Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Volání divočiny
jezovec
13.09.2005 13:28:52 MET
(Co se píše jinde/Kultura)
Pár poznámek k dalšímu kolu války o Šumavu

Zkušenost praví, že památky lidové architektury zachrání spíš přivandrovalý chalupář z města než místní jezeďák. Podobné je to i s cennými přírodními lokalitami. Také v jejich případě překvapivě platí, že nejlhostejnější k nim zpravidla bývá domorodé obyvatelstvo. Dobře je to možné ilustrovat na příkladu šumavského národního parku, o nějž se po období relativního klidu opět začínají zajímat politici i média.

Zajímavý a trochu provokativní článek o tom, co tedy se Šumavou, je k dispozici v posledním čísle Respektu (zatím plný text: http://www.respekt.cz/clanek_detail.php?sel_id=1533&rocnik=2005&cislo=37)

Jako pravidelný návštěvník Šumavy s autory víceméně souhlasím.

 
 


 
>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- když jsme u těch votrlejch, by andyo
- Neni to jenom v tom by Boutros el Uam
- V tom souhlas by gogo
- Tohle se říkalo o Redfordovi by Prokop
- Nejsou jen extremy by TL
- Jine by TL
- Turistický ráj by gogo
- To je přece by Tomas
- Nemyslím, že jen v Čechách by Prokop
- Lesni pozary by TL
- Přesně by Prokop
- Gogo by Prokop
- Ne, nevznikne stejný les jako před tím by jezovec
- ne ODS, ale ODA by gogo
- Zajímalo by mě, by gogo

Related Links
- http://www.respekt.cz/clanek_d etail.php?sel_id=1533&rocnik=2005&cislo=37
- More on Kultura
- Also by jezovec

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Volání divočiny | 15 comments (15 topical, 0 editorial, 0 pending)
 
 
Zajímalo by mě, (none / 0) (#1)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 13.09.2005 15:14:34 MET
(User Info)

jaká minimální rozloha pralesa je nutná pro trvalé přežití přirozených druhů.
Taky to, jestli umělý les ponechaný sám sobě postihne nutně katastrofa a zda se pak nastaví podmínky jako byly předtím. Prostě když od toho dáme ruce pryč, jestli dostaneme takový les, jaký tam byl kdysi nebo jestli z toho bude kopka hnoje a trouchnivého dřeva se spoustou červů. Nakonec se pak třeba prosadí bolševník, bez a akát. Přirozený vývoj nastolený po dlouhé době umělého stavu nemusí vést do téhož stavu jaký byl předtím.

Hlavně si myslím, že pokud chceme mít divoký prales a nezasahovat do něj, musíme mu vyhradit poměrně velkou rozlohu, aby se lokální katastrůvky měly jak přirozeně zahladit.

Papaláši ale byli po roce 1990 jiného názoru (stěžoval si na to pan -teď mi vypadlo jméno, z ODS pak přešel do konzervativní strany, tak trochu pošuk - asi Hofhansl) a Šumavu otevřeli těžařům. Vyhnat je bude dost problém.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
 
 
ne ODS, ale ODA (none / 0) (#2)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 13.09.2005 15:15:33 MET
(User Info)



Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Ne, nevznikne stejný les jako před tím (none / 0) (#3)
jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 13.09.2005 15:28:04 MET
(User Info)

a my koneckonců ani přesně nevíme, jaký les tam předtím byl (to se můžeme více či méně domnívat). Jistě to bude vždy omezeno okrajovými podmínkami okolní udržované krajiny. Po přechodnou dobu by to asi bude různě kolísalo ale pak (roky?, desítky let?) by se měl ustálit nějaký semistabilní stav. Že nebude malebný na pohled podle (novo)romantických olejomaleb dojímavé divočiny, je pravděpodobné.

Myslím, že autoři mají pravdu když říkají, že to je koneckonců politické rozhodnutí: pokud jsme se jednou rozhodli (usnesením příslušných státních orgánů) k založení národního parku, měli bychom se k té oblasti podle toho chovat. Pokud tam chceme pěstovat les, tak bychom ten národní park měli zrušit. Žádný objektivní důvod proč by tam měl být zrovna národní nebo neopak zábavní či rekreační park, nebo lesní plantáž na smrkové dříví, neexistuje.


------------------------------
Jezovec jsem, a jezovec budu.

[ Parent ]
 
 
Přesně (none / 0) (#5)
Prokop (pkrasny@aol.com) 13.09.2005 15:37:37 MET
(User Info)

záleží na tom co považujeme za stabilní stav (semistabilní je BTW krásné slovo) a také v jakém časovém intervalu to sledujeme.

[ Parent ]
 
 
Gogo (none / 0) (#4)
Prokop (pkrasny@aol.com) 13.09.2005 15:36:01 MET
(User Info)

to je velmi zajímavé téma.  Mám pocit, že Bukovské vrchy na Slovensku mají kolem hřebenů ještě původní porosty, ale to může být jen můj dojem.
Tady ve Virginii ještě pořád existuje původní prales - třeba kolem Blue Ridge Mountains - a péče o les v českém smyslu vlastně neexistuje.  V soukromém lese se kácí nebo se nechává být, ale protože je ho všude dost, nepřipadá mi, že by se o něj někdo někde výrazněji staral.  Padlé stromy zůstávají na zemi a časem shnijí.  pokud padnou přes silnici, pak shnijí rozřezané v příkopu - jen šílenci jako já je občas vyberou a na něco použijou.
Na západě v národních parcích pak je péče o les někdy kontraproduktivní, roky a roky se brání malým požárům až pak přijde obrovský požár a lehne to všechno.  V tom ekosystému totiž malé požáry likvidují suché větve a malé stromky a keře a tím vlastně zabraňují požárům velkým.  Malý oheň velkým stromům neublíží, je to asi jako když na podzim v našem "lese" pálím listí.
Ale Boutros tohle zná z první ruky, třeba to okomentuje až se probudí.

[ Parent ]
 
 
Lesni pozary (none / 0) (#6)
TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 13.09.2005 17:05:55 MET
(User Info)

Pamatuji se jak jsem pred 8 lety videl v Yellowstone NP shorely les (tusim, ze jim shorela podstatna cast parku), ktery se nikdo nesnazil vysazovat znovu, ale ktery uz stihl docela dobre narust sam. Evidentne si les dokazal po kalamite pomoci bez zasahu cloveka. Tim jsem uveril, ze na Sumave by to fungovalo take, i kdyz Bavorsky les jsem nevidel.

K otazce jestli vznikne puvodni les jsem cetl teorii ze ano, ale za dlouho. V podstate to byla diskuse o Krusnych horach, kde se nedarilo (a snad dodnes nedari) obnovit les, protoze nove vysazene lesy hynuly. Padl navrh nechat to samovyvoji. V prvni fazi by se asi behem par desitek let usadily naletove dreviny a potomci vyhynulych/vykacenych drevin (nepuvodni smrk). Pozdeji by se ale prosadily puvodni dreviny proste proto, ze tam kdysi prevladaly diky tomu, ze pro dane podminky byly nejlepe uzpusobene. To je ale proces, ktery by trval nekolik generaci lesa. Bohuzel to znamena casovy horizont nekolika staleti a nevim, jestli lide maji podobnou trpelivost.

Rekl bych, ze hlavni podminkou obnovy lesa, popripade puvodniho lesa, je boj proti erozi, protoze pudni podklad vznika jeste dele, nez roste les. Proto je rozsahle kaceni tak nebezpecne a je asi lepsi ponechat vykacene stromy na miste. Jenze vetsine lidi lahodi pohled na cisty les, kde je odstraneno klesti a polamane stromy - tedy spise park, nez les.

Spise bych rekl, ze v Cesku je zmatek ohledne ochrany prirody, kdy se ochranari snazi zasahovat vsude a chranit vse. Myslim, ze lesnici-podnikatele by slyseli na kompromis, kdy se cast lesa vycleni jako bezzasahova zona rezervace, ale na druhe strane ve zbytku dostanou volnou ruku delat si s hospodarskym lesem co uznaji za vhodne. Dnes lesnici chteji kacet a kaceji v rezervacich a na druhou stranu ekologove jim kecaji do toho, co si vysazi mimo rezervace a jak tam hospodari.

[ Parent ]
 
 
Nemyslím, že jen v Čechách (none / 0) (#7)
Prokop (pkrasny@aol.com) 13.09.2005 18:16:47 MET
(User Info)

v USA se taky mezi sebou perou lovci, offroadaci a zelenáči (Sierra Club) v tomto případě.
Kolikrát záleží na tom která lobby má navrh a často jsou za tím soukromé podnikatelské zájmy.
Jediný rozdíl je, že tady se ta špína rychleji a lehčeji odhaluje a vypírá.  

Stačí najít tu gonzervu co za to může.

[ Parent ]
 
 
Jine (none / 0) (#10)
TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 15.09.2005 15:25:58 MET
(User Info)

nepriznane zajmy jsou i u nas caste. Pamatuji se na pripad jednoho lyzarskeho vleku. Protoze to mam z druhe ruky a mozna nepresne, radsi nebudu konkretni. Zkratka jista TJ mela lyzarsky vlek do doby, nez jim mistni urad ochrany prirody naridil jej odstranit a zrusit, protoze poskozoval prirodu. Usmevne bylo, ze jeden z clenu teto TJ tam jiz do podzimu postavil (legalne) vlek jiny, zrejme ekologictejsi. Sranda je, ze o 10-15 let pozdeji i on zacal mit problemy s mistnim uradem ochrany prirody, ktery by mu chtel omezovat provoz vleku ci jej nejradeji donutil jej odstranit. Mozna se tam obmenilo osazenstvo, mozna nejake vztahy prestaly fungovat, cert vi.

A pravdou je, ze na uradech ochrany zivotniho prostredi sedi ruzni lide, nekdy zkorumpovani a nekdy zamindrakovani, kterym dela radost dokazovat si svoji moc.

[ Parent ]
 
 
Tohle se říkalo o Redfordovi (none / 0) (#12)
Prokop (pkrasny@aol.com) 15.09.2005 15:34:48 MET
(User Info)

a sice že vybudoval lyžařský komplex někde v Coloradu a pak celou oblast dolobboval do národního  parku - takže tam už nikdo stavět nesmí a jeho středisko nemá konkurenci.

Ale taky jsou to takové pověsti z latríny a kutat kvůli tomu na internetu se mi nechce.

[ Parent ]
 
 
To je přece (none / 0) (#8)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 14.09.2005 21:24:30 MET
(User Info)

pan Zrzavý, o kterém tu nedávno (úsporně) psal Postava. A pan Konvička je fajn. Zažili jsme spolu spoustu veselých historek z natáčení.

Je teda pravda, když se tady tak mluvilo o Psu, tak sem se tam párkrát kouknul na ta fóra, tak jsem si všiml jeho (pro mě u něj nezvyklého) agresivního tónu. Nevím jestli se změnil nebo to dělá jen ta atmosféra psích fór. Znám pana Konvičku jako velmi milého člověka.

Co se Šumavy týče, tak ji neznám tak, abych o ní mohl mluvit. A z toho článku není jasné, jestli takovou rekonvalescenci přírody navrhují plošně nebo na vybraných lokalitách. Udělat byznys jenom na bujné přírodě mi příjde poněkud romantické. Bez nějakého základního servisu běžecko/cyklo tras nějakých sjezdovek a hospod se z toho nikdy turistický ráj nestane.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
 
 
Turistický ráj (none / 0) (#9)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 15.09.2005 06:53:04 MET
(User Info)

No právě, jde o to, zda to má být zachovalý kus přírody nebo nedělní autodrom/kolodrom/stánkodrom/vietnamcodrom se suvenýry.
Když to trochu přeženu...

Tyhle ...dromy najdeme všude, kdežto pořádné lesy ne. Sice to neocení každý, ale tím bych se tolik netrápil.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Nejsou jen extremy (none / 0) (#11)
TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 15.09.2005 15:31:28 MET
(User Info)

Prales je jeden extrem, autodrom/stankodrom je extrem druhy. Existuje i rozumny kompromis ci jasne rozclenene oblasti.

Prales na nemecke strane Sumavy nebranil povolit na teze nemecke sumave vybudovani turisticke infrastruktury, vcetne rozsahlych lyzarskych arealu a modernich hotelu. U nas nemame ani ten prales, ale nemame ani ty nove sjezdovky.

Podobne dokaze najit kompromis mezi ochranou prirody a zajmy turistu i pro ekologicky mnohem svedomitejsi Svycarsko nebo Rakousko.

[ Parent ]
 
 
V tom souhlas (none / 0) (#13)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 15.09.2005 15:43:43 MET
(User Info)

ale jak tak znám naše poměry, sklouzlo by to spíš k stánkordomu a těžení dřeva než k zachování původního biotopu + nerušivá infrastruktura zaměřená spíš k poznávání než k bujaré zálibě adrenalinového sjíždění kopců.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Neni to jenom v tom (none / 0) (#14)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 15.09.2005 19:37:35 MET
(User Info) http://www.squaw.com

co se navstevnikum podstrci pod nos, ale i v jejich pristupu ke krajine.

Yosemite jsou narodni park.

Dole v udoli to vypada jako na Matejske pouti, davy tuuristu lezou asfaltovych stezkach, ocumujou Half Dome a El Capitan a rangers po nich uklizeji odpadky nepretrzite. Par luftackych taboru obcas navstivi medvedi a rozloupnou si Chevy Suburbana, aby se dostali na lahudky uvnitr.

Po stezkach po parku nad udolim, kde je druhe a treti patro parku chodi otrlejsi vyletnici, na kazdy trail je nutno se zaregistrovat (omezeny pocet chodcu ve stanovenou dobu), veskere odpadky se musi prinest zpatky a za nespravne zajisteni jidla => zbytecne lakani medvedu na lidskou stravu je pokuta (ta je nakonec i dole v udoli, ale nemyslim si, ze je na te Matejske moc vybiraji).

Ale v parku si legrace uziji vsichni. Akorat B.A.S.E. jumpers tam nesmi skakat...


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    když jsme u těch votrlejch, (none / 0) (#15)
    andyo 15.09.2005 20:07:16 MET
    (User Info)

    tak ti díky, Boutrosi, CD jsou prima, Kája už mi prakticky všechny sebral. Dokonce mi závidí i ten futrál.
    Mám  já to život:((

    [ Parent ]
     
     
    Volání divočiny | 15 comments (15 topical, 0 editorial, 0 pending)

     
    Komentáře: Zobrazení: Řazení:

    Powered by Scoop
    Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
    Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz.
    plné znění podmínek.

    registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky