Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Je noblesa přežitek ?
andyo
08.06.2005 03:19:59 MET
(Kultura/Různé)
A co je to vlastně noblesa? Pro účely dnešního článku použiji výklad Slovníku cizích slov(nakl. Fin): ušlechtilost, jemnost, uhlazenost.

A protože nechci dělat stejné chyby jako Roger Scruton a opěvovat doby tak dávno minulé, že z nich do dnešních dní přetrvaly jen karikatury jako jsou klobouky v Ascotu, uvedu svou úvahu citátem z knihy prof. Charváta " Můj labyrint světa".

" Po každodenní přednášce odcházel Pelnář (přednosta interní kliniky v Praze, jeden z nejslavnějších předválečných lékařů a profesorů)  na vizitu. Prošel celou kliniku poměrně rychle, ale přece jen si pacienty pamatoval, tu a tam nadiktoval dekurs a podepsal ho písmenem "P", těžší pacienty vždy sám také vyšetřil, s každým promluvil aspoň slovíčko".  Pacienti měli jistotu, že je profesor viděl a ví o nich, a dělalo jim to dobře.".

 
 

Tento úryvek možná čtenáři bude připadat mimo téma, pro jasné a bezproblémové pochopení, o čem chci psát by bylo třeba přečíst knihu celou. Je z období první a druhé republiky, z dob, kdy muži nevycházeli neoholení a ženy bez klobouku. Tyto vnější atributy lidství, které nám dnes, v době mody neučesanosti, třídenního strniště a roztrhaných džín připadají přehnané s sebou ale přinášely i závazky. Určitým nepohodlím připomínaly, že je třeba se chovat slušně, že dámy musí sedět rovně a dávat pozor na to, co dělají, muži pak že by měli hovořit stejně škrobeně jako jsou tuhé jejich límečky, řečí kultivovanou a čistou. Konvence se dodržovaly někde možná naoko, kdo ale chtěl být pokládán za vzdělance a úctyhodnou osobnost, dbal i na své chování i vzhled a úzkostlivě se vyvaroval povýšené lajdáckosti.

Svou profesi brali zejména lékařští profesoři Karlovy university jako závazek nejen odborný, ale i lidský, pokládali si za čest být učiteli. A jejich žáci, i když se dokázali bavit nevázaně, ochotně zadarmo dělali pomvědy a zahajovali svou praxi neplacenými stážemi na klinikách, kde se učili nejen medicíně, ale i světonázoru a empatii. Dovedli diskutovat dlouhé hodiny o tématech, která je zajímala, citovat klasické autory v originále a stejně tak dobře hráli mariáš a třeba i jezdili na kanoi. A to vše je dovedlo až k stavu, kdy pro ně nikdo nebyl příliš bezvýznamý a aby měli právo ho přehlížet a nikdo příliš důležitý, aby zapomněli, co je jejich posláním.

Samozřejmě že takoví nebyli všichni. Ale norma byla právě taková. Cílem vzdělance bylo se jí přiblížit, nikoliv se odlišovat za každou cenu. Kdo dosáhl až na vrchol, leckdy si dopřál luxusu vlastních " much", kterými se třeba i zapsal do historie, ale podstata osobnosti byla jinde- v kvalitě těla i ducha.

A tak se dneska dívám na vysoce postavené lidi okolo sebe, zhusta neupravené ženské a vulgární chlapy, někdo zakrývá obhroublým chováním nedostatek sebevědomí, jiný zas luxusním zbožím nevzdělanost a přemýšlím, zda ty doby, kdy se s ušlechtilostí ducha pojila ušlechtilost zjevu a chování  opravdu musely zmizet v propadlišti dějin.


 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- tak je to dobré, by andyo
- Milá Andy, by Guy Peters
- nejen Arabové, by andyo
- na horko by vodnik007
- Šprusle by měla bejt příčka by Prokop
- Když já jsem magor by Prokop
- Don't rub it in:) by Prokop
- Někde jsem četl, by cnemo
- Když přišli na školu by gogo
- Ono to má někdy nechtěné dopady by gogo
- Hele, pětka. by jednorozec
- Noblesa? Nedosažitelný ideál, nejen na Sprše! by Alex Juchelka
- že ty se nechceš holit ? :))) by andyo
- Ja vim ze ne by HUSITA
- Velmi matně by Tomas

Related Links
- More on Různé
- Also by andyo

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Je noblesa přežitek ? | 137 comments (136 topical, 1 editorial, 1 pending)
 
 
Hezký, dejte to k hlasování (1.00 / 1) (#2)
Prokop (pkrasny@aol.com) 08.06.2005 01:07:50 MET
(User Info)

pamatujete si někdo slova jimiž Cyrano obhajuje tvrdý límec?  Já nemám Rostanda po ruce, ale mám dojem, že říká něco hodně podobného.

Pokud by se našel sprchař tak laskavý a příslušný úryvek pro mne vyhledal, získá si mou trvalou vděčnost:))))

 
 
Hezké téma ... (5.00 / 5) (#3)
Kmet (rostislav_kmet@linuxmail.org) 08.06.2005 01:56:41 MET
(User Info)

... a zajímavá by byla také úvaha, kterak a proč došlo ke změně. Je ale asi dobře se vyvarovat oplakávání dob dávno minulých. Změna, která je patrná vlastně buď jen vůči zkušenosti čtenáře, nebo vůči poslednímu odstavci článku, s sebou přinesla nejen ztrátu noblesy. Podle mne s sebou přinesla možnost otevřenější komunikace a volnosti, kterou škrobené límce ne vždy dovolovaly.
Možná i tato změna by šla vysvětlit buď dualitou akce - reakce či triádou teze - antiteze - synteze. V obou případech se však asi můžeme těšit na noblesu (... a článek může být její první vlaštovkou :-) ).
Otázkou zůstává, kdo může být noblesní. Příklady v článku jsou z prostředí akademického. Ale může být noblesní nádražák, prodavačka v menze, dělník? Je noblesa věcí charakteru člověka nebo je to typ jednání? Nebo noblesa přísluší určité společenské roli?
Takže článek ve mne vzbudil tři otázky: proč (pokud tedy vůbec) se dnes nedostává noblesy? Kdo může být noblesní? A co to noblesa je?
Odopovědi skutečně nemám ...

 
 
k tomuhle je jedna z odpovědí (4.33 / 6) (#5)
andyo 08.06.2005 07:06:52 MET
(User Info)

zase v Charvátovi, str. 126, nepatrně zkrátím, musím jít péct palačinky synovi k snídani, nebo mne bez vší noblesy prokleje:

" Před 1. světovou válkou a ještě dost dlouho po ní jsme neměli školené sestry. Děvčata vstupovala do špitálu jako učednice nebo služebné, a když byla k čemu, vycvičila se v ošetřovatelské službě. Ve špitálské hantýrce se jim říkalo " veltrové", zřejmě zkomolením německého slova Värterin. Důvody, proč se dívky dávaly na ošetřovatelství byly různé. Některé považovaly službu za náboženskou povinnost, ostatní hleděly, aby se buď vdaly, v případě neúspěchu aby zůstaly v místě až do stáří. Služba nemocným se mnohdy omezovala jenom na podání a odnesení mísy.
Celkem bylo jasné, že v ošetřovatelské službě zaostáváme. Podnětem k nápravě byl projev prezidenta Masaryka o  nízké úrovni léčebné péče ui nás. A věci se hnuly. Masaryk měl zkušenosti z Anglie, kde oš.sl. měla tradici ještě z dob Florence Nightingallové, já sám jsem v Londýně na klinikách viděl, že sestry byly dámy požívající vážnosti. Syllaba a Jirásek iniciovali zřízení vyšší ošetřovateské školy, z níž vyšly první diplomované sestry. Skoro všechny absolventky byly dívky z takzvaně lepších rodin, dobře vychované, inteligentní distinguované.
Novinka se však zpočátku všude nesetkávala s kladným ohlasem. Veltrové starého typu žárlily, neboť viděly, že jejich éra končí. Také někteří konzervativní profesoři o "diplomky" nestály..."

Domnívám se, že v tomto úryvku je celá odpověď.  
(Téma ošetřovatelství u nás je tak zajímavé a rozmanité, že uvažuji napsat o tom knihu, až budu v důchodu. Zatím mám jen osnovu.)

V článečku jsou zmíněni jen lidé stavu středního. Úmyslně, je to příklad toho, oč bychom měli usilovat jako o optimální kombinaci volnosti a svázanosti.
Prodavačka v menze může také hovořit slušně a být učesaná.
A dělník ? Neskromně zmíním svého muže, ač ten vystudoval, ovšem čistou techniku. Vlastně mně popud k psaní dal on včera, když šel do školy na třídní schůzku ( poprvé jsem vyslala jeho, už jsem nechtěla poslouchat stížnosti na našeho hyperupovídaného syna) a oblékl si na to sako. Přišel zcela konsternován, že třídní učitel měl teplákové kraťasy, okopané boty a třída že vypadá jak doupě narkomanů- neuklizená, nevymalovaná, místo vycpaných lasiček psychedelické čmáranice na zdech...podivoval se nad domněním učitelů, že v podobném prostředí může vůbec nějaké dítě cítit respekt ke školství a pedagogům.

Tak, utíkám péct ty placky...

[ Parent ]
 
 
Respekt ke školství a pedagogům (4.33 / 6) (#8)
Jarda z Pisku 08.06.2005 09:43:32 MET
(User Info)

Když si vzpomenu na učitele na své základní škole, tak jsem si jich nemohl vážit kvůli jiným věcem. Že nám říkali věci, kterým nevěřili nebo věřili věcem, kterým se věřit moc nedalo. Pamatuju učitelku na prvním stupni, která se vysmívala slabší spolužačce a těšilo ji, že třída zlomyslných spratků se tím baví. Ona to možná i myslela dobře, motivačně, ale stejně to byla podle mě byla velká chyba.

Základní škole vyčítám to, že mě nechala nekonečně se nudit při pozorování spolužáků, jak se jim nedaří převádět čísla z jedné strany rovnice na druhou, zatímco mě nenaučila líp to, co mi nešlo a co by, jak jsem později zjistil, bývalo možné mne naučit. Zkrátka a dobře, že namísto rozvíjení schopností a individualit jednotlivých žáků se stíhaly osnovy a žáčci byli do těchto osnov uvazováni jako na Prokrustovo lože.

Já osobně nemám, jako většina přítomných, zkušenosti s předválečným školstvím, ale myslím, že akcent na osobnost žáka tam docela chyběl. Dneska už víme nebo měli bychom vědět, že respekt mezi žákem a učitelem musí být oboustranný. Možná že čmáranice na zdech brání žákům respektovat učitele a přílišná formálnost zase zabraňuje respektování individuality žáka - nebo to alespoň působí takovým dojmem.

I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
[ Parent ]
 
 
Nemuzu rict (4.20 / 5) (#9)
Michaela 08.06.2005 10:27:06 MET
(User Info)

ze bych videla tuhle na vysost zajimavou problematiku takhle jednoznacne. Vnejsi atributy noblesu nedelaji. To tedy ani nahodou!!! Ti prima panove v naskrobenych limeccich a do hladka oholenou tvari casto dokazou ci dokazali delat takove svinarny, ze by si to nedovolil ani ten posledni osuntelec. Ano, ... treba hned ti nejproflaklejsi bad boys, nacisti, by myslim tvou definici noblesy splnili 100% i s pridavkem. A myslim ze prave to soucasne, obcas okazale, nedbani sama na sebe je prave dusledkem  poznani, ze kvalita cloveka je nekde jinde nez v tom jestli ma pod sakem vesticku, ve vesticce zlate hodinky ci elegantni klobouk a vycesane vlasy.
Vzpominam na sveho spoluzaka, ktery studoval snad 10 let parazitologii, protoze byl hlavne podivin a basnik, takze mu tak nejak nezbyval cas:)  Vetsinou nosil jedny velmi orvane casto i velmi spinave dziny plus neco. Pritom tak noblesniho hocha jsem od te doby skutecne nepotkala. Mel krasnou cestinu i projev, a spisovne dokazal vyjadrit i ty nejhnusnejsi projevy sveho bohemstvi. Byl slusny, pritom svuj, ruce se mu pri mluveni mekkce vznaseli jak  Michail Barisnikov na scene, uslechtila tvar. No podle mne noblesa sama. A nemyslim, ze by tato kombinace byla zas az tak vyjimecna. Znam dost takovych lidi, ale je fakt, ze on byl (doufam ze jeste je) extrem.

Pak je tu ovsem druhy extrem, ktery popisujes jako zazitek z tridni schuzky. To je opravdu tragedie. Ale Andy, neco ti povim, co nebudes rada slyset. Totiz, myslim ze tohle je CESKE specifikum! Ja se opravdu z estetickych duvodu tohoto druhu bojim navratu do Cech. Zase videt ty umastene a neupravene vlasy, sesmajdane boty, promastene silonove bundy a zlate retezy kolem krku. Naprosta ztrata smyslu pro estetiku a ucty k sobe i druhym. Relaxovanost na nepravem miste ... Nejvic se obavam parnych dnu, kdy do ulic vyjdou vsichni ti prestarli Mirkove Dusinove v kratkych kalhotech trenkoviteho typu, ktere si normalni clovek bere jen na plaz ci zahradu, k tomu natahnou fusekla do sandalu a hura do prace. Ja jsem skutecne v zadne zemi nevidela takove mnozstvi muzu v kratkych kalhotach VE MESTE jako v Praze. (turisty nepocitam, ale turisticky odev ma sva specifika, ke kterym patri i kratke kalhoty a v "trenkach" jsem nikoho nevidela) Pritom kratke kalhoty na dospelem muzi kracicim do prace s aktovkou jsou pro mne vrcholem stupidity a ztraty soudnosti nositele. Cele to svlekani se do naha ve vedrech je legracni a hlavne hnusny! Nevim jestli je to tak tezke pochopit, ze vysledne pocity jsou mnohem horsi nez ve volnem, lehkem, vzdusnem odevu. Ale ne, to si zase prazane budou lepit ty oblemcany zpoceny zada a stehna na sedacky v MHD a budou mit  pocit ze vyzrali na pocasi nebo co.

A pokud takto chodi do skoly ucitel, je to hrozne a myslim ze stiznost neni od veci. Ale nejspis narazite. Ceske prostredi si mysli, ze svoboda nezna hranic a slusnost ci vyzadovani slusnosti JE PROHRESEK proti dobrym mravum. To bude tedy sok pro me deti az misto pana ucitele s kravatou (trebaze ma na ni medvidka PU) pred ne pristoupi pako v teplakovitych kratasech.

Bojim, bojim, bojim .....

[ Parent ]
 
 
Michaelo, (3.00 / 2) (#10)
andyo 08.06.2005 10:40:11 MET
(User Info)

tentokrát neberu poznámku o českých specifikách jako urážku své rodné vlasti, asi proto, že je mi jasná motivace, zásadně odlišná od té minulotýdenní.
Takže souhlasím.
A jedna legrační příhoda nakonec, než poletím do práce. Tedy...legrační,asi ne. Před časem jsem četla u kadeřnice jakýsi nikoliv slepičí časopis a tam byly rozhovory s ukrajinskými ženami v Čechách. Na dotaz, co je zde hodně udivilo několik z nich odpovědělo, že malá snaha žen vypadat pěkně. U nich by prý lehce nenalíčená nešla ani se smetím před dům.( předpokládám, že nebyla řeč o sedlácích). A já si v tu chvíli uvědomila, že ukrajinské ženy zde se opravdu vyznačují úpravností, byť přiměřenou jejich příjmům. ( u ukrajinských mužů to bohužel neplatí, to jsou strašné zjevy, od šošulek drnovitých účesů až po špičky špinavých mokasínů). A taky, jak jsem v posledních letech líná se ráno nalíčit a přežehlit si blůzu...
snažím se to teď napravit, ten rozhovor s ženami, kterými zde  máme tendenci opovrhovat jako nějakými nižšími tvory mne silně zasáhl.
Také to neplatí pro ruské matrjošky narvané i v létě v kožiších a polité Chanelem od hlavy k patě, ty jen ukazují, že na to mají...bleee.

Takže žádná zloba, Michaelo.
Už musím do práce, tak pa

[ Parent ]
 
 
No, na tyhle (4.00 / 4) (#13)
Michaela 08.06.2005 11:12:55 MET
(User Info)

"upravene" damy z Ukrajiny a Ruska mam trochu jiny nazor. Ty vetsinou trpi stejnou ztratou smyslu pro estetiku jako ty  v tech rozsmajdanych botach. Jen s opacnym znaminkem.
Mam tento zivocisny druh pomerne dobre prostudovany z mistnich zdroju. Denni liceni typu cover girl z Vogue, nehty, ze pochybuju jestli vubec muzou neco vzit do ruky natoz nedej boze neco tema rukama udelat. Posledni modni trendy MUSI BYT,jinak jsou mrtve, zijou jen tim ... a hlavne ty nepostradatelne jehly bez ohledu na stav chodniku.naledi ci snih.
To jsou zeny jejichz smyslem zivota je nekoho ULOVIT aby se mely DOBRE, nezajimaji se o nic, maj mozky uplne zblbly reklamnim a medialnim prumyslem. Muzou bejt i vzdelany, ale to je fuk, to je jen soucast hodnoty kterou maji a jejimz prodejem ziji. Doma casto okusujou plesnivy kurky a ze zdi jim pada omitka a na zahrade maj suchej zachod.

Takze touhle cestou opravdu ne. Tohle preci neni noblesa. To je kurevskocirkusacky styl.
I ty co se tvarej, ze jsou jine, jsou stejne. Je to odporna vychodni verbez :))). Totalne jina kultura.

(muzete mne pravem kamenovat, je mi to jedno, ale mam tech Ivanu plny zuby :))) )

[ Parent ]
 
 
to jsem neměla na mysli, Michaelo, (3.66 / 3) (#14)
andyo 08.06.2005 11:19:35 MET
(User Info)

ale obyčejné ženské, co prodávají u nás na rohu v sámošce a moje bývalé hospodyně, uklízečky v práci a podobně. Ty mají lehce namalované řasy a ostříhané nehty ( ne ulámané) a nemluví jak dlaždiči kombinovaní s obecními rasy.
O těch mandách, co vyměnily Duch Moskvy za Chanel se přeci zmiňuji zvlášť.

Vloni jsem viděla nevěstu v bělostných šatech jak panenka,před vchodem pět mercedesů, jak odchází zámeckým parkem od oltáře se slovy: "doprdele, to je posraný vedro" :))


[ Parent ]
 
 
Je to odporna vychodni verbez (none / 0) (#17)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 11:48:16 MET
(User Info)

:-))))

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Mel bys je videt (4.50 / 2) (#21)
HUSITA 08.06.2005 11:54:51 MET
(User Info)

kdyz v 11 v noci jich prileti plna masina do Istanbulu pochlubit se tema stockama stodolarovek :-))))))))))

[ Parent ]
 
 
Já se směju (3.66 / 3) (#26)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 11:59:13 MET
(User Info)

spíš tomu, jak se to někdy hezky generalizuje, ale jindy, to pozor....

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Ten muj virtualni smich (3.00 / 2) (#29)
Michaela 08.06.2005 12:04:40 MET
(User Info)

za tou vychodni verbezi jste prehledl zamerne?

Mel totiz upozornit na to, ze ted zamerne prehanim za ucelem zdurazneni cehosi a ironie sebesama. Snad si nemyslite ze tohle muzu napsat s vaznou tvari a bez ironie?

[ Parent ]
 
 
Já jsem byl (téměř jistojistě) přesvědčen o tom, (2.00 / 1) (#38)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 12:38:54 MET
(User Info)

že to byla sranda, jinak bych Vás totiž musel začít považovat za těžkou rasistku.
Přesto mi to přišlo takové mrazivě legrační, ono ne vždy ve všech variacích to vyjde nastejno.


Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Ano, mrazive to bylo (3.00 / 2) (#43)
Michaela 08.06.2005 12:43:03 MET
(User Info)

... a melo byt.

[ Parent ]
 
 
Takovou bych chtel (4.33 / 3) (#24)
Elvis Has Entered the Building 08.06.2005 11:56:34 MET
(User Info) http://www.elvis.com/

Prava essence zenstvi, nez pozna, ze za vzletnymi gesty Barysnikova se skryva trenkista v rozsmajdanych polobotkach. Ale az to pozna tak uz stejne bude pozde.

[ Parent ]
 
 
Doplnujici dotaz Elvisi? (3.00 / 1) (#33)
Michaela 08.06.2005 12:24:30 MET
(User Info)

neuniklo ti nahodou ze rec je o trenkach ve smyslu kratkych plandavych neforemnych kalhot nosenych NA VEN?

Z tveho komentare mam pocit ze mluvis o jinem odevu. Jinak mi totiz nedava prislis smyslu.

[ Parent ]
 
 
Vsak jsem pochopil (5.00 / 1) (#46)
Elvis Has Entered the Building 08.06.2005 12:47:31 MET
(User Info) http://www.elvis.com/

Balit Varvaru v trenkach NA VEN a ponozkach v sandalech by nebylo prilis strategicke. To by prislo az potom, abych si overil, zdali me skutecne miluje.

[ Parent ]
 
 
Dámy, (4.75 / 4) (#96)
cnemo 08.06.2005 16:44:46 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

vaše debata je celkem bezpředmětná, protože je to jedno. Rozumný muž si vybírá ženu, kterou není třeba "dokreslovat" barvama ani jí dolepovat srst (vlasy, řasy) a která vypadá rozumně (pro něj) i v montérkách. Pokud naletí na trik pouličního prodavače melounů, co k vám otočí tu neshnilou půlku, jsou z toho pak těžké reklamace:))

Ale jinak souhlasím s názorem na ženštiny z bolšoj strany, jejich představa o ženské kráse je zajímavá až komická. Asi to má svoji příčinu, chlapů bylo v Rusku nedostatek a snaha klofnout nějaké samce neskutečná. Nevím jak dnes, ale za bolševika to byla opravdu sranda.

[ Parent ]
 
 
Američanky (3.75 / 4) (#94)
Prokop (pkrasny@aol.com) 08.06.2005 16:15:23 MET
(User Info)

se do kanclů většinou oblíkají tak, aby nebylo poznat že jsou ženský.  Což často život ulehčuje ale taky je to dost nudný.

Pak přijede američan v létě do Prahy a furt si rozbíjí šišku o sloup jak se na ulici pořád otáčí za každou minisukní:)

[ Parent ]
 
 
dobre vyztizeny (4.00 / 1) (#97)
vodnik007 (vodnik007@mac.com) 08.06.2005 17:10:02 MET
(User Info)

vyjimky jsou mesta jako NY, SF a pod.
Jerry
[ Parent ]
 
 
V sandálech (4.25 / 4) (#11)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 10:43:36 MET
(User Info)

a krátkých kalhotách chodívali i staří Římané.

Jinak souhlas, že vnějšek není to skutečnou noblesu to nejdůležitější.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
taktez opacne (4.50 / 2) (#12)
HUSITA 08.06.2005 11:07:23 MET
(User Info)

V te burzujni spolecnosti mych rodicu a jim podobne postavenych
po 48mem bylo asi nejhrubsi vyjadreni o jinych : INTELIGENT PRASE

[ Parent ]
 
 
Chapu gogo (3.00 / 2) (#15)
Michaela 08.06.2005 11:23:48 MET
(User Info)

ze pro svuj dobry pocit musite mit vzdycky navrh, ale priste se lepe pripravte:

Nevim sice o jakych kratkych kalhotach Rimanu mluvite ale rozhodne sandaly jste zvoral:

Sandals (soleae or sandalia) were generally regarded as indoor footwear. It was as much an outrage to be seen in public wearing sandals outside

Hlavne: proti sandalum nic nemam. Vadi mi PONOZKY v sandalech.

[ Parent ]
 
 
Nemusím mít navrch (3.50 / 2) (#18)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 11:52:32 MET
(User Info)

možná zvoral - asi důsledek četby nebo snad i filmu.

Ponožky v sandálech taky nesnáším, ale myslel jsem, že jsem s tímto postojem v menšině a že autority pro odívání ponožky doporučují.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
tak to jste asi (4.00 / 1) (#22)
Michaela 08.06.2005 11:55:19 MET
(User Info)

myslel spatne.

[ Parent ]
 
 
Spíš jsem je přestal (3.00 / 1) (#25)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 11:57:25 MET
(User Info)

vnímat před mnoha lety, když jsem ta moudra slyšel naposled.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Sandály (4.00 / 2) (#116)
Archaix 08.06.2005 21:34:47 MET
(User Info)

Já sandály na bosou nohu nesnesu a proto vždy musím mít ponožky.


[ Parent ]
 
 
Archaix delas dobre, (2.00 / 1) (#117)
v neckar 08.06.2005 21:56:01 MET
(User Info)

bez ponozek by te ani nepustili do palace krale Bhumibola Adulyadeja.

[ Parent ]
 
 
ponozky v sandalech (4.00 / 2) (#28)
HUSITA 08.06.2005 12:01:34 MET
(User Info)

jsou nutne tak jako v botach,strevicich pokud se jde nejaka vzdalenost .
I nejrozchozenejsi,bota/dandal rozedre chodidlo do krve
po desetikilometrove prochazce.
Sandaly nosim furt a bez fusekli, ale jak jde o nejake pochodovani
je zapotrebi a doporucenihodne natahnout bavlnene ponozky.

[ Parent ]
 
 
Uz stari Rimane (3.50 / 2) (#31)
Elvis Has Entered the Building 08.06.2005 12:10:53 MET
(User Info) http://www.elvis.com/

Minuly tyden byl na Spektru porad, kde se nejaci manici podrobili historicky rekonstruovanemu vycviku rimskych legii co branili Hadrianovu zed (tu v Anglii). Dost podrobne ukazovali, ze rimsti legionari nosili okovane sandaly, a ze vetsinou ponozky v nich nenosili. Nebyly to sandaly na reminky, ale spis takove kozene boty s dirama, rikali tomu ale sandaly. Historici se ale domnivaji a nektere nalezy to pry potvrzuji, ze v Anglii, kde byla velka zima, nosili v sandalech I ponozky. Tihle kluci, co to po nich zkouseli, nemohli bez ponozek zimu v sandalech vydrzet, takze si je druhy den natahli.

[ Parent ]
 
 
caligae (5.00 / 2) (#32)
Michaela 08.06.2005 12:19:38 MET
(User Info)

se rika tem vojenskym sandalam. A jsou to skutecne spis kotnickove boty ze spousty reminku.
Ono totiz i venkovni boty rimanu casto vypadaly jako neco mezi nasi predstavou boty a sandalu.
Nicmene klasicke sandaly, takove to nic na noze s reminkem se nosilo jen dovnitr a kdyz sel riman na navstevu tak mu otrok nes sandaly s sebou, jak jsem se docetla.

Nicmene nevim jake zavery mozne cinit z ponozek ve vojenskych rimskych sandalech v chladnem podnebi?
Ja myslela ze nejsme v Rime a muzi v ceskych mestech nejsou rimsti vojaci na uzemi Anglie, kterym je neocekavana zima.

[ Parent ]
 
 
A jsme doma (3.00 / 2) (#36)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 12:33:49 MET
(User Info)

Tak si teda definujme sandály. Pro mě to jsou neuzavřené boty - přece si proboha nebudeme myslet, že po Praze někdo chodí v origoš antických sandálech!

Ve starověku kolem Středozemního moře se v sandálech přece muselo chodit, a to nejen doma.
Neříká se sandálům "latinská obuv"?

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Ted momentalne nechapu, (3.00 / 2) (#41)
Michaela 08.06.2005 12:42:00 MET
(User Info)

co mate za problem. Ale obavam se ze vam nepomuzu a jestli jste doma nevim.

[ Parent ]
 
 
Mrkněte se na Astrův komentář (3.50 / 2) (#47)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 12:49:25 MET
(User Info)

a uvidíte, že obuv, kterou bychom DNES označili za sandály, Římané skutečně nosili. Trošku jste mě zaskočila těmi originálními sandály, co se nosily doma. Nebo jste snad právě o nich psala v souvislosti s českými zvyky?
Takže tím pádem se mi zdá, že minimálně v otázce sandálů jsem měl pravdu.

Krátké kalhoty - tam fakt nevím. Měli imperátoři na vojenských tažení jen suknice? Asi opravu vliv amerických filmů.


Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
No tak kdyz vam to rekl Astr (5.00 / 1) (#50)
Michaela 08.06.2005 13:01:04 MET
(User Info)

na tech detskejch obrazkach tak si teda myslete ze mate pravdu.

Ale uzus je proste jiny:

Men wore sandals made of leather when indoors. Street shoes would also be made of leather and would offer more protection for the feet.

Calceus/Calcei:
(Calx, The heel; Calamen) The shoe that covered the whole foot, as distinguished from a sandal, or Soleae. These are generally considered to be the center seamed or laced shoes with the separate inner and outer soles. Calcei were formal shoes worn with the toga outside the house, while sandals were worn with the tunic inside the house. Slaves were not allowed to wear calcei.

[ Parent ]
 
 
Slovně jistě, (1.50 / 2) (#52)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 13:08:02 MET
(User Info)

jde ale spíš o to jak vypadaly, co to tedy bylo. Byly zcela uzavřené kožené boty? Dost pochybuji. Najděme obrázky tehdejší obuvi a můžeme srovnat.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Neni na to nejaka CSN??? (4.50 / 2) (#44)
HUSITA 08.06.2005 12:44:13 MET
(User Info)

Ze by to usnadnilo usneseni se na tvaru,vaze,materialu vyrobku pod nazvem sandal.
Pak uz konecne pujde se pustit do duleziteho: zda-li se tolik andelu vejde do praveho sandalu jako dablu do leveho.

[ Parent ]
 
 
Ani Čulík? (1.00 / 1) (#78)
Ivan 08.06.2005 14:55:25 MET
(User Info)



[ Parent ]
 
 
Odkaz (3.00 / 1) (#54)
Guy Peters 08.06.2005 13:31:10 MET
(User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

http://www.sandalandsoxer.co.uk/

[ Parent ]
 
 
gogo (4.00 / 4) (#30)
Astr 08.06.2005 12:06:55 MET
(User Info)

jsem pro VASE staro rimske  sandaly:-)

byly  dle meho  blize  k  tomu cemu rikame sandaly dnes,
 nez ke klasicke uzavrene bote dnes!
samozrejme IMHO
ale posudte sami, kazdemu jak libo:-)
bude mi odpusteno  copy/paste-?
sorry jinak to neumim:-)

http://www.roman-empire.net/society/soc-dress.html

http://www.schoolsliaison.org.uk/roman/sandals.htm
http://www.minimus-etc.co.uk/activities_page.htm
http://members.ozemail.com.au/~chrisandpeter/radical_romans/footwear/sandals.htm

a souhrne zde:

http://www.costumes.org/history/100pages/romanlnx.htm#Shoes%20&%20Sandals

[ Parent ]
 
 
Díky za odkazy (3.00 / 2) (#40)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 12:41:57 MET
(User Info)

tak mě paměť přece jen neklamala, už jsem si začal myslet, že jsem se stal obětí filmových cliché.
Mimochodem, kde je Peters, že se tu už dlouho neukázal?

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Jsou to jenom hadry, wtfk (3.50 / 2) (#16)
Tonda Kubrt 08.06.2005 11:34:04 MET
(User Info)

Ceske prostredi si mysli, ze svoboda nezna hranic a slusnost ci vyzadovani slusnosti JE PROHRESEK proti dobrym mravum.

Jak jste na to přišla?  Pokud nazýváte své normy oblékání za "slušnost", je to sice trochu troufalost, ale budiž.  Ale proboha proč si myslíte že ti kdo nejdou s vámi je odsuzují?  Spíš je jim to úplně obyčejně jedno.

Mimochodem bez kravat a v krátkých rukávech zasedává i japonský parlament, chtějí jít příkladem a na rozdíl od vás umějí spočítat kolik MWh ušetří díky klimatizaci nastavené o dva stupně výš.


Japan to fight global warming with casual wear


To bude tedy sok pro me deti az misto pana ucitele s kravatou (trebaze ma na ni medvidka PU) pred ne pristoupi pako v teplakovitych kratasech. Bojim, bojim, bojim .....

Tssss... kdo nosí kraťasy je pako... To bude bezedná studna předsudků.

[ Parent ]
 
 
Tondo (3.00 / 2) (#20)
Michaela 08.06.2005 11:54:14 MET
(User Info)

Za prve nemluvim o MYCH normach. Ale o OBECNYCH normach. Jestlize v CR neexistuji, neznamena ze nejsou spolecenskym uzem vsude kolem.

A my jsme Tondo Japonci? Myslite si ze u nas parlament v lete zaseda tak ze vsichni maji saka a upnute kosile a kravaty celou dobu na sobe? Kdyz zacnou Japonci chodit povinne do parlamentu v modracich, v ramci "upevneni kolektivu" meli bychom je nasledovat, protoze tim usetrime za osatne?

Zbytek bez komentare. Zrejme potrefena husa.

[ Parent ]
 
 
Které jsou OBECNÉ? (1.00 / 1) (#23)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 11:56:08 MET
(User Info)

Moc často se styl odívání a "móda" určuje v čínských manufakturách.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Netusila jsem (5.00 / 1) (#27)
Michaela 08.06.2005 12:01:03 MET
(User Info)

ze normy spolecenskeho chovani a odivani urcuji cinske manufaktury. Obavam se nicmene, ze se hluboce mylite.

[ Parent ]
 
 
Byl bych tomu sám rád. Opravdu. nt (3.00 / 2) (#34)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 12:27:48 MET
(User Info)



Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Moda vs spolecenska norma odivani (3.00 / 2) (#39)
Michaela 08.06.2005 12:40:07 MET
(User Info)

Clovece gogo dokazete pochopit rozdil mezi modou, jeste k tomu kopirovanou, nikoliv vytvarenou a normami spolecenskeho chovani a odivani ??? Furt nic?

[ Parent ]
 
 
Ale přirozeně, (3.66 / 3) (#42)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 12:42:55 MET
(User Info)

ale nevšimla jste si, jak moc je to provázané?

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Co? (3.00 / 2) (#45)
Michaela 08.06.2005 12:44:34 MET
(User Info)

Cinske manufaktury a Gurt - Jarkovsky? Popravde nevsimla.

[ Parent ]
 
 
Za Jarkovského (3.66 / 3) (#49)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 12:53:08 MET
(User Info)

ještě nejezdily kamiony, ale i on jistě nenutil k cylindrům, (pokud pán netrval na fraku), nýbrž bral ohled na stav a dostupnost konfekce.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Gogo, mate vubec paru (3.00 / 2) (#51)
Michaela 08.06.2005 13:04:25 MET
(User Info)

o tom co mluvite a nebo jen tak v ramci sportu oponujete?

[ Parent ]
 
 
Vkus a s tím spojená etiketa (4.33 / 3) (#53)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 13:14:07 MET
(User Info)

závisely i na tom, co se nosilo. Pánové nebudou smekat, když nemají čím. Otázka prádla, punčoch, korzetů, holí, cylinrdů ....
Tedy i ten Jarkovský vycházel z jakéhosi stavu módy a konfekce.

Vytáhnu ještě pár vět z threadu:
Tonda:
"Pokud nazýváte své normy *oblékání* za "slušnost", je to sice trochu troufalost, ale budiž."
Vy:
"Za prve nemluvim o MYCH normach. Ale o OBECNYCH normach. Jestlize v CR neexistuji, neznamena ze nejsou spolecenskym uzem vsude kolem."

Původně byla tedy debata o normách oblékání, a to je, domnívám se, velmi přirozeným způsobem ovlivněno tím, jaké oděvy jsou běžně na trhu.


Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Jen castecne gogo (5.00 / 3) (#55)
TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 08.06.2005 13:32:54 MET
(User Info)

"Původně byla tedy debata o normách oblékání, a to je, domnívám se, velmi přirozeným způsobem ovlivněno tím, jaké oděvy jsou běžně na trhu." --- Samozrejme ze nikdo dnes nebude predepisovat klobouky. Ale na druhou stranu nektera pravidla o vhodnem obleceni a chovani primerenem postaveni a potrebe vyjadrit uctu zakaznikum, studentum, pacientum atd. jsou uplne nadcasova. To ze by ucitel mel vyvolavat dojem autority i svym zevnejskem a chovanim, ze by lekar mel najit vhodnout formu jak pacienta ujistit o sve odbornosti a zajmu o nej ale zaroven z nej nedelat hlupaka, to jsou veci ktere se s casem nemeni. Nazyvejme to noblesou, nazyvejme to spolecenskym vychovanim nebo respektovanim spolecenskeho postaveni, jak chcete. Od dob Gutta Jarkovskeho se zase tolik nezmenilo.

A ty cinske manufaktury ktere jste zminil vkus nevytvari, any na nej jen pruzne reaguji.

[ Parent ]
 
 
Dekuju za trpelive (5.00 / 1) (#56)
Michaela 08.06.2005 13:40:03 MET
(User Info)

vysvetleni, ktereho jsem sama nebyla schopna. Zase mam jistotu ze jsem tady spravne a neziju jednou nohou v jinem casoprostoru.


[ Parent ]
 
 
co mne udivuje (4.50 / 2) (#57)
HUSITA 08.06.2005 13:43:25 MET
(User Info)

"lekar mel najit vhodnout formu jak pacienta ujistit o sve odbornosti a zajmu o nej ale zaroven z nej nedelat hlupaka,"

Ze v prvotridni nemocnici a prilehlem doktorskem komplexu kde clovek potka M.D. co deset kroku at je to chirurg,orthoped i dermatolog..vseci nosi okolo krku stetoskop;-)))))

[ Parent ]
 
 
Je to tak, (4.00 / 2) (#60)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 13:55:10 MET
(User Info)

někteří to skutečně berou jako oficíři šavli - odznak hodnosti.
 

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
a to je spatne? (4.00 / 2) (#72)
Astr 08.06.2005 14:24:49 MET
(User Info)

ja to celej zivot vnimal skoro jako nejakej prirodni zakon.
Na muj ocni nerv nejak nepusobi dobre dochtor natoz dochtorka ve vosoupanech dzinsach!
Jestli bych moh poprosit, tohle bych nerad menil, nechate me s tim umrit ?(
VY FSICHNI MLADI a MLADSI nez STARI)

[ Parent ]
 
 
Plášť beru, (4.50 / 2) (#73)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 08.06.2005 14:29:44 MET
(User Info)

ten bych neměnil, ale tady jde o bezúčlené nošení stetoskopu, tedy přístroje k vyšetřování. Dokror z plicního ho jistě potřebuje skoro furt, ale takový očař asi ne, přesto se s tím kolikrát potulují jakoby to byl odznak hodnosti.
Prostě jako by všichni elekrtoinženýři nosili na zádech osciloskopy.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Ano, (3.00 / 2) (#58)
Guy Peters 08.06.2005 13:48:42 MET
(User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

trapnými bílými plášti.

[ Parent ]
 
 
Plaste mi nevadi (5.00 / 1) (#61)
HUSITA 08.06.2005 14:02:22 MET
(User Info)

zvlast bile prtoze je urcite musi denne ne-li casteji menit kvuli infekcim.
Ale ty stetoskopy mi pripominaji takovy ten plastikovy chranic na tuzky do naprsni kapsicky kosile co v 70-tych letech bylo ynzynyrske silenstvi.
Kdekdo tam mel pet tuzek a tri pera i kdyz na prkno ani nesahli a
a na podpis bylo razitko.
Vetsina psani a zasahu do vykresu se odbyla uzitim cervene tuzky:-))))

[ Parent ]
 
 
Petersi mate a nemate (5.00 / 2) (#64)
Astr 08.06.2005 14:13:44 MET
(User Info)

pravdu.

Mozna to zni blbe, ale ty plaste ci dochtori v bilem vcetne kalhot
pusobi vizualne mnohem lepe nez dochtor v dzinskach, to pak ani 3 naslouchadla kolem krku dojem nezachrani!!

 Berte to jako pohled vice starsiho nez mladeho obcana,
(podle vzoru - mnozstvi vetsi nez male)
kteremu se ti dochtori v bilem tak zafixovali do mozkovny, ze kdyz potka dochtora v "civilu" budi to dojem ze se jeste nestihl prevleci do"pracovniho dochtorskeho" nebo uz je na odchodu.
Jo pozor , profesori  a  vysoke odborne posice tu nosi MOTEJLY.
Asi  se domluvili:-)
V USA jsem ve spitale nebyl, ale mozna si to privezli tam odtud:-)
howk

PS

Budte vitan Petersi, kde jste byl? ze jste nebyl!

[ Parent ]
 
 
smarjaaaaa Astre (5.00 / 2) (#70)
HUSITA 08.06.2005 14:22:06 MET
(User Info)

MOTEJLKY. to jsem zapomnel.
Kdyz ma generace prebirala oteze tak ti stari ynzynyri meli motylky
jak kdyby uniformu.
Ze pry to obrabeci strike nechytnou jako slajfku.
No ted kdyz je nastroj za sklem tak se ani to ci ono do provozu nenosi

[ Parent ]
 
 
mas to (5.00 / 2) (#76)
Astr 08.06.2005 14:53:03 MET
(User Info)

taky  za 5
presvedcil jsi me zes to ty, ti mladi dneska  Ingenoury  v motylkach tady taky nepamatujou.
To byla ta noblesa nahore co  zpusobila, ze ted se nosej dzinsy  co nejniz.
Popustenej motyl byl spolecensky neunosnej  a bez Noblesy,
pousteny dzinsy ukazuji zadni zlabek a v predklonu i  vice.
Pokrok  se neda zastavit... ani kdyby na chleba nebylo..

Do Vietnamskejch trhovcu  a levneho zbozi Vam mluvit nehodlam.
Sami nejlepe vite NAKOLIK to ovlivnuje oblekani  v CR.
Kvalita i  vkus neco stoji- TADY!
Divil bych  se ze by  v CR ne, kdyz tam TRH vladne stejne jako tady.
Naslednou informaci prosim neberte jako varovani  jen jako konstatovani ci pripomenuti.
Od tak tak unosne kvality az po neunosnou Cina a Asie dovazi  k nam stejne jako k Vam.
Jsa od fochu ridim se pravidlem, ze "nejsem tak bohatej, abych si moh dovolit to nejlevnejsi zbozi", o esteticnu nemluve!
Samozrejme druhym brehem je kategorie se kterou  se obcas profesionalne setkavam ale pokud mozno vyhybam.
Stejne jako Vam zde nekterym je podezrely kazdy kdo se vyjadruje netypickym zpusobem a navic o vecech ktere Vy vidite jinak, tak
ja jsem opatrny ma modu a zensky ktery zacinaji od podlahy tim ze kupuji zasadne boticky  Blahnik a podobne znacky od $1000 nahoru a pokracuji tak az nahoru:-(
S NOBLESOU tohle nema nic spolecneho zato  s penezenkou  FSECHNO!
S Noblesou(pro oko) se da nosit ledacos, jen se chci pripomenout ze povl z Ciny kterej se nam montuje svoji levnosti do zivota nam to vubec neusnadnuje i kdyz pohled do penezenky vypada po takovem nakupu jinak  nez po navsteve znackove prodejny.!
Noblesu i  v oblekani - nemam namitky.
Uvolneci, pokud se tu nachazite , nekamenujte me:-)

Skoro 11 vecer,  cas presunout se ze Sprchy pod sprchu.
Mejte se fsichni :-)
V NOBLESE mi  dnes bylo nejak mimoradne dobre.
Asi tim ze se tu mihnul P. Broz:-)
 a take Peters se nam vratil:-)

[ Parent ]
 
 
Nemusi to byt bily plast (5.00 / 1) (#68)
TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 08.06.2005 14:19:21 MET
(User Info)

Ale v nemocnici (stejne jako v hotelu nebo v obchode) jsem rad kdyz na prvni pohled poznam, kdo patri k personalu a kdo ne. A jsem rad, kdyz v nemocnici rozeznam lekare od zrizence. Jestli to bude dosazeno ruznymi plasti, jmenovkami, uniformami atd. je mi docela jedno.

[ Parent ]
 
 
K čemu je dobré rozeznávat někoho na chodbě? (1.00 / 1) (#74)
Guy Peters 08.06.2005 14:43:00 MET
(User Info) http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~peters/

A v ordinaci víte, s kým mluvíte.

[ Parent ]
 
 
S lekari (5.00 / 2) (#75)
TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 08.06.2005 14:52:01 MET
(User Info)

se setkavate nejen v ordinaci. A i pri vstupu doordinaci je prijemne na prvni pohled rozeznat, kdo je lekarka a kdo sestra. A s vyrovnavanim rozdilu mezi pohlavimi bude brzy podobny rozdil i u muzu lekaru / bratru (nebo spise vyrobit muzsky rod od slova sestra?).

[ Parent ]
 
 
TL ! (4.00 / 2) (#79)
Astr 08.06.2005 14:59:22 MET
(User Info)

Vasim ekonomickym rozborum rozumim priblizne stejne jako presunum na kontech  Trumpa nebo  Sorose, ale !!!

po tomto:
A i pri vstupu doordinaci je prijemne na prvni pohled rozeznat, kdo je lekarka a kdo sestra

vidim ze neni jeste vse ztraceno !

[ Parent ]
 
 
Od VYLEKATI (2.00 / 1) (#80)
HUSITA 08.06.2005 15:02:21