Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Lety léty II.
max
29.12.2005 17:01:22 MET
(Média/Různé)
V minulém díle jsem slíbil stručně shrnout historii tábora v Letech u Písku a recenzi knihy Markuse Papeho "A NIKDO VÁM NEBUDE VĚŘIT".


 
 

Informace o táboře v Letech jsem čerpal z výše jmenované knihy, dále z knihy "HISTORIKOVÉ A KAUZA LETY", kterou vydal Historický ústav Akademie věd ČR. Dále jsem v tomto příspěvku shromáždil informace získané z internetových zdrojů a mého novinového archivu.

Docela jistě jsem neodhadl složitost a obsáhlost celé problematiky. Proto v tomto článku shrnu jen chronologii událostí v Letském táboře a recenzi knihy Markuse Papeho nechám na příště.

Přestože problematika tábora v letech je hodně medializována, nikde na internetu jsem nenalezl podrobnější popis událostí, které se v táboře odehrály. Několik málo informací se nachází na české Wikipedii, ale informace tam uveřejněné lze označit na naprosto nedostatečné, nesourodé a nevěrohodné, některé další lze naprosto jistě označit jako nesmysly a lži. Tato skutečnost mě však u Wikipedie nijak nepřekvapuje.

Zdroje, z kterých jsem čerpal informace, nedodržují chronologický popis událostí a uvádějí popisované skutečnosti značně nepřehledně. Proto tento článek bude zřejmě prvním na internetu uveřejněným stručným popisem událostí zachovávajícím časovou posloupnost.

Při shromažďování informací jsem občas narazil na skutečnost, že se některé informace, například jejich datování, či počty osob odlišovaly a nemám možnost jinak ověřit, která z informací je přesná. V tom případě jsem preferoval informace uváděné českými historiky před jinými autory. Dále rozsah tohoto textu a množství dat v něm uvedených je úměrný času, který jsem problematice mohl věnovat.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Tábor v Letech byl zřízen na základě vládního nařízení o kárných pracovních táborech ze dne 2. března 1939.

---------------- Tábor v Letech u Písku byl otevřen 8.8.1940 ---------------------

Měl sloužit jako pracovní tábor pro osoby vyhýbající se práci a vést internované osoby k pracovním návykům a tím také k trvalé práci. Takovýchto táborů bylo zřízeno několik desítek po celém území Protektorátu Čechy a Morava. Kromě tábora v Letech a Hodoníně u Kunštátu byly tyto tábory také v Plané nad Lužnicí, Mirošově, Hradištku a na dalších místech, kde probíhala nějaká výstavba silnic a podobně. Celkem bylo v těchto pracovních táborech internováno 50 tisíc osob.

Tábor v Letech u Písku nebyl v době svého založení podobně jako ostatní pracovní tábory předurčen pro nějaké konkrétní etnikum či jinou skupinu. Velitelem tábora v Letech, kterého funkce se oficiálně nazývala "ředitel", byl určen 52letý Josef Janovský - kapitán četnictva. Ředitel neměl jakoukoli rozhodovací pravomoc mimo tábor.

Vězni, kteří byli nazýváni "chovanci" byli zařazováni do tříd. 3. třída byla přidělována při příchodu. Za dobré chování byl vězeň přeřazen do druhé třídy a při dosažení 1. třídy a uplynutí 3 měsíců byli propouštěni. Vězni do tábora zpravidla přicházeli z výkonu trestu ve vězení a pobyt v pracovním táboře je měl uvyknout na práci před úplným propuštěním.

Pokud internovaný měl nějaké kázeňské nebo pracovní přestupky, tak se mu nezlepšovala třída a pobyt v táboře se mu prodlužoval, takže někteří trestanci dosáhli až šestiměsíčního pobytu.

Vězni pracovali na výstavbě silnice, na polích a v lese po celém okolí tábora. Do tábora docházel smluvní lékař z blízkého okolí a vážnější případy byly převáženy do nemocnice v Písku.

Velitel tábora Janovský byl podle všech dostupných informací přísný člověk, kariérista a podlézavý vůči nadřízeným a přísný vůči vězňům i podřízenému personálu.

Tábor byl zřízen z bývalé pracovní osady sestavené z dřevěných domků používaných civilními dělníky při výstavbě silnice. Ve spodní části jeho hranice vymezovala dřevěná ohrada a v horní části u lesa dřevěný plot.


      1. 6.1940 dorazili do tábora dozorci. Šlo o příslušníky četnictva, kterým byla práce v táboře nařízena rozkazem.
      2. 8.1940 dorazilo prvních 12 vězňů, kteří měli za úkol připravit ubytování pro nově příchozí
      3. 9.1940 bylo v táboře již internováno 136 osob



Do konce roku 1940 prošlo táborem 233 osob, z nichž 197 jich bylo již dříve trestaných.

-------------------------------------- 1941 -----------------------------------------------------

Po celý rok 1941 fungoval tábor podle určeného záměru. V průběhu roku zemřeli v nemocnici v Písku dva vězni a jeden zemřel krátce po propuštění z tábora. Za jednu z příčin je udávána těžká práce a malý ohled ke zdravotnímu stavu některých vězňů, kteří mohli mít skryté závažné choroby.

Za rok 1941 přišlo do tábora 537 osob z toho 489 již dříve trestaných. 27 osob z tábora uprchlo, z čehož bylo 25 osob následně dopadeno. Z celkového počtu káranců bylo 45 romského původu.

------------------------------------- 1942 ----------------------------------------------------

Rok 1942 probíhal v zaběhlém stylu až do 10.7.1942

10.7.1942 vydal generální velitel neuniformované protektorátní policie Horst Bőme směrnici obsahující příkaz shromáždit Romy v Letech u Písku a v Hodoníně u Kunštátu. Příkaz se netýkal všech Romů obecně, ale těch, kteří se nemohou prokázat žádnou "pevnou a produktivní prací" a "osob žijících cikánským způsobem" - tedy i českých a německých občanů protektorátu, kteří byli klasifikováni jako takzvaní asociálové. To se týkalo zejména českých prostitutek a trhovců. Pokyn ke zřízení tábora přišel z Berlína.

V táborech v Letech u Písku a v Hodoníně u Kunštátu měly být umístěny celé rodiny. Muži a ženy měli pracovat v táborové prádelně, kuchyni, na polích a v lesích v okolí tábora a muži na výstavbě silnice.

Tímto končí první část historie kárného pracovního Letského tábora a začíná období takzvaného cikánského tábora. Stávající vězni byli buď propuštěni, nebo převezeni jinam. Malá část jich zůstala v táboře a připravovala ho pro nově příchozí. Za celou dobu předchozí existence se počet internovaných Romů jak v Letech, tak v táboře v Hodoníně u Kunštátu pohyboval v rozmezí 10 až 25 procent.

-----------------------------------------------------------------------------

V době okupace českých zemí stoupl počet Romů na Českém území. Vývoj událostí v Německu v druhé polovině třicátých let vedl k tomu, že na české území přicházeli z Německa Romové, kteří se tam začali setkávat s nacistickým útlakem. Po záboru Sudet byli Romové tam se vyskytující vyhoštěni na české území, pokud se nemohli prokázat, že se v Sudetách narodili. To ve většině případů prokázat nemohli. Tak došlo k tomu, že na území Čech a Moravy zmenšené o třetinu území se ocitli Romové z bývalých území. Jejich počty se odhadují na 12 až 15 tisíc osob. Někteří odcházeli dále na Slovensko.

----------------------------------- 31.7.1942 ------------------------------------------------

2.8.1942 dorazila první skupina Romů

Hned po příjezdu si jedna rodina (Šlehovfových z Klatov) stěžovala, že nejsou žádní cikáni ani tuláci a do 22.8.1942 byli všichni propuštěni.

Tábor se rychle plnil.


21.8.1942 v táboře bylo již 1040 osob a tábor se tak stal zhruba trojnásobně přeplněný. V té době měl tábor nového smluvního lékaře, protože toho předchozího zatklo gestapo.

Internovaní přijížděli vlakem na nádraží v Mirovicích s četnickým doprovodem a byli z nádraží převáženi do zhruba šest kilometrů vzdáleného tábora v Letech. Další přijížděli s celými rodinami na povozech tažených koňmi s četnickým doprovodem.

Příchozím byly zabavovány povozy, koně a stany, také hudební nástroje. Cennosti byly brány do úschovy, ale evidence uschovaných předmětů nebyla pečlivá. Těm, kterým se podařilo přežít válku, byly povozy a koně vraceny náhradou.

Ubytováni byli v táboře zvlášť muži, zvlášť ženy s malými dětmi a zvlášť větší děti.

Zdravotní stav příchozích byl špatný. V táboře bylo internováno mnoho starců, kteří byli sešlí věkem. Mnoho jich mělo kostní záněty, revma, tuberkulózu a kožní choroby. Mezi nemocemi, které příchozí přinesli do tábora, lze vyjmenovat spalničky, příušnice, záškrt, dále trachom (chronický zánět spojivky, kdy dochází k jizevnaté deformaci víček, vedoucí až ke slepotě) u dětí byla častá chřipka, angína a vši. Z nemocí, které se do tábora dostaly, byl však nejhorší tyfus. V podstatě se dá říci, že s příchozími se do tábora dostaly zástupci všech tehdy běžných nemocí, protože zdravotní stav příchozích nebyl dobrý a odrážel se na něm předchozí způsob života příchozích, zejména kočování.

Hned po příjezdu se velmi rozmohl svrab. Hlavní poddíl na tom měly nevyhovující hygienické podmínky v táboře a vysoká koncentrace osob. Vedení tábora podniklo kroky k zajištění dalších ubytovacích kapacit a podalo nadřízeným protektorátním úřadům žádost o prostředky na zřízení další studny, protože nedostatek vody byl pro hygienu zásadní.

V této době již německá armáda na východní frontě zaznamenala první porážky a německý válečný stroj se začal zadrhávat u Stalingradu. To mělo za následek, že německé okupační vedení zakázalo v Protektorátu veškeré investice mimo válečnou výrobu. Nakonec tedy byla strážními četníky prohloubena stávající studna, aby se zvýšila její vydatnost a dovezeno několik dřevěných baráků z jiných míst.

Tábor nebyl na tak vysoký počet osob dimenzován a to se projevilo ve špatném stravování, protože kuchyně nedostačovala kapacitou. Stravy bylo málo a byla nekvalitní. Velký počet internovaných tvořily děti, protože internované romské rodiny měly velké počty dětí. Děti do 6ti let tvořily skoro polovinu z celkového počtu internovaných.

Velitel Josef Janovský situaci v táboře naprosto nezvládl. Předtím měl v táboře po dva roky jen dospělé muže a tábor nebyl přelidněný. Janovský naprosto podcenil hygienickou situaci a příznaky začínající epidemie se snažil před nadřízenými orgány ututlat a zvládnout ji sám, aby si zřejmě nepoškodil kariéru. Zejména tato skutečnost vedla k pozdější tragédii. Neschopnost Janeckého v řízení tábora a zejména jeho zásobování zapříčinilo, že věznění trpěli nedostatečnou stravou.

Krátce po příjezdu byly z internovaných vězňů vytvořeny pracovní skupiny, které byly určeny k práci mimo tábor. Po vypuknutí epidemie byly tyto skupiny ubytovány mimo tábor, aby nebyly ohroženy infekcí.

18.9.1942 navštívil tábor August Lyss inspektor protektorátní neuniformované policie. Tomuto Němci byl tábor podřízen.

Tábor měl v té době 23 zaměstnanců. Z tohoto počtu bylo 9 dozorců, kteří střežili téměř 200 vězňů na dislokovaných pracovištích v lese a na poli. 2 dozorci byli na nemocenské. 6 zaměstnanců bylo v pozici vedoucích a správy. Dále 6 příslušníků stráže z toho 4 noční hlídači. Ubytování dozorců v táboře bylo také nekvalitní a po vypuknutí epidemie byly jejich rodiny v nouzi, protože mzdy nebyly rodinám dozorců uzavřených v karanténě v táboře vypláceny.

- listopad 1942


Stav nemocnosti dostoupil takového rozměru, že veškerá pracovní činnost v táboře byla zastavena a pracovně nasazeny byly jen skupiny dislokované mimo tábor, což se týkalo zhruba 50ti vězňů.

- prosinec 1942


Tyfus se začíná rozmáhat v plné síle. 22 nakažených pacientů muselo být z tábora převezeno do veřejných nemocnic. Také dva nakažení četníci.


Zlepšilo se stravování malých dětí, kdy kromě tří jídel denně začaly dostávat ještě dopolední svačinu.


V prosinci začali dospělí dostávat cigarety, které předtím řiditel Janovský zadržoval.

V prosinci nastala událost, která byla zásadní pro další osud Romů v Německu a okupovaných zemích.

16.12.1942 nařídil Heinrich Himmler deportaci Romů z Německa a z okupovaných území do Osvětimi - Březinky. Himmlerův příkaz znamenal, že všichni Romové i ti, kteří byli v pracovních táborech, mají být transportováni do koncentračního tábora v Osvětimi.  Bylo deportováno více než 22 tisíc Romů z jedenácti evropských zemí z toho zhruba 10 tisíc z Německa.

Již v prosinci bylo na rozkaz Kripo zhruba 100 dospělých Romů z tábora v Letech deportováno do Osvětimi - Březinky. Další transporty však byly zastaveny z důvodu vypuklé epidemie.

Stále panovala nejistota, zda v táboře vypukla jen epidemie méně nebezpečného břišního tyfu, nebo i mnohem nebezpečnějšího skvrnitého tyfu. Zakrátko se potvrdilo, že jde i o skvrnitý tyfus.

30.12.1942 Jíří Letov (referent pro pracovní tábory na protektorátním ministerstvu vnitra) zahajuje nápravu ve vedení tábora a boj proti epidemii

----------------------------------- 1943 ----------------------------------------------

- leden 1943


      1. 1.1943 uprchl z tábora Edvard Richter, který byl nakažen skvrnitým tyfem. Teprve po dvaceti dnech, kdy byl na útěku, byl hospitalizován v nemocnici v Prostějově.
      2. 1.1943 bylo ukončeno první očkování proti tyfu, očkováni byli i všichni zaměstnanci. Toto očkování a zlepšená diagnostika nemoci způsobilo, že během následujících dvou měsíců byla tyfová nákaza přemožena.



Problém způsobovalo, že zejména mnohé děti a staří lidé byly již oslabeny nákazou TBC a jinými nemocemi, což způsobilo, že mezi 1.1.1943 a 10.1.1943 zemřelo 57 osob.

V lednu napsal Jiří Letov svým německým nadřízeným dopis, kde shrnuje stav v táboře a jeho příčiny a navrhuje způsob nápravy. Tento v archivu dochovaný dopis jednoznačně dokazuje, že stav, ke kterému v táboře došlo, nebyl záměrem ministerstva a další jeho kroky, které prosadil i proti vůli svých německých nadřízených to jen potvrzují.

13.1.1943 Letov žádá nadřízené o odvolání Josefa Janovského. Dále žádá o přidělení stálého táborového lékaře, několika dětských zdravotních sester pro nemocné děti. Dále žádal přemístění dětí do jiného zařízení po jejich zotavení.

V půli ledna byl nařízen zákaz vycházení z tábora. Vyhlášená karanténa znamenala, že tábor byl zásobován zvenčí. Pověřené osoby přivážely potraviny, léky a další materiál před tábor a tam je složily a poté si je zase pověřené osoby z tábora odebraly.

Kolem celého tábora byly připevněny cedule s nápisem "Eintritt verboten - Vstup zakázán". V té době se však už rozkřiklo, že v táboře řádí tyfová epidemie a místní vesničané tábor tak jako tak obcházeli velkým obloukem. Karanténa platila až do konce tábora.

29.1.1943 byl ředitel Janovský suspendován

- únor 1943


Do Let byl povolán doktor Stejskal z Bulovky a doktor Michal Bohin - oba specialisté na infekční choroby. Dále dorazily zdravotní sestry.

Lékař Michal Bohin byl židovského původu. Vystudoval na Karlově univerzitě. Po okupaci mu jako židovskému lékaři bylo zakázáno provozovat lékařskou praxi. Musel se těžce živit lepením pytlíků, doma ve svém bytě. Po vypuknutí epidemie v táboře byl Dr. Bohin Ústředím pro židovské otázky (Zentralstelle für Judenfragen) na žádost ministerstva vnitra odeslán do Let.

Pomocí očkování a zavedeným opatřením se Bohinovi podařilo zastavit epidemii a zachránit životy mnoha lidem. Byl ubytován v dřevěném domku postaveném vedle tábora a po zvládnutí epidemie byl přeložen do tábora v Hodoníně u Kunštátu. Pak se vrátil do Prahy, kde ho zatklo gestapo, a přes věznici na Pankráci byl převezen do Terezína. Zde se naprosto psychicky vyčerpaný pokusil o sebevraždu. Po té byl převezen do Mauthausenu, kde dostal označení "T" v černé barvě, což znamenalo "Čech". Tato skutečnost a zejména pomoc spoluvězňů mu zřejmě zachránila život.

Po válce se zotavoval ve Vinohradské nemocnici z těžkých následků věznění a v srpnu 1945 otevřel svou praxi, kam za ním přicházelo mnoho Romů i bývalých pacientů z tábora v Letech, kteří ho nazývali "lékař lidumil".

V únoru se nadále množily útěky z tábora. Počátkem února uprchlo sedm vězňů, kteří po škrabání brambor v táborové kuchyni šli vysypat slupky na smetiště do lesa a už se nevrátili. Že v táboře chybí, se zjistilo až za několik dní.

20.2.1943 byl bývalý velitel Josef Janovský z tábora odvelen


Byl nahrazen Štefanem Blahynkou, který byl do té doby velitelem tábora v Hodoníně u Kunštátu.

Pro množící se útěky z tábora, ve kterém byla vyhlášena tyfová karanténa, byla podána žádost k nadřízeným orgánům o ozbrojení dozorců. Do této doby nechodili dozorci ozbrojení.

- březen 1943

Epidemie v táboře je na ústupu.


6.3.1943  Byly zadržovaným osobám v táboře přiděleny strávní legitimace a evidenční čísla. To zlepšilo evidenci osob, protože 400 osob mělo stejné příjmení Růžička.

- duben 1943

Vedle tábora byla vybudována odvšivovací a dezinfekční stanice a obytný barák pro ty, kteří prošli karanténou.

- květen 1943

7.5.1943 odjel do Osvětimi poslední transport. Bylo v něm 215 mužů a 205 žen a dívek. Celkem 420 osob.

Zbylých 200 vězňů bylo propuštěno a v táboře zůstalo 20 vězňů, kteří ubikace spálili a pozemky uklidili a posypali vápnem.

------------------------ 6.8.1943 byl tábor uzavřen ---------------------------------

Táborem od 2.8.1942 do jeho uzavření prošlo 1309 vězňů. Z tohoto počtu internovaných čtvrtina z tábora utekla nebo byla propuštěna.

Ženy umístěné v táboře za dobu jeho trvání (tedy necelého roku) porodily 36 dětí. K porodu byly převáženy do nemocnice v Písku a narozené děti byly zapisovány v matrice děkanského úřadu v Mirovicích.

Za tuto celou dobu zemřelo 326 internovaných osob a 3 dozorci. Infekce také kromě 10ti dozorců postihla některé zdravotní sestry, ale u nich nebylo zaznamenáno žádné úmrtí.

Ze zemřelých je podle evidence 173 osob pohřbeno na hřbitově v Mirovicích, 120 v Letech, 8 v Písku a 2 ve Strakonicích. Problémy v evidenci způsobovalo, že mnoho set osob mělo stejné příjmení a u malých dětí v době vrcholící epidemie nešlo zemřelé v některých případech s jistotou identifikovat.

Podle svědectví vězňů Janecký a někteří dozorci, kteří se mu chtěli zalíbit, používali násilí vůči vězňům, kteří se provinili proti táborovému řádu. Šlo zejména o fackování provinilců a i jejich bití či přivazování ke sloupu. Jednomu vězni bylo podle svědectví přikázáno za trest přenocovat na povoze místo v domku.

Podle jiných svědectví vězňů zase naopak někteří dozorci vězňům ulevovali a místo práce na silnici jim nařizovali schovat se v lese a odpočívat.

Z žádných věrohodných zdrojů nevyplývá, že by v táboře v Letech u Písku byl někdo popraven nebo nějak jinak záměrně usmrcen.

Starostové okolních obcí se museli zavázat, že půdu v prostoru bývalého tábora nebudou 40 let zemědělsky využívat z důvodu tyfové infekce.

Romové transportovaní do Osvětimi - Březinky byli umísťováni v takzvaném cikánském táboře. Ten byl zřízen v roce 1943. Romové v táboře rychle umírali vlivem nelidských životních podmínek, hladu, nemocí a týrání. Jedinou nadějí na přežití byl transport do jiných koncentračních táborů. K transportům docházelo v roce 1944 v souvislosti s postupující frontou, kdy byli práceschopní Romové deportováni do koncentračních táborů hlouběji v německém vnitrozemí.

Staří lidé a matky s dětmi byli jako práce neschopní ponecháni v Osvětimi a v noci z 2. na 3. srpna 1944 byli v počtu téměř tří tisíc osob nahnáni do plynových komor a zavražděni. Jejich těla byla spálena v jámách nedaleko krematoria, které v těch dnech nebylo v provozu.

V tomto koncentračním táboře byla řada nejrůznějších lágrů (mužský, ženský nemocniční, židovský), ale jen z cikánského se zachovaly úplné vězeňské knihy s osobními údaji. Od nemluvňat až po starce, celkem 22 923 jmen (dalších 1700 nebylo evidováno, protože ti šli přímo do plynu).

Tyto dochované vězeňské knihy jsou naprosto unikátními informacemi a navíc jednoznačně dokumentují, že v Osvětimi šlo skutečně o genocidu. Vězeňské knihy z cikánského lágru se na rozdíl od vězeňských knih z ostatních lágrů zázrakem zachránily a byly později publikovány v Mnichově.

Z vězňů internovaných v táboře v Letech přežilo konec války asi 300 lidí. Z těchto osob se někteří po válce zase ocitli v pracovních táborech, zejména z důvodu, že nebyli ochotni se usadit a toulali se a vyhýbali se práci.

V sedmdesátých letech začala okolní zemědělská družstva v blízkosti původního táborového pozemku budovat velkovýkrmnu vepřů. Výstavbu řídil inženýr Václav Šindelář. Ten jako dítě nosil na popud svých rodičů místních sedláků táborovému lékaři Michalu Bohinovi jídlo na přilepšenou.

Lékař Michal Bohin po válce navštěvoval rodinu inženýra Šindeláře v Letech a ošetřoval jeho nemocnou ženu.

Velitel tábora Josef Janovský byl po válce souzen v procesu, ve kterém byl zejména obviněn z podpory a propagace nacistického hnutí, dále byl obviněn z toho, že vyhrožoval podřízeným dozorcům koncentračním táborem, že podporoval válečné úsilí Německa a že zakazoval podřízeným upozorňovat na závady v táboře nadřízené orgány, aby situaci v táboře před těmito zakryl.

Soud Janovského z těchto obvinění zprostil viny. Zejména proto, že pro tato obvinění nebyla jiná svědectví, než výpovědi jednotlivých četníků. Na obvinění, že zadržoval vězněným potraviny a nechal propadnout potravinové lístky, které jim náležely, odpověděl, že se skupiny, které pracovaly mimo tábor, stravovaly u sedláků, u kterých pracovaly. Zbylé potraviny byly po zrušení tábora v Letech převezeny do tábora v Hodoníně u Kunštátu.

Zde bych popis událostí v Letském táboře ukončil. Ještě bych chtěl závěrem článku věnovat pár slov sporu, který prochází českými médii od otevření Letské kauzy v polovině devadesátých let. Tímto sporem je označení Letského tábora táborem koncentračním.

Nedávno podal pan Petr Uhl trestní oznámení na europoslance pana Miloslava Ransdorfa za jeho tvrzení, že v Letech žádný skutečný koncentrační tábor nebyl. Policie na základě znaleckých posudků Miroslava Ransdorfa neobvinila.

Skutečností opravdu je, že tábor v Letech se nenachází na seznamu koncentračních táborů berlínského Hlavního říšského bezpečnostního úřadu (RSHA). Lety nebyly ani pobočkou nějakého koncentračního tábora (tzv. Aussenlager - venkovní koncentrační tábor), jejichž vězni byli v evidenci některého takzvaného kmenového koncentračního tábora. Německé orgány neměly v průběhu nacistické vlády žádný problém nazývat koncentrační tábory tímto názvem a nijak se s jejich názvem netajili. Podle nařízení německého vedení nesměly být na území Protektorátu koncentrační tábory.

Kromě těchto skutečností jsou zde další, které tábor v Letech odlišují od koncentračních táborů.


První z odlišností je počet internovaných osob. V koncentračních táborech se počty začínají od desetitisíců internovaných osob. Také doba trvání - necelý jeden rok odlišuje Lety od koncentračních táborů, které trvaly zpravidla až do osvobození. Dále není znám případ, kdy by byl odvolán velitel koncentračního tábora za to, že špatným vedením tábora ohrozil životy vězňů.

Po příchodu do Let nebylo příchozím na rozdíl od koncentračních táborů vytetováno číslo. Po transportu do Osvětimi bylo Romům vytetováno evidenční číslo začínající velkým písmenem Z - zigeuner.

Tábor v Letech nebyl obehnán ostnatým drátem ani plotem s elektrickým proudem, ale dřevěnou ohradou a dřevěným plotem. Tohoto a skutečnosti, že internovaní chodili sami mimo prostor tábora, využívali k útěkům. Dokonce z Letského tábora úspěšně uprchly ženy s malými dětmi. To ve skutečných koncentračních táborech naprosto nepřicházelo v úvahu.

Dále vězni přes přísný zákaz odcházeli z tábora do vesnice opatřit si stravu a pak se vraceli do tábora. Toto nebylo ve skutečných koncentračních táborech možné.

Narozené děti a zemřelé osoby byly zapisovány do matriky místně příslušné obce. Toto se také v koncentračních táborech nedělo. V praxi koncentračních táborů nebylo obvyklé, aby nemocní vězni byli převáženi do veřejných nemocnic, ani ženy k porodu.

Problémem pro vedení tábora v Letech bylo, že se k táboru sjížděli na návštěvu příbuzní internovaných Romů a nezřídka jim napomáhali k útěku. Je naprosto nepředstavitelné, že by se třeba k Chmelnu, Treblince, Sobiboru, Mauthausenu a dalším koncentračním táborům sjížděli příbuzní internovaných, například Židé. To by znamenalo jejich rychlý konec.

Tomuto sjíždění příbuzných bylo zamezováno nařízením, které zakazovalo převozníkům na Vltavě v blízkosti tábora převážet přes řeku Romy.

Uprchlí vězni po dopadení nebyli popravováni před nastoupeným blokem, jak bylo obvyklé v koncentračních táborech, ale byli předáni do věznice pražské kriminální ústředně za maření úředního rozhodnutí.

Velitel Janovský měl za služebnou Romku internovanou v táboře, která mu uklízela a vařila. Janecký ji podle svědectví vězňů bral sebou do města do kina. Něco takového bylo v koncentračních táborech nemyslitelné.

Dalo by se najít ještě mnoho méně podstatných rozdílností, které tábor v Letech odlišují do koncentračních táborů, domnívám se však, že toto postrádá smysl. Ať je tábor v Letech nazýván jakkoli, na utrpení a smrti, které věznění v tomto táboře přineslo zavlečeným Romům, nic nezmění.

A tím bych tento text ukončil, protože jsem přesvědčen, že podstatné je poznat a pochopit, co se v Letech událo, než handrkování o termíny, které nikdo přesně nedefinoval.
 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Maxi, by Tomas
- Přesně nepřesně tak nějak pane Cnemo. by max
- Za vše mohou jen lidé. by max
- Ale já by cnemo
- Zahořela jsem touhou by Michaela
- To je jednoduché, by cnemo
- To bych velmi rád, by cnemo
- Mimochodem, kapitáne, by Tomas
- Já teď čtu Julince by Tomas
- Svatá ty prostoto, by cnemo
- RE: Holocaust není náboženství by Tomas
- To jsem řekl by cnemo
- Děkuji náčelníku, by max
- Škoda by max
- I když Max by cnemo

Related Links
- More on Různé
- Also by max

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Lety léty II. | 154 comments (149 topical, 5 editorial, 1 pending)
 
 
Souhlasím s Vámi, (none / 0) (#5)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 28.12.2005 11:27:10 MET
(User Info)

že je nepodstatné, jak se ten tábor v Letech nazývá. Pokud to dobře chápu, tak jeho "plnému využití" paradoxně zabránila neschopnost Janovského. Kvůli tyfu byly realizovány pouze dva transporty do Osvětimi — jeden před vypuknutím a druhý (poslední) po zvládnutí epidemie.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
 
 
Janovský měl hlavní podíl (none / 0) (#6)
max 28.12.2005 11:45:18 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

Janovský měl hlavní podíl na špatném stravování a pozdním zásahu proti epidemii.

Transporty do Osvětimi neměly s táborem v Letech přímou souvislost. Tu mělo Himmlerovo rozhodnutí z konce roku 1942. Epidemie naopak paradoxně způsobila, že transporty do Osvětimi byly o několik měsíců odloženy, zatímco Romové z Německa a okupovaných území již byli transportováni.

Letský tábor byl na konci své existence trnem v oku Gestapa. Představitelé Gestapa obviňovali protektorátní úředníky, že místo pracovního tábora pro Romy vybudovali v Letech tábor rekreační.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Dobrá Maxi, (none / 0) (#8)
cnemo 29.12.2005 23:55:14 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

krásně jste shrnul fakta. Pokud tomu dobře rozumím a věc maximálně zjednoduším, mrtví v Letech doplatili na tyto faktory:
  • šílená doba
  • rozkaz, vedoucí k přeplnění tábora
  • neschopnost velitele tábora
  • nemoci příchozích, které se v příznivém klimatu rozvinuly do epidemie
Co se týká morální zodpovědnosti, vycházejí mi z toho české protektorátní úřady relativně dobře pokud si uvědomíme, že alternativou k Letům byl skutečný koncentrační tábor se záměrem zlikvidovat. Rozhodně zde není prvek plánovité genocidy.

Otázka zní: je skutečně nutné investovat stovky miliónů do přemístění prasečince kvůli pomníku na památku 300 obětem infekce v době války, v níž zemřelo 50 milionů lidí?

Kdybychom se chtěli věnovat všem našim obětem války (cca 360 tisíc) stejně intenzívně  a uvažumeme-li optimisticky cenu přestěhování ve výši 300 miliónů (ať se mi to dobře počítá:), vychází nám "pietní" náklady na 360 miliard Kč. Finančně je to tedy zjevný nesmysl. Morálně také neznám žádný důvod, pro který by cikánské oběti (všimněte si, že oběti byly cikánské, protože rómové v té době ještě neexistovali) infekční choroby měli být významější, než jiné oběti této hrozné doby.

Kousek od mého rodiště je velká prasečí farma, jejím smradem (zejména v létě) je nasáklá kompletně celá obec. Domy, zahrady, hřbitov, kostel... Když to přežijí živí lidé, těm mrtvým, navíc úplně jinde pochovaným to už nemůže vadit zcela určitě.


Kdybych byl čirou náhodou v průběhu demokratické diskuse vaporizován, jsem zde: nautilus.bloguje.cz
 
 
Ty faktory jste shrnul stejně (5.00 / 1) (#9)
max 30.12.2005 11:25:13 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

Ty faktory jste shrnul stejně, jako to vidím taky. I tu zodpovědnost a názor na genocidu.

Na tábor a genocidu jsou však názory různé. Markus Pape v knize "A NIKDO VÁM NEBUDE VĚŘIT" označuje tábor v Letech jako koncentrační. Zdůvodňuje to tím, že když tam byli koncentrováni Romové, tak to byl koncentrační tábor.

Navíc období od 2.8.1942 do 29.1.1943 označuje za genocidu a mluví o prováděném holocaustu. Po odvolání Janovského již prý genocida v táboře prováděna nebyla. Je zajímavé, že ten samý tábor s tím samým personálem po dva roky fungování nebyl koncentračním táborem a tím, že po té, co neromské vězně vystřídali romští vězni, tak se stal koncentračním.

Údajnou genocidou prováděnou v táboře vyšetřoval v polovině devadesátých let i Úřad pro vyšetřování komunismu. Po té, co vyslechl asi padesát svědků, došel tento úřad k závěru, že genocida na Romech v Letech se neprokázala. Přesto se v tisku stále objevují články různých autorů tvrdících, že o genocidu šlo.

Nejvíce aktivní v těchto tvrzeních jsou osoby kolem VPORH (Výbor pro odškodnění romského holocaustu) v čele s Čeňkem Růžičkou. Nejdále zašel asi autor Paul Polanski, když ve svých knihách a básních tvrdí, že lékaři vpichovali vězňům v Letech do srdce smrtící injekce. Tím se přímo dotýká cti lékařů a zdravotních sester, kteří v ohrožení zdraví a života bojovali v táboře s epidemií tyfu. Zejména doktora Bohina, kterého sami Romové z Let nazývali lékař lidumil. To však Polanskému nijak nevadí a dále tvrdí, že v Letech bylo umučeno 8000 Romů. Tolik jich tam však ani nikdy nebylo.

Při otevření památníku v Letech pobíhal pan Polanski po lese a na dotaz co hledá, odpověděl, že podzemní plynové komory. Žádné však nenašel. Markus Pape zase ve své knize uvádí tvrzení, že romské děti byly odváděny do jiného lesa a tam zabíjeny a spalovány v ohních.

Na české Wikipedii je dokonce uvedeno, že podle některých svědectví byla novorozeňata utopena v kádi s vodou a poté vyhozena do táborové latríny. Wikipedii však lze jen těžko považovat za seriozní zdroj informací.

V tisku a na internetu publikovaných článcích se často uvádí, že v Letech se narodilo 36 dětí a že všechny zemřely. V jiném článku jsem zase četl výpověď Roma, který tvrdí, že se v Letech narodil, že mu to řekli rodiče. Kolem celé události se objevuje spousta protichůdných informací, které lze jen stěží hodnotit.

Markus Pape ve své knize publikuje na straně 74 kromě jiných také tuto fotografii . Pod fotografií uvádí tento text: "Skupina mladých vězňů; jsou šťastní, neboť přežili režim velitele Janovského."

Je-li skutečně tato fotografie datována po odvolání Janovského jak tvrdí Pape, tedy do období po 29.1.1943 nemohu ověřit. Na fotografii je několik osob oblečených v civilních šatech. Žádná ze zobrazených osob nejeví známky podvýživy či mučení, přestože jak Polanský tvrdí, přežili právě prodělané období genocidy a holocaustu. Žena uprostřed není romského vzezření, což by se dalo vysvětlit skutečností, že v táboře byly internovány i české prostitutky. Nejen tato fotografie se diametrálně liší od fotografií, které známe z koncentračních táborů, ale to nechám až na recenzi Papeho knihy.

Co se týče vámi kalkulovaných nákladů na zbourání vepřína, tak se odhady pohybují spíše kolem 800 miliónů korun. Jde o to, že majitelé vepřína požadují náhradní vepřín a stávající hodlají opustit, až bude stát nový. Stejně vybavený a se stejnou kapacitou. Jak jsem psal již v prvním díle, jedná se o vepřín mimořádně velký a moderní. Majitelé nechtějí ztratit zákazníky. Sami podle jejich tvrzení přispějí tím, že svá prasata zdarma převezou do nového vepřína.

Potom teprve by se musel nynější vepřín zbourat a jeho stávající zařízení nejspíše rozprodat. Tam vidím velký prostor pro různé machinace a vůbec kolem celé akce by bylo prostředí vhodné pro korupci. Známe naše státní úředníky. Další náklady by pak byly na výstavbu památníku a jeho provoz.

Již jsem tu psal, že by se nejprve měla udělat koncepce, která by stanovila nejen, jaké památníky se budou stavět, ale jak se budou udržovat. Jak technicky a finančně bude údržba a provoz památníků zajišťována do budoucna.

Po stanovení koncepce a zajištění transparentnosti celé akce bych teprve přistoupil k bourání. Také si je třeba uvědomit, že vepřín se má bourat, protože stojí na místě (poblíž místa) bývalého tábora, potom tam ale zase bude památník, co bude stát na místě bývalého prasečáku. Je to takový začarovaný kruh.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Ano, práce se slovy je opravdu (none / 0) (#10)
cnemo 30.12.2005 13:22:35 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

zábavná. Byl to koncentrační tábor, protože se tam lidé koncentrovali:)

Co se týká fotky. Podle mě ani jedna z žen není cikánka. Ta žena vpravo vzadu má spíš slovanské rysy a o obou mužích vlevo je také možné pochybovat. Zaujala mě také kompozice fotky. Proč z pantáty vpravo půlka chybí a z muže vlevo zbyly jen kalhoty a loket, když se podle oblečení jedná bezpochyby o muže v podobném postavení? Podle mě se jedná o výřez většího snímku, který byl necitlivě (a tedy z nějakého důvodu, než zlepšení kompozice) upraven. Zajímavý je také psychopogický moment snímku, skoro bych vsadil, že na obrázku je minimálně jedna milenecká dvojice (mladík s prstenem a náramkem vlevo - prototyp "frajera" a žena uprostřed). Žena vpravo v pozadí, která vypadá jak slečna učitelka na zcestí, se také podivně kouká na toho mladého cikánka, co ho drží kolem ramen. Uvědomme si, že ti lidé neprožili sexuální revoluci 60. let:)) Obě pohlaví se tedy musela pravidelně stýkat již před tím.
Jestli takto vypadají lidé, kteří přežili genocidu, tak nevím.

Tak mě napadá, Janovský byl suspendován koncem ledna, koncem února odvelen, ale všichni mají na sobě letní oblečení, krátký rukáv, boty bez ponožek a poslední transport odjel 7.5. Mladí vězni se tedy museli radovat poněkud opožděně a to ještě musel být poměrně teplý duben.

Po stanovení koncepce a zajištění transparentnosti celé akce bych teprve přistoupil k bourání.

Žádnou koncepci památníků bych nevymýšlel a raději se věnoval živým. 800 MKč by se ideálně hodilo ke zlepšení výchovy mladé generace cikánů, zajištění dodržování zákona rodině, aby cikánská komunita nemohla dál generovat mladé asociály, školy, v odůvodněných případech i internátní, a jejich vybavení, které by byly schopny dotlačit ty chytřejší z nich ke středoškolskému a vysokoškolskému vzdělání. Jedině investice do výchový mládeže může cikánské etnikum přiblížit normálu, investice do dospělých jsou velmi problematické a do mrtvých předků přímo vyhozenými penězy. Myslím, že takový způsob podpory a to i velmi masívní by nevyvolal takovou nevoli mezi většinovým obyvatelstvem, jako současný obráceně rasistický způsob vyplácení sociálních dávek a jiné způsoby tzv. "pozitivní" diskriminace. Jestliže v tomto státě existují peníze na takto nesmyslný projekt, jakto, že necháváme žít ticíce děti v holobytech, zbořeninách a špíně, vychovávané alkoholiky, feťáky a zločinci v podmínkách blízkým rannému středověku. A pak se všichni divíme, že neprojdou základní školou, zkončí v lepším případě u lopaty a vychovájí další generaci stejně postižených lidí. Toto je bludný kruh, který je třeba rozetnout!


Kdybych byl čirou náhodou v průběhu demokratické diskuse vaporizován, jsem zde: nautilus.bloguje.cz
[ Parent ]
 
 
Musíte vzít v úvahu skutečnost, (none / 0) (#15)
max 13.01.2006 13:30:41 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

že Romové internovaní v Letském táboře byly z jiné genetické větve, než Romové, kteří příchodem ze Slovenska po druhé světové válce dosídlili Čechy. Původní Romské obyvatelstvo bylo velmi zdecimováno v Osvětimi či jiných táborech a nynější dosídlenci mají poněkud odlišný vzhled, než původní čeští Romové.

Proto s Vámi nesouhlasím v tvrzení, že nejde o Romy a dva mladé lidi vpravo na fotografii bych s určitou jistotou dokázal i pojmenovat. Podle textů a fotografii v mnou nastudované literatuře jde zřejmě o sourozence.

S podivným ořezem fotografií jsem se již setkal i u jiných, než u této. Dokonce jsem na internetu našel neoříznutý snímek, co v knize Markuse Papeho je oříznutý. Nějaký záměr v tom však nespatřuji. Na námi diskutované fotografii jste si dobře všiml, že oblečení zobrazených osob neodpovídá období, které zmiňuje text pod fotografií. Ořez je možná způsoben, že se s internovanými vězni často fotografovali i dozorující četníci.

...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Ano, to může být chyba (none / 0) (#21)
cnemo 13.01.2006 19:25:24 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

v úvaze, cikáni, ti které znám, mají rozdílnou fyziognomii. Ale ta žena ve předu je patrně minimálně špinavá blondýna, v tomto případě bych se skoro vsadil (kdybych k tomu měl sklony:).

Dokonce jsem na internetu našel neoříznutý snímek, co v knize Markuse Papeho je oříznutý. Nějaký záměr v tom však nespatřuji. ... Ořez je možná způsoben, že se s internovanými vězni často fotografovali i dozorující četníci.

Také mě napadlo, že tam mohli být dozorci, ale muž, ze kterého je vlevo jen torzo, je patrně na stejné společenské úrovni. Všimněte si stejně šíleně pomačkaných kalhot, ale zase jeho obuv je krásně naleštěná. Možná byl nějaké kápo, kolaborant? Ale z jedné fotky mohou vzniknout je spekulace:)


Kdybych byl čirou náhodou v průběhu demokratické diskuse vaporizován, jsem zde: nautilus.bloguje.cz
[ Parent ]
 
 
Ano, ta žena vepředu (none / 0) (#24)
max 13.01.2006 23:29:15 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

je bezpochyby minimálně špinavá blondýna. Možná je i z Mělníka bych si tipnul podle stavby obličeje a zakřivení nohou. Při pohledu do tváří těch lidí však pociťuji určitou pietu. Jsou už asi touhle dobou všichni mrtví. Zažili si to nejhorší, co jim doba dvacátého století mohla poskytnout, a na nás je přebrat si jejich útrapy. Jako svobodomyslný člověk se dost ztotožňuji s jejich osudem.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
jakto, že necháváme žít ticíce děti v holobytech, (none / 0) (#17)
andyo 13.01.2006 13:41:04 MET
(User Info)

jestli se nemýlím a nebylo to na Psu, tak přesně takhle jsem se ptala a dozvěděla jsem se, že nepoznám priority, nerozumím duši Roma atd.

Přemýšlení nad osudem letských vězňů a dostatkem úcty k nim mi připadá na serveru, který klíďo spolkne příspěvky lidí, že němci měli při plánech s čechy pravdu, který klidně označí čechy- včetně těch koncentráčníků- za bleble... však vy víte, poněkud pokrytecký.

Prostě- Romové zde byli většinově a obecně líní, nepracující cikáni, tak byli v koncentráku, no. To je toho. Kdo by se s nima tahal na Sibiř.

[ Parent ]
 
 
Teda maxi, ... diky moc (none / 0) (#11)
Michaela 04.01.2006 20:24:57 MET
(User Info)

za skvele prispevky!!!

 
 
Policie prošetřuje (5.00 / 1) (#12)
jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 13.01.2006 09:59:38 MET
(User Info)

ČTK: Policie prošetřuje záměr NS odhalit u vepřína památník http://www.ceskenoviny.cz/index_view.php?id=167101

------------------------------
Jezovec jsem, a jezovec budu.


 
 
K tomu (none / 0) (#13)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 13.01.2006 11:04:22 MET
(User Info)

i komentář od Ondřeje Štindla v dnešním internetovém vydání BBC-czech.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
Se Štindlem analytikem BBC (5.00 / 1) (#14)
max 13.01.2006 13:03:12 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

lze v mnoha jeho tvrzeních v tomto textu úspěšně polmizovat.

Záměr celé akce je ale zřejmý i tak - nejde ani tolik o připomenutí památky českých vlastenců, jako o zlehčování památky romských obětí tábora v Letech.

S tímto Šinandlovým tvrzením nesouhlasím a akci NS považuji spíše za laciný a hloupý způsob jak se zviditelnit. Památku českých vlastenců tímto krokem NS spíše poškozuje.

europoslancem za KSČM Miloslavem Ransdorfem, na kterého bylo kvůli výrokům o letském táboře podáno i trestní oznámení.

Je podivující, že analytik BBC neví, že případ byl již odložen. Asi nečte Sprchu a to dělá vekou chybu.

Je však smutné, že by si v tom ohledu rozuměli i s prezidentem republiky Václavem Klausem, který podobná slova řekl loni v rozhovoru pro Lidové noviny.

Ať je Miroslav Ransdorf jaký je, tak sečtělost a informovanost o historických událostech mu nelze upřít. Šinandla už mělo zarazit, že i Klaus má stejný názor. To je u analytika docela zarážející.

Všichni jmenovaní považují za důležité připomínat, že tábor v Letech byl "sběrný" a ne "koncentrační".

Pojmenování tábora je podle mého názoru důležité jen pro lidi, kteří o táboře v Letech naprosto nic nevědí.

To je slovíčkaření bez velkého praktického významu. Tábor v Letech - ať už mu říkáme jakkoliv - byl zařízení, kam byli po roce 1942 zavíráni lidé výhradně na základě svého původu.

Tak toto Šinandlovo tvrzení je důkazem, že Šinandl se nachází naprosto vně problematiky Letského tábora. V Letském táboře byli internovaní lidé, kteří se nemohli prokázat trvalou prací. Tedy nejen Romové, ale i čeští a němečtí obyvatelé Protektorátu. V Letech u Písku byli internovaní i tři němečtí Romové, kteří tam byli převedeni z koncentračního tábora, aby místním Romům dělali kápa. Ti však místo zadané činnosti využili volného režimu v táboře a hned utekli a nikdo už je neviděl.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Pojmenování (none / 0) (#16)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 13.01.2006 13:39:51 MET
(User Info)

Pojmenování tábora je podle mého názoru důležité jen pro lidi, kteří o táboře v Letech naprosto nic nevědí.

Jen jestli si tímto argumentem nepodřezáváte větev pro argument předcházející. Jak Ransdorf, tak Klaus právě řešili pojmenování toho tábora, a bylo to pro ně důležité.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
pro ně bylo důležité (none / 0) (#18)
andyo 13.01.2006 13:50:17 MET
(User Info)

tedy, nevím co pro Ransdorfa,vlastně ani pro Klause, ale osobně to vidím tak, že jim nevoněla kampaň proti ČR na téma: horší než nacisti byli Čechové. Tato kampaň zde probíhá už pěkně dlouho.

ale ty to možná vidíš jinak.

[ Parent ]
 
 
Ano tato kampaň opravdu probíhá (none / 0) (#20)
max 13.01.2006 14:06:26 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

Ano tato kampaň opravdu probíhá v určitých vlnách. Z části se na ní podílejí novináři jako třeba Adam Drda, kteří podle mého názoru využívají jen téma a z části se na ní podílejí lidé kolem VPORH (Výbor pro odškodnění romského holocaustu), kteří i po proběhlém finančním odškodnění v Letech internovaných Romů vznášejí další finanční nároky.

...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
V tom nevidím rozpor, (none / 0) (#19)
max 13.01.2006 13:59:03 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

kdybych musel odpovědět na otázku, zda považuji tábor v Letech za koncentrační tábor a otázka byla ještě směřována na období od 2.8.1942 do 6.8.1943, tak bych řekl, že ho za koncentrační nepovažuji a narozdíl od obou zmíněných pánů bych svůj názor dokázal s naprostou jistotou zdůvodnit nepopiratelnými a dobře ověřitelnými argumenty.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Vážně nechápu, (none / 0) (#23)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 13.01.2006 23:13:04 MET
(User Info)

proč argumentujete tímto stylem, Maxi. Skutečně máte dojem, že to co si o Letech myslíte (nebo víte) vy, nějak ovlivňuje tu implikaci, kterou jste v původní argumentaci použil?
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
Proč nechápete nevím. (none / 0) (#25)
max 14.01.2006 00:28:39 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

Vaše otázky na mé dojmy jsou tak složité, že už ani nevím, jaké implikace máte na mysli a protože se zatím nepovažuji za magora ani ucpaného, tak se pojďme domluvit. Dejte mi jasnou otázku a dostane se Vám jasné odpovědi.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Dovolím si polemizomat (none / 0) (#26)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 14.01.2006 01:06:25 MET
(User Info)

s vaší polemikou, maxi.

Záměr celé akce je ale zřejmý i tak - nejde ani tolik o připomenutí památky českých vlastenců, jako o zlehčování památky romských obětí tábora v Letech.

S tímto Šinandlovým tvrzením nesouhlasím a akci NS považuji spíše za laciný a hloupý způsob jak se zviditelnit. Památku českých vlastenců tímto krokem NS spíše poškozuje.


Nesouhlasit s tím tvrzením (Štindlovým nikoli Šinandlovým) jistě můžete. Do lebek druhých (natožtak holých) nikdo vidět nemůže. Měl byste ale pak vysvětlit, proč ta parta NS chce postavit ten památník, kterým se chce jen zviditelnit, zrovna na místě bývalého tábora. A proč má být na tom šutru napsáno "Zde byl sběrný tábor. Nejednalo se o koncentrační tábor. Historie není otázkou výkladu, ale pravdy." (cituji podle pana Štindla.)

Já bych řekl, že takové jednání pojmenovat jako "zlehčování památky romských obětí tábora v Letech" je velmi výstižné. Já bych šel dokonce dál (nejsa analytikem BBC), řekl bych že je to úmyslný (téměř podprahový) útok na myšlení těch našich spoluobčanů, kteří mají soužití s cíkány plné zuby, a kteří mohou cítit jisté zadostiučinění z takového kroku NS.

europoslancem za KSČM Miloslavem Ransdorfem, na kterého bylo kvůli výrokům o letském táboře podáno i trestní oznámení.

Je podivující, že analytik BBC neví, že případ byl již odložen. Asi nečte Sprchu a to dělá vekou chybu.


Tady s vámi souhlasím. Tato věta pana Štindla se nedá hodnotit jinak, než jako manipulace. Je to velká kaňka celého komentáře. (I kdyby to odloženo nebylo, tak samotné trestní oznámení nemůže být argumentem.)

Je však smutné, že by si v tom ohledu rozuměli i s prezidentem republiky Václavem Klausem, který podobná slova řekl loni v rozhovoru pro Lidové noviny.

Ať je Miroslav Ransdorf jaký je, tak sečtělost a informovanost o historických událostech mu nelze upřít. Šinandla už mělo zarazit, že i Klaus má stejný názor. To je u analytika docela zarážející.


K nekonzistentnosti vaší argumentace v souvislosti s vaší následující námitkou jsem se již vyjádřil v jiném komentáři.

Protože jste mi na tuto mou námitku odpověděl (dle mého) poněkud mimochodně (totiž popisem toho, co si o tom myslíte vy), pokusím se to formulovat znova.

Jestliže prohlásíte, že pojmenování (tábora) je důležité jen pro ty, kteří o tom nic nevědí, pak nechápu, proč zrovna o pánech Ransdorfovi a Klausovi mluvíte jako o lidech, kteří, když něco řeknou, tak by se měl analytik BBC chytnout za nos a začít přemýšlet. Oba tito pánové totiž polemizovali o názvu tábora v Letech a pro oba to bylo důležité.

Všichni jmenovaní považují za důležité připomínat, že tábor v Letech byl "sběrný" a ne "koncentrační".

Pojmenování tábora je podle mého názoru důležité jen pro lidi, kteří o táboře v Letech naprosto nic nevědí.


Drtivou většinu informací o táboře v Letech čerpám z vašich dvou článků (za které vám děkuji). Přiznávám, že jsem si z toho nic neověřoval. Pro naši vzájemnou polemiku by to ale nemělo vadit.

Pokud se shodneme na tom, že vzhledem k utrpení těch lidí v táboře je malicherné probírat, jak ten tábor nazývat, měl byste to promítnout i do své argumentace. Měl byste to přestat vyčítat panu Štindlovi, že na to poukázal, a měl byste to vyčíst těm dvěma pánům, kteří se tím pojmenováním ohánějí.

To je slovíčkaření bez velkého praktického významu. Tábor v Letech - ať už mu říkáme jakkoliv - byl zařízení, kam byli po roce 1942 zavíráni lidé výhradně na základě svého původu.

Tak toto Šinandlovo tvrzení je důkazem, že Šinandl se nachází naprosto vně problematiky Letského tábora. V Letském táboře byli internovaní lidé, kteří se nemohli prokázat trvalou prací. Tedy nejen Romové, ale i čeští a němečtí obyvatelé Protektorátu. V Letech u Písku byli internovaní i tři němečtí Romové, kteří tam byli převedeni z koncentračního tábora, aby místním Romům dělali kápa. Ti však místo zadané činnosti využili volného režimu v táboře a hned utekli a nikdo už je neviděl.


Pane maxi, vy se chcete špičkovat? Vy nesouhlasíte s tvrzením, že tam byli "zavíráni lidé výhradně na základě svého původu". Mluvíte o "naprostém důkazu", že pan Štindl je mimo. Argumentujete větou "V Letském táboře byli internovaní lidé, kteří se nemohli prokázat trvalou prací."

Vy přitom velice dobře víte, co je to úřednická mluva. A nezmiňujete to, co píšete ve svém článku, totiž že se to týkalo "osob žijících cikánským způsobem". Asi to nařízení mělo znít: a pudou tam všechny (aspoň trochu) černý huby to by se pak jistě dalo bez problémů označit, jako odsouzeníhodné, škoda. Mohli jsme mít jasno.

"Nejen Romové, ale i čeští a němečtí obyvatelé Protektorátu" píšete. I ti Rómové byli obyvateli Protektorátu. Sám zmiňujete, že rodina Šlehovfových si stěžovala, "že nejsou žádní cikáni ani tuláci" a do tří týdnů byli pryč.

Byly vypraveny dva vlaky do Osvětimi, jeden před vypuknutím epidemie tyfu, druhý po její eliminaci, těsně před zrušením tábora. Je velmi pravděpodobné, že pokud by ta epidemie nevznikla, do Osvětimi by těch vlaků odjelo daleko víc.

Vaše články o Letech, maxi, jsou velice informativní. Co se vašich komentářů týče, nedovedu se zbavit pocitu manipulace. A přestože se shodnem na tom, že té manipulaci se nevyhnul ani analytik BBC, tak pořád nevím, proč ji používáte i vy.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
Měl byste ale pak vysvětlit, proč ta parta NS chce (none / 0) (#27)
max 14.01.2006 02:28:19 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

Měl byste ale pak vysvětlit, proč ta parta NS chce postavit ten památník, kterým se chce jen zviditelnit, zrovna na místě bývalého tábora.

Já se dmnívám, že nemusím nic nikomu vysvětlovat ani se někomu z něčeho zodpovídat.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
To určitě nemusíte, maxi. (none / 0) (#28)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 14.01.2006 02:39:07 MET
(User Info)

Šlo o to, že jste polemizoval s názorem pana Štindla, který se snažil popsat, o co těm lidem z NS šlo.

Tak dobře. Vaše polemika spočívala v tom, že jste nabídl jinou motivaci než pan Štindl.

Vysvětlení analytika BBC mi ale (při vší úctě k vám) připadá bližší realitě. Snad jsem se i pokusil vysvětlit proč.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
Tak dobře. (none / 0) (#29)
max 14.01.2006 12:38:26 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

Tak dobře. Vaše polemika spočívala v tom, že jste nabídl jinou motivaci než pan Štindl. Vysvětlení analytika BBC mi ale (při vší úctě k vám) připadá bližší realitě. Snad jsem se i pokusil vysvětlit proč.

Šinandl tvrdí, že Národní straně jde v Letech o zlehčování památky romských obětí tábora v Letech. Já tvrdím, že nějaká památka romských obětí v Letech je organizátorům této akce naprosto ukradená.

Kdyby měla Národní strana na Letech nějaký opravdový zájem, tak nekoupí jako památník kus šutru za 900 korun. Vy si tedy jako Šinandl myslíte, že Národní straně jde o zlehčení památky obětí tábora v Letech.

Já si myslím, že tam ten kámen dali s vědomím, že se bude o nich psát ve všech novinách, budou v televizi, rádiu a všude a to vše načasovali dobře před volbama. To je dobrej kauf za 3 litry celkem. Jiné strany dávají desítky miliónů za svou propagaci a NS stačí šutrák za 9 stovek.

Myslet si, že NS jde o nějakou památku obětí v Letech, vyžaduje asi určitou dávku naivity.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Máte pravdu, (none / 0) (#30)
cnemo 14.01.2006 18:58:00 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

že šutrák za 3 litry je bezvadný propagandistický tah. Hlava, která to vymyslela, zaslouží jen uznání. Jedná se oklasické využití síly protivníka, vtom to případě ovládání medií. Kdyby měli demokratůrníci a inverzní rasisté jen trochu rozumu, řekli by, že nevídí důvod, proč by kdokoli, kdo to myslí upřímně, postavit památník nevinným obětem. Takto ztratili tvář, což veřejnost, jejíž postoje k cikánům nejsou shodné s mediální masáží, zaznamená. Být na místě NS, těšil bych se na okamžik, kdy panové typu Uhl a Růžička půjdou pomník bourat:)

Mimochodem, díky svým poctivým článkům o Letech (jejich věcnosti si velmi cením - bez ironie!), jste se nechtíc zapojil do politické práce NS, tak si dejte pozor, abyste nebyl podezžíván z extrémismu nebo neonacismu:) Zdá se mi, že je tu zase doba, kdy člověku stačí kousek pravdy, aby se stal extrémistou. Nepřipomíná vám to něco? :)


Kdybych byl čirou náhodou v průběhu demokratické diskuse vaporizován, jsem zde: nautilus.bloguje.cz
[ Parent ]
 
 
práce NS (none / 0) (#31)
andyo 14.01.2006 20:34:14 MET
(User Info)

taky jsem si všimla:))))

internet je sviňa

[ Parent ]
 
 
Na druhou stranu (none / 0) (#32)
cnemo 14.01.2006 21:41:49 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

je celkem snadné dělat propagandu, když oponentem je hrstka poblblých intelektuálíků (i když ovládá média) a většina národa má na likvidaci prasečáku zcela odlišný názor:) K propagaci tohoto názoru ani není nutná NS, ani žádní jiní "extrémisté".


Kdybych byl čirou náhodou v průběhu demokratické diskuse vaporizován, jsem zde: nautilus.bloguje.cz
[ Parent ]
 
 
pane cnemo (5.00 / 1) (#33)
magnus maximus 14.01.2006 22:22:00 MET
(User Info)

vetsina miva malokdy pravdu..ze je nejaky vetsinovy nazor o tom, ze
se ma nechat prasecak tam, kde je, me fakt nedojima.
 Tim, ze se z Let konaly transporty do vyhlazovacich taboru v GG, se toto misto stalo soucasti genocidni nackovske masinerie. Poradny pamatnik by tam mel byt a dustojne pripominat i vyhlazovani cikanu.

Dale, tabor sberny , {nebo i zrizeni ghetta} je mozno nazvat koncentrakem, ze synonyma "shromazdovat". Narodnostni klic v pripade Let je taky zjevny.Postup v r 42 a dal vuci "sebranym" obyvatelum "sberneho" tabora byl  metodicky velmi podobny postupu vuci napr ghettum v Polsku.

Jestli otazku pamatniku a textu na nem chce NS {nebo kdo} osvejkovat tak jak to vypada, je za tim jen tato motivace:
  1. / slovickarenim sberny/pracovni/koncentracni revidovat nas soucasny pohled na nackovske vyhlazovani vseho nepohodlneho, menecenneho, divneho atd....sireni "pravdy" neni nic nez revisionisticky balonek: "co vsechno projde?", co vsechno lze  v hlavach lidi relativisovat ?
  2. / podsunout {z historickeho prikladu}, "schudne reseni" cikanske otazky {zadny koncentrak- jen prace pro ty, co pracovat nechteji} a povzbudit v ruznych rasistickych malych ceskych hlavickach sny o jeho revitalisaci...jiste se takove nazory brzy stanou mezi ceskym prostym lidem vetsinovymi..haha..takze podle cnema bude vse v poradku...


[ Parent ]
 
 
S tou většinou (none / 0) (#34)
cnemo 14.01.2006 23:13:52 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

s vámi souhlasím, i když nevím, co tím chtěl básník v této souvislovsti říct. Na to aby jste něco udělal, nemusíte mít pravdu, stačí rozhodnutí a možnost (moc) to udělat:) Někteří lidé (všimněte, že tento způsob nepropaguji) se neustále ohání něčím, čemu říkají demokracie. Pokud mu opravdu věří a jsou v té věci k sobě poctiví, měli by se o ten "málokdy pravdivý" názor většiny minimálně zajímat. Zatím to vypadá, že ho chtějí vymazat. Podle tohoto přístupu pak naši zástupci krásně plní vůli lidu, kdy mu násilí, zastrašováním a manipulací vnutí:) Toť demokratický princip dnešních dní, vytváření souhlasu.

Tim, ze se z Let konaly transporty do vyhlazovacich taboru v GG, se toto misto stalo soucasti genocidni nackovske masinerie.

Vaše práce se slovy je obdivuhodná. Transport se z principu věci nemohl "kovnat" v Letech, on tam jen začal:) A součástí "genocídní nackovské mašinerie" byly v tomto širokém kontextu celé státy, ta nádraží kde nasedali, vagóny, koleje, silnice, mosty...

sireni "pravdy" neni nic nez revisionisticky balonek

Četl jste Maxův článek? Máte za to, že je lživý, že je to "pokusný balónek" revizinionismu. Musím se přiznat, že osobně jsem zde uvedená fakta nekontroloval. Pokud máte argumenty, že si znás Max jen vystřelil a já hňup mu skočil na špek, budu vďěčný, když mne na to upozorníte.

  2. povzbudit v ruznych rasistickych malych ceskych hlavickach sny o jeho revitalisaci...jiste se takove nazory brzy stanou mezi ceskym prostym lidem vetsinovymi..haha..takze podle cnema bude vse v poradku...

Ale drahý Magnusi, tento stav přece již dávno nastal! Tyto "názory" jsou denně utvrzovány synergetickým působením inverzních rasistů a cikánské komunity a už skoro nejsou žádné další"malé české hlavičky", kam by se dál mohly šířit:) Alespoň v oblastech, kde lidé mají osobní zkušenost. Je mi kolikrát až líto těch cikánů, kterým bílá většina nenápadně a  kapkách vrací své vlastní pokoření vyvolané tzv. pozitivní diskriminací. Nevím jestli je to záměr nebo jen hloupost, ale tato politika posiluje názory právě opačné, než sama hlásá.

Aby bylo jasno, nemám nic proti památníku, nesouhlasím pouze s tím, aby z jakého velmi pochybného důvodu bylo ukradeno daňovým poplatníkům 800 mil. Kč. Když smrad prasečáku nevadí živým, mrtvým už teprve nebude.



Kdybych byl čirou náhodou v průběhu demokratické diskuse vaporizován, jsem zde: nautilus.bloguje.cz
[ Parent ]
 
 
A jó, voni to normálně drze bez dovolení ukradli. (5.00 / 1) (#49)
max 16.01.2006 18:23:30 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

Sem si toho vašeho linku nevšiml, pro bouřilvou debatu o prostituci. Já jim napíšu, ať to daj pryč, nebo si tam do tý jejich strany zajedu a srovnám je tam, že jim nezůstane hakenkreuz na hakenkreuzu a pod ten jejich slavnej šutr je tam ustelu.

...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Politická rada NS, to jsou teda machři! (none / 0) (#50)
Ales Zeman 16.01.2006 20:15:14 MET
(User Info)

Nejenže text bez dovolení ukradnou, zveřejní ke svému účelu, ale ještě s klidem se označí za autory:

autor: Politicka rada NS

Až teprve v závěru napíšou, že je to ze Sprchy a že text zkrátili.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Nekontroloval jsem to (none / 0) (#51)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 16.01.2006 20:45:12 MET
(User Info)

nějak moc poctivě, ale všiml jsem si jen jednoho zkrácení. Vynechali maxovu větu Ať je tábor v Letech nazýván jakkoli, na utrpení a smrti, které věznění v tomto táboře přineslo zavlečeným Romům, nic nezmění.

Pak jsem si ale všiml, že mi začal na dolní liště blikat jakýsi Java Applet, tak jsem stránky NS opustil a restartoval PC.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
Už jsem jim to poslal: (5.00 / 5) (#53)
max 16.01.2006 21:35:02 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

Národní strano, žádám vás, abyste ihned odstranili ze svých webových stránek můj text, který jste bez svolení autora ukradli a pozměnili. To nejen proto, abyste před veřejností nevypadali jak banda zlodějů, ale pokud tak neučiníte, podniknu proti vám razantní kroky.

Bez pozdravu Max


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
I v tom jejich nacionalistickém rádiu (none / 0) (#54)
max 16.01.2006 22:47:50 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

VLTAVA čtou z textu, sem teď poslouchal. Lacino nakupují hoši z NS.

PS: Jeden z pavilonu už začal skákat po mřížích, asi vzteky, že tam ty jejich prdíky nestojí nikomu ani, aby je četl. Natož, aby je ukradl. :)


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Tady názorně vidíte, (none / 0) (#59)
cnemo 17.01.2006 21:54:45 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

proč se všichni mocní snaží mít pod palcem historii a historiky. To si na pravdomnluvného historika jeden amatér jen zahraje (úspěšně) a hned je oheň na střeše a temné živly z toho těží:) Proto je třeba lhát a mlžit, jinak se vládnout nedá;)

Ale vážně, tento příběh je velmi poučný, jsem zvědav, jak to dopadne.


Kdybych byl čirou náhodou v průběhu demokratické diskuse vaporizován, jsem zde: nautilus.bloguje.cz
[ Parent ]
 
 
Teď jsem (none / 0) (#56)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 17.01.2006 18:40:08 MET
(User Info)

polouchem zaslech v rádiu zprávu, že ministr Bublan pověřil policii, aby prověřili obsah webu NS.

Nikde na netu jsem zatím tu zprávu nenašel, takže jsem možná jen blbě slyšel. Poslouchám to v práci tak na čtvrt ucha, myslím, že je to Radiožurnál.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
Archiv mají (none / 0) (#57)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 17.01.2006 18:48:02 MET
(User Info)

tady, ale ty zprávy z 17:30 tam zatím nejsou.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
No Maxi, (none / 0) (#58)
cnemo 17.01.2006 21:48:39 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

můj postoj k autorským právům je velmi vlažný, zastávám názor, že informaci nelze vlastnit (ale to je spíš na kontraverzní článek:). Co je odporné je, že pořádně neuvedli, kde to vzali. Je to ubohé chlubení cizím peřím. Asi se nemusím ptát, jestli byste jim povolil zveřejnění, kdyby se na to zeptali?

Také mě velmi naštvali s tím šutrem. Takle pěkně vymyšlený propagandistický tah a ti pitomci ho zprzní amatérským provedením:) Vždyť museli tušit, že to bude nejfotografovanější šutr v republice! Kdyby to mělo alepoň nějaký estetický náboj, mohli se udržet na mediálním výsluní trochu déle;) Je vidět, že v Česku ještě nevznikla pořádná "extrémistická" strana, jsou to čučkaři:)


Kdybych byl čirou náhodou v průběhu demokratické diskuse vaporizován, jsem zde: nautilus.bloguje.cz
[ Parent ]
 
 
Zatím žádná odpověď (none / 0) (#60)
max 17.01.2006 22:48:47 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

od nich. Utekla mi dnes o deset minut diskuse s Frau Edelmann. Položil bych v jí tom rozhovoru otázku, proč mi ukradli text a proč ho zmanipulovali tak, že z něj vypadly dvě pasáže zmiňující utrpení Romů. Ležel jsem nad tím několik večerů.  A když kradou a ještě manipulují, tak budou pěkná sebranka.

...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Maxi, držím palce, (none / 0) (#61)
Ales Zeman 17.01.2006 23:14:16 MET
(User Info)

abyste spor s NS jasně vyhrál. Když se tak dívám na hezký kukuč a intelingentní visáž Frau Edelmann a pak si přečtu její slova o táboře v Letech, tak mám poněkud "gemischte Gefühle". Nepřekvapilo by mě, kdyby se z ní stala další česká mediální celebrita.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Jojda, (none / 0) (#62)
cnemo 17.01.2006 23:50:29 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

Frau vypadá docela dobře, tu budou pantáti těžko zavírat:)


Kdybych byl čirou náhodou v průběhu demokratické diskuse vaporizován, jsem zde: nautilus.bloguje.cz
[ Parent ]
 
 
To je dost neuvěřitelně (none / 0) (#63)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 17.01.2006 23:56:59 MET
(User Info)

napsaný článek (myslím to, co je pod fotkou té hezké slečny). Regulérní promotion. Netušil jsem, že iDnes je platformou nácků.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
Tomáši, sie ist doch glücklich verheiratet! (none / 0) (#64)
Ales Zeman 18.01.2006 00:03:28 MET
(User Info)

Dobrý den. Chtěl bych zeptat, jestli máte přítele? Pokud ano, tak by mě zajímalo, jestli je také členem Národní strany. Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ ( 17.01.2006 13:50 )
Jsem stastne vdana a mam krasnou dcerku. A vy?




Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Aleši, sorry (promiň), (none / 0) (#65)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 18.01.2006 01:41:14 MET
(User Info)

ale já neumím německy. glück bych tipoval na štěstí (že by šťastný?) a verheiratet bych řek, že nějak souvisí s pravdou.

Tvůj citovaný úry