Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
BL: Clarke chce, aby vlády v EU zaznamenávaly informace o všech mobilních a emailových komunikacích
cnemo
12.07.2005 15:55:40 MET
(Co se píše jinde/Terorismus)
Nevím jak pro vás, ale pro mne je toto zpráva týdne, daleko přesahující význam londýnských atentátů.

 
 

Snaha kontrolovat, ovládat a špehovat své spoluobčany je opravdu nekonečná, jen mě zaráží ta drzost, se kterou  si politici těmto návrhům  vybírají zásadně okamžiky veřejné hysterie. Já vím, teď to určitě neprojede, ale někdy v budoucnu, při dalších atentátech  ..., jste si jisti? Stačí jedno zaváhání veřejného mínění a překročíme bariéru, z poza které již nebude návratu. U nás by podobné návrhy měly být okamžitě stíhány jako propagace hnutí, směřující s potlačování práv a svobod občanů. Alespoň jednou by tento podivný zákon k něčemu byl.

S jednou věcí nesouhlasím, domnívám se, že problém je s menšími úpravami a balíkem peněz technicky schůdný. Zápis celého přenášeného objemu je zbytečný, pokud se data budou niminálně předanalyzovávat v reálném čase (nebo téměř v reálné čase s malou prodlevou), třídit a indexovat může to být proveditelné.

Je-li však  hlavním argumentem proti technická neproveditelnost, mám velmi vážné obavy.
 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- no to je pěkné, by andyo
- děkuji, by andyo
- Jakto že ne, by cnemo
- Zapomínáte, by cnemo
- To sice jo, by gogo
- Závidím vám vaši naivitu, by cnemo
- To je ale technické zpracování by gogo
- aspoň se zase naučíme by andyo
- Jen ať si poslouží, by Ales Zeman
- Jsem si skoro jist, by cnemo
- Máte tím na mysli by cnemo
- Ano, dvě strany textu jsem zapomenul by Ales Zeman
- Asi jste zapomněl na by cnemo
- Naštěstí by gogo
- Kapitáne, počítáme to stejně? by Ales Zeman

Anketa
Podpořili byste Clarkův návrh?
Ano
Ne
Nevím, je mi to jedno

Hlasů: 6
Výsledky | Ostatní ankety

Related Links
- toto
- More on Terorismus
- Also by cnemo

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
BL: Clarke chce, aby vlády v EU zaznamenávaly informace o všech mobilních a emailových komunikacích | 30 comments (30 topical, 0 editorial, 2 pending)
 
 
Už dnes (5.00 / 2) (#1)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 12.07.2005 17:40:02 MET
(User Info)

musejí operátoři zálohovat komunikaci po nějakou dobu a v USA mají svůj Echelon, kvůli kterému s pan neckar bál napsat některá slova, už jsem zapomněl která.
Technologicky to bude za chvíli zvládnutelné, myslím, že se tomu špiclování nevyhneme. Včetně fotek ze satelitu, jak se cpu na terase vepřovým.
Třeba zase nabudou na důležitosti starobylé prostředky komunikace.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
 
 
No, (3.50 / 2) (#2)
max 12.07.2005 17:53:26 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

pak nebudete moci bejt nevěrnej svojí manželce, nebudete už moci dělat ty podvodný finanční transakce, nebudete moct vyrábět a prodávat drogy, připravovat atentáty, krást auta a vykrádat banky, prznit poupátka, atd, atd. Všechno bude sledovaný a nahrávaný a budete mít peška a muset se chovat slušně.

PS: Co vlastně člověku z toho života potom zbude?


...A paní Rice nám na piano zahraje.
 
 
Maxi, proč vám vlastně vadili (none / 0) (#3)
cnemo 12.07.2005 18:29:13 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

komunisti? Já bych se nerad vrátil do dob otvírané pošty jen s jinou ideologií a jinými rekvizitami.

pak nebudete moci bejt nevěrnej svojí manželce, nebudete už moci dělat ty podvodný finanční transakce, nebudete moct vyrábět a prodávat drogy, připravovat atentáty, krást auta a vykrádat banky, prznit poupátka, atd, atd. Všechno bude sledovaný a nahrávaný a budete mít peška a muset se chovat slušně.


Mimo tyto radosti života nebude nikdo moci podnikat politické ani ideologické akce proti právě vládnoucí vrstvě, což je nepochybně základním cílem. Nebudete moci poslat kamarádovi vtip, aniž by nebyl ideologicky zhodnocen, svůj názor aniž by nebyl zaznamenán a vyhodnocen, mít přátele aniž by byli zachyceni ve vašem kádrovém profilu... A i kdyby tyto informace nebyly použity (což se ještě v historii nikdy nestalo), je to jako, kdybyste chodil s holým zadkem po ulici. Ničemu to nevadí, takový zadek mají nakonec všichni, ale cítíte se nepříjemně:)

[ Parent ]
 
 
Je to utopie (5.00 / 1) (#4)
Jarda z Pisku 12.07.2005 20:16:30 MET
(User Info)

Sledování SMSek a regulérních telefonních hovorů je běžná a nekomplikovaná věc (někteří nejmenovaní mobilní operátoři na to mají docela slušný clustřík). Ale e-mailová komunikace, která je z principu decentralizovaná, se jim bude sledovat daleko obtížněji. Nehledě k tomu, že Internet nabízí mnohé jiné informační komunikační služby a dnes už i šifrované sítě.

Skutečný zločinec, který má hlavu k přemýšlení, použije šifrovaný kanál nebo některou ze steganografických metod. Takovéto plošné sledování může odhalit leda tak potěr a to ještě asi obvykle se slušným zpožděním. Jako ochrana proti terorismu mi to přijde hodně chabé.

I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
 
 
Ale vždyť i to sledování je (none / 0) (#5)
cnemo 12.07.2005 21:02:07 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

decentralizované!

se chce pokusit přimět internetové a telefonní společnosti, aby archivovaly informace

Z technického hlediska je to jen jakýsi nový Echelon jen s tím rozdílem, že nyní budou odposlouchát provideři za své peníze. Jedná se vlastně pouze marketinkový tah na zlevnění odposlouchávání, jako obvykle je totiž třeba sehnat pitomce, který vše zaplatí. Tentokrát to budou provideři, ti to naúčtují zákazníkovi a on si sám sám zaplatí vlastní špiclování. Opět krásný úspěch moderní ekonomické vědy! Prosadit daň na vlastní špiclování (třeba 5 hal./min) je asi politicky neprůchodné:))

[ Parent ]
 
 
To špiclování dle místního guru (none / 0) (#6)
Ales Zeman 12.07.2005 22:06:56 MET
(User Info)

dělají vskutku firmy, které sledují jaké webové stránky si otevíráte na webu a pak prý tyto údaje předávají marketingovým firmám. Prý nejhorší je když kliknete na nějakou tu reklamní upoutávku, které se yde říká "banner". A ani současné bezpečnostní firmy tomu nedovedou zabránit. Zatím se to nezdá moc účinně fungovat. Kromě obvyklého spamu, který nemám problém odstranit, mě žádná marketingová firma zatím neotravuje.  


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Mistrem ve "špiclování" je Google (5.00 / 1) (#8)
Jarda z Pisku 12.07.2005 22:50:35 MET
(User Info)

Jeho kontextová reklama je v podstatě začátek - vkládají do článků automaticky reklamu, která tematicky sedí s obsahem článku a dokážou i vyčmuchat, odkud se člověk připojuje a nabídnout mu reklamu v jeho jazyce zadané místní firmou. Google mail je založený na myšlence, že člověku, který tam má poštovní účet, se bude zobrazovat reklama korespondující s obsahem jeho mailů. A personalizovaný vyhledávač, který bude nabízet výsledky podle předchozích hledání bude určitě zacházet s reklamou podobně.

A moc daleko od pravdy nebude ani "kacířská" myšlenka, že i z utahování šroubů na Internetu budou profitovat zejména obří korporace - od filmových studií až po výrobce HW.

I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
[ Parent ]
 
 
Provideři na to nemají peníze (none / 0) (#7)
Jarda z Pisku 12.07.2005 22:32:54 MET
(User Info)

Samozřejmě můžou sledovat schránku, kterou si u nich někdo zřídil, ale těžko budou sledovat každý otevřený socket (byť třeba jenom z portu 25), jestli se přes něj náhodou neposílá pošta.

I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
[ Parent ]
 
 
Zkusím vizi:) (5.00 / 1) (#9)
cnemo 12.07.2005 23:38:44 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

Samozřejmě vše bude probíhat automaticky, sledovací algoritmus bude obsažen přímo v síťovém softwaru, který bude předepsán. Později (protože bude docházet ke crackům) budou obsaženy přímo v hardwaru.
Prostě nebudou jiné síťové karty či základní desky, než ty, které budou šmírovací. Dovoz jiných součástek bude stíhán asi jako dovoz drog a komunita odstraňující hardwarová udělátka bude pronásledována jako teroristé. Diskový prostor k obsluze zákazníka bude trojnásobkem nyní užívaného (není problém, jeho cena neustále klesá) a připojení k inetu bude mít vždy 30% rezervu pro pravidelné odeslání předanalyzovaných dat do centra. Záloha samozřejmě zůstane na počítači providera, pravidelně ošetřovaná programy, které budou provádět redukci dat v závislosti na jejich stáří. Všechny tyto programy poběží na serverech providera a navenek se projeví pouze pomalejším chodem, což však při exponenciálním růstu výkonů nebude problém.

To, že bude zaznamenáno vše, co prošlo se bude kontrolovat speciální kontrolním součtem jak, tvořeným jednak při průchodu kartou na rozhraní počítače, jednak výpočtem přes zaznamenaná data. Různost těchto součtů bude trestána milionovými pokutami a nepodmíněnými tresty.


Myslíte si, že je opravdu až takový nesmysl? :))

[ Parent ]
 
 
Technicky to nesmysl není (none / 0) (#10)
Jarda z Pisku 12.07.2005 23:52:56 MET
(User Info)

Legislativně bude něco takového IMHO hodně dlouho nemožné - pokud vůbec kdy. Myšlenka nazvaná trusted computing něco podobného naznačuje. Pokud by bylo možné třeba se serverem navázat spojení pouze pomocí autorizovaného hardware, což by bylo zaručeno pomocí dostatečně silné asymetrické kryptografie, nebylo by ani potřeba zakazovat prodej neautorizovaného hardware. Jeho využitelnost by se prudce snížila a pro přístup na Internet by takový hardware byl nepoužitelný. Pokud by se podařilo daný hardware uzavřít tak, aby nebylo možné ho otevřít, aniž by došlo ke zničení privátního klíče (což by technicky jít mělo) a při předpokládané monolitizaci počítačů budoucnosti (stavebnicový model dnešních PC ztratí opodstatnění), by to všechno šlo zařídit v podstatě i bez legislativní podpory.

I chose to believe what I was programmed to believe. -- Futurama
[ Parent ]
 
 
Legislativa žádnou zábranou není, (none / 0) (#12)
cnemo 13.07.2005 00:38:37 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

legislativa je jen prodejná děvka účelu, prostě se přispůsobí nebo bude jinak vykládat, to je celkem jedno. Právníci to již zdůvodní.

[ Parent ]
 
 
Jak to bylo za Hitlera (none / 0) (#14)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 13.07.2005 13:45:45 MET
(User Info)

http://pes.eunet.cz/clanky/2005/07/44547_0_0_0.html
je vidět, že hlavní omezení je technologické. Tak tomu bude asi vždy.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
 
 
Někdy na počátku (none / 0) (#15)
cnemo 13.07.2005 15:42:03 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

90 let, jistý podnikatel, náš zákazník, zaměstnával bývaleného technického pracovníka STB. Když jsme jeli okolo jakési budovy v Praze prohlásil, že v ní zde o každém občanovy Českoslovanska v počítači asi tak 2 strany textu. Ať to bylo pravda nebo ne, pro mne to tehdy bylo nepřestavitelné, protože byla-li jedna strana tak 3 kB bylo to neuvěřitelných 90GB, to je 2300 diskových výkřiků moderní techniky (40 MB), který jsem měl tehdy v počítači.

Proporce toho, co je "málo" a "hodně" dat se velmi rychle mění, za těch 15 let asi o 3-4 řády. Proto je třeba ve všech úvahách počítat s obrovskou akcelerací techniky. Odtud pramení můj pesimismus, momentální technická neschůdnost není dostatečná záruka.

[ Parent ]
 
 
Kapitáne, počítáme to stejně? (none / 0) (#16)
Ales Zeman 13.07.2005 16:03:06 MET
(User Info)

Začnu s těmi 3kB, vynásobím přibližným počtem obyvatel tehdejšího ČS 15 milionů a vyjde mi polovička, tj. 45GB. Fakt je, že můj dnešní harddisk běžného PC má větší kapacitu než těch 45GB. Takže s Vámi souhlasím ohledně obrovské akcelerace počítačové techniky.  


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Asi jste zapomněl na (5.00 / 1) (#18)
cnemo 13.07.2005 16:47:36 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

ty 2 strany;)

2 x 3KB x 15e6 = 90 GB

Normální počítač skromného uživatele má tak 80, ale spíš 160 GB, 40 GB to snad už jen chorobní škudlilové, protože 4O GB stojí v nejsprosčím provedení 1600 Kč a 80 GB tak o 200 Kč víc:) Už i ten můj hloupý notebook má 60 GB a nadávám, jak je to malé.

[ Parent ]
 
 
Ano, dvě strany textu jsem zapomenul (none / 0) (#19)
Ales Zeman 13.07.2005 16:55:57 MET
(User Info)

jistě v té letenské kachlíkarně byl kdysi záznam o mém výslechu StB v letní restauraci Savarin L.P. 1966, z kterého Neckář bystře usoudil, že jsem s komunistickými fízly spolupracoval.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Jsem si skoro jist, (none / 0) (#21)
cnemo 13.07.2005 17:18:41 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

že pokud váš výslech byl v počítačové podobě existuje zaznamenán dodnes, jen na jiných médiích. Takové informace se nemažou:)

[ Parent ]
 
 
Jen ať si poslouží, (none / 0) (#22)
Ales Zeman 13.07.2005 17:25:41 MET
(User Info)

já zápis o mém výslechu pochopitelně nikdy nečetl, ale vzhledem k IQ toho mladého estébáka, který mě ležérně u piva vyslýchal, by to mohlo být humorné čtení. Nestojí mi za to se po tom pídit.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Naštěstí (none / 0) (#17)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 13.07.2005 16:18:15 MET
(User Info)

je to tak, že se využívá maximální kapacita pro uložení, ale efektivita zpracování je nízká. Jestli se podaří udělat algoritmy, které budou zpracovávat data online, může to být ještě zajímavé.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Máte tím na mysli (none / 0) (#20)
cnemo 13.07.2005 17:15:17 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

v reálném čase? Ale vždyť ta zařízení už dávno jsou, jen činnost je jiná. Co je to zpracování obrazu a zvuku v reálném čase? Ohromná kvanta dat, kompresená a kódovaná. Stačí změnit funkci, výkon i těch šmejdových je impozantní. Jedna obrazovka v režimu 1600x1200 a 32 bitové barvě je něco okolo 7,6 MB, tohle 100 x za sekundu je 0,76 GB/s. Beru, že dekomprese je jednodušší, ale přesto si představte třeba ze píšte rychlostí 5 úhozů za sekundu (dejme tomu znak 2B => 10B/s) tak textový výkon 76 milionů lidí je souměřitelný s datovým tokem grafické karty. O kolik jsem se spletl? O řád, dva tři? Pořád je to šílené číslo, když si uvědomíte, že to porovnávám se zařízením v ceně 2-4 tisíce včetně DPH!      

[ Parent ]
 
 
To je ale technické zpracování (none / 0) (#24)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 14.07.2005 07:33:17 MET
(User Info)

já mluvím o rozpoznávání, obraz, zvuk. Písmo je nejjednodušší, ale pokud podle pana neckara stačí vynechat echelonu ve slově písmeno, tak moc daleko nebudou :-)
Maily a SMSky se dají ukládat celkem snadno, i hledat slova v textech, ale to není ono.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Zapomínáte, (none / 0) (#27)
cnemo 14.07.2005 12:06:52 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

že i ten systém může svým způsobem učit. Bude-li komunita používat slova echlon místo echelon, rychle se to naučí a potom to bude navíc příznakum příslušnosti právě k té komunitě. Velmi podceňujete programátory:)

[ Parent ]
 
 
aspoň se zase naučíme (none / 0) (#23)
andyo 14.07.2005 07:21:02 MET
(User Info)

navštěvovat se, diskutovat v kavárnách a salonech, místo na netu.
Jen ať to všechno kontrolujou, demokrati.

 
 
Závidím vám vaši naivitu, (none / 0) (#25)
cnemo 14.07.2005 10:06:48 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

na síti se můžete bráti, šifrovat, skrývat - jednosměrné funkce pořádně zkomplikují život šmírákům. Diskuse v "kavárně nebo  v salonu" to je daleko ve šmírovací společnosti daleko méně ututlatelné. Jen si vzpoměňte na pana Kořistku i po týdnech se dostali k záznamům z "bezpečnostních" kamer, kterak pan skoroposlanec údajně prodával svůj ještě nevzniklý demokratický mandát:) Seděl v kavárně a klábosil - tedy tvrdí on.  Nahrávat zvuky je už jen malý technický krok.

Opakuji, technická obtížnost není argument pro náš klid. Jediným řešením je, aby podobné praktiky byly společensky nepřijatelné a to včetně státních orgánů. Aby nebylo možné kvůli hrozbě s pravděpodobností v tisícinách promile udělat ze státu vězení. Nakonec nejbezpečnější je přece život ve vypolstrované cela!

[ Parent ]
 
 
To sice jo, (none / 0) (#26)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 14.07.2005 10:15:55 MET
(User Info)

ale monitorovat plošně takovým způsobem nelze. Je snazší louskat zašifrované maily, které samy přicházejí, než nahrávat obraz a zvuk a pak z toho dolovat informace. Tohle zatím nelze dělat plošně.


Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Jakto že ne, (none / 0) (#28)
cnemo 14.07.2005 12:16:25 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

ty záznamy se jak vidíte schovávají (zatím bez zvuku). Ani je v této fázi nemusíte analyzovat, stačí, když to uděláte při zájmu o osobu. Pak stačí třeba zkombinovat logovací soubor mobilního telefonu nebo výpověď svědků a vzít záznamy kamer, rozmístěných všude ve městech a nákupních centrech. Už dnes to do značné míry jde, ke své milence se nekontrolovaně nepřiblížite ani na 100 m ještě to bude i s obrazem:) A to ještě ani nepřemýšlím o tom, že šmírovací prostředky proniknou na úroveň nanotechnologií a detektorem pak bude třeba nátěrová barva - šílené, ne? :)

[ Parent ]
 
 
děkuji, (none / 0) (#29)
andyo 14.07.2005 14:38:24 MET
(User Info)

ale já nemyslela ani tolik na vás špiony:), ale na běžnou komunikaci nás, obyčejných čelověků.

[ Parent ]
 
 
no to je pěkné, (none / 0) (#30)
andyo 14.07.2005 17:48:34 MET
(User Info)

ale spíš než naivitou bych to nazvala návratem k lidské, příjemné komunikaci, která leckdy schovává vytasené zbraně zpět do pouzder, někdy, jak přiznám, je i tasí.

Vy jste asi špion, tak to berete jinak:))))

[ Parent ]
 
 
BL: Clarke chce, aby vlády v EU zaznamenávaly informace o všech mobilních a emailových komunikacích | 30 comments (30 topical, 0 editorial, 2 pending)

 
Komentáře: Zobrazení: Řazení:

Powered by Scoop
Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz.
plné znění podmínek.

registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky