Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Práce pro Colomba
cnemo
22.03.2006 11:07:24 MET
(Politika/Politika)
Moto: Policajt přinesl domů z lesa jen jednoho, zcela rozdrceného a rozpadlého praváka. „Už zase“, povídá vyčítavě manželka,“ zase jsi do něho mlátil, aby ti prozradil, kde jsou ti ostatní!“ „Ale kdepak“, odpověděl muž zákona, „ on upadl na umývárně.“
Lidová anekdota

Tak jsem si minulý týden zapnul bednu ve zcela nezvyklý čas. Ušmudlaný, nesmělý ale geniální detektiv Colombo právě brilantně řešil vraždu v šachovém prostředí. Ano, bylo to podezřelé, každý člověk skutečně pozná svůj vlastní zubní kartáček, takže to byla vražda. Ale televizní zprávy nejsou televizní detektivka. Zprávám máme my běžní občané (podle představ médií) věřit a podezřelé věci ignorovat.

 
 

Colombo by asi svým nenápadným způsobem obešel povinnost být důvěřivým občanem, bezmezně věřit demokraticky zvoleným institucím a jejich ještě demokratičtějším mocenským nástrojům, prosazujícím humanismus, lidská práva a spravedlnost z boží demokratické vůle po celém světě. Prostě by se mu to nějak nezdálo a následovala by klasická variace ve stylu: „Ano jistě pane, ale víte mě pořád nejde do hlavy...“, a na konci příběhu by nás čekalo pravdivé vysvětlení.

Případ Kelly

Tehdy dnes už po něm ani pes neštěkne, ale 17. července 2003 mu patřily titulní strany. Stačí nahlédnout třeba BL z toho dne. Člověk, který byl kaňkou na oficiálním prezentaci modelového preventivního úderu (samozřejmě newspeak, dříve se užívalo slovo agrese), byl nalezen mrtvý v lese. Historie ukázala, že nebožtík mluvil úplnou pravdu, kterou dneska mlčky (tedy skutečně velmi potichu) připouštění i oficiální místa. Jenže tehdy, v roce 2003 byla taková slova dynamitem, zvláště když byla pronesena osobou zasvěcenou a s razancí, těšící bulvární média. Co je ale velmi podivné, že Kelly svou smrti a její způsob sám předpověděl. Že by již tehdy plánoval přesnou metodiku sebevraždy? Myslím, že Colombo by příliš nevěřil, stejně jako nevěřili někteří svědci. Motiv byl velmi silný a podezření vcelku jasné. Předpokládám, že by poručík požádal podezřelého, aby po návratu z ciziny neopouštěl město. Jelikož však v těchto hvězdných výšinách neplatí běžná logika, mohl podezřelý spokojeně pronést následující a klidně přestát ve své demokratické funkci i nezvratné přistižení při podvodu. Ať už příběh proběhl jakkoli, jedno je již dnes jisté: pravdomluvný shnil ve svém hrobě a podvodník se na nás dodnes demokraticky usmívá z titulních stran médiím, která mezitím pomohla zapomenout na zoufale odvážný čin jednoho nevyvoleného.

Smrt „balkánského řezníka“

11.3.2006 přišla překvapivá zpráva. V haagské cele byl nalezen jeden z nejznámějších vězňů této planety – Miloševič. Podle oficiálních médií hlavní viník balkánských válek devadesátých let, krystalické zlo osobně, malý Hitler, balkánský řezník... Pro česká papouškovací média byl větší terno, než zaplavené pražské metro, neopomněla tímto kořením často připepřit svou ideologický guláš. Nic proti, je to správné, když se krvaví vládci dočkají trestu, jen kdyby nebyly ty pochyby. Pořád si totiž pamatuji na vypálené a opuštěné srbské (což místní potvrdili) domy nahoře na planině, nepříliš daleko od známých letovisek, ani na privátní fotky našeho automechanika z vybombardovaných obytných čtvrtí Bělehradu. Něco mi říká, že to asi Miloševič nespáchal. Mám velmi silný pocit, že na té lavici mělo sedět daleko více obžalovaných. V našem případě kromě Miloševičových balkánských protihráčů by připadal v úvahu i jistý přítel orálního sexu nebo naše Madlenka. A v jiných, neméně krvavých kauzách, nám také chybí řada těch „spravedlivých“ politiků. Selektivní výběr „zločinců“ však naznačuje, že haagský tribunál je pouze soudem vítězů, který slouží k legalizaci výsledků válek „demokratických“ mocností. 

Asi nikdo neočekával, že ani po pěti letech procesu s Miloševičem nebudeme znát výsledek. Přes veškerou snahu a neomezené prostředky se nemohla obžaloba pochlubit žádným významnějším úspěchem, který by (od počátku zaujatá) média mohla úspěšně prezentovat. Místo toho se na veřejnost dostávaly pouze Miloševičovy protiútoky (např. 1, 2, 3), které však média nezapomněla postavit do správného světla a vysvětlit Miloševičovu simulačně-zdržovací taktiku. Z konspiračních serverů a později (poněkud cudně) i oficiálních médií začaly pronikat informace, že se proces obžalobě nějak ne a ne a nedaří a najednou prásk. Miloševič byl nalezen mrtev. Poručík Colombo by jistě zpozorněl a začal velmi podrobně sledovat reakce jednotlivých zúčastněných. ještě by mu neunikla reakce paní Del Ponte. Jako jediná a v rozporu i s prvními zprávami „nevyloučila sebevraždu“ aby posléze pronesla pokrytecký výrok o „škodě pro spravedlnost“. Velevážená ctižádostivá žalobkyně měla pět let na to, aby přišla spravedlnosti a pravdě alespoň na půl cesty vstříc nebo minimálně zavřela pusu pochybovačům akceptovatelnými argumenty. V tomto okamžiku však považuji takové prohlášení za krajně nechutné, skoro patologické kopání do mrtvoly. 

Ale jak to vlastně je s tou příčinou smrti? Napřed prý měl Miloševič v krvi „stopy léků“ proti lepře a napsal dopis, ve kterém se bojí, že bude tribunálem otráven. Když byl mrtev, přinesla noviny, které do té doby o možné otravě nijak zvlášť nespekulovaly, články s palcovými titulky: „Miloševič nebyl otráven“, tvrdí tribunál. Proč to vlamování do otevřených dveří? Myslím, že by Colombo významně povytáhl obočí. On by totiž prohlášení podezřelého, že nebožtík zemřel přirozenou smrtí bylo v jeho očích spíše kontraproduktivní. 

Aby to nebylo tak úplně jednoduché je zajímavé přečíst si méně konspirativní vyjádření strany, kterou nemůžeme podezírat ze spolupráce s tribunálem. „Jasná chyba a neprofesionalismus“ vypadá jako nejumírněnější vysvětlení celé události. Ale je to pravděpodobné? Tamní doktoři určitě nebyli začínající felčaři, proč tedy taková chyba u pacienta tak významného? 

V Haagu se válečným zločincům nějak nedaří 

Teprve Miloševičova smrt dostala do zcela jiného světla i události okolo dalších obviněných válečných zločinců převážně srbské národnosti. Žádné omračující důkazy, jen drobné indicie a nesrovnalosti. Ale jestli to tak půjde dál, nebude třeba vynášet žádné rozsudky a vina všech katů balkánské tragédie zůstane na jen těch „správných“, politicky přijatelných osobnostech. Naše děti se budou učit verzi vítězů a možná někoho napadne takovou historii uzákonit (jak je v našem demokratickém, svobodou slova prostoupeném, světě v poslední době módní). Možná si Miloševičovu knihu ze záhrobí přečtete jen s vědomím, že pácháte trestný čin. 

Závěrem 

Ne Colombo, nemám řešení. Jen silné motivy, spoustu nezodpovězených otázek a kupu nesrovnalostí, které mě nutí nevěřit. Na rozdíl od případu nešťastného zbrojního inspektora mě osobní osud srbkého vládce ani moc nezajímá, prokazatelně byl minimálně jednou z figur krvavé balkánské lázně. Zajimá mě to, co jeho a další úmrtí vypodají o lidech, kteří nám vládnou, o médiích, jejich moci a postupech.

Jsem podezíravý. Tím spíše, že mnoho divokých, ještě včera zdánlivě bláznivých blábolů se přesouvá z oblasti konspirativních teorií do reality. Kdo by si ještě před 10 lety pomyslel, že americký prezident bude zvolen tak pochybným způsobem, že EU bude chtít šmírovat každé komunikační spojení vlastních občanů, že bude možné zacházet s válečný zajatci jako před stoletími, že bude veřejně propagována koncepce preventivních válek (a naši "zástupci lidu" se přes jeho nesouhlas přidají), že bude možné prohlásit bombardování civilistů za humanitární atd. Není to tak dávno, co předpovědi útoků na Irán patřili do bulvárního tisku a dnes se jen čeká na termín. Kladu si otázku, co bude potom? Jsou dnešní konspirativní teorie dostatečně divoké, aby mohly být pravdivé?


 
>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Zajímavé přečíst si by cnemo
- Jen na vysvětlenou, by cnemo
- Maxovi a všem, by Archaix
- Vnější tlaky? by gogo
- Maxi, by Archaix
- Myslím, by cnemo
- Vnější tlaky jistě existovaly, by Ales Zeman
- Obávám se že důkaz to není by jezovec
- Ano, je to kouzelné, by cnemo
- Tomáši, vy jste nepochopil by cnemo
- Ve zmíněných letech by cnemo
- Nevyptal, ale to je možná lepší by max
- pane cnemo, by Tomas
- Vidím, že jste se jich podrobně by cnemo
- Ale jo by max

Related Links
- BL
- bulvární média
- předpověděl
- svědci
- návratu
- následujíc&iacut e;
- politiků
- 1
- 2
- 3
- simulačně-zdržovací
- „škodě pro spravedlnost“
- pochybovačům
- „Miloševič nebyl otráven“
- strany
- události
- Miloševičovu knihu
- More on Politika
- Also by cnemo

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Práce pro Colomba | 53 comments (52 topical, 1 editorial, 0 pending)
 
 
Materiál pro Colomba na pokračování (none / 0) (#1)
Ales Zeman 21.03.2006 00:06:12 MET
(User Info)

Kapitánův článek mi připomenul jeden docela dobrý německý film. Před několika lety jsem viděl jakési pokračování Formanova "Amadea" a to film "Zapomeňte na Mozarta". Ve filmu bylo zmíněno nejméně deset možných hypotéz proč asi geniální skladatel Mozart skonal v předčasném věku 35 let. Pochopitelně, že současná historiografie v tom stále nemá jasno, která z těch možných příčin je vědecky správná.

S konspiračními teoriemi ohledně Miloševičova infarktu se roztrhl pytel. Tak zatím, než tu mimo jakoukoliv pochybnost zjistíme, která z těch možných příčin Miloševičova infarktu je ta nejpravděpodobnější, uvedu podezřelé okolnosti, jak o nich píší seriozní i méně seriozní media.

Miloševič trpěl srdečními potížemi a opětovně žádal haagský tribunál, aby mu bylo dovoleno se léčit v Moskvě, což bylo zamítnuto.

Miloševič bral jakési léky, které neměl brát a které byly propašovány do haagského vězení. Buď ho někdo chtěl otrávit nebo on sám si chtěl podlomit vlastní zdraví, aby byl na vlastní přání poslán do Moskvy, kde se nacházeli jeho manželka a syn.

Dle holandského toxikologa Miloševič bral lékařem nepředepsaná antibiotika. Dle rodinného právníka Zdenko Tomanoviče se Miloševič obával, že bude v Haagu otráven.

Kapitán tu uvedl ruské zdroje, doufám, že v nich se nalézá něco zajímavého.

Pitva holandských expertů trvala osm hodin. Málo nebo dostačující? Komu bylo povoleno se pitvy zúčastnit?

Týden před Miloševičovou smrtí spáchal sebevraždu vůdce chorvatských Srbů Milan Babič ve stejném vězení. Babič byl jedním z hlavních svědků obžaloby proti Miloševičovi. Pokud to nebyla sebevražda, kdo mohl mít zájem na Babičově smrti?

Myslím, že potřebujeme více než jednoho ušmudlaného, nesmělého, leč geniálního detektiva v baloňáku Colomba.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
 
 
Konečně článek (none / 0) (#2)
max 21.03.2006 07:54:18 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

jak za starých časů. :) Snad mne vytrhne z té jarní ospalosti.

Jen mi tam chybí Izrael. Copak tam se nic neděje?

...A paní Rice nám na piano zahraje.
 
 
To vám neřeknu, (none / 0) (#5)
cnemo 21.03.2006 21:30:38 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

na problematiku židovství jsou tu jiní:)

[ Parent ]
 
 
No alespoň jste mohl napsat, (none / 0) (#7)
max 21.03.2006 21:44:49 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

že Izrael je v poloze nerovnovážně vážné nebo nejakou jinou svojí oblíbenou hlášku. Takhle to bylo jako dort bez třešničky. :)

...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Ať jsem přemýšlel jak přemýšlel, (none / 0) (#8)
cnemo 21.03.2006 22:32:38 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

tenhle příběh zatím na tu třešničku čeká;) A co se týká vaší teorie o vraždějí BBC, nesouhlasím, je to nelogické. Protože BBC evidentně nemá profesionální oddělení zabývající se likvidaci překroucených zdrojů, museli by to udělat amatérsky. Najmutí profesionála - externisty, by totiž jistě neuniklo šmírákům, kteří na 99,99% ve chvíli této aféry sledovali všechny zůčastněné. Pokud však byl Kelly zavražděn, byla to práce profesionála a nebo zmanipulované vyšetřování. BBC není podezřelá, protože toto mohla zařídit jen stěží. Zato je tu někdo, kdo měl motiv a veškeré prostředky k provedení činu a zahlazení stop:) Jiné činy dále naznačuji, že jeho "práh humanity" leží dosti nízko, zejména, když se nikdo nedívá. Takže jaký je váš závěr, MaxiColombo? :)

[ Parent ]
 
 
No ten Kelly (5.00 / 1) (#4)
max 21.03.2006 17:26:31 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

je fakt zamotanej případ, že některým lidem z toho jde hlava kolem.

Každopádně pokud byl Kelly zavražděn, tak by Colombo pátral po tom, kdo na jeho smrti měl zájem a komu se naopak nehodila. Největší zájem na Kellyho smrti měla každopádně BBC.

BBC zmanipulovala a upravila informace od Kellyho. Když to vyšlo najevo, tak musel rezignovat Gavyn Davies - předseda Rady guvernérů BBC. Bylo to vítězství britské vlády a prohra BBC, která se nejprve postavila za Gilligana, který pozměnil informace od Kellyho.

Dr. Kelly svědčil před výborem pro zahraniční politiku, popřel, že byl hlavním zdrojem tvrzení o tom, že Alastair Campbell „zatraktivnil“ (sexed up) zářijové dokumenty.

Reportéři BBC si ve výpovědích odporovali a čím dál více vycházelo na světlo, že Gilligan svou zprávu upravil dle svého. Navíc informace zveřejněné Gillianem si tento pro své sloupky v Mail on Sunday přibarvil ještě víc, než v oné reportáži z pořadu BBC Today.

Podřezala tedy BBC Kellyho?

Jestli Kelly spáchal sebevraždu, tak je to zase vina BBC, která ho jako zdroj svých informací prohodila a tím ho k sebevraždě dohnala.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
 
 
Miloševiče zahrabali pod zem (5.00 / 2) (#6)
max 21.03.2006 21:32:50 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

a to je každopádně dobře. Všiml jsem si, že na jeho pohřbu byli převážně staří lidé, mladých lidí tam opravdu mnoho nebylo. Záběry z pohřbu vypadaly jako sraz našich komunistů na Letné, jen Jiřina Švorcová tam nebyla vidět. Ale třeba tam byla někde vzadu.

Hoch si moc nestačil užít milióny, které si nakradl při privatizaci srbských telekomunikací, při čemž mu tak pomohla Pauline Neville-Jonesová z National Westminster. Když tuto skutečnost začala publikovat média, tak se Miloševič začal silně angažovat v Kosovu.

Toto zdaleka nebyly jediné “podnikatelské“ aktivity jeho rodiny, která se díky Slobovi stala multimilionářskou rodinou.

Do Haagu patřil už mnoho let před tím, než tam byl odvezen. Jeho cela v byla vybavená sprchou, toaletou a umyvadlem. Měl zde čtyřicet svých nejlepších obleků, také k dispozici tělocvičnu, knihovnu a mnoho dalších vymožeností.

Přesto zemřel jako krysa v kleci a nikoli jako král. Králové se nevzdávají. V podstatě ho vytáhli z díry jako tu druhou krysu Saddáma Husajna. Pro dnešní generaci levicových a prosrbských pomatenců může být Miloševič ještě hvězda. Pro ně může být hvězda i Saddám, ale jsou to jen lapené krysy, jejichž úloha v dějinách skončila v okamžiku jejich polapení.

Král musí vyhrát, nebo padnout. Na to oba hoši neměli odvahu, přestože rozpoutali zabíjení druhých v obrovském měřítku.

K moci ho vytáhl jeho komunismus, který když potřeboval, tak ho odhodil a nahradil ho nacionalismem. Když začal organizovat masová nacionalistická shromáždění využívajíc pověstný srbský nacionalismus, tak to dělal jenom proto, aby se udržel u moci.

Slovinský prezident Milan Kučan to řekl naprosto lapidárně: “Miloševiče nazajímá Srbsko, ale jenom moc.“

Naprosto přesně také Miloševiče v lednu 1989 kritizoval předseda Svazu komunistů Jugoslávie Stipe Šuvar za to, že neodpovědným, dobrodružným podněcováním národnostních konfliktů zatáhl zemi do občanské války a že kvůli posílení svých pozic uvnitř strany používá dokonce neostalinské metody. Přestože od komunisty, tak velice prorocká slova v prvním měsíci 89tého...

PS: Budiž mu země těžká.

...A paní Rice nám na piano zahraje.
 
 
Na málokoho se tak hodí spostonárodní: (none / 0) (#12)
Prokop (pkrasny@aol.com) 22.03.2006 14:07:29 MET
(User Info)

Nasrat na hrob a žádný kytky.

[ Parent ]
 
 
Celkem nic proti, (none / 0) (#13)
cnemo 22.03.2006 15:25:42 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

jen bych přivítal opodál ještě pár zcela určitých hrobečků k posrání:)

[ Parent ]
 
 
Bombardování Srbska byla tečka (5.00 / 5) (#9)
max 22.03.2006 01:14:40 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

za obrovskou tragédií a krveprolitím.

Mnohokrát jsem se zamýšlel o příčinách války na Balkáně, respektive o tom, jak se na tuto tragickou záležitost dívat nezkresleně. Dnes vidím jako nepopiratelnou a jednoznačnou příčinu první okamžiky této tragédie, které odhalují další průběh všech událostí v plné nahotě.

Pokusím se přesně a historicky doložitelně popsat první okamžiky událostí na Balkáně.

22. června 1991, dva dny po vyhlášení nezávislosti Slovinska a Chorvatska, obsadila armáda Socialistické federativní republiky Jugoslávie (SFRJ) letiště a přístupy k hranicím v obou zemích. Tento krok schválilo předsednictvo SFRJ bez účasti představitelů Chorvatska, Slovinska a Makedonie. V Jugoslávii začala občanská válka. Federální armáda, ve které měli převahu Srbové, se snažila vojenskou převahou přinutit Slovinsko a Chorvatsko k návratu do federace.

Tedy už v prvních vteřinách krize sehrála srbská vojenská moc násilnou úlohu. To je nesmírně důležitý fakt. Byli to Srbové, kdo použil násilí jako první.

25. června vydaly parlamenty Chorvatska a Slovinska prohlášení, kterými obě země oznámily, že vystupují z jugoslávského státního svazku a v budoucnu se chtějí stát samostatnými evropskými státy.

Jugoslávský parlament v Bělehradě odsoudil vystoupení Chorvatska a Slovinska z federace a označil ho za "trestuhodný čin". No a trestuhodný čin se přeci musí trestat.

Situace se vyostřila a 28. června federální armáda obklíčila hlavní město Slovinska Lublaň. Začalo její obléhání a tedy první válka. Současně převzaly jugoslávské jednotky kontrolu nad hraničními přechody v obou zemích. Byli to tedy nepopiratelně Srbové, kdo použil násilí jako první.

Jako zprostředkovatel vystoupilo v konfliktu Evropské společenství, jehož představitelé 8. července jednali na ostrově Brioni s představiteli Jugoslávie. Byla přijata rezoluce o mírovém řešení jugoslávské krize.

Jednající strany se dohodly na zastavení palby (federální armáda tuto část rezoluce soustavně porušovala), na pozdržení platnosti vyhlášené samostatnosti Chorvatska a Slovinska o tři měsíce a o návratu federální armády do kasáren. Předsednictvo SFRJ přijalo toto řešení 12. července a 21. července se začaly vojenské jednotky stahovat z území Slovinska.

Tím však Srbové násilí neukončili, pouze přesunuli jednotky a boje se už 22. července přenesly do Chorvatska. Ve třech chorvatských oblastech, které obývají Srbové (Slavonie, Banja a Krajina), začala federální armáda bojovat na straně Srbů bojujících proti chorvatské policii. Zde se stal podle mého názoru druhý největší zločin – Srbové zase jako první vyzbrojili polovojenské jednotky nepodléhající žádné kontrole a tudíž ani zodpovědnosti.

V ozbrojených srážkách, kterými začal boj o Velké Srbsko, došlo k prvním obětem na životech. 22. srpna začaly boje v okolí Vukovaru ve východní Slavonii, kterými začala otevřená válka federální armády proti Chorvatsku.

Pak už to pokračovalo jako požár, jak je na Balkáně zvykem. Ne nadarmo je Balkán nazýván sudem prachu.

V médiích se prezentovalo mnoho zjednodušujících a pokřivených názorů, které z celé problematiky udělaly spíše neprůhledný labyrint, než aby jí osvětlili.

Do toho mlžili politici, aby ze situace sami vytěžili a tím všechno ještě znepřehlednili.

Kořeny problému tedy vidím v prvopočátku konfliktu. Srbové ve snaze udržet "Velké Srbsko" začali používat vojenský nátlak na odtrhující se státy. To ještě nevidím jako úplně nejhorší, přestože je jednoznačné, že Srbové zneužili toho, že disponovali nejsilnější armádou. Jako horší vidím, jak jsem uvedl, že vyzbrojovali polovojenské jednotky. Ty nepodléhaly žádnému jednotnému vedení a páchaly zvěrstva. To na Balkáně znamená jen jedno - odplatu.

Přitom v prvopočátku se v osamostatňujících se celcích nevyskytovalo protisrbské násilí. Stačí se podívat do Sarajeva či Tuzly. Stojí tu v podstatě všechny srbské pravoslavné kostely, tedy pokud je nezničili sami Srbové dělostřeleckou palbou při svých útocích. I v obklíčení obyvatelé srbského původu dostávali spravedlivě příděly z humanitární pomoci.

Přesto Sarajevská tragédie zůstane navždy jako nesmazatelná hanba v novodobých dějinách Evropy.

Až dvě stě tisíc Srbů, kteří zůstali v Bosně na muslimském území, se nestalo oběťmi etnických čistek. Naopak nesrbské obyvatelstvo na druhé straně frontové linie ano a hned v počátku konfliktu. Zřejmě proto, že bosenský prezident Alija Izetbegovic byl zastáncem občanské společnosti tak jako bývalý Kosovský prezident Ibrahim Rugova.

Srbský prezident Slobodan Miloševic zatím nedemokraticky upevňoval svou moc a dosazoval své kamarádíčky na všechny významné posty. K tomu zneužíval pověstného srbského až paranoidního vlastenectví.

Válka se přesouvala, přišla Srebrenická tragédie – asi nejhorší zločin Srbů a nakonec skončila Kosovskou krizí.

Kosovo – asi nejzaostalejší část bývalé Jugoslávie zpočátku projevovalo neuvěřitelnou trpělivost. Projevovalo se to pokojnými demonstracemi, na které srbská moc reagovala násilně. Menšinoví Srbové ovládali správu, branou moc a hráli hlavní roli ve všech významných pozicích oblasti.

Miloševič snad jakoby naschvál a záměrně ještě více omezoval možnosti většinových Kosovských Albánců rozhodovat o svém osudu. To je přirozeně dovedlo ke snahám odtrhnout se od Srbska. Je nepochybné, že touha osamostatnit se od Srbska je v Kosově přáním naprosté většiny jeho obyvatel. To vedlo k vytvoření polovojenské armády, která se mstila za akce Srbských vojenských a polovojenských sil.

Kosované by měli mít svůj vlastní stát. Je to totiž lepší, než kdyby ho neměli. Ať jsou raději tam, než aby lezli někam, kam nepatří. Je také jisté, že soužití se srbskou menšinou je již tak narušeno násilnostmi, že bude toto dlouho způsobovat třenice.

Ale asi to časem půjde. Když se podívám na Chorvatsko a jak chorvatská ústava garantuje Srbům menšinová práva a jak jim je zaručuje, tak je vidět, že to jde.

A to se vracíme k příčině balkánské krize. Chorvatští Srbové v letech 90-91 opakovaně odmítali nabídnuté menšinové postavení v osamostatněném Chorvatsku a podvolili se tlakům z Bělehradu, který je vybízel k ozbrojené vzpouře. Pod pláštíkem práva na sebeurčení bylo posléze z oblasti takzvané srbské Krajiny v Chorvatsku násilně vyhnáno několik set tisíc Chorvatů. Byl rozbombardován Dubrovník a Vukovar srovnali Srbové se zemí. To vše se událo vinou srbské politiky.

Srbové jsou vinní zahájením nejtěžších zločinů v bývalé Jugoslávii. Srbové zahájili etnické čistky. V čele toho všeho byl pan Miloševič a jeho politická klika.

V následku srbského postupu se nelze divit a už vůbec omlouvat nedodržování práv srbské menšiny na odtržených územích. Je to jen logické vyústění srbské politiky.

Etnické čistky pak nezůstaly jen srbskou praktikou. Hromadné likvidace a ničení náboženských objektů se stalo nástrojem pomsty.

Neexistují důkazy z doby před válkou, že by chorvatský prezident Franjo Tudjman chtěl vyhnat Srby ze své země. Na druhou stranu spousta skutečností počínaje neblaze proslulým Memorandem Srbské akademie věd z roku 1986 však nasvědčuje tomu, že srbská politika už dávno před vypuknutím války zamýšlela vytvořit etnicky čisté Velké Srbsko. A události to jen potvrdili.

Zvláštní zmocněnec OSN pro lidská práva Tadeusz Mazowiecki to definoval naprosto jednoznačně, když řekl, že etnické čistky nebyly doprovodným jevem, ale základní součástí srbského válečného plánu.

Na území takzvané Republiky srbské v Bosně směla existovat pouze Karadžičova Srbská demokratická strana a jakákoliv politická organizace, která by si troufala kritizovat Karadžičovu politiku, tam byla naprosto nemyslitelná. Její představitelé by v lepším případě skončili hned ve vězení. V horším by skončili v jámě.

Bylo velkou chybou pana Miloševiče, že nepřistoupil na dohody z Rambouillet. Stejnak se stalo to, co dohoda vytyčovala, ale nemuselo být poškozeno srbské hospodářství. Přitom tato dohoda dávala podstatně větší šance na setrvání Kosova ve svazku se Srbskem.  Po množství vzájemně prolité krve jsou tyto šance velmi malé.

Ti kdo se nemohou s touto skutečností vyrovnat, straší oponenty poukazováním na nebezpečí islámského fundamentalismu v Kosovu. To není vůbec jisté. Kosované nejsou zdaleka tak pobožní, jak by se zdálo. To podstatně pobožnější jsou kosovští Srbové. A co je jisté? To je to, že bombardování Srbska ukončilo krvavé desetiletí na Balkáně, kdy statisíce lidí žili v bezprostředním ohrožení života. Pokoj tam nikdy nebyl a asi hned nebude, ale je nastoupena dobrá cesta.

Kosovo není etnicky vyčištěno od Srbů, jak nepravdivě tvrdí po internetu Vodník. To je jeho velký omyl plynoucí z jeho neznalosti skutečností nebo vědomá lež. V Kosově zůstalo zhruba sto tisíc Srbů a žijí v podstatě ve všech oblastech Kosova pod ochranou jednotek KFOR. Nejvíce jich žije ve správních oblastech Leposavic a Zubin Potok. Hodně jich žije v Kosovské Kamenici, také v oblastech Vitina, Strpce. Jsou v Prizrenu, Ostrahovaci, Peci, žijí i ve správní oblasti Priština. Hodně Srbů uprchlo (zhruba 200 tisíc) ze strachu z odplaty, za násilí spáchané Srbskou federální armádou, četníky a srbskými polovojenskými jednotkami. Situace se ale každopádně zlepšuje.

Kdyby Miloševič a jeho klika přistoupili na dohody z Rambouillet a nezpůsobovali neustálé obstrukce, tak nemuselo dojít ke krveprolití a exodu Kosovských Albánců a následně Srbů.

A to jsme se dostali k vlastnímu bombardování Srbska. Srbské vedení bylo nespočetněkrát varováno, že proti jeho násilnému chování bude použita síla. Srbské pozice byly již předtím bombardovány v předchozím konfliktu a Srbské vedení přesto nechtělo přistoupit na mírové návrhy.

Miloševič věděl, že pokud by ustoupil a nechal v Kosovu rozmístit mezinárodní mírové jednotky, že už by se neudržel dlouho u moci. Jeho finanční skandály a skandály spojené s násilným odstraňováním jeho demokratických politických odpůrců už začala srbská společnost chápat jako negativní jev. Zřejmě proto Miloševič vyhrotil konflikt s mezinárodním společenstvím a nepřistoupil na mírové dohody. To jak doufal, ho ještě mohlo zachránit.

Bombardování Srbska začalo mírně a v počátku se soustředilo výhradně na vojenské jednotky a likvidaci srbských leteckých sil a protivzdušné obrany.

Bylo jedině na rozhodnutí srbského vedení, kdy ustoupí od svého tvrdošíjného přístupu a podvolí se návrhům mírového řešení Kosovské krize. Místo toho srbské velení s Miloševičem v čele masírovalo srbský lid hloupou nacionalistickou propagandou a vyhrožovalo mezinárodnímu společenství těžkými ztrátami.

To se ale velmi zmýlili. Pokud by evropské mezinárodní jednotky provedly pozemní operaci, tak by se naprosto jistě vystavily bojovým ztrátám a zavlekly by se do táhlého konfliktu. V tomto pozemním konfliktu by došlo k obrovským škodám na civilních objektech a infrastruktuře. Muselo by se dobývat a v podstatě tedy zničit jedno město či vesnice za druhou a to by se bez obrovských ztrát na životech a hodnotách neobešlo.

Proto se mezinárodní společenství evropských států rozhodlo k taktice, která se ukázala jako naprosto správná. Bez vlastních ztrát ničit objekty, u kterých dochází k minimálním ztrátám na životech, ale mají význam pro ekonomiku a fungování státu. Při bombardování bylo velitelství vedeno snahou volit cíle, kde by mohlo co nejvíce eliminovat ztráty na životech.
Elektrárny a rozvodné stanice byly ničeny používáním grafitových bomb, kdy elektrický zkrat způsobený grafitovým práškem zničí vlastní zařízení bez tlakové vlny a bez střepin.
Ostatní cíle byly ničeny v době, kdy se dalo očekávat, že ztráty na životech budou nejmenší.

Tato taktika srbské vedení zlomila, přestože se předtím mnohokrát zaklínalo hesly typu: “Smrt nebo vítězství.“ Vítězství se totiž nepřibližovalo, ale naopak se země přibližovala k době kamenné. Mnoho zaslepených Srbů si přerovnalo hodnoty podobně, jako to muselo udělat mnoho Němců v roce 1945.

Zajímavé je seznámit se s programem a argumenty předních srbských intelektuálů, kteří se za vlády komunistického předáka Miloševiče semkli pod iniciativu "Výzva 50".

Oni již tehdy velmi jasně požadovali Miloševičovu rezignaci a potrestání viníků válečných zločinů. Nijak se nechtěli zbavit kolektivní viny, ale žádali potrestání těch srbských politiků, kteří svou politikou v Kosovu přivedli srbský stát k porážce a k vyhánění Srbů z jejich provincie.

Miloševičův pohřeb, který byl pouze přehlídkou různých kreatur a přestárlých zombie je důkazem, že Srbská společnost je dnes naprosto jinde, než byla v době, na kterou Srbové nemůžou být příliš hrdí.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
 
 
Maxi, (none / 0) (#10)
Ales Zeman 22.03.2006 01:51:45 MET
(User Info)

to je velmi zajímavý, do četných detailů jdoucí, text, který svou délkou by jistě víc než postačoval na článek. Rozhodně bych hlasoval pro jeho umístění na titulní stránku Sprchy.

Asi nejen mně připadne dost protisrbský a tak by bylo dobré kdyby se našel někdo, kdo by tématiku mohl stejně fundovaně debatovat se sympatiemi pro Srby a jejich snahu udržet národy Jugoslávie pohromadě. A též by mě zajímal podíl, snad i spoluvina, evropských a světových velmocí na tragickém vývoji událostí v zemích bývalé Jugoslávie.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Maxi, (none / 0) (#49)
Archaix 26.03.2006 23:27:28 MET
(User Info)

Napřed k celému článku. Uznávám, že jste se snažil potvdit oficiální stanovisko, nezjišťoval jste však pravdu. Máte v mnoha věcech pravdu, to Vám uznávám, ta pitoma Markovićová, tenkrát ovládala SANU a odtamtud její zásluhou vyšlo usnesení a kdo ví, kym podpořené, že země kde žijí Srbové mají patřit Srbsku. Taky mezi nimi byli vrahouhy jako Arkan, který nadělipouze škodu Srbskému národu.

Ta Srebrenica, podle Vás asi největší zločin Srbů je Váš velký omyl a máte jich v tom příspěvku mnoho. Zde všem uvádim velice podložený názor, ne pochycený jen podle jadna pani povidala, a každý si ho může přečíst. Napsala to Diana Johnstone
http://sweb.cz/messin/srebrenica5.htm


[ Parent ]
 
 
Maxovi a všem, (none / 0) (#51)
Archaix 27.03.2006 11:09:37 MET
(User Info)

zasílám názory řeckého básníka, nepřímeho souseda Srbska, s kterými souhlasím. Toto jsem však již zde uveřejnul včera večer a nevím, kdo mi to vymazal, či kam to zmizelo. Doufám, že se nyní dále povede poctivá hra a zůstane to zde kde si to přejí aby to bylo.

http://www.pravoslav.gts.cz/kosovo20.htm

Když si ty názory řeckého básnika Spiros Vergose přečtete, tak na konci toho článku je modré podškrtnuté Zpět (a dále černé) na rozcestník o problematice Jugoslávie. Pokud na ono modré Zpět kliknete dostanete se do problémů hlavně na Kosovu. Najdete tam mnoho obrázků, jak UCK řádila na v Kosovu a podle zdravého rozumu těmto vrahounům UCK mez. jeddnoky KFOR nikdy neměli poskytnout moc v Kosovu. Tito se neštitili ji kdykoli zneužít i proti svým lidem, jenom aby to svedli na Srby.
Kromě toho v tome kliknutí na Zpět uvidíte jednak mnoho textu, ale i odkazu s adresami na další texty, takže si můžete dopodrobna prohlédnou problematiku Jugoslávie a Kosova.

Deja vu

http://www.gape.org/gapes/prispevki/dejavu/

[ Parent ]
 
 
Jen na vysvětlenou, (none / 0) (#52)
cnemo 27.03.2006 23:15:04 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

co se týká vašeho včerejšího komentáře, nikdo ho nevymazal. Koukal jsem se do skrytých (nulovaných) komentářů, poslední je Peters z 13.2.2006 a jiný zásah by admin nahlásil. Asi nějaká chyba někde mezi vaší klávesnicí a naším diskem:)

[ Parent ]
 
 
Souhlas s Alešem (none / 0) (#11)
cnemo 22.03.2006 11:21:55 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

udělejte z toho článek. Co se týká obsahu, vynechal jste několik podstatných momentů, ale k té diskusi se zrovna teď nedostanu. Nicméně ať vypadala balkánská válka jakkoli, světlo do některých případů náhlých úmrtí moc nevznese. Je to jiný problém.

[ Parent ]
 
 
Zajímavý článek k tématu (none / 0) (#34)
max 23.03.2006 15:03:32 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

je na Týdnu. A tady ještě jeden.

Co se týká udělání článku, tak nevím. Nejsem spisovatel. Místo talentu psát jsem od sudiček dostal dislexii. Muselo by se to hodně doplnit, aby to bylo zajímavé.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Doufal jsem, že svůj (4.00 / 1) (#35)
cnemo 24.03.2006 21:07:22 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

komentář vytáhnete alepoň do denníku, ale nevadí.

22. června 1991, dva dny po vyhlášení nezávislosti Slovinska a Chorvatska, obsadila armáda Socialistické federativní republiky Jugoslávie (SFRJ) letiště a přístupy k hranicím v obou zemích.

Ale Maxi to je přeci starý scénář. Zahraniční podpora slovinského a chorvatského nacionalismu vyústila v tzv. vyhlášení samostatnosti. Správně se tomu však říká vlastizrada a reakce federální armády byla naprosto v pořádku. Jedinou chybou bylo, že jeji reakce nebyla dostatečně důrazná, hodně lidí ještě dnes mohlo žít. Avšak je otázkou zda na to měla dostatek sil.  Uznání nově vzniklých "států" ze strany evropských pak bylo bezprecedentním vměšováním do záležitostí suveréního státu v zájmu "dobytí" Balkánu . Minimálně spoluvinu nesou státy, které se podílely na destrukci Jugoslávie.

Stojí tu v podstatě všechny srbské pravoslavné kostely, tedy pokud je nezničili sami Srbové dělostřeleckou palbou při svých útocích.

Leda, že byste je mezitím sám postavil:) No, matně se pamatuju, jakýsi pořad na ČT2, který tvrdil něco jiného. Možná to bylo na jiných místech, ale ještě dnes si vzpomínám na záběry zbořených kostelů:)

I v obklíčení obyvatelé srbského původu dostávali spravedlivě příděly z humanitární pomoci.

Ale oni potřebovali zbraně a žádnou "humatitární" pomoc by nepotřebovali:) Nějak nemám smysl pro humanitární pomoc, která zajistí, že slabší jsou zastřeleni s žaludkem plným mého chleba mou zbraní!

Bombardování Srbska začalo mírně a v počátku se soustředilo výhradně na vojenské jednotky a likvidaci srbských leteckých sil a protivzdušné obrany.

Ano, ještě dodejte, že bylo humanitární:) Maxi, přál bych vám, aby jste jednou strávil nějaký čas i se svými nejbližšími v "mírně bombardovaném" městě!

Došel jsem až sem, ale dál to nejde. Nechápu, proč jste nesvědčil v Haagu, Miloševič by byl dávno odsouzen a nemusel by zemřít přirozenou smrtí.

Ale jinak. Byl to podobný scénář jako likvidace Československa, rozdíl byl jedině v tom, že mezi námi a Slováky neleží potoky krve z minulosti. Soustředěný vnější politický útok z vnější strany za pomoci agenturní sítě, která byla použita v boji s bolševiky a právě se dostala k moci. To byla cena, kterou jsme zaplatili za odstranění bolševismu vnější silou.


[ Parent ]
 
 
Kapitáne, (none / 0) (#36)
Ales Zeman 24.03.2006 21:57:39 MET
(User Info)

jaké vnější síly máte na mysli v souvislosti s likvidací Československa? Např. torontské noviny "Kanadský Slovák", jejichž redakce si bezesporu tuto likvidaci přála? Na druhé straně bych nerad, aby se zapomenulo na hlavní domácí aktéry, např. Klause a Mečiara.

Pri prvej oficiálnej návšteve Václava Klausa na Slovensku sa obaja partneri - Klaus i Mečiar - postavili na nádvorie vlády pred novinárov. Na otázku, prečo došlo k rozdeleniu Česko-Slovenska, odpovedal Klaus, že česká strana nechcela brániť Slovákom v ich úsilí o dosiahnutie úplneho samourčenia a emancipácie. Mečiar na tento výrok nereagoval. Na rozdiel od pragmatického Klausa Mečiar už zrejme v tej chvíli akceptoval stvoriteľský mýtus a sám sa chcel stať jeho súčasťou. Nešlo teda iba o mýtus stvoriteľský, ale o jeho dlhoročnú historickú dimenziu - o známy mýtus o slovenskom tisícročnom boji za štátnu samostatnosť.

http://www.czsk.net/dotyky/3_2003/kovac.html


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
No není to kouzelné po sedmdesáti letech soustátí? (none / 0) (#37)
max 24.03.2006 22:28:03 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

komentář vytáhnete alepoň do denníku, ale nevadí.

Musel bych to doplnit o zajímavé informace, jinak by to podruhé už nikdo nečetl.

Ale Maxi to je přeci starý scénář. Zahraniční podpora slovinského a chorvatského nacionalismu vyústila v tzv. vyhlášení samostatnosti. Správně se tomu však říká vlastizrada a reakce federální armády byla naprosto v pořádku. Jedinou chybou bylo, že jeji reakce nebyla dostatečně důrazná, hodně lidí ještě dnes mohlo žít. Avšak je otázkou zda na to měla dostatek sil.  Uznání nově vzniklých "států" ze strany evropských pak bylo bezprecedentním vměšováním do záležitostí suveréního státu v zájmu "dobytí" Balkánu . Minimálně spoluvinu nesou státy, které se podílely na destrukci Jugoslávie.

Tak tento názor nesdílím. Váš názor vyplývá z předpokladu, že poválečná Jugoslávie jako federální stát byla nějak povinná zůstat ve společném soustátí. S tím máme také určité zkušenosti.

Hodně se na diskusích říká, že Tito držel Jugoslávii pohromadě a že je škoda, že nebyl nesmrtelnej. Já se domnívám, že Tito nedržel pohromadě nic. Domnívám se, že Jugoslávii nedržela pohromadě láska k Titovi, ale že ta federace byl sňatek z rozumu. Že to bylo pragmatické rozhodnutí elit jednotlivých republik, že je lepší spolu, než pod Sovětským svazem. Tito nebyl lepidlo, ale katalyzátor myšlenky.

Když pominulo nebezpečí ze Sovětského svazu, tak se to začalo rozpadat, jako celá východní Evropa. Taky zapomínáte, že v obou státech proběhlo referendum. Slovinsko i Chorvatsko zvolilo regulérní a nenásilnou cestu rozdělení. To u nás žádné referendum neproběhlo.

Leda, že byste je mezitím sám postavil:) No, matně se pamatuju, jakýsi pořad na ČT2, který tvrdil něco jiného. Možná to bylo na jiných místech, ale ještě dnes si vzpomínám na záběry zbořených kostelů:)

Mluvil jsem o kostelech v Sarajevu a Tuzle. Tedy o hercegovinských městech, přes které prošla válka v první polovině devadesátých let. Nevím co jste viděl v televizi, koukám na ni jen výjimečně.

I v obklíčení obyvatelé srbského původu dostávali spravedlivě příděly z humanitární pomoci.

Ale oni potřebovali zbraně a žádnou "humatitární" pomoc by nepotřebovali:) Nějak nemám smysl pro humanitární pomoc, která zajistí, že slabší jsou zastřeleni s žaludkem plným mého chleba mou zbraní!

Mluvil jsem o srbských obyvatelích, kteří se ocitli na území Bosny a zejména Hercegoviny. V Sarejevu bylo obklíčeno i mnoho Srbů Srby. Ta válka byla plná paradoxů, ale to nejen tato válka na Balkáně. V podstatě každá občanská válka. V periskopu dělostřeleckého zaměřovače či odstřelovačky jde jen těžko poznat, na koho vlastně střílím. A to nejen u civilistů, ale i u kombatantů, když nepatří k pravidelné armádě a jsou navlečený do maskáčů, který se kde dají jen koupit.

(V polovině devadesátých let jsem si chtěl koupit maskáče na čundry z výprodeje. Zašel jsem v Prase do armyshopu a nic nekoupil. Ani americký, ani ruský, ani německý, nic. Prodavač mi řekl, že přišli dva jogurti a koupili všechno. I trička.)

Bombardování Srbska začalo mírně a v počátku se soustředilo výhradně na vojenské jednotky a likvidaci srbských leteckých sil a protivzdušné obrany.

Ano, ještě dodejte, že bylo humanitární:) Maxi, přál bych vám, aby jste jednou strávil nějaký čas i se svými nejbližšími v "mírně bombardovaném" městě!

Při tomhle bombardování držela prst na tlačítku STOP srbská vláda. V okamžiku, kdy rozhodli, že už jim to stačí, tak bombardování okamžitě skončilo. Vládu, která by mne nechala bombardovat, bych sám hnal do Haagu vidlema.

Došel jsem až sem, ale dál to nejde. Nechápu, proč jste nesvědčil v Haagu, Miloševič by byl dávno odsouzen a nemusel by zemřít přirozenou smrtí.

Kdyby byly v rektusu ryby a v Haagu byl souzen Hitler, tak dneska pubertální mládež a zastydlí anarchisté nosí patku česanou doleva a kníra.

Ale jinak. Byl to podobný scénář jako likvidace Československa, rozdíl byl jedině v tom, že mezi námi a Slováky neleží potoky krve z minulosti. Soustředěný vnější politický útok z vnější strany za pomoci agenturní sítě, která byla použita v boji s bolševiky a právě se dostala k moci. To byla cena, kterou jsme zaplatili za odstranění bolševismu vnější silou.

Bylo mi to moc líto. Na druhou stranu tam mohu zítra zajet do Tomášovců a pochlastat tam s Jankem Demjankem (jestli se už neuchlastal) jako v roce 1989, 1995, 2001 a smát se tomu. Jak pro nás kradl kuřata v hidinárni, kde dělal zamražovače a jak jsme se vsadili, jestli vypijou víc Češi nebo Slováci. Na přehradě můžu říct, že jsem Čech a nikdo mi neuřízne hlavu. No není to kouzelné po sedmdesáti letech soustátí?

PS: Jsem rád, že rozpoutáváte diskusi. Baví mne to, a jestli bude pršet, tak se na to podívám.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Ale kdepak, (none / 0) (#38)
cnemo 24.03.2006 23:05:39 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

Při tomhle bombardování držela prst na tlačítku STOP srbská vláda.

Obávám se, že nosiče těch bombiček mají jen tlačítko start. Stop nějak chybí:)

Vaše uvažování je dost podobné člověku, který drží pistoli u spánku rukojmího a vydíranému říká vydíranému, že to záleží na něm. I toto může být přístup k věci, ale nechtějte po mě, abych ho sdílel.

[ Parent ]
 
 
Ale jo (none / 0) (#39)
max 24.03.2006 23:31:00 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

Dnes Srbsku nikdo u spánku pistoli nedrží a oni chtějí do EU.

Do té EU, co jim tam sypala bomby.

Jsou ti Srbové blbí?

Nejsou blbí. Jsou chytřejší než Vaše demagogie.

Srbsko do EU patří. Nové Srbsko s novým myšlením.

Srbové po Vás nic nechtějí. Mají Vás na háku.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Vidím, že jste se jich podrobně (none / 0) (#40)
cnemo 24.03.2006 23:55:58 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

vyptal.

Srbsko do EU patří. Nové Srbsko s novým myšlením.

Ano, ve zlomených státech se vždycky někdo přidá v k vítězům. Stačí si vzpomenout na rok 68, už v 70. mělo Rusko tolik přátel...

Srbové po Vás nic nechtějí. Mají Vás na háku.

Ale Maxi, co to na mě zkoušíte;) Nemusíte se vlamovat do otevřených dveří, má osoba je naprosto nezajímavá a co si myslím je naprosto jedno. Věci probíhají nezávisle na mé "demagogii", mám prostě nějaký názor a má chyba je asi jen to, že ho píšu:) Mohu se klidně mýlit, ale tohle popichování a brkání na struny osobní ješitnosti  nemá smysl.


[ Parent ]
 
 
pane cnemo, (5.00 / 1) (#41)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 25.03.2006 00:25:41 MET
(User Info)

toto je pro Vás naprosto typické:

má osoba je naprosto nezajímavá a co si myslím je naprosto jedno

přitom ale neváháte v tom "nezávislém" popisu používat slovní spojení jako

... Zahraniční podpora slovinského a chorvatského nacionalismu vyústila v tzv. vyhlášení samostatnosti. Správně se tomu však říká vlastizrada ...

máte vskutku pocit, cnemo, že toto je nezávislý pohled na věc?

Bavím se jen o prvním odstavci Vaší reakce, ale jsem přesvědčen, že by takto šlo pokračovat odstavec po odstavci. Brání mi jen má lenost Váš komentář nějak rozpitvávat.

Přitom nejde o nic. Pouze o debatu o nějakém tématu. Vy si hrajete na nezajímavého (a tedy nezaujatého) komentátora, přitom jste zangažovaný až běda. A jste natolik nadšen svým postojem, že si tu angažovanost možná vskutku neuvědomujete.

Možná byste měl připustit, že všichni ti ostatní, kteří jsou zatím "obětí" Vašeho nezaujatého postoje jsou stejně reální (a svobodní) jako Vy sám.

A že tady nejsou proto, aby se buď přidali (nebo nepřidali) na Vaši stranu (tu stranu toho nezaujatého pozorovatele).
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
Tomáši, vy jste nepochopil (none / 0) (#44)
cnemo 25.03.2006 10:51:41 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

podstatu Maxovy repliky. Snažil se mě věci emocionáně zainteresovat:

Srbové po Vás nic nechtějí. Mají Vás na háku.

Chtěl se pobavit a vyprovokovat mou ješitnost:) Já jsem odpověděl, že na skutečný průběh nemám vliv a z tohoto pohledu je zcela jedno, co si myslím.

.. Zahraniční podpora slovinského a chorvatského nacionalismu vyústila v tzv. vyhlášení samostatnosti. Správně se tomu však říká vlastizrada ...

máte vskutku pocit, cnemo, že toto je nezávislý pohled na věc?


To, vždy relativní. Domnívám se, že ve srovnání s médii vítězů docela ano.

V tomto případě není moc o čem diskutovat, kdyby podmínkou uznání nezávislosti ze strany Západu bylo podmíněno vypořádání vztahů mezi všemi Jugoslávskými republikami, byla situace naprosto jiná. Vyjednavač by měl v rukách nejen Srby (hrozba právě toho jednostranného uznání s jednostrannou podporou novým státům), ale i Slovince a Chorvaty (hrozba neuznání). To co Západ udělal, vedlo přímo k válce, posílili vnitřní pnutí v Jugoslávii s jednoznačným cílem - likvidace jakéhokoli mezinárodního postavení Srbska (což se povedlo). Patrně to souviselo s likvidací Ruského impéria, obávali se, že Srbové, kteří mají tradičně s Rusy dobré vibrace, mohli překlopit celou Jugoslávii "špatným" směrem. Naneštěstí pro Srby, Rusku v té době vládl ožralý renegát Jelcin, který byl v rámci své osobní moci schopen obětovat libovolné ruské národní zájmy a zradit kohokoli. My a jiní středoevropané jsme z toho samozřejmě těžili, pro Srby to však byla pohroma.

[ Parent ]
 
 
Nevyptal, ale to je možná lepší (none / 0) (#42)
max 25.03.2006 00:37:16 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

Ano, ve zlomených státech se vždycky někdo přidá v k vítězům. Stačí si vzpomenout na rok 68, už v 70. mělo Rusko tolik přátel...

Na rok 68 ani 70 si nevzpomínám. To už musím nechat na Vás dědečkách pamětníkách. Na přátelství s Ruskem bych však nevsadil ani starou bačkoru.

Ale Maxi, co to na mě zkoušíte;) Nemusíte se vlamovat do otevřených dveří, má osoba je naprosto nezajímavá a co si myslím je naprosto jedno. Věci probíhají nezávisle na mé "demagogii", mám prostě nějaký názor a má chyba je asi jen to, že ho píšu:) Mohu se klidně mýlit, ale tohle popichování a brkání na struny osobní ješitnosti  nemá smysl.

Doufám, že jsem to nikdy nepřehnal. Snažím se to kontrolovat, ale zároveň se snažím provokovat, aby řeč nestála. :) A tak...


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Ve zmíněných letech (5.00 / 1) (#43)
cnemo 25.03.2006 10:15:32 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

jsem navštěvoval základní školu, servilita vůči CCCP ve škole, ale i jinde byla šílena. Maminka mi, tak v 6, vysvětlila (opravdu si to pamatuji) něco jako: "Co se říká doma, tak tu taky zůstane, ve škole říkej, co po tobě chtějí i když jsou to hlouposti, protože by nám mohli velice ublížit. Někteří lidé jsou opravdu zlí." Byl to pro mě srovnatelný šok, jako když jsem se dozvěděl, že Ježíšek není. Do té doby pro mě byli rodiče (asi jako pro většinu dětí) všemocní bohové, kteří mohli všechno:)

Když pak otec mé spolužačky z lavice spáchal sebevraždu, protože v 68 četl jako zaměstnanec Národního výboru (v letech 70. již nepřijatelné) texty v městském rozhlasu (v podstatě ho uštvali), pochopil to i můj dětský mozek. On byl mrtvej a okolo byli samí milenci země blízko pólu.

Doufám, že jsem to nikdy nepřehnal. Snažím se to kontrolovat, ale zároveň se snažím provokovat, aby řeč nestála. :) A tak...

No, už to bylo i horší:) Pro mě jsou však zajímavější provokace přes podstatu věci (jako byla vaše, podle mě jednostranná, reakce na můj článek) a ne jen na mé podvědomí a emoce. Ale vidím, že si podstatu své repliky, na rozdíl od jiných zde diskutujících, plně uvědomujete:) To oceňuji!

[ Parent ]
 
 
Ano, je to kouzelné, (none / 0) (#45)
cnemo 25.03.2006 11:15:28 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

No není to kouzelné po sedmdesáti letech soustátí?

a zároveň je to jasný důkaz, že Československo se rozpadlo pod vnějším tlakem a ne na základě vzájemné nenávisti.

[ Parent ]
 
 
Obávám se že důkaz to není (none / 0) (#46)
jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 25.03.2006 16:29:09 MET
(User Info)

protože "nenávist" a "vnější tlak" nejsou navzájem se vylučující protivy.

Českosolvensko se rozpadlo vnitřním pnutím mezi některými politickými elitami, kombinovaným s lhostejností většiny (na  povídání "já jsem taky za společný stát, dyť by to byla blbost se rozdělovat" někde s kamarády nehleďme, žádné podstatnější skupině obyvatel nestál společný stát za jakoukoli byť mírnou politickou akci).

Lhostejnost neznamená, že je mi kamarád Říša z Piešťan lhostejný, ale že je nám lhostejné jestli jsme v jednom a nebo dvou různých státech.

Že se to v zahraničí někomu mohlo hodit a přisazoval si, to je klidně možné. Myslím ale že to podstatným hráčům bylo taky docela jedno, hlavně aby byl klid.

------------------------------
Jezovec jsem, a jezovec budu.


[ Parent ]
 
 
Vnější tlaky jistě existovaly, (none / 0) (#47)
Ales Zeman 25.03.2006 17:23:39 MET
(User Info)

i když někdy těžko rozhodnout, zda nebyly vnější a vnitřní zároveň. V Kanadě např. mezi Slováky přející si rozpad ČSFR bylo hodně slyšet hokejistu Petera Šťastného a jeho bratra Antona, kteří tehdy hráli za dnes již neexistující Québec Nordiques. Tito dva známí slovenští hokejisté měli mezi slovenskou komunitou v Kanadě dost velký vliv.

Přesto si myslím, že události r. 1992, které k rozpadu vedly byly spíše vnitřní záležitostí obou částí tehdejší ČSFR nežli důsledek vlivu vnějších tlaků. Slovensko chtělo více autonomie, což Češi odmítali. V české části tehdejší federace (dnešní ČR) vyhrála ODS-KDS, na Slovensku HZDS. V červnu 1992 na Slovensku vyhrálo Mečiarovo HZDS, v Česku Klausova ODS v koalici s KDS. V červenci 1992 byla v Bratislavě přijata Deklarace o svrchovanosti Slovenska a ve stejný měsíc se zástupci ODS a HZDS v čele s Klausem a Mečiarem dohodli na rozdělení federace. V září 1992 přijali Slováci Ústavu SR, která vstoupila v platnost 1. 1. 1993. Konečně 25. 11. 1992 Federální shromáždění v Praze schválilo ústavní zákon o zániku ČSFR, ke kterému došlo o půlnoci 31. 12. 1992.

Jistě tomuto dění přihlížely a spolúčastnily se ho i "vnější tlaky", ale jejich podíl, bez nějakých konkrétních informací, mi připadá menšinový.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Myslím, (none / 0) (#48)
cnemo 25.03.2006 21:17:35 MET
(User Info) http://nautilus.bloguje.cz

že je to trochu jinak.

Českosolvensko se rozpadlo vnitřním pnutím mezi některými politickými elitami,

Ale toto je podstatné, to podepisuji.

kombinovaným s lhostejností většiny (na  povídání "já jsem taky za společný stát, dyť by to byla blbost se rozdělovat" někde s kamarády nehleďme, žádné podstatnější skupině obyvatel nestál společný stát za jakoukoli byť mírnou politickou akci).


Ano, výsledek byl možná takový, ale jeho příčinou byla přílišná důvěra v nové politické elity. Svým způsobem se to dá pochopit po takové době jednobarevné diktatury, ale dodnes, když si vzpomenu, že jsem jednou volil ODS, je mi z toho špatně od žaludku. Asi takový pocit museli mít někteří z těch, co volili bolševiky v poválečných volbách.

[ Parent ]
 
 
Vnější tlaky? (none / 0) (#50)
gogo (gogo zavinac sprcha.com) 27.03.2006 09:38:45 MET
(User Info)

Od koho, proč?
Podle toho, co si pamatuju, byla hlavním důvodem nanaplněná touha Slováků po vlastním státě, okořeněná pocitem, že jsou manipulování od Čehůnů, někteří ještě dodávali, že na Prahu doplácejí. Z druhé strany Moravy zněla v reakci podobná nota, ovšem s chybějící státotvornou myšlenkou (pro obyvatele českých zemí bylo Československo vlastním státem), s podstatně nižší intenzitou a směrováno k humorné tónině, někdy pichlavé směrem na východ.
Tohle popichování by neznamenalo mnoho, kdyby se po volbách nepotkali dva kohouti -Mečiar s Klausem.
V okamžiku ohlášení výsledků bylo celkem jasné, že bude proveden nějaký zásadní řez- pochybovači měli jasno za pár dní, když se Klaus objevil jako předseda ČESKÉ vlády. Národní vlády byly totiž za doby federace jaksi druhořadé. Bylo jasné, že fererace to má spočítáno a předseda federální vlády (Stránský?) bude likvidátorem. Pochopil to tehdy myslím i Havel, který pak neuváženě prohlašoval, že nechce být českým presidentem :-)

Nemyslím, že by měly vliv Torontské listy nebo některý potentát zvenčí. ČSFR byla politicky nevýznamná a nevěřím, že by někdo zvenčí měl zájem na rozpadu federace. Respektive že by mu stálo za to něco pro to udělat. Nemyslím, že by to po rozpadu šlo nějak líp nebo hůř. Slováci si chtěli vládnout sami a je dobře, že dostali tu možnost, stejně tak čeští papaláši se nemohli vymlouvat, že za chyby mohou ústupky Slovákům. V poslední době máme ale EU, to je ještě lepší kandidát na shazováví vlastní odpovědnosti už jen proto, že Slováci uměli česky a dovedli by se řízně ohradit. Dnes se jen řekne, že to je nařízení EU (dříve i Frhojgenovo) a nikdo nemá energii to kontrolovat. A plky papalášů v nesrozumitelném jazyce za hranicemi ČR nikdo nesleduje.
 Zajímavé nyní bude sledovat, jak se liší cesty a výsledky, dnes zejména v sociální oblasti. Mám dojem, že ČR zaznamenala o vyhlášení slovenského experimentu větší příliv nových spoluobčanů. Nevím, zda tento trend trvá nebo ne a těžko říct, zda by se o tom psalo otevřeně.

Pokud se vztahů týče, řekl bych, že samostatnost států obyvatele spíš sblížila. Není si co vyčítat, papaláši se vzájemně neštengrují a tak nezavdávají příčiny k hospodským hádkám. Naopak, Čech se Slovákem se u piva shodnou, že papaláši stojí za starou belu tam i tady a v dojemné svornosti spolu popíjejí.

Pánu Bohu vysielať je neefektivne. On je dobre informovaný aj bez toho.
[ Parent ]
 
 
Juchelka ukradl text mého příspěvku (none / 0) (#14)
max 22.03.2006 20:33:05 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

a zveřejnil ho na Vrbě bez mého souhlasu. Nyní ho odmítá odstranit. Asi mají na Vrbě nedostatek článků.

Po té, co nacionalisté a různá individua kradli můj text o Letech u Písku se k těmto přidal Juchelka.


...A paní Rice nám na piano zahraje.
 
 
Napsal jsem Juchelkovi, aby požádal Maxe (none / 0) (#15)
max 22.03.2006 20:52:18 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

ze Sprchy emailem, který zde uvádím o souhlas s publikováním mého textu na Vrbě. Pak by mu muselo být hned jasné, že s publikací mého textu na Vrbě nesouhlasím.

Tento příspěvek Juchelka okamžitě smazal. :)

...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Zde je videt moralni prevaha Vrbaru - nt (none / 0) (#18)
TL (t tecka l zavinac email tecka cz) 22.03.2006 21:17:03 MET
(User Info)



[ Parent ]
 
 
Nějak mi uniká logika této krádeže (none / 0) (#16)
Ales Zeman 22.03.2006 20:53:33 MET
(User Info)

Proč na Váš text neposkytnout na Vrbě toliko link s upozorněním na Váš text? Toto pan Juchelka např. učinil v případu mého překladu článku kanadského generála ve výslužbě Mackenzieho o masakru v Srebrenici.

Anyway, opětovné krádeže Vašich textů naznačují jasný zájem o Vaše erudované texty. Tak si dovoluji Vám blahopřát k Vaší úspěšné literární činnosti.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Moje příspěvky, aby si u mne (none / 0) (#19)
max 22.03.2006 21:28:22 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

na emailu max42@seznam.cz ověřil, že nesouhlasím s publikací mého textu na Vrbě, pan Juchelka okamžitě maže. Na můj email, který jsem zaslal jemu a Vodníkovi nereagoval a ještě schválně napsal: TW, Starý dobrý Maxi, proč mi nepošlete soukromou email, abych věděl, že se skutečně jedná o Maxe ze Sprchy??? To jste mohl udělat již dávno, a ne se zde takto exhibovat...

Mohli by jste ho mým jménem prosím požádat emailem na jeho adresu alex.juchelka@gmail.com, aby ten text smazal a aby nemohl zapírat, že mu byla žádost odeslána.

Dekuji Max


...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
maxi, e-mail jsem p. Juchelkovu poslal, (none / 0) (#22)
Ales Zeman 22.03.2006 21:44:24 MET
(User Info)

jak jste si přál, patrně zbytečně, když Váš text již p. Juchelka na Vrbě odstranil.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
[ Parent ]
 
 
Díky (none / 0) (#25)
max 22.03.2006 22:04:13 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

Ano odstranil to, je vidět, že když se chce, tak to jde.

...A paní Rice nám na piano zahraje.
[ Parent ]
 
 
Nezlobte se Maxi, (none / 0) (#23)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 22.03.2006 21:46:18 MET
(User Info)

ale v tom Vám nevyhovím.

Psát e-mail Juchelkovi ... to už bych se rovnou mohl podívat i na Vrbu. A já si dívání na Vrbu zakázal.

Mohu ale zde vyzvat Alexe Juchelku, aby Vám přestal krást příspěvky, aby Vás přestal zbaběle cenzorovat a mazat příspěvky, ve kterých chcete situaci uvézt na pravou míru, a vůbec, aby šel do sebe.

A hlavně bych chtěl vyzvat Alexe Juchelku, aby případnou reakci na mou výzvu postoval výhradně na Vrbě. Pokud bude pan Juchelka reagovat zde, tak ho upozorňuji předem, že to budu považovat za pokus o úmyslný flame a podle toho se i zachovám.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
Myslím, (none / 0) (#20)
Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 22.03.2006 21:29:18 MET
(User Info)

že když Juchelka okamžitě cenzuroval Maxovu žádost o autorizaci, je celkem jasné, že chce opět prudit a vyvolávat spory.

Teď jenom chybí, aby anoncoval článek "z Vrby" třeba na Zvědavci.

A už se těší, jak se o tom začne mluvit, a jak to někomu bude nepříjemné. Smutná postava, tenhle Juchelka.
-

Berte mě jako takovýho kašpárka
[ Parent ]
 
 
No, on tu Max zapomněl (none / 0) (#21)
Jan Klabacka 22.03.2006 21:39:39 MET
(User Info)

uvést, že zveřejnil své přihlašovací údaje. Článek mohl tedy publikovat kdokoliv.

Jedno z možných vysvětlení následného vývoje.

Jak jsem si všiml, p. Juchelka už text odstranil.

IMO by Max udělal lépe, kdyby přestal se svým "trollováním" a pokoušením. Za tento incident si může s téměř 100% pravděpodobností sám.


If someone tells you they have the answer, they probably haven't understood the question.

[ Parent ]
 
 
Publikovat mohl kdokoli (none / 0) (#24)
max 22.03.2006 21:56:46 MET
(User Info) http://www.radaryrakety.cz/

ale je dost jisté, kdo to byl.

Když jsem zjistil, že někdo neznámý umístil článek pod mojí identitou, tak jsem okamžitě změnil heslo. Pak jsem pod novým heslem smazal obsah článku a nahradil ho textem, že článek byl ukraden. Potom jsem obsah článku opakovaně vždy po několika minutách kontroloval. V té době ještě nebyl na titulní straně.

Asi po hodině se článek objevil na titulní straně znovu s mým původně ukradeným textem. Mé příspěvky pod článkem, aby si pan Juchelka emailem ověřil můj nesouhlas byly okamžitě mazány.

Otázka tedy zní, kdo změnil obsah článku a kdo mazal příspěvky žádající autorizaci.