Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Západní smýšlení radikálního islámu
Karels
13.04.2005 10:12:18 MET
(Všeobecná diskuse/Terorismus)
Pan Daniel Pipes je redaktorem fora Middle East. Vystudoval Hardvardskou Universitu, kde v roce 1978 obdržel titul Ph.D.

Pravidelně se zúčastňuje televizních diskuzí s problematikou týkající se konfliktu na Blízkém východě. Zejména v ABC, CBS, CNN aj.

Západní smýšlení radikálního islámu je překladem jeho článku The Western Mind of Radical Islam - http://www.danielpipes.org/article/273

Fathí aš-Šikalí, vzdělaný mladý Palestinec žijící v Damašku, vystavil nedávno na odiv své znalosti evropské literatury. Vylíčil reportérovi, jak četl a vychutnal Shakespeara, Dostojevského, Čechova, Sartra a Eliota. Hovořil o svém zvláštním zaujetí pro Sofoklova Oipida, kterého desetkrát přečetl v anglickém překladu a  „pokaždé hořce plakal“. Takováto znalost světové literatury a vytříbený cit by nebyly nikterak zvláštní, nebýt dvou skutečností, a sice, že Šikalí byl až do svého zavraždění na Maltě před několika týdny pravověrný muslim (nebo, jak se často říká, islámský „fundamentalista“) a stál v čele Islámského džihádu, ultrateroristické organizace, která v posledních dvou letech zavraždila desítky Izraelců.

 
 

Šikalího znalost západní civilizace zapadá do běžného modelu. O Ijádu Ismáílovi, jenž patřil ke skupině teroristů, která položila bomby ve Světovém obchodním centru, a nedávno byl vypovězen z Jordánska, jeho bratr řekl: „Miloval vše americké od kovbojek po hamburgery.“ Jeho sestra vzpomínala, jak měl rád americkou televizi, a reprodukovala jeho výrok: „Chci žít navždy v Americe!“ Jak poznamenala, rodina ho „vždy považovala za dítě Ameriky“. Jeho matka potvrdila, že „miluje Spojené státy“. Faktický vládce Súdánu Hasan at-Turábí, který stojí v pozadí nechvalně známých „domů duchů“ a brutálního pronásledování velké súdánské křesťanské menšiny, často vystavuje na odiv svou znalost Západu a francouzskému reportérovi sdělil, že většina militantních islámských vůdců pochází stejně jako on „z křesťanské, západní kultury. Mluvíme vašimi jazyky“. V prohlášení, které shrnuje celý tento názor, jistý islámský fundamentalista ve Washingtonu prohlásil: „Poslouchám Mozarta, čtu Shakespeara, dívám se na Comedy Channel v televizi a také věřím v plnění šarí´y (islámského Božího zákona).“

Tento model poukazuje na jistý paradox: titíž intelektuálové, kteří hodlají vrátit muslimský svět zpět do sedmého století, zároveň vynikají v západních způsobech a zdá se, že alespoň některé velice oceňují. Jak k tomu dochází? Naznačuje to něco o jejich současné síle a budoucím směrování?

Islámští vůdci bývají dobře obeznámeni se Západem, neboť tam žili, naučili se jeho jazyky a studovali jeho kulturu. Súdánský Turábí získal vyšší akademickou hodnost na Londýnské universitě a na Sorbonně; strávil také jedno léto ve Spojených státech a procestoval zemi díky programu financování z peněz daňových poplatníků a určenému zástupcům zahraničních studentů. Abbásí Madaní, vůdce Islámské fronty spásy (FIS), získal doktorát na Londýnské universitě. Jeho tuniský protějšek Rašid al-Ghannúší strávil rok ve Francii a od roku 1993 žije ve Velké Británii. Nedžmettin Erbakan, vedoucí turecký militantní politik, studoval v Německu. Músá Muhammad Abú Marzúk, hlava politického výboru hnutí Hamas, žije od roku 1980 ve Spojených státech, má doktorát z oboru strojírenství ze Státní university v Louisianě a od roku 1990 má trvalé bydliště v USA. Ačkoli se mu celá léta dařilo unikat právu, byl Abú Marzúk nedávno zatčen na letišti v New Yorku, když jel do Spojených států zapsat syna na americkou školu.

Zkušenost těch, kteří žili na Západě, tak skutečně často dělá z vlažných muslimů fundamentalisty. V diskusi o Mehdí Bazarganovi, íránském inženýru, který strávil léta 1928-35 ve Francii, Hamid Dabaší podrobně popsal proces, kterým mnozí muslimští studenti procházejí:

„Ačkoliv vycházejí z uvědomělého či neuvědomělého, vysloveného či tichého předpokladu, že by měli zůstat pevně spjati se svým islámským přesvědčením, začínají obdivovat úspěchy Západu… Zjišťují na straně Západu vyšší stupeň ideologického sebeuvědomění a to ztotožňují se zdrojem a příčinou jeho úspěchů. Poté se ohlédnou za svou vlastní společností, v níž se podobných technických úspěchů nedostává, a tuto skutečnost pak připisují absenci takového vyššího stupně ideologického sebeuvědomění.“

Klíčovou roli zde podle vysvětlení francouzského analytika Oliviera Roye hraje poněkud překvapivý názor, že ideologie představují „klíč k technickému rozvoji Západu“. Tento předpoklad vede fundamentalisty k tomu, aby „vytvořili moderní politickou ideologii založenou na islámu, již považují za jediný způsob, jak se vyrovnat s moderním světem, a nejlepší metodu, jak čelit cizímu imperialismu“.

Některé vedoucí postavy do tohoto schématu zapadají. Egypťan Sajjid Kutb odešel do Spojených států v roce 1948 jako obdivovatel amerického způsobu života, poté se během dvou let, které tam strávil, „vrátil“ k islámu a stal se jedním z nejvlivnějších islámských myslitelů naší doby. Alí Šaríatí z Íránu žil pět let v Paříži (1960-65) a z této zkušenosti se zrodili klíčové myšlenky islámské revoluce. V dalších případech islámští myslitelé nežijí přímo na Západě, ale absorbují jeho způsoby na dálku prostřednictvím studia západního jazyka a tím, že se ponoří do západních myšlenek, jako například indickopákistánský žurnalista, myslitel a politik Sajjid Abúl A´lá al-Maudúdí (1903-79). V jiných případech spěje ke stejnému cíli četba západních děl v překladu. Mortezá Motahharí, přední stoupenec ajatolláha Chomejního, studoval marxismus tak důkladně, jak mu to jen perština umožňovala.

Společným jmenovatelem celé řady islámských intelektuálních kapacit jsou technické úspěchy. Erbakan se rychle dostal do čela technické profese v Turecku jako řádný profesor Vysokého učení technického v Istanbulu, ředitel továrny na dieselové motory a dokonce i jako hlava turecké obchodní komory. Jordánský buřič Lajs Šubajlát je zároveň předsedou Jordánské asociace inženýrů. Tito lidé jsou obzvláště hrdí na to, že jsou schopni čelit Západu v jeho nejsilnějším oboru.

Vědecky orientovaní bývají i samotní teroristé, i když ti nemají takovou kvalifikaci. Ramzí Júsuf, obviněný jako duchovní otec bombových útoků ve Světovém obchodním centru, je inženýr elektroniky a expert na výbušniny - diplom získal ve Velké Británii, Nidál Ajjád působil jako nadějný inženýr u Allied Signal a Ijád Ismáíl studoval počítače a techniku na Státní universitě ve Wichitě. Totéž platí pro Střední východ: Saláh Alí Usmán, jeden ze tří teroristů, kteří v červenci 1993 zaútočili v Jeruzalémě na autobus, studoval počítače na universitě v Gaze. Nejproslulejším protižidovským teroristou se v posledních letech stal Jahjá Ajjáš, známý pod přezdívkou „Inženýr“. Mnozí egyptští fundamentalisté, kteří se podílejí na násilí proti režimu, dosáhli akademických hodností v technických oborech. Islámští vůdci nejsou rolníci, kteří by snad žili v neměnné krajině, nýbrž moderní, zcela urbanizovaní jedinci a mnozí mají universitní vzdělání. Bez ohledu na veškeré jejich proslovy o znovuvytvoření společnosti proroka Muhammada jsou islámští fundamentalisté moderní lidé, kteří v přední linii čelí modernímu životu.

S takovouto znalostí západního života kontrastuje skutečnost, že se fundamentalisté vzdálili vlastní kultuře. V rozhovoru s francouzským reportérem Turábí přiznal: „Znám francouzské dějiny lépe než dějiny Súdánu, miluji vaši kulturu, vaše malíře, vaše hudebníky.“ Protože islám nalezli sami v dospělém věku, neznají mnozí fundamentalisté vlastní dějiny a tradice. Jak poznamenává Martin Kramer, mnozí z „nové generace jsou znovuzrození muslimové, kteří neznají dostatečně islámskou tradici“. Tuniský ministr náboženství Alí Šebbí jde ještě dále a tvrdí, že „neznají základní skutečnosti islámu“. Podle Sajjida Valí Rezá Nasra smíchají tito samoukové stejně jako Maudúdí od každého trochu:

„Maudúdího formulace neměla v žádném případě kořeny v tradičním islámu. Přejal moderní myšlenky a hodnoty, mechanismy, procedury a idiomy a vetkal je do osnovy islámu… Nechtěl vzkřísit atavistický řád, nýbrž zmodernizovat tradiční způsob islámského myšlení a života. Jeho vize se jasně rozcházela s tradicí islámu a představovala naprosto nový výklad islámu vycházející z moderního myšlení.“

Zvážíme-li okolnosti, neměli by nás tyto nedostatečné znalosti překvapovat. Fundamentalistům se dostalo moderní výchovy a hledají odpovědi na moderní problémy. Prorok je může inspirovat, ale přistupují k němu filtrem konce dvacátého století. Během tohoto postupu nahrazují mimoděk tradiční islám západními způsoby.

Tradiční islám - tato nesmírně prospěšná víra, již vyznává téměř miliarda stoupenců - vytvořil civilizaci, která déle než po jedno tisíciletí vnášela řád do života mladých i starých, bohatých i chudých, vysoce kultivovaných i nevzdělaných, Maročanů i Malajsijců. Zdá se, že fundamentalisté, kteří se této tradici vzdálili, jsou ochotni ji opustit v chimérické snaze o návrat k čistému a jednoduchému způsobu života podle Muhammada. Ve snaze navázat duchovně na počátky islámu, kdy prorok žil a víra byla nová, pokoušejí se skočit zpět o třináct století. Prorokovy časy jim připomínají i ty nejsvětštější věci. Tak jistý autor zobrazuje „taktiku přežití“, kterou používají muslimští studenti na amerických universitách, aby si zachovali islámskou identitu, a připodobňuje ji k „postupu raných muslimů v době hidžry (Muhammadovy emigrace z Mekky do Medíny)“.

Přesto si islámští fundamentalisté nejsou vědomi, že je váže tradice, a domnívají se, že podnikají něco zcela nového. Podle íránského duchovního vůdce ,Alí Hosejní Chamenejho „islámský systém, který vytvořil imám (Chomejní)…, do dosud v historii existoval pouze v počátcích (islámu)“. Podobně Ghannúší tvrdí, že „Islám je starodávný, ale islámské hnutí je současné“. Tím, že odvrhli celé tisíciletí, odhodili fundamentalisté velkou část vlastního společenství, od rozsáhlého souboru učení obsaženého v koránu až po propracovanou interpretaci práva.

Na druhé straně obdivují výkonné továrny a armády. Muslimský svět jim připadá zaostalý a naléhavě se jej snaží moderními prostředky zrenovovat. Když tento proces postupuje pomalu, obviňují Západ, že jim odpírá své technologie. Tak například íránský ultraradikál Alí Akbar Mohtašemí tklivě naříká, že „Spojené státy a Západ nikdy neposkytnou technologii“, kterou potřebují, aby mohli provozovat to, co kuriózně nazývají „vědou industrializace“.

Ukazuje se, že fundamentalisté neusilují ani o vpravdě islámský řád, nýbrž o islámskou verzi západní reality. To je obzvláště patrné ve čtyřech oblastech: náboženství, běžném životě, politice a právu.

Ačkoliv to jistě neměli v úmyslu, zavedli militantní muslimové ve svém islámu některé vysloveně křesťanské prvky. Tradiční islám se vyznačoval neformální organizací. Doslova každé důležité rozhodnutí - stanovení kanonického textu koránu, vyloučení filosofického zkoumání či výběr směrodatných náboženských badatelů - padlo neorganizovaným, konsensuálním způsobem. To byl génius tohoto náboženství, který způsobil, že se úsilí vládců o kontrolu nad institucí náboženství obvykle míjelo účinkem.

Islámští fundamentalisté, kteří tento odkaz neznají, zřídili strukturu připomínající církev. Tento trend vznikl v Saúdské Arábii, kde vládní orgány vybudovaly celou řadu nových institucí. Již v roce 1979 o vzniku „kněžské hierarchie se vším, co k ní patří“ Chálid Durán napsal:

„Vynořila se řada náboženských funkcionářů, jejíž funkce do té doby neexistovaly, například tajemník Muslimské světové ligy, generální tajemník Islámské konference, rektor Islámské university v Medíně a tak dále a tak dále. Poprvé v historii byl imám z Ka´by vyslán na cestu do cizích zemí, jako by to byl apoštolský nuncius.“

Íránská islámská republika brzy následovala příkladu Saúdské Arábie a podle Šahrúgha Achavího šla ještě dále, když zavedla kontrolu kněží v katolickém duchu:

„Centralizace, k níž došlo v íránské náboženské instituci, je bezprecedentní a byly podniknuty kroky, které připomínají model církevní tradice Západu. Tak například v roce 1982 se Chomejní zasadil, aby byl ,zbaven kněžství´ a ,exkomunikován´ jeho největší rival ajatolláh Muhammad Kazím Šari Atmadarí (zemřel v roce 1986), ačkoliv pro tento postup v islámu nikdy neexistovala potřebná mašinérie. Další trendy, například centralizovaná kontrola účtů, jmenování profesorů, stanovení učebních osnov v seminářích, vytváření náboženských milicí, monopolizace zájmů či zahájení Kulturkampfu na poli umění, rodiny a v dalších sociálních sférách, vypovídají o vzrůstající snaze vytvořit v Íránu ,islámský episkopát´.“

Ještě nápadnější podle Achavího je, jak ze sebe Chomejní udělal papeže:

„Chomejního zvyk vydávat autoritativní fatwy, jejíž uposlechnutí je povinné, se blíží stavu, kdy je vrchní právní teoretik nadán mocí, která není nepodobná moci papeže v katolické církvi. Vždyť v minulosti fatwy vydávané duchovními vůdci závazné nebyly.“

Tím, že vytvořili tuto kvazi-křesťanskou hierarchii, přiblížili se islámští fundamentalisté spíše západu než islámu.

Podobným způsobem přeměnili fundamentalisté pátek v sabat a dali mu nový význam. Tradičně byl pátek dnem, kdy se lidé scházeli k modlitbám, nikoli k odpočinku. Vždyť celý pojem sabatu je horlivě monoteistickému duchu islámu cizí, neboť představuje Boha, který potřebuje den odpočinku, islám považuje za scestně antropomorfickou. Namísto toho korán muslimy nabádá, aby „odložili práci“, pouze když se modlí, a až motlitbu ukončí, měli by se „rozejít po zemi a hledat Boží hojnost“ - jinými slovy zabývat se obchodem. Den odpočinku natolik zavání židovským a křesťanským zvykem, že některé tradiční islámské autority s pátečním volnem nesouhlasili. Na většině území a po většinu doby muslimové v pátek pracovali a práci přerušili jen na dobu společné bohoslužby.

V moderní době muslimské státy napodobily Evropu a den odpočinku převzaly. Osmanská říše začala v roce 1829 zavírat vládní kanceláře ve čtvrtek, tedy v nábožensky neutrální den. Křesťanští imperialisté zavedli ve svých koloniích jako den odpočinku neděli, což mnozí muslimští vládci přejali. Po dosažení nezávislosti doslova každá muslimská vláda zdědila nedělní odpočinek a zachovala jej. Přední badatel v tomto oboru S.D.Goiten poznamenává, že muslimské státy takto“reagovaly na požadavky moderního života a napodobily západní model“.

V poslední době, kdy nedělní sabat příliš připomíná Západ, upevnili muslimští vládci svou islámskou identitu tím, že za volný den prohlásili pátek. Zřejmě si neuvědomili, že tím zachovávají specificky židovsko-křesťanský zvyk. A jelikož se pátek proměnil ve sváteční den (vhodný pro rodinné výlety, účast na sportovních akcích atd.), napodobují muslimové západní weekend.

Snad nejpozoruhodněji se západní zvyky zavedené fundamentalisty vyjímají na poli ženské otázky. Ve skutečnosti si islámští fundamentalisté osvojili názor, který se daleko spíše než tradičnímu islámu blíží západnímu feminismu.

Tradiční muslimové zcela jistě nebyli hrdí na svobodu a nezávislost svých žen tak jako fundamentalisté. Ahmad al-Banná, vůdce egyptských Muslimských bratří, si osvojil feministické stanovisko, pod jehož vlivem převyprávěl muslimské dějiny podle západních měřítek. „Muslimky byly svobodné a nezávislé patnáct století. Proč bychom se měli řídit příkladem západních žen, které jsou na svých mužích po materiální stránce tak závislé?“

Tradiční muslimové byli hrdí na to, že jejich ženy zůstávaly doma - v zámožných rodinách téměř nevycházely ven. Hasan at-Turábí má však jiný názor:  

„V Súdánu jsou dnes ženy v armádě, v politice, na ministerstvech, všude, ve stejném postavení jako muži.“ Turábí hrdě prohlašuje, že islámské hnutí pomohlo „osvobodit ženu“. Podle rčení, že „nejlepší mešitou pro ženy je vnitřní část domu“, se tradiční muslimky modlily doma a části mešit vyhrazené ženám se zmenšovaly, islámské fundamentalistky se však pravidelně účastní veřejných bohoslužeb, a v nových mešitách je proto ženám přidělen daleko větší prostor.

Po staletí nosila žena závoj především proto, aby jí pomohl uchovat si ctnost, dnes pomáhá feministkám budovat kariéru. Muslimkám, které nosí „islámský šat“, se podle jistého západního analytika dostalo „obvykle dobrého vzdělání, často na nejprestižnějších universitních fakultách, např. lékařské či na technice, a jejich oděv naznačuje, že ačkoliv jsou vzdělané a budují kariéru ve veřejném sektoru, jsou to jenom ženy nábožensky založené a morální. Zatímco ostatní ženy jsou ve veřejném sektoru často napadány, fundamentalistky jsou ctěny a dokonce obávány. Koncem osmdesátých let se islámský oděv stal normou pro ženy ze střední třídy, které veřejnou činností nechtějí ohrozit svou pověst. Obchody nabízejí pařížskou módu uzpůsobenou islámským měřítkům skromnosti.“

Zavedení islámského pořádku v Íránu snad ironií osudu poskytlo zbožným ženám řadu příležitostí mimo dům. Pracují jako dělnice a, jak známo, slouží v armádě. Jistý parlamentní vůdce se nikoli bezdůvodně pyšní tím, že Írán dosáhl v oblasti feminismu nejlepších výsledků na Středním východě, a poukazuje na počet studujících žen. V souladu s tímto přístupem studovala jedna Chomejního vnučka práva a poté žila s manželem, srdečním chirurgem, v Londýně, další vnučka organizuje ženské sportovní akce.

Jestliže kdysi závoj symbolizoval nekontrolovatelnou (a tudíž destruktivní) sexualitu ženy, militantním muslimům signalizuje její schopnosti. Turábi prohlašuje: „Jsem pro rovnoprávnost obou pohlaví,“ a dodává: „Žena bez závoje není rovna muži. Nepohlíží se na ni tak jako na muže. Dívají se na ni, zda je krásná, zda je žádoucí. Když má závoj, je považována za lidskou bytost, nikoli za nástroj rozkoše nebo erotický symbol.“

Je zvláštní, že pro některé fundamentalisty závoj nereprezentuje kariéru a rovnost, ale něco zcela jiného, a to vyloženou sexualitu. Podle britského spisovatele Shabbira Akhtara závoj „vytváří skutečnou erotickou kulturu, v níž se člověk obejde bez umělého vzrušení, jež mu poskytuje pornografie“. Není třeba vysvětlovat, že tradiční muslimové v závoji náhradu za pornografii neviděli.

Tradiční islám klade důraz na vztah člověka k Bohu a bagatelizuje jeho vztah ke státu. Z jeho pohledu je právo nesmírné, politika malá. Po celá staletí se zbožní muslimové stranili vlády, která pro ně neznamenala téměř nic jiného než potíže (daně, odvody, nucené práce). Na druhé straně se velice snažili žít podle šarí´i.

Naproti tomu islámští fundamentalisté založili svůj program na politice. Na islám nepohlížejí ani tak jako na strukturu, v níž žijí jednotlivci, jako spíše na ideologii vhodnou pro řízení celých společností. Prohlásili, že „islám je řešení“ a společně s íránským Chameneím jsou toho názoru, že „oplývá pokyny pro řízení státu a hospodářství, vytváření společenských pojítek a vztahů mezi lidmi a pokyny pro vedení rodiny“. Pro fundamentalisty islám představuje cestu k moci. Jak poznamenává vysoký egyptský vládní úředník, „v islámu nespatřují přikázání a bohoslužbu, nýbrž systém vlády“. Olivier Roy zjišťuje, že je daleko spíše než věci duchovní inspirují věci světské: „Mnozí z nich se k náboženství vrátili díky svým zkušenostem z politiky, a nikoli v důsledku náboženské víry.“

Na to poukazuje i skutečnost, že militantní muslimové nesrovnávají islám s jinými náboženstvími, nýbrž s ideologiemi. „Nejsme socialisté, nejsme kapitalisté, jsme pravověrní muslimové,“ říká Anwar Ibrahim z Malajsie. Egyptští Muslimští bratři tvrdí, že nejsou socialisté, ani kapitalisté, nýbrž „muslimové“.  

To se může zdát přehnané - socialismus a kapitalismus jsou universální, zatímco militantní islám se omezuje na muslimy - ale tak tomu není, protože militantní muslimové přenášejí svou ideologii i na nemuslimy. Jako nápadný příklad takového chování může sloužit dopis, který Chomejní v lednu 1989 poslal Michailu Gorbačovovi a němž uplatňoval univerzální povahu islámu. Zaznamenal zhroucení komunistické ideologie a apeloval na sovětského prezidenta, aby nehledal náhradu na Západě, ale v islámu.

„Naléhavě Vás žádám, abyste, až zbouráte zdi marxistických iluzí, neupadl do vězení Západu a Velkého satana… Obracím se na Vás, abyste vážně prostudoval a prozkoumal islám… Otevřeně sděluji, že Islámská íránská republika může jako největší a nejmocnější základna islámského světa snadno pomoci zaplnit ideologické vakuum Vašeho systému.“

Podle výkladu jistého vysokého íránského vládního činitele měl tento dopis „skoncovat… s názorem, že o islámském světě pouze mluvíme. Mluvíme za celý svět“. Je dokonce možné - Chomejní to pouze naznačuje - že se pro něj islám natolik oddělil od víry, že předpokládal, že nemuslim Gorbačov přijme islámský způsob života, aniž by se stal muslimem.

Militantní muslimové sice vzdávají hold islámskému svatému právu, ale zároveň je přeměňují v kodex v západním stylu, takže šarí´a pozbývá tří svých charakteristických rysů: „toho, že ji vypracovali nezávislí učenci, své nadřazenosti nad státními zájmy a aplikace na osoby spíše než na území.

Po staletí právní teoretici sepisovali a vykládali islámské právo sami a vláda je téměř nekontrolovala. Hned na počátku tito juristé dosáhli toho, že se zodpovídali Bohu, nikoli vládci. Význačný badatel v této oblasti Joseph Schact vysvětluje: „Ačkoli byl chalífa jinak absolutním vládcem muslimské komunity, neměl legislativní pravomoc a mohl pouze vydávat administrativní rozhodnutí s ohledem na hranice určované svatým právem.“ Přesto se vládci pokoušeli nadiktovat své podmínky juristům, ovšem bez úspěchu - v letech 833-849 čtyři po sobě následující chalifové předepsali své chápání koránu (podle nich byl stvořen Bohem, zatímco náboženští badatelé tvrdili, že existoval odedávna), ale jejich energické úsilí (včetně bičování jisté velice významné autority) se minulo účinkem a s ním i snaha politiků definovat obsah islámu.

Juristé si podrželi plnou kontrolu nad islámským právem až do 19. století, kdy Britové, Francouzi a další evropští vládci šarí´u kodifikovali jako evropský soubor státního práva. Nezávislé muslimské státy, například Osmanská říše, se zachovaly podle evropského vzoru a rovněž šarí´u kodifikovaly. Když přišla nezávislost, ponechali si všichni muslimští vládci evropský zvyk, podle nějž bylo právo v moci státu, takže v šedesátých letech bylo autonomní už jen v Saúdské Arábii.

V roce 1969 Muammar al-Kaddáfí odstartoval v Libyi novou vlnu rozšiřování státních zákonů v rámci šarí´e (např. v oblasti trestního práva). Postupoval tak jako vládce a pomocí státního aparátu donutil právníky, aby se řídili jeho pokyny. Islámští fundamentalisté v mnoha zemích poté Kaddáfího napodobili a když rozšiřovali nařizovací část šarí´e, zároveň ji podřídili státní moci. Nikterak neusilovali o návrat k starodávnému právu juristů, ale pokračovali v praxi zavedené evropskými mocnostmi.

Když fundamentalisté přece jen při některých příležitostech proti takovému ovládání práva státem protestují, nezní to přesvědčivě. Turábí poznamenává, že: „Islámská vláda není totalitní, protože totalitní způsob života představuje samotný islám, a pokud jej zredukujete na vládu, byla by vláda všemocná, což islám není.“ S ohledem na Turábího obrovskou moc v Súdánu však není snadné brát tuto kritiku vážně. Islámští fundamentalisté přijímají západní způsoby, protože znají imperiální systém daleko lépe než tradiční systém muslimský, a zachovávají proto jeho zvyky. Návrat k tradičním muslimským způsobům by navíc podle Ann Mayerové z Wharton School „vyžadoval, aby se vlády vzdaly moci, jíž nabyly nad právním systémem v době, kdy bylo původně přijato kodifikované právo podle evropského vzoru“.

Získá-li stát kontrolu nad právem, vždy to přináší problémy. V tradičním uspořádání juristé svou nezávislost při interpretaci práva žárlivě střežili. Trvali na tom, aby Boží přikázání měla absolutní prioritu nad příkazy vládců. Činnosti jako motlitba, půst v měsíci ramadánu nebo pouť do Mekky neměly podle nich podléhat rozmarům despotů. Dosáhli svého, protože žádný král ani prezident, dokonce ani tak horlivý sekularista, jakým byl turecký prezident Kemal Ataturk, si netroufal protivit se Božím přikázáním.

Ajatolláh Chomejní si však troufal. V lednu 1988 vydal edikt, který rezolutně popřel tuto starobylou islámskou zásadu. V pozoruhodném, i když nepříliš známém dokumentu prohlásil, že „vláda je jednostranně oprávněna… zabránit čemukoli, duchovnímu či materiálnímu, co by ohrozilo její zájmy“. To znamenalo, že „v islámu požadavky vlády nahrazují jakákoli pravidla, včetně motlitby, půstu a poutě do Mekky“. Podřízení těchto činností zájmům státu byla šaría okleštěna k nepoznání.

Chomejní - učenec, jemuž se dostalo klasického vzdělání, autorita v oboru islámského práva a význačná náboženská postava - odůvodnil tento edikt tvrzením, že zájmy islámské republiky jsou totožné se zájmy samotného islámu. To však stěží vysvětluje tak radikální a bezprecedentní krok. Skutečný důvod spočívá v tom, že se podobně jako nesčetní jiní vládci 20. století snažil ovládnout duchovní život své země. Chomejní snad vypadal jako středověká postava, byl to však člověk své doby a silně ho ovlivnily totalitní myšlenky přicházející ze Západu.

V tradičním islámu (stejně jako v judaismu) se zákony vztahují na jednotlivce, nikoli (jako na Západě) na oblasti. Nezáleží na tom, kde muslim žije, zda ve vlasti nebo v diaspoře, vždy musí dodržovat šarí´u. Nemuslim žijící v muslimské zemi se jejími direktivami řídit nemusí. Tak například muslim nesmí pít whisky, ať žije v Teheránu nebo v Los Angeles, zatímco nemuslim může popíjet v obou městech. To vede ke složité situaci, kdy se jeden soubor pravidel vztahuje na muslima, a jiný na soubor na křesťana, který okrade křesťana, a tak dále. Klíč spočívá v tom, kdo jste, nikoli kde jste.

Evropská představa práva se naopak zakládá na teritoriálním uplatňování zákonů. Spácháte-li zločin v jednom městě nebo státu, dostanete určitý trest, v jiném městě za hranicí jiný trest. Svá vlastní pravidla mají dokonce i dálnice. Důležité je, kde jste, nikoli kdo jste.

Protože islámští fundamentalisté nejsou obeznámeni s duchem šarí´e, zavádějí ji po teritoriální, nikoli po personální linii. Turábi prohlašuje, že islám „přijímá teritorium jako základ jurisdikce“. Následně se vynořily rozdíly mezi jednotlivými státy. Libyjská vláda dává zmrskat všechny cizoložníky. Pákistán dává zmrskat neženaté provinilce a kamenovat ženaté. Súdán některé vězní, jiné věší. Írán má ještě více trestů, včetně oholení hlavy a ročního vyhnanství. V rukou islámských fundamentalistů se ze šarí´y stává pouhá varianta západního teritoriálního práva.

Tento nový výklad nejdramatičtěji zasáhl nemuslimy, kteří po tisíciletí šarí´e nepodléhali - nyní musejí žít jako skuteční muslimové. Umar Abd ar-Rahmán, egyptský šejk držený v americké věznici, je v této věci neoblomný: „Je velice dobře známo, že žádná menšina v žádné zemi nemá vlastní zákony.“ Saúdský náboženský vůdce Abd al-Aziz Ibn Báz apeluje na nemuslimy, aby se v měsíci ramadánu postili. V Íránu nesmějí cizinky mít nalakované nehty s odůvodněním, že by pak nebyly čisté pro (islámskou) motlitbu. Při vstupu do země dostanou hadr namočený v benzínu, aby si nehty odlakovaly. Jedna islámská strana v Malajsii hodlá regulovat dobu, kterou spolu mohou o samotě strávit Číňané a Číňanky, pokud nejsou v příbuzenském poměru.

Tento nový výklad islámského práva s sebou nese obrovské problémy. Oproti tradičnímu islámu, který si nemuslimů většinou nevšímal, zasahuje islámský fundamentalismus do jejich života, vyvolává nesmírný odpor a někdy vede k násilnostem.  

Palestinští křesťané, kteří pěstují prasata, nacházejí svá zvířata záhadně otrávená. Jeden nebo dva miliony křesťanů žijících v severní, převážně muslimské části Súdánu se musí podřídit skutečně všem nařízením šarí´y. V jižním Súdánu převažuje islámské právo na územích ovládaných ústřední vládou, avšak některé příkazy šarí´y se zde neuplatňují. Kdyby vláda dobyla celý jih, vstoupila by pravděpodobně v platnost veškerá ustanovení - tento předpoklad do značné míry udržuje při životě již čtyřicetiletou občanskou válku.

Proti vlastní vůli jsou islámští fundamentalisté lidmi Západu. I když Západ zavrhují, přijímají jej. Ať už má islámský fundamentalismus jakkoli reakční cíle, importuje moderní a dokonce západní instituce. Islámský sen o vymazání západních způsobů z muslimského života zkrátka nemůže uspět.

Výsledný hybrid je odolnější, než se zdá. Oponenti militantního islámu jej často bagatelizují jako zpátečnický pokus, jak se vyhnout modernímu životu, a utěšují se předpokladem, že s postupem modernizace zanikne. Zdá se však, že toto očekávání je mylné. Tím, že se obrací nejpřímější cestou na muslimy, kteří se potýkají s úkoly moderní doby, vzrůstá potenciál islámského fundamentalismu stejně jako počet jeho přívrženců. Současné trendy naznačují, že si silnou pozici zachová i v budoucnu.

Daniel Pipes

Dodatek: A 11. září 2001 toto očekávání jenom potvrdilo

 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- pozor panove by magnus maximus
- Rozlišujete by gogo
- Kdo je to Bůh? by Guy Peters
- první tři příklady by gogo
- no jo, nesmyslu, by andyo
- Naopak, by gogo
- proto taky můžete by andyo
- Nemusí, by gogo
- Pochopitelně by gogo
- A proč by všehomír by pajout
- no, žádný by andyo
- Nedivil, by pajout
- Abyste se nedivil. - nt by Guy Peters
- Chápu -nt by pajout
- Co se studuje na PF by pajout

Related Links
- http://www.danielpipes.org/art icle/273
- More on Terorismus
- Also by Karels

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Západní smýšlení radikálního islámu | 333 comments (266 topical, 67 editorial, 0 pending)
 
 
Už to bylo na (5.00 / 1) (#4)
max 12.04.2005 21:38:41 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

http://www.granosalis.cz/article.php?sid=3489

zde

http://www.danielpipes.org/article/273

...A paní Rice nám na piano zahraje.
 
 
Takze odkaz (none / 0) (#5)
Elvis Has Entered the Building 12.04.2005 21:45:12 MET
(User Info) http://www.elvis.com/

Misto prvni stranky by asi stacil.

[ Parent ]
 
 
Autor se na problematiku specializuje (none / 0) (#6)
max 12.04.2005 21:45:29 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=%22Karel+S%C3%BDkora%22+kor%C3%A1n&btnG=Search

...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
I na Blistech (none / 0) (#7)
max 12.04.2005 21:50:10 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

http://www.blisty.cz/aut/1354/art.html

...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
nevím si rady (none / 0) (#8)
Karels (haohan@seznam.cz) 12.04.2005 22:01:37 MET
(User Info)

Zdravím vás,

nevím si rady, jak to upravit, link je tady ten - http://www.danielpipes.org/article/273 ; adresa Daniele Pipese je www.danielpipes.org samozřejmě :-)

Mám na vás dotaz, jaké články tady mohu posílat. Jsem studentem sinologie a latinské filologie na UP v Olomouci (zatím :-) ). Ale daleko spíš rozumím hebrejštině. Je to díky tomu, že jsem křesťan, a tak se o tady ty věci zajímám.

Je sem možné psát články s takovouto problematikou?

Díky Karel


 
 
nejsem člen místního sanhedrinu (none / 0) (#9)
andyo 12.04.2005 22:04:59 MET
(User Info)

ale určitě ano, bude to zajímavé.
Jen se připravte na oponenturu z Wikipedie:))

[ Parent ]
 
 
Na to, myslím, (none / 0) (#11)
Guy Peters 12.04.2005 22:10:29 MET
(User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

náš nový kollega připraven je. :-)

[ Parent ]
 
 
Vzhledem k tomu, (none / 0) (#10)
Guy Peters 12.04.2005 22:09:36 MET
(User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

že jsem to já, kdo Vás sem vylákal, odpovím Vám:

S překlady opatrně, neboť porušují autorské právo - nejsme Britské listy. K uveřejnění překladu je třeba mít souhlas autora původního textu.

Co se týká původních článků, jsou vítány všechny. Pokud však již byly na webu již někdy zveřejněny, je asi lepší dát sem jen odkaz, a to do sekce http://www.sprcha.com/section/othermedia To však mohou jen členové Sanhedrinu, takže pro nás obyčejné smrtelníky to není. :-)

Jinak magna maxima jistě znáte z http://www.jdl.czechian.net/

[ Parent ]
 
 
Vylákal (none / 0) (#31)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 13.04.2005 07:47:50 MET
(User Info)

(nebo spíš vlákal?) - a moc dobře jste udělal.
Karla samozřejmě srdečně vítám.


Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Vitejte (none / 0) (#12)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 12.04.2005 22:14:14 MET
(User Info) http://www.squaw.com

jen malo clanku neprojde hlasovanim, rozhodne jsou nove prispevky prinosem.
Kazdy rozumny a s respektem ke ctenarum formulovany clanek je vitan.

Na ukladani linku je navod skryt v rubrice caste dotazy.

Pokud pouzivate auto format je to jednoduche: hranata zavorka tesne nasledovana zvolenym nazvem linku, mezera jednoho znaku a URL linku, tesne nasledovan uzavrenim hranatou zavorkou.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Psát sem takové články určitě můžete, (none / 0) (#16)
    Jarda z Pisku 12.04.2005 22:38:26 MET
    (User Info)

    já například si o nich rád něco přečtu. Ale moc si o tom se mnou nepokecáte. S jinými ale třeba jo.

    I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
    [ Parent ]
     
     
    Rád si přečtu ty články, samozřejmě -nžt (none / 0) (#17)
    Jarda z Pisku 12.04.2005 22:39:29 MET
    (User Info)



    I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
    [ Parent ]
     
     
    Není zrovna jednoduché (none / 0) (#13)
    Karels (haohan@seznam.cz) 12.04.2005 22:27:26 MET
    (User Info)

    psát originální články. Protože buď se "strefíte" do tématu, ale pro čtenáře to není zajímavé, nebo je článek zajímavý, ale jinak to stojí za houby, není objektivní. Napsal jsem například článek - Je الله Koránu stejný jako אלהים Bible? A bylo mi už dopředu jasný, že i když bych tam v tom článku psal cokoliv, čtenáře to zaujme jenom kvůli arabštině a hebrejštině.

    Asi to chce spojit objektivitu se zajímavým spracováním. Je například více než problematické srovnávat الله Allaha Koránu s אלהים Elohim Bible. I přesto jsem to provedl.

    Karel

    p.s. taky vás všechny zdravím

     
     
    Ano, ten Váš článek se chystám přečíst: (none / 0) (#15)
    Guy Peters 12.04.2005 22:34:35 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    http://www.blisty.cz/2005/3/4/art22272.html

    Co se týká tohoto, je nesmírně zajímavý. Problém vidím jen v tom, že je to překlad. To, že 2x vyšel na Grano Salis: http://www.granosalis.cz/article.php?sid=1648 a http://granosalis.cz/article.php?sid=3489 a jednou na Kaši: http://ablecd.wz.cz/darkside/comment.php?akce=fullview&cisloclanku=2004080401 - mi nevadí.

    [ Parent ]
     
     
    A příliš s ním nesouhlasím: (none / 0) (#20)
    Guy Peters 12.04.2005 22:48:12 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    http://www.islamic-awareness.org/Quran/Sources/Allah/BibAllah.html

    [ Parent ]
     
     
    pro inspiraci si dovolím odkázat na své dva články (none / 0) (#18)
    jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 12.04.2005 22:41:14 MET
    (User Info)

    které nejsou samozřejmě žádným etalonem "jak psát", ale pokusil jsem se v nich dát dohromady to že (v daných případech) "opisuji"/překládám s něčím vlastním. Snad by můj přístup mohl být nějak inspirativní:

    http://www.sprcha.com/story/2004/5/29/174548/434
    http://www.sprcha.com/story/2004/9/25/152016/522

    S tím že napsat něco vlastního není vůbec jednoduché plně souhlasím...


    ------------------------------
    Jezovec jsem, a jezovec budu.

    [ Parent ]
     
     
    Obávám se, (none / 0) (#19)
    Karels (haohan@seznam.cz) 12.04.2005 22:42:12 MET
    (User Info)

    že neumím tak dobře anglicky, abych se autora dotázal o povolení s tímto článkem "disponovat". Pokud se toho budete chtít někdo zhostit, nebude mi to vadit. Já myslím, že je to jeden z nejlepších komentářů, který jsem o islámu četl. Muslimy tam nikdo neuráží, a vznikl ještě před rokem 2001.

    Karel


     
     
    o jdl, (none / 0) (#21)
    Karels (haohan@seznam.cz) 12.04.2005 22:52:05 MET
    (User Info)

    já si nemůžu pomoct, ale já je trochu podezřívám z konspirace. Vystupuje tam sice Nillbert, ale nevím kolik podob vlastně skutečně má. Promiň magnusi, to je můj názor.

    Taky nevím a nemám v tom jasno, jestli má cenu diskutovat s extrémisty a to až už na nillbertových stránkách, nebo v Kaši.

    Karel


     
     
    Je to otázka. (none / 0) (#22)
    Guy Peters 12.04.2005 22:53:59 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    Třeba nám M. M. řekne víc.

    [ Parent ]
     
     
    klidek chlapi, myslim vas, (none / 0) (#30)
    magnus maximus 13.04.2005 00:08:40 MET
    (User Info)

    umelecke esotericke duo Peters+Karels.....vzdyt Nillbert je mi duchovne, pri vsi ucte k jeho osobe, na hony vzdaleny, ale rekneme, ze zastavam nazor, ze "potrebujem" {rikam my, i kdyz nejsem zidovskeho puvodu a myslim MY jako Zapad} i Nillberty a jejich radikalni diskurs, stejne jako potrebujem krestanske sionisty, stejne jako umirnene orthodoxy, stejne jako spolecenstvi v diaspore usw...celou zidovskou tradici v jeji dnesni podobe.

    stejne jako potrebujem pana prof.D. Pipese, coz je znamy umirneny sionista. Za uvedeni jeho clanku budiz panu K. vyjadren dik.

    Pipes ja nas clovek.

    Clanek je velmi podnetny hl. v 2.polovine, kde je vyjadren zasadni problem i pro event. integraci v EU-uzemni aspekt "nove sarii", jako pozapadnele formy fundamentalistickeho "prava", ktere zahrnuje i nemuslimy a vyvolava konflikt , kteremu rozumeji a v nemz se radikalisuji i masy muslimstva, kterych  by se jinak fundamentalismus, PUVODNE  COBY PROBLEM NEKOLIKA POZAPADNELYCH MUSLIMSKYCH INTOSU,VYROVNAVAJICICH SE S ZAPADEM HLEDANIM SVYCH KORENU, netykal.

    [ Parent ]
     
     
    Samozřejmě, že tam dají (none / 0) (#23)
    Karels (haohan@seznam.cz) 12.04.2005 22:59:58 MET
    (User Info)

    Allah všude, kde je Elohim. Ale sémanticky to vůbec neodpovídá. Například abd Allah (arabské jméno Abdullah) - služebník Allaha, nebo ještě lépe otrok Allaha odpovídá oved JHVH, kdyby to Elohim bylo rovnocené, tak by v originální hebrejštině muselo být oved Elohim, ale to jsem nikde nenašel! Elohim má syny, syna. JHVH má služebníky, služebníka, stejně jako Allah!

    Na to pěkně napsal práci prof. Heller - ebedovské písně, což jsou části textů v Izajáši, které se právě týkají Služebníka Hospodinova.

    Karel


     
     
    OK, podívám se na to. - nt (none / 0) (#25)
    Guy Peters 12.04.2005 23:20:25 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/



    [ Parent ]
     
     
    Karelsi (none / 0) (#26)
    andyo 12.04.2005 23:20:54 MET
    (User Info)

    ač místní čtenáři nejsou zouplna hloupí, čtou to i takoví jako já, co sice pana profesora Hellera čítávali a chodili na jeho přednášky, ale hebrejsky neumí a fakticky jsou laici. Přesto by se rádi něco dozvěděli, přimlouvají se ( to je, jako bych sama sobě onikala, tak zpět, přimlouvám se) za článek sice odborný, ale srozumitelný i mně. Díky

    [ Parent ]
     
     
    Vždyť já jsem (none / 0) (#29)
    Karels (haohan@seznam.cz) 12.04.2005 23:37:19 MET
    (User Info)

    na jeho přednášky chodil taky docela málo. Hebrejštinu jsem se na té škole učil jako samouk s teology v roce 1996. A to už pan Profesor působil více méně jako emeretní profesor.

    Karel


    [ Parent ]
     
     
    Označení Boha (none / 0) (#125)
    Guy Peters 13.04.2005 13:50:00 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    a) hebrejsky. Pokud vím, tak je jich v Tanach 5:

    El = Bůh
    Eljon = Božstvo
    Elohim = Bozi
    Jahve = Hospodin
    Adonai = Pán

    Tato označení jsou dokladem toho, že primitivní židé (spíše Židé) byli polytheisté. Pak se přes henotheismus v babylónském zajetí dostali až k přísnému monotheismu. Nicméně Tóra již byla sepsána, na jejím slovníku nemohli nic měnit. Tak mu aspoň přisoudili nový význam.

    b) řecky. V Novém zákoně jsou 3 Boží Osoby:

    Otec = Jahve
    Syn = Ježíš Kristus
    Duch Svatý = Slovo

    Otec tak integroval všech 5 označení Starého zákona.

    c) arabsky. V Koránu je jen jeden Bůh (Allah), Bezejmenný, Nikdy Neodpočívající, všichni ostatni bozi (illah) jsou falešní.

    Allah = Otec = Jahve.

    [ Parent ]
     
     
    Je tady ještě jedna (none / 0) (#127)
    Karels (haohan@seznam.cz) 13.04.2005 14:09:49 MET
    (User Info)

    podoba onoho označení pro Bůh - Eloah - například Deuteronomium 32:15 a hlavne v biblické knize Job. Job 3:4, 3:23. Což se nejvíc blíží k onomu označení Allah. Ale již jsem byl upozorněný, že Allah bylo asi nejspíš nějaké kmenové božsvo, bůh, kterého uctívala jenom místní skupina lidí. Takže můj argument s Ul a odvozením od tohoto starosemitského kořene je rána vedle.

    Ale tím arabským výrazem Allah dost těžko můžu nazvat Ježíše. I když to nakonec udělám, vyvolám velikou nevoli muslimů.

    Kdežto o Ježíši mohu říct Bůh - protože v Tanachu je to o něm několikráte řečeno. Například - Iz 9:5.

    Ale to je zase jenom věcí víry.

    Karels


    [ Parent ]
     
     
    Aha, tak jsem zapomněl na 6. (none / 0) (#129)
    Guy Peters 13.04.2005 14:45:12 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    Ale již jsem byl upozorněný, že Allah bylo asi nejspíš nějaké kmenové božsvo
    Ne. Allah = illah + určitý člen.

    Ale tím arabským výrazem Allah dost těžko můžu nazvat Ježíše.
    Můžete. Arabští křesťané tak činí.

    I když to nakonec udělám, vyvolám velikou nevoli muslimů.
    Protože je to rouhání.

    [ Parent ]
     
     
    ruzne verze Koranu? (none / 0) (#131)
    vodnik007 (vodnik007@mac.com) 13.04.2005 16:31:44 MET
    (User Info)

    jiste se i tato vira zorvetvila.
    Momentalne pracuji na obydli mohamedanske rodiny, kde jsme rochu diskutovali o nabozenstvi. Oni veri, ze Jezis je tak jak se pise n Bibli ale jen jak dalsi osoba a oni pokracuji s Mohamedem dal.
      Zde v UsA je prave ta krasa v tom, ze si lidi veri v cokoliv a zaroven koexistuji vetsinou bez krvavych potycek.
    Jerry
    [ Parent ]
     
     
    synove YHVH (none / 0) (#130)
    vodnik007 (vodnik007@mac.com) 13.04.2005 16:23:17 MET
    (User Info)

    nejsou jeho nejvyssi bytosti a prvni stvoreni, tedy synove, andele?
     Na nejvyssim miste archandel Gabriel a Michael?  Take se pise, ze Jezis byl pred zivotem na Zemi prave ten Michael, prvorozeny a pred nim nebylo nic stvoreno.  Takze syn a sluzebnik by melo byt to same. Zaroven Satan, pod ruznymi jmeny patri mezi prvorozene/ stvorene bytosti.
      V dnesni dobe nabozenskeho chaosu se debatuje o ruznych verzich techto zakladnich spisu.  Mohamedani jsou vlastne odbocka od judeo-krestanskych spisu. Sam tomu rikam "vira zalozena na pohadce" podobne jak Mormoni. To, ze dnesni mulah meni jejich vlastni spisy je pouze zneuziti absolutni vlady a je to verze diktatury zahalene nabozenstvim.
     Na konci Bible je varovani, ze se nesmi nic ubrat ci pridat. Tim by melo toto nabozenstvi koncit a cekat na dalsi Bozi krok.
    Jerry
    [ Parent ]
     
     
    Tady by pomohlo (none / 0) (#24)
    Karels (haohan@seznam.cz) 12.04.2005 23:07:53 MET
    (User Info)

    znát předkoránské arabské překlady Bible. Jakým arabským slovem je překládáno to hebrejské Elohim. A jakým to JHVH. Protože přece jenom je to jméno Allah zatížené tím koránským vysvětlením.

    Karel


     
     
    Pokud vím, (none / 0) (#27)
    Guy Peters 12.04.2005 23:21:13 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    tak bůh (s malým b) je arabsky illah.

    [ Parent ]
     
     
    Nechci být nezdvořilý, (none / 0) (#58)
    Karels (haohan@seznam.cz) 13.04.2005 08:56:17 MET
    (User Info)

    ale jak zajistíte právní postihnutelnost článku, který vyjde v USA a někdo ho tady přeloží a dá na náš web?

    Změny jsem provedl, jak se vám zdají?

    Karel

     
     
    Pro mě OK (none / 0) (#60)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 13.04.2005 08:59:01 MET
    (User Info)

    a už jsem svůj hlas poslal.


    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    To řeší mezinárodní právo soukromé. - nt (none / 0) (#63)
    Guy Peters 13.04.2005 09:19:28 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/



    [ Parent ]
     
     
    Pro Sanhedrin, ale i pro ostatní čtenáře: (5.00 / 5) (#62)
    Karels (haohan@seznam.cz) 13.04.2005 09:09:49 MET
    (User Info)

    Mám pro vás zajímavost:

    Sanhedrin – před nedávnem byl v Tiberiadě opět zřízen sanhedrin, čítající 71 znalců Tóry. Poslední sanhedrin skončil r.425. Při ceremonii byli zastoupeny všechny směry židovství: ortodoxní, sefardi, aškenázové, náboženští sionisté i chasidé. Jedním z vedoucích je rabín Jischai Ba´avad z Bejt-El. Všichni absolvovali předepsané vzdělání.

    Cílem je ustavení soudního dvora v Jeruzalémě, který by jednou měsíčně řešil všeobecné záležitosti židovského zákona. Tiberias byl vybrán proto, protože právě tam kdysi ukončil sanhedrin svou činnost. Sanhedrinu se také říkalo „Vysoká rada“ nebo řecky synedrium a začal svou činnost po návratu z Babylonu. Některé rozsudky trestu smrti Řím toleroval, přestože k tomu sanhedrin neměl oprávnění, jako tomu bylo v případě ukamenování diakona Štěpána. Tehdy se scházel v chrámě denně kromě soboty. Předsedal mu nejvyšší kněz.

     
     
    A nemyslíte si (none / 0) (#67)
    Karels (haohan@seznam.cz) 13.04.2005 09:31:46 MET
    (User Info)

    pane Petersi, že právo dozná do budoucna i tady v tomto smyslu změnu? Protože dost těško se to dá uhlídat. A možná  se nám budou naši potomci smát za 50 let, jaké právní problémy jsme řešili v roce 2005.

    Karel


     
     
    Nejsem prognostik. (none / 0) (#71)
    Guy Peters 13.04.2005 09:36:55 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    Možné je všechno. Ale můj soukromý názor je, že liberalismus je lepší než kommunismus.

    [ Parent ]
     
     
    Možná je to o právním vědomí, (none / 0) (#73)
    Karels (haohan@seznam.cz) 13.04.2005 09:38:24 MET
    (User Info)

    jak se bude vyvíjet právo, nebo ještě lépe interpretace práva.

    Karel

     
     
    Překládal to jeden můj kamarád, (none / 0) (#79)
    Karels (haohan@seznam.cz) 13.04.2005 09:48:22 MET
    (User Info)

    to je celé.

    Karel

    p.s. s angličtinou mám trochu problémy

     
     
    No tak jestli (none / 0) (#81)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 13.04.2005 09:50:57 MET
    (User Info)

    se kamarád nebude cukat, tak bych to nechal jak to je.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    To tedy v zadnem pripade (none / 0) (#84)
    Michaela 13.04.2005 09:59:58 MET
    (User Info)

    nesouhlasim. Jmeno toho kdo to prekladal a odkud to prekladal  a odkud Karels preklad prevzal tam musi byt uvedeno. I kdyby mu to predal v hospode nad pivem.

    [ Parent ]
     
     
    A co když si autor překladu (none / 0) (#86)
    Jarda z Pisku 13.04.2005 10:04:32 MET
    (User Info)

    přál zůstat v anonymitě? Pokud ne, tak tam jeho jméno jednoznačně patří, to je bez debaty.

    I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
    [ Parent ]
     
     
    Vycházím (none / 0) (#91)
    gogo (gogo zavinac sprcha.com) 13.04.2005 10:13:24 MET
    (User Info)

    z předpokladu, že autor o publikaci na Sprše ví. Jestli si přeje být uveden nebo ne, je jeho věc.

    Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
    [ Parent ]
     
     
    Ano, přesně. (none / 0) (#95)
    Guy Peters 13.04.2005 10:14:48 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    Za to Michaela nám chce zakazovat anonymní překlady.

    [ Parent ]
     
     
    Je to proti (none / 0) (#97)
    Michaela 13.04.2005 10:17:23 MET
    (User Info)

    autorske etice, vedet kdo je autor prekladu a neuvest jej. Takhle to dela dojem, ze prekladatelem je Karels.

    [ Parent ]
     
     
    pokud tedy autor prekladu (none / 0) (#98)
    Michaela 13.04.2005 10:18:18 MET
    (User Info)

    netouzi po anonymite. Presto ale nejde si jeho preklad privlastnovat. Byt nechtene.

    [ Parent ]
     
     
    Pokud si autor překladu přeje, (none / 0) (#99)
    Guy Peters 13.04.2005 10:19:40 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    aby si čtenáři mysleli, že autorem překladu je Karels, je to jeho výsostné právo a žádný kolektivista tělem i duší mu nemá právo diktovat, že to má být jinak.

    [ Parent ]
     
     
    a vy vite, ze si to preje?????? (none / 0) (#102)
    Michaela 13.04.2005 10:23:58 MET
    (User Info)

    Pokud to tak je, pak jiste ano a ani ja, kolektivisticka komunistka mu v tom branit nebudu.
    Jen nevim, kde berete tu jistotu ze je to tak.

    [ Parent ]
     
     
    Neberu. (5.00 / 1) (#106)
    Guy Peters 13.04.2005 10:33:37 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    Předpokladám. :-)

    [ Parent ]
     
     
    Kapla kapka a je tam (none / 0) (#94)
    Tonda Kubrt 13.04.2005 10:14:26 MET
    (User Info)

    Výborný článek.  Prosím opravit hrubku ".. se zrodili klíčové myšlenky".

     
     
    Ono to tehdy, (none / 0) (#101)
    Karels (haohan@seznam.cz) 13.04.2005 10:22:37 MET
    (User Info)

    kdyt mně to překládal, nebylo taky zadarmo. Ale překlad mám k dispozici a mohu s ním nakládat jak uznám za vhodné.

    Karel


     
     
    Ale to nemuzem vedet (none / 0) (#104)
    Michaela 13.04.2005 10:31:51 MET
    (User Info)

    ze to prekladal pro vas za uplatu. Kdyz z vas to taky leze jak z chlupaty deky :).
    Presto mne pripada ze prekladatele je slusnosti uvadet. Alespon soude podle toho, ze nakladatelstvi koupi preklad a prekladatele uvede a nezverejni knihu se jmenem autora dila a v tirazi: prelozilo nakladatelstvi. Ale mozna se mylim. Tady v nasem pripade by to mozna bylo opravdu zbytecne lpeni na podruznostech.

    [ Parent ]
     
     
    Kde se to právní bezvědomí bere? (5.00 / 1) (#107)
    Guy Peters 13.04.2005 10:34:49 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

    Pokud výslovně nesouhlasil s tím, že jeho jméno nebudete uvádět, máte povinnost ho uvádět.

    [ Parent ]
     
     
    No já mu (none / 0) (#103)
    Karels (haohan@seznam.cz) 13.04.2005 10:27:29 MET
    (User Info)

    zaplatil a tím pádem se on vzdal veškerých dalších nároků. Ostatně už jsem to poslal dřív i do Grano Salis a Kaše.

    Karel


     
     
    Kaše? Co to je? -nžt (none / 0) (#105)
    Jarda z Pisku 13.04.2005 10:33:36 MET
    (User Info)



    I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
    [ Parent ]
     
     
    Tím pádem se nevzdal ničeho. (5.00 / 1) (#108)
    Guy Peters 13.04.2005 10:36:03 MET
    (User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/