Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Skutečný příběh Srebrenice
Ales Zeman
15.07.2005 15:12:24 MET
(Co se píše jinde/Překlady)
(The Globe and Mail, Toronto, 14. VII. 05)

Masakr v „bezpečném útočišti“ OSN nebyl černobílou záležitostí píše Lewis MacKenzie

Kanadský generálmajor ve výslužbě Lewis MacKenzie byl prvým velitelem mírových sil OSN v Sarajevu.

 
 

Tento týden probíhá desáté výročí druhého největšího selhání OSN od jejího vzniku v r. 1945 – první je bezesporu genocida v Rwandě. S velkou fanfárou oslavy se zaměřily na masakr „až“ 8000 bosenských mužů a chlapců bosenskou armádou generála Ratko Mladiče v Srebrenici v červenci 1995.

Ve velké většině nedávných mediálních zpráv chybělo pozadí a zodpovědnost za katastrofu v Srebrenici. Přednost byla dávána jednoduchému vysvětlení: byla to černobílá záležitost, která byla jednoznačně zaviněna Srby.

Jako někdo, kdo hrál skromnou roli v událostech, které předcházely masakru, připomenu trochu pozadí, které této události poskytne potřebný kontext. V r. 1993, poté co jsem byl propuštěn z kanadské armády, byl jsem požádán, abych se zúčastnil několika schůzí výboru amerického kongresu, které se zabývaly Bosnou. Několik měsíců předtím, můj nástupce v Ochranné síle (Protection Force) OSN generál Philippe Morillon, přes rady svých šéfů v OSN – si násilně probil cestu (bullied his way) do Srebrenice v doprovodu malého oddílu kanadských vojáků, aby sdělil tamějším občanům, že se nyní nacházejí pod ochranou OSN. Funkcionáři OSN v New Yorku byli  rozlíceni na  gen. Morillona, ale dík tomu, že média byla na jeho straně, byli přinuceni zavést koncept „bezpečného útočiště“ pro šest enkláv Bosny, z nichž jedna byla Srebrenica.

Jeden americký senátor se podivoval tomuto konceptu a otázal se mě, kolik vojáků by bylo zapotřebí k obraně takového bezpečného útočiště. Odpověděl jsem: „Velmi přibližně tak 135 tisíc vojáků“. Tento počet musel být tak vysoký kvůli vzdálenosti dostřelu srbské artilerie. Nový velitel pozemních vojsk OSN v Bosně, belgický generál Francis Briquemont, tehdy souhlasil s mým odhadem, ale byl připraven pokusit se bránit enklávy s 65 tisícovou vojenskou posilou. Tehdejší hlavní sekretář OSN Boutros Boutros-Ghali předstoupil před Radu bezpečnosti a doporučil jako posilu 27 a půl tisíc vojáků.  Rada bezpečnosti schválila posilu o síle 12 tisíc vojáků a, o šest měsíců později,  měně než 2 tisíce vojáků posílilo oddíly UNPROFOR pro obranu tzv. bezpečných útočišť.

Poté Rada bezpečnosti změnila text své rezoluce o bezpečných útočištích z „OSN bude ochraňovat bezpečná útočiště“ na „svojí přítomností OSN odstraší (deter) útoky na bezpečná útočiště“. Jinými slovy, malý, symbolický a lehce vyzborojený kontigent OSN bude umístěn jako obětní beránek v Srebrenici k „zastrašení“ armády bosenských Srbů.    

Bosenským muslimům netrvalo dlouho si uvědomit, že OSN nemůže v žádném případě dostát svému slibu „ochraňovat“ Srebrenicu. S trochou pomoci od externistů začali vyzbrojovat bezpečné útočiště pomocí několika tisíců bojovníků a dodávkou zbraní. Když bosenští muslimové byli lépe vyzbrojeni a připraveni, začali vyrážet do okolí Srebrenice, aby vypálovali srbské vesnice, zabijeli jejich obyvatele a poté se rychle stáhnuli  do bezpečí poskytnutém bezpečnými útočištemi OSN. Tyto útoky dosáhly svého crescenda v r. 1994 a pokračovaly do počátečních měsíců r. 1995. V té době již kanadští pěšáci, kteří tam byli přiděleni na jeden rok, byli vystřídáni větší jednotkou holandských vojáků.

Bosenští Srbové sice měli zbraně nejtěžšího kalibru, ale bosenští muslimové se jim vyrovnali v pěšácké zdatnosti, která byla velmi žádoucí v náročném terénu kolem Srebrenice. Poté, co slezl sníh na jaře r. 1995, začalo být jasné veliteli bojovníků z řad bosenských muslimů Nasaru Oricovi, že armáda bosenských Srbů napadne Srebrenicu, aby tak zastavila útoky na srbské vesnice. Rozhodl se tedy s větším množství svých bojovníků nenápadně vyklidit město. Srebrenica byla ponechána bez obrany v rámci strategické úvahy, že srbský útok na neozbrojené město zajisté přiměje NATO a OSN k povolení oprávněných leteckých náletů NATO proti Srbům. A tak armáda bosenských Srbů vjela do Srebrenice bez nějakého vojenského odporu.

Co se stalo potom, lze diskutovat pouze uvažováním rozsahu. Muži a chlapci bosenských muslimů byli vyčleněni, zatímco starci, ženy a děti byli z enklávy vystěhováni ve směru Tuzly a bezpečí. Je to nechutné, ale musí být řečeno, že při páchání genocidy není radno nechat uniknout ženy, neb jsou to ony, díky kterým přežívá právě ta skupina, která má být zlikvidována. Mnoho mužů a chlapců bylo popraveno a pohřbeno v hromadných hrobech.

Svědectví, která byla uvedena před soudem válečných zločinů v Haagu, uvádí v hlubokou pochybnost počet „až“ 8 tisíc zavražděných bosenských muslimů. Toto číslo zahrnuje „až“ pět tisíc osob, které byly prohlášeny za nezvěstné. Víc než dva tisíce mrtvých těl bylo nalezeno v Srebrenici a okolí, a tato těla zahrnují oběti tříletých intenzivních bojů na tomto území. Výpočty prostě nedokládají uváděný počet 8 tisíců zabitých.

Nasar Oric, vojenský velitel bosenských muslimů v Srebrenici, je v současnosti souzen v Haagu za válečné zločiny spáchané během „obrany“ města. Z dosavadního svědectví vyplývá, že Oric je zodpověden za zabíjení mnoha srbských civilních osob přibližně ve stejném rozsahu jako je srbská armáda zodpovědna za masakr bosenských muslimů v Srebrenici.

Dvě zla se nikdy vzájemně nevyruší, ale tyto dějinné události, které nás všechny zahanbují naší lhostejností, by neměly být uvažovány v izolaci bez kontextu, který je vytvářel.

_____________________

Pozn. Anglický text článku je přístupný pouze abonentům novin. Pokud se vyskytne nějaká nejasnost v textu, rád uvedu původní anglické znění.
 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Zdravím Tě, Boutrosi by Ales Zeman
- Podle informací, které píše by max
- maxi, by Ales Zeman
- Pan MacKenzie by max
- S hodnocením situace by max
- Manželka viděla by max
- Max nic neosvětlí. by max
- Boutrose to možná by Tomas
- obavam se by Boutros el Uam
- Toho by si museli by cnemo
- Je to velmi jednoduché, by cnemo
- Myslim, ze se bombardovalo u komunistu v Serbien by magnus maximus
- potrebujete si nastudovat by Boutros el Uam
- Dopnění by cnemo
- Ano, mám rád přesné vyjadřování, by cnemo

Related Links
- More on Překlady
- Also by Ales Zeman

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Skutečný příběh Srebrenice | 23 comments (23 topical, 0 editorial, 0 pending)
 
 
Díky, zajímavý článek. (5.00 / 1) (#1)
cnemo 15.07.2005 20:18:59 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

V r. 1933, poté co jsem byl propuštěn z kanadské armády, byl jsem požádán, abych se zúčastnil několika schůzí výboru amerického ...

Tady je asi chyba v datumu, asi má být 1993.

Ale k věci. Myslím, že pro politiky a novináře by měl být zaveden nový trestný čin - manipulace s občany. Tresty by se měly blížit až sazbě za vlastizradu;) Jsem zvědavý, za jak dlouho bude veřejně známa pravda o jugoslávských válkách, zbavená dobové propagandy.

Po kolikáté už je třeba přijít na to, že válka je hnusná a obě strany nakonec používají velmi podobné metody. Neexistuje čisté bombardování ani chirurgické přesné vraždění.

Na začátku byl v podstatě podvod. OSN lhalo o tom, že oblast je bezpečná. Pro naše slavné velmoci a menšímoci (EU:) je efektnější s obrovskou leteckou převahou bombardovat Bělehrad plný civilistů, než se postavit tváří v tvář skutečné armádě, ohrožující tisíce neozbrojených občanů.

 
 
V r. 1933 byl generál ve výslužbě (none / 0) (#2)
Ales Zeman 15.07.2005 20:28:25 MET
(User Info)

Lewis MacKenzie ještě na houbách, narodil se až o 7 let později. V Kanadě je to známá osobnost, měl i politické ambice a je ho vidět dost často v TV. Překlep pochopitelně opravím a dík za upozornění.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
cnemo, (none / 0) (#3)
Ales Zeman 15.07.2005 20:51:18 MET
(User Info)

je efektnější s obrovskou leteckou převahou bombardovat Bělehrad plný civilistů, než se postavit tváří v tvář skutečné armádě, ohrožující tisíce neozbrojených občanů.

efektnější to není, ale politicky průchodnější ano. V angličtině se tomů říká "bodybag problem" (problém pytlů s těly mrtvých vojáků). Mrtví na straně vojsk USA jsou politicky velmi nepopulární, jak již ukázala válka ve Vietnamu a jak znovu ukazuje válka v Iráku. Bohužel to je ten hlavní důvod.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
A Bill Clinton (5.00 / 1) (#4)
Prokop (pkrasny@aol.com) 15.07.2005 20:55:59 MET
(User Info)

by nikdy neudělal nic co by ho v očích veřejnosti udělalo nepopulárním.

Neříkalo se tenkrát, že se bombarduje podle vývoje případu Monica Lewinsky?

[ Parent ]
 
 
kapitane, kapitane (none / 0) (#5)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 15.07.2005 21:17:39 MET
(User Info) http://www.squaw.com

mel jste tu proti sobe sub-standartniho forcekistu, zaujateho osobni animositou, tak vas nazorovy hokej je trochu mimo ledovou plochu ;-)))

Dneska je nejefektnejsi zadna skoda. Nemuzete jednim dechem nadavat na media (a svet kolem sebe) jak vam utajuji skutecnosti a potom hlasat takove veci, ze NATO bombardovalo Belehrad kvuli efektu. Mozna to nejste specificky Vy, ale vasi souputnici dodnes kvili nad tim, jak nejsou zverejnovany skody treba na srbskych mostech pres Dunaj. To je prece efekt nejefektnejsi, tak dle vaseho uvazovani by mely fotky rozbitych mostu vevodit titulnim strankam. A nedeje se tak.

Ales ma pravdu v nepopularite navratu mladeze v rakvich, nakonec kolem navratu padlych z Iraku se chvili rozjel docela skandal.
Akce NATO v Jugoslavii zde (USA) byla rozebirana z mnoha stran a v tomhle pripade "politics made really strange bedfellows".
Na demoskach ve meste se sesli anti-globi batuzkari ozbrojeni transparenty "NO BLOOD FOR OIL" (sic) s ultra-pravicovymi lovci lebky Vilika Krivaka. Vsichni v trickach s tercem po vzoru Srbu.
To, ze zapujcil emerycka letadla na bombardovani Srbska pod velenim NATO je Vilikovi vycitano dodnes z mnoha zdroju.

Strategie a taktika emeryckych ozbrojenych sil v dnesni dobe nasleduje zejmena doktrinu ohromujiciho prvniho uderu. To jak od otevreni valky az po zasah SEALs. Udajne to paradoxne stoji mene obeti na obou stranach nez pomale a opatrne postuchovani. Logika spociva v tom, ze uder zneskodni nejnebezpecnejsi sily protivnika a zbytek se uz bude velke rany bat.
K velke rane v Iraku nikdy nedoslo a rychla, pocetne ovsem velmi omezena, ofenziva nesikovne prerostla v policejni akci, na kterou neni armada cvicena.
Trebas.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Na titulní stranách vévodí (none / 0) (#6)
    cnemo 15.07.2005 21:58:51 MET
    (User Info) http://nautilus.bloguje.cz

    informace o tom, jak bylo bombardování prospěšné. To úplně stačí!

    Mozna to nejste specificky Vy, ale vasi souputnici dodnes kvili nad tim, jak nejsou zverejnovany skody treba na srbskych mostech pres Dunaj.

    To tomu opravdu nerozumíte nebo si jen děláte srandu? Právě jsem se koutkem oka díval na Četník a mimozemšťané a mám chuť vás pokropit vodou:)

    Efektem je přece vítězné humatární bombadování zločinců nepřemožitelnou US Army. Fotografie zničených mostů jsou naopak silně kontraproduktivní. Manželka viděla fotky obytných čvrtí po bombardování. Nafotil to náš automechanik při průjezdu Bělehradem pár měsíců po válce. To také nebylo na prvních stránkách. Ptám se pročpak asi? ;)

    Nepoložil by si pak třeba někdo otázku, kolik zachránil vybombardovaný most nebo obytná budova v Bělehradě Albánců v Kosovu?

    Pak proběhly etnické čistky naopak dokonce pod nosem "demokratického" společenství" a světe div se, nikdo humanitárně nebombardoval. Proč najednou tolik mírumilovnosti?

    [ Parent ]
     
     
    kdyz napisete (none / 0) (#8)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 15.07.2005 22:13:04 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ze jste myslel efektivnejsi a napsal efektnejsi tak muzeme pokracovat ;-).

    BTW - oficielne (a pro efekt ci z duvodu efektivity) nebombardovala US-Army, ale NATO a to NATO nato pouzilo letadla zapujcena od US Air Force. Mimo jine.
    Ja myslel, ze vy rad presne vyjadrovani ;-))


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Ano, mám rád přesné vyjadřování, (none / 0) (#9)
    cnemo 15.07.2005 22:22:49 MET
    (User Info) http://nautilus.bloguje.cz

    BTW - oficielne (a pro efekt ci z duvodu efektivity) nebombardovala US-Army, ale NATO a to NATO nato pouzilo letadla zapujcena od US Air Force. Mimo jine.
    Ja myslel, ze vy rad presne vyjadrovani ;-))


    Proto trvám na tom, že Bělehrad bombardovala US Army. Vojáka nelze "zapůjčit", protože tento podléhá jednoznačné struktuře armády své země. Kdyby poslouchali někoho jiného, byla by to vlastizrada. Armády lze samozřejmě sdružovat do spojenectví, ale to nic nemění na jejich názvu ani statutu. US Army zůstane US army i když bude vést válku třeba společně s Čínou.

    [ Parent ]
     
     
    potrebujete si nastudovat (none / 0) (#11)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 15.07.2005 22:34:44 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    command structure NATO.

    Mozna to max osvetli.

    Zde je jednou z hlavnich vytek Vilikovi Zahnutemu prave to, ze zapujcil vojaky do jineho veleni, aby odlakal pozornost od svych eskapad.
    V dobe jugoslavske akce NATO se na americkych letadlech premalovavaly znaky.
    Jsou pakistanci v modrych prilbach jednotky NATO nebo jednotky pakistanske armady?

    Myslim, ze to mate chybne.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Je to velmi jednoduché, (none / 0) (#13)
    cnemo 15.07.2005 23:18:57 MET
    (User Info) http://nautilus.bloguje.cz

    čí je armáda se pozná, když půčovatel a vypůjčující vydají jiné rozkazy. Co si myslíte, čí rozkazy by američtí vojáci poslechli?

    [ Parent ]
     
     
    obavam se (none / 0) (#15)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 15.07.2005 23:52:55 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ze to tak jednoduche nebude.

    Z bombardovani belehradske TV jste obzalovan Vy, nikoli ja ;-))) Pozoruhodne.

    Odbornik na chain of command nejsem, proto volam o pomoc maxe. Ale mam pocit, ze v okamziku zarazeni do sil NATO, budou vojaci poslouchat vypujcujiciho.
    A jsem si stale jistejsi, ze to mate spatne.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Max nic neosvětlí. (none / 0) (#17)
    max 22.07.2005 01:04:59 MET
    (User Info) http://www.radaryrakety.cz/

    Max názor na události v Jugo už vyjádřil tolikrát - 1, 2, 3, 4, 5, 6 a zejména tady 6 a v jiných komentářích a dalších, že už se točil v kruhu.

    ...A paní Rice nám na piano zahraje.
    [ Parent ]
     
     
    Dopnění (none / 0) (#10)
    cnemo 15.07.2005 22:25:55 MET
    (User Info) http://nautilus.bloguje.cz

    Myslel jsem opravdu to, co jsem napsal, efektní. Pokud bych se domníval, že správně mělo být "efektivní" musel bych předpokládat, že cílem operace mělo být vyhnání Srbů z Kosova, protože tohoto cíle se i s pomocí bombardování jako jediného skutečně podařilo dosáhnout.

    [ Parent ]
     
     
    Boutrose to možná (none / 0) (#16)
    Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 21.07.2005 20:47:58 MET
    (User Info)

    myslel tak, že když o tom bombardování píšete jako o efektním, tak byste měl nějak popsat ten svět diváků, pro které to bylo zinscenováno. Přitom tvrdíte, že to NATO udělo špatně.

    Já o těch událostech tehdy měl docela málo informací (prakticky jen ČT a Respekt) a navíc jsem to už trochu zapomněl. To bombardování mě tehdy trochu zaskočilo. Hlavně proto, že najednou je nějaká (a to docela pádná) akce možná, když celou dobu před tím jen všichni lomili rukama a vybízeli k smíru.

    Pamatuji si, že v tom byla jistá pachuť zjištění, že není zas tak moc důležité, když se mezi sebou nějací Evropani vraždí. Podstatný je, aby se ti Albánci nerozutekli a nezamořili zbytek Evropy svou přítomností.
    -

    Berte mě jako takovýho kašpárka
    [ Parent ]
     
     
    Myslim, ze se bombardovalo u komunistu v Serbien (3.00 / 2) (#12)
    magnus maximus 15.07.2005 22:56:55 MET
    (User Info)

    hlavne proto, aby se 1 500 000 kosovskych Albancu -samych problemovych typkuu- nerozprchlo pod tlakem srbuuu po EU. Coz tehdy opravdu hrozilo, jak si kazdy snadno vzpomene. A uz by se nikdy nevratili, viz zkusenosti z Bosnany.Proto to humanitarni bombardovani. Ten nazev byl zcela na miste.

    S temi ausradierovanymi obytnymi ctvrtemi komunistu to nebylo tak hrozne!..a mosty a elektrarny a televizni budova a nejake ty fabriky resp jejich trosky pusobily blahodarne na bojoveho ducha serbiens....haha.
     Coz je v poradku....napr. Alwin Toffler ve svych "Antivalkach" davno pise o preventivnich uderech  hlavne!! na druhe a treti sledy  a zazemiii...nikoli ale samosebou primo na civily , jak se mnozi antiami snazi podsouvat....no a podle techto modelu  se ted jede, tj. neni duvod k nejakemu diveni.

    Ze Milosevic usiloval o komunistickej skanzen na konci 20.stoleti bylo podivne. Ze ho v tom podporovalo tehdy skoro celeee obyvatelstvo Serbien, hnano nacionalnimi vasnemi a blouznenim o velkem Srbsku bylo uz zcela neuveritelne.Ze chteli svoje problemy s Albanci hodit na EU bylo sebevrazedne.Celkove vzato, kazdy musi uznat,ze bylo mnoho duvodu, ze proste MUSELI DOSTAT ZA USI!

    [ Parent ]
     
     
    Toho by si museli (none / 0) (#14)
    cnemo 15.07.2005 23:42:55 MET
    (User Info) http://nautilus.bloguje.cz

    celníci všimnout, to mi nevymluvíte:

    aby se 1 500 000 kosovskych Albancu -samych problemovych typkuu- nerozprchlo pod tlakem srbu po EU

    Když jedu přes hranice, vždycky si mě všimnou a že by 1,5 milionu lidí přehlídli? Nevěřím! :))

    Ten nazev byl zcela na miste.

    Ale já s vámi souhlasím, že je to příhodný název, zcela vystihuje pokrytectví původců a obhájců tohoto činu.

    S temi ausradierovanymi obytnymi ctvrtemi komunistu to nebylo tak hrozne!

    Uff... Proč komunistů? A i kdyby, to jako razíte heslo "Zabíjení komunistů povoleno?". Zvláštní, máte bolševický agitátor jen zrcadllově obrácené. Ta symetrie je až dojemná! Nenosíte náhodou žluté košile? :)

    ..a mosty a elektrarny a televizni budova a nejake ty fabriky resp jejich trosky pusobily blahodarne na bojoveho ducha serbiens....haha.

    Stejnou taktiku zvolili jistí svatí pánové, když rozhodli zbourat dva domky a hlavní stan jisté imperiální armády. Podle vámi propagované vojenské strategie to byl asi správný tah.

    Celkove vzato, kazdy musi uznat,ze bylo mnoho duvodu, ze proste MUSELI DOSTAT ZA USI!

    Krása, toť skutečně hluboká myšlenka. Sám sobě se divím, proč vůbec na takou snůšku hloupostí reaguji.

     

    [ Parent ]
     
     
    Manželka viděla (none / 0) (#18)
    max 22.07.2005 01:07:38 MET
    (User Info) http://www.radaryrakety.cz/

    Manželka viděla fotky obytných čvrtí po bombardování.

    Za to si Srbové můžou sami. Snažili se všemožně a částečně úspěšně rušit naváděcí systémy bomb. Navíc velmi aktivně stříleli na bombardující letouny. Pak se nemohou divit, že malý zlomek bomb a střel s plochou drahou letu padl mimo požadované cíle. Můžou si za to v podstatě sami.

    "Nepoložil by si pak třeba někdo otázku, kolik zachránil vybombardovaný most nebo obytná budova v Bělehradě Albánců v Kosovu?"

    Ne, tuto otázku by si mohl položit jenom ten, který si neumí porovnat poměr tehdy stávajících sil a odhadnout budoucí vývoj.

    Pak proběhly etnické čistky naopak dokonce pod nosem "demokratického" společenství" a světe div se, nikdo humanitárně nebombardoval. Proč najednou tolik mírumilovnosti?

    Humanitárně bombardují zatím jen Vaše prsty na klávesnici, kterých neuromotorický pohyb řídí Váš mozek. Všechna ostatní bombardování jsou technickou záležitostí za kterou stojí rozhodnutí, které má zpravidla racionální základ - který zatím však uniká schématům Vašeho myšlení.

    ...A paní Rice nám na piano zahraje.
    [ Parent ]
     
     
    Boutros má pravdu, (none / 0) (#7)
    Ales Zeman 15.07.2005 22:07:43 MET
    (User Info)

    že mrtvá těla amerických vojáků jsou dnes transportována do USA v rakvích, ne v pytlech. Přesto se termín body bags objeví často i v dnešních médiích. Nepopulárnost těchto ztrát zůstává každopádne stejná.


    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
    [ Parent ]
     
     
    S hodnocením situace (none / 0) (#19)
    max 22.07.2005 01:12:12 MET
    (User Info) http://www.radaryrakety.cz/

    toho pan Generálmajora docela souhlasím. Nevím však, proč podceňuje počet zavražděných mužů v Srebrenici, když mnohonárodní týmy po exhumaci masových hrobů uvádějí podstatně vyšší čísla.

    ...A paní Rice nám na piano zahraje.
     
     
    Pan MacKenzie (none / 0) (#20)
    max 26.06.2007 07:49:24 MET
    (User Info) http://www.radaryrakety.cz/

    je vzpomenut v knize Jana Urbana (Všem sráčům NAVZDORY), kterou jsem právě dočetl.

    Pan Urban o něm píše, že jako velitel modrých přileb proslul svými otevřeně prosrbskými postoji, pro které musel být nakonec odvolán. Ani po svém odvolání pan MacKenzie nezahálel, jak uvádí pan Urban a jezdil po světě s přednáškovým turné, placeným exilovými srbskými nacionalistickými organizacemi.

    Tady bych měl tedy trochu obavu, zda pana MacKenziho lze považovat za zdroj objektivních informací, když se tak aktivně a rozhodně přidal na jednu stranu.


    ...A paní Rice nám na piano zahraje.
     
     
    maxi, (none / 0) (#21)
    Ales Zeman 26.06.2007 13:58:32 MET
    (User Info)

    podobnou reakci na kanadskeho generala v.v. Lewise MacKenzieho mi napr. sdelil muj sympaticky kolega Juraj, ktery je chorvatskeho puvodu, pote, co jsem mu poslal MacKenzieho clanek o Srebrenici otisteny v "The Globe and Mail". Nevim, nemam dostatecne informace, abych se mohl komepetentne vyjadrit k tomu, zda napr. MacKenzie byl odvolan pro sve otevrene prosrbske postoje. V clanku v "The Globe and Mail" MacKenzie pise, ze Kanadane byli v Bosne dle predchozi umluvy rok a pote byli vystridani Holandany. Takze byl MacKenzie odvolan pro sve prosrbske postoje ci tomu bylo ponekud jinak?

    Lewis MacKenzie napsal o sve cinnosti v jednotkach UNPROFOR knihu s nazvem "Peacekeeper Road to Sarajevo". Tez byl zkritizovan v knize z r. 2000 napsane kanadskou zurnalistkou Carlou Orffovou "The Lion, the Fox, and the Eagle". No a v r. 2006 mu kanadska vlada udelila clenstvi v prestiznim Radu Kanady (Order of Canada). MacKenzie je dosti casto na kanadske TV a vyjadruje se nejen k situaci na Balkane, ale treba i v Afghanistanu, kde jsou v soucasnosti nasazeni kanadsti vojaci.


    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
    [ Parent ]
     
     
    Podle informací, které píše (none / 0) (#22)
    max 30.06.2007 01:09:11 MET
    (User Info) http://www.radaryrakety.cz/

    pan Urban, tak pan MacKenzie byl šéfem UNPROFOR a s kanadskou misí měl společné to, že byl shodou okolností také Kanaďan, ale takových je víc. Po té, co za jeho šéfování nejen, že nedošlo ke zklidnění situace v Jugoslávii, ale právě k velké eskalaci násilností, za tichého přihlížení UNPROFOR, tak začal pan MacKenzie mít potřebu všude možně jezdit a radit, jak to mají správně dělat.

    Co jsem koukal, tak radí, jak a co se dělá špatně v Libanonu, Afghánistánu a všude možně. Je to aktivista s opravdu širokým ba až celoplanetárním záběrem.  Pan Urban ho kritizuje za to, že naprosto nepochopil, co se v Jugoslávii děje, že nic neřešil a jenom mu imponovali srbští generálové, které bral jako kolegy, protože měli fajnové uniformy federální armády, což jiné strany konfliktu neměli.


    ...A paní Rice nám na piano zahraje.
    [ Parent ]
     
     
    Zdravím Tě, Boutrosi (none / 0) (#23)
    Ales Zeman 30.06.2007 02:53:05 MET
    (User Info)

    já našemu generálovi ve výslužbě MacKenziemu nechci dělat obhájce, k tomu jsou jistě povolanější a lépe informovanější. Je mi známo, že je kritizován za své prosrbské pozice. O působení v Sarajevu napsal memoár zvaný "Peacekeeper: The Road to Sarajevo (Vancouver: Douglas & McIntyre, 1993)." Tam bude asi popsáno, jak situaci v Jugoslávii rozuměl on. Vyjadřoval se též k situaci v Kosovu, v článku v kanadských konzervativních novinách National Post, což pak převzaly prosrbské internetové stránky.

    Loni byl MacKenzie jmenován Member of the Order of Canada, což je nejnižší stupeň nejvyššího kanadského vyznamenání.


    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
    [ Parent ]
     
     
    Skutečný příběh Srebrenice | 23 comments (23 topical, 0 editorial, 0 pending)

     
    Komentáře: Zobrazení: Řazení:

    Powered by Scoop
    Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
    Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz.
    plné znění podmínek.

    registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky