lavicce u sjezdu z dalnice ;-).
    Takze ted je humbuk, lidi prskaji, ze se naprosto nesmyslne musi objizdet bloky, misto toho, aby se jednoduse zahnulo doprava a nejspis se cca 300 tisicovy parcik zrusi a postavi se tam najezd, ktery byl v puvodnim navrhu.

    Tady neco v anglictine:

    The anti-car conspiracy...a fifth column in city government of mid-level planners and sundry bureaucrats who are possessed of an ideology about San Francisco becoming a carless society...One part of this crowd is the Bicycle Mafia---bicycle enthusiasts have cowed city planning and the Board of Supervisors into illegally changing the city's Master Plan and changing traffic routes in favor of bicycles without public notice...eliminating parking wherever possible, changing street designs, etc. ("Anti-Car Conspiracy," Argonaut, Dec. 2005)
    - tohle napsal Warren Hinckle, byvaly vydavatel casopisu Ramparts, spoluzakladatel hnuti New Left ze sedesatych let minuleho stoleti.

    Actually, "conspiracy" isn't the right word for how the bike zealots in SF operate, and "Bicycle Mafia" is hyperbole, more or less. Instead, the bike zealots have essentially won the battle of ideas by default at all levels of city government, including the Board of Supervisors---so far, at least. But the counter-attack is well underway, led by, among others, yours truly at District 5 Diary, articulating the notion that cyclists are taking up way too much room in the city's political life---and, increasingly, on its streets. Hinckle makes an important point when he characterizes these folks as being as much anti-car as they are pro-bike. In any event, their strategy is to make it as difficult and expensive as possible to drive and park a car in San Francisco---raising parking fees, meter fees, parking fines, removing parking whenever and wherever possible, especially in new housing units, even though city law sensibly requires that builders provide one new parking space for each new housing unit built. They didn't really have to do much convincing to get the Board of Supervisors to vote unanimously to make the 400-page Bicycle Plan part of the General Plan---not the "Master Plan"---because there was no debate, except for the negative input they got from me and a few other folks just before they held the lemming-like, 11-0 vote.

    But the anti-car bike zealots haven't really "cowed" city government as much as they have completely co-opted and occupied it with like-minded folks. Until recently they have had things pretty much their way, taking away traffic lanes for bicycle lanes on Polk St. and San Jose/Guererro in the Mission.

    But the Bicycle Coalition is getting some stiff opposition to their attempt to convert traffic lanes into bike lanes on Cesar Chavez St, an east-west thoroughfare that runs from the freeway in the Mission to Noe Valley (see "Bikes vs. Cars on Chavez," Carolyn Jones, SF Chronicle, Oct. 7, 2005). And their attempt to foist bike lanes on Japantown on Post St. was firmly rejected by that community a few years ago: "The [Bicycle] Coalition has been pushing its plans to re-stripe Post Street...despite the community's continued opposition." (Japantown Task Force newsletter, Summer 2003 http://www.jtowntaskforce.org/)

    And there was the short-lived traffic circle on upper Page St. that actually made the intersection more dangerous for everyone.

    But the most serious and ongoing bad PR for the bike fanatics is the new freeway ramp across from Octavia Blvd. on upper Market St. It turns out, so to speak, that you can't make the logical right turn from Market St. onto the freeway, because last year the bike zealots got Matt Gonzalez to carry legislation to make sure motorists have to detour in a wide circle and enter the ramp from Octavia Blvd: "City traffic officials didn't buy into their[Bicycle Coalition's] demand for a right-turn ban. So the San Francisco Bicycle Coalition and others took their case to the Board of Supervisors, where then-board President Matt Gonzalez carried legislation in August 2004 to ban the right turn..." (see "Who's in the Right," Matier & Ross, SF Chronicle, Sept. 21, 2005)

    The "legislation" was actually a resolution by the Board of Supervisors (http://www.sfgov.org/, resolution 0508-04, Aug. 17, 2004), but evidently it was enough to get the job done---and to get it done with seeming permanency, even though, according to the resolution, the no-right turn ban is supposed to be only a six-month trial, during which the Dept. of Parking and Traffic is to collect data:

    Further resolved, that the Department shall collect data related to traffic, bicycle, and pedestrian safety and flow during the first six months of the opening of the freeway ramp, and shall make adjustments to and shall implement any additional traffic control devices and signage as necessary to maximize the safety of pedestrians and bicyclists through the intersection, and the Department shal report its findings to the Board of Supervisors at the end of that period.

    We'll track this and look for the report from DPT to the BOS around March of next year. One thing the study won't be able to quantify, however, is the sheer number of city motorists they're pissing off with this foolishness. But the Bicycle Coalition, in the person of spokesman Andrew Thornley, is unrepentant and even wants to escalate the punishment for motorists who try to turn right onto the freeway with "strict enforcement with pretty harsh fines." (Matier & Ross)

    This is the same Andrew Thornley who told the SF Bay Guardian earlier this year that "We've done all the easy things so far. Now we need to take space from cars." ("The Slow Lane: In Bike-Friendly SF: Why Do Cars Still Come First?" SF Bay Guardian, Steven T. Jones, May 18) "Take space from cars" means converting traffic lanes into bike lanes, and eliminating parking spaces whenever possible.

    This kind of arrogance is the political Achilles heel of the Bicycle Coalition in a city that, according to the DMV, has 464,903 registered autos, trucks, and motorcycles, with more than 6000 new vehicles registered every year. It's another of those self-defeating "circular firing squads," in Bob Haaland's phrase, that progressives like to form in San Francisco.

    A politicke bitvy pokracuji dale, k obveseleni zbytku emeryky, pro kterou je SaFra vetsinou veselou operetou, kterou prekonava jen slapstick groteska v Berserkeley...


  • ...we all live in each other's shadows...
    [ Parent ]
  •  
     
    Ti zahradkari (none / 0) (#18)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 15.11.2005 15:05:26 MET
    (User Info)

    byla narazka na slavny projev Milouse Jakese, ale to jen na okraj:)

    S temi dalnicemi jsi mi pripomnel sjezd/najezd na 270 Gaithersburg.    270 je ctyrproudovka spojujici predmesti a satelitni mestecka s DC a tento sjezd mel najezd nejdriv a sjezd az za nim, takze se tam krizili dva proudy aut.  Nikdy jsem tam nevidel zadnou bouracku, ale   stejne to pred lety prestaveli a dali sjezd pul mile vejs.  Porovnej se smrtonosnym toboganem na Barrandovskem moste, kde se omezuji na dopravni znaceni - pres prokazatelnou nebezpecnost sjezdu.

    Nebo 495 a 95 na jih od DC - Mixing Bowl - tamtudy jsi zrejme loni projizdel.   Cela rekonstrukce, az bude hotova, snizi prumerny cas commute o nejakych 20 sekund.

    [ Parent ]
     
     
    Obrázky z obou míst (none / 0) (#19)
    max 15.11.2005 17:19:52 MET
    (User Info)

    jsou tady.

    Trollové: Vaše bláboly k mým myšlenkám prosím smeřujte přímo do /dev/null
    ψ

     
     
    Docela by me (none / 0) (#20)
    japout (pajout na gmail com) 17.11.2005 11:07:13 MET
    (User Info)

    zajimalo, kde se tam vzal ten pravoslavny kriz - pokud vim, tu sikmou sprusli nikdo jiny nepouziva.

    [ Parent ]
     
     
    Ten kříž je podle mých informací (none / 0) (#21)
    max 17.11.2005 14:17:06 MET
    (User Info)

    soukromá iniciativa rodiny Čermákových, jejichž příbuzní byli v Letech internováni. Podle tvaru kříže zřejmě vyznávají pravoslavnou víru.


    Trollové: Vaše bláboly k mým myšlenkám prosím smeřujte přímo do /dev/null
    ψ

    [ Parent ]
     
     
    Aha (none / 0) (#22)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 17.11.2005 15:16:45 MET
    (User Info)

    a vi snad nekdo jak je to s virou u cikanskych rodin?  Osobne se nepamatuji, ze bych je treba potkaval v kostele, ale mam zkusenost jen s katoliky.

    [ Parent ]
     
     
    Lety léty I. | 22 comments (19 topical, 3 editorial, 0 pending)

     
    Komentáře: Zobrazení: Řazení:

    Powered by Scoop
    Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
    Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz.
    plné znění podmínek.

    registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky