Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Dešifrovaný Mistr Leonardo
Pinkava
23.05.2006 10:52:36 MET
(Média/Kultura)
Prapodivný je svět; ledovec taje
a náboženství pod ním jakbysmet
peníze vládnou všemu; jinotaje,
hádanky luštím, okolností sled:
...

 
 

Nevím proč teprv, díky inscenaci
ba respektive, obsazení hvězd
pochopil jsem, že tajnou šifrou vrací
Štěstena škváru údernickou pěst:

Ve jménu hrdiny tu, pana semiotika,
(ve jménu pána, herce postavy)
je totiž vtipná kombinatorika
písmenek, která rozmar pospraví.

Byť není snadné odtajnit ty triky
když hříčka bezděčná je angličtiny vjem:
Nechť! Jméno T(om) Hanks slabikuje 'D.Íky',
(to za ten objev). Dešifroval jsem!    

 
 

>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- re: by Boutros el Uam
- Ja to vidim malinko jinak. by pajout
- mezi usima se deji veci by Boutros el Uam
- Tertullianus von Kartago by magnus maximus
- S tím shrnutím máte pravdu by Ales Zeman
- Výstižné to je by Pinkava
- Mozna, by Yenya
- Tak to by Dan Brown by Ales Zeman
- Replika by Pinkava
- Nevím, zda Dan Brown by Ales Zeman
- Trochu vážněji:- by Pinkava
- Vždycky, když čtu by pajout
- Basneni take zde, by pajout
- Chytre a hezke by Boutros el Uam
- Rovnez se na to nijak nezenu by Boutros el Uam

Related Links
- More on Kultura
- Also by Pinkava

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Dešifrovaný Mistr Leonardo | 16 comments (16 topical, 0 editorial, 0 pending)
 
 
Již někdo viděl zfilmovanou Šifru? (none / 0) (#1)
Ales Zeman 23.05.2006 03:02:21 MET
(User Info)

Tady to sice dávají v místním kinu, ale já na shlédnutí filmu nijak nespěchám. Zmínil jsem se o knize, která se mi líbí méně než "Svatá krev, svatý grál", odkud mnoho dějinných spekulací pochází. Pokud se týká filmových kritik, shnilá rajčata převažují nad rajčaty neshnilými.


Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
 
 
Rovnez se na to nijak nezenu (none / 0) (#2)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 23.05.2006 05:49:56 MET
(User Info) http://www.squaw.com

na poradniku je pred Sifrou vic filmu. Chci videt
  • Art School Confidential - local boy makes good again, libil se mi Ghost World i dokument o Robertu Crumb-ovi
  • Akeelah and the Bee ma byt pekny pozitivni film na spraveni nalady
  • Brick taky vypada zajimave
  • United 93 jsem jeste nevidel
  • The Proposition se soundtrackem (ten uz posloucham) a scenarem od Nicka Cave-a se snad brzy ukaze ve zdejsich kinech, melo byt released 5. kvetna, ale jeste ho u nas nedavaji
  • Sisters podle obskurni hry od Cechova
  • a na novou verzi Poseidona asi taky pujdu driv nez na Sifru.
Ja jsem pred lety cetl nejakou knizku se stejnym nametem, dobre zpracovanou, spis jako historickou studii. Ale neprijde mi, ze to byla "Svatá krev, svatý grál", i kdyz autoru bylo rozhodne vic nez jeden, ale myslim, ze mezi nima byla nejaka zenska. Spis to bylo orientovane na Templare a Mariansky kult.
Zle jazyky tvrdi, ze Sifra je jen hoooooooodne slabym odvarem knihy Pendulum od Umberta Ecca. V te jsem tak v polovine, clovek aby si delal poznamky, je v tom snad vsechno, co pan Ecco vi a zna a ze je toho hodne.
I kdyz jsem film jeste nevidel, mam pocit, ze to bude vystizne, typicky hollywoodska ucesana neofensivni religious philosophy lite. Odpocinkova zabava. A nevypada to na film, ktery by nejak prilis ziskal sledovanim na velkem platne, tak mozna pockam, az ho uvidim za $3.99 Pay-per-View doma na placate LCD. To nebude trvat dele nez 1/2 roku odhaduji.
To uz radeji pujdu na The Celestine Prophecy, newage propagandu.

  • There's an old proverb that says just about whatever you want it to.
    [ Parent ]
  •  
     
    Chytre a hezke (none / 0) (#3)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 23.05.2006 07:02:42 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    TomasHanksuji ;-)) Nabizim opacny konec poetickeho spektra nikoli z vlastni tvorby. Mam slabost pro exotiku ;-))

    Ted uz nam jen schazi, aby mimon2 zacal basnit. V ostatnich aspektech nalezam mnoho podobnosti mezi mimonem2 a vasnivym Moravanem - dokonce i klany. Mame nadeji na prostorove zhmotneni mimone3 ? Byl by to dozajista dobry kubismus. Nebo jen Kubik?

  • There's an old proverb that says just about whatever you want it to.
  •  
     
    Basneni take zde, (none / 0) (#4)
    pajout (pajout - zavinutec - gingerall - tecka - cz) 23.05.2006 11:09:01 MET
    (User Info)

    nicmene kvalitni :>)
    www.divokevino.cz


    Teraz som to povedal a tým som to aj dokázal.
    [ Parent ]
     
     
    Vždycky, když čtu (none / 0) (#5)
    pajout (pajout - zavinutec - gingerall - tecka - cz) 23.05.2006 11:12:08 MET
    (User Info)

    Vaše básničky, je mi jako malému dítěti, kterému vzdálený strejda přinesl roztodivnou hračku :>)

    Teraz som to povedal a tým som to aj dokázal.
     
     
    Trochu vážněji:- (5.00 / 1) (#6)
    Pinkava 24.05.2006 16:27:42 MET
    (User Info) http://pinkava.webpark.cz/index.html

    Být nábožný je bezesporu podivná lidská schopnost nebo vlastnost.  Vlastnost, která je pro jedince vnitřně přínosná, byť ne nutně pro jeho okolí.

    Dosáhnout nábožného stavu zřejmě vyžaduje určitý surrealismus, (doslova nad-realismus) nebo zkrat v obvyklých logických myšlenkových pochodech.  Pozastavení nevěřícnosti.

    Představme si, že slavný pseudocitát Tertulliana "CREDO, QUIA ABSURDUM" (věřím, neboť to je absurdní) by skutečně byl klíčem k dosažení onoho blaženého stavu lidské mysli, (třeba celoživotního) který se nazývá vírou, náboženským prozřením, obrozením nebo procitnutím. Podle Zen-buddhismu vede cesta k prozření skrze absurdní these a paradoxní hádanky.

    Co kdyby ve všech úspěšných náboženstvích platilo, že jediná cesta k dosažení tohoto vytržení vede přes vratký a chatrný visutý most, který nás unese jedině bez břemene rozumu. Poutník se musí svléknout ze všech předsudků i úsudků, musí přijmout nabízenou myšlenku bez nároku ji luštit, řešit, zvažovat či rozebírat.

    Pak by platilo, že každé takové náboženství, které dokáže lidskou mysl upoutat, uvést do extáze, musí být záměrně v jistém ohledu nesmyslné, jako ona zen-buddhistická hádanka.

    Pak by platilo, že upozorňovat na nekonsistentnost, nerozumnost, či bláhovost toho či onoho náboženství je v jistém smylsu služba tomu náboženství, protože to zvedá laťku všem, kteří musejí překonat své rozumové zábrany, aby se stali věřícími.

    Čím nesmyslnější a nelogičtější je dané náboženství, tím více rozumového sebezapření je zapotřebí, aby člověk uvěřil. A úměrně o to větší je odměna za překonání zábrany, jako doušek čistého vzduchu je extatický o to víc, o co déle jsem podržel dech.

    Díky své rozumové askesi se uvěřivší dostane do vytržení, poblouzněn, či osvícen, stejně jako polomrtvý asketa se k extatickému stavu dopracoval skrze sebezapření těla.

    Tak i Dan Brown je služebníkem Božím, jako každý antitheista, atheista, agnostik, materialista, či příslušník jiného a odlišného cítění, který nás nabáda prozřít náboženské bludy a nesmysly.

    Zvedá nám práh za kterým leží komnata hlubokých soukromých náboženských zážitků.

    Těmi netrpím, mimochodem. Rozum mi nedá.
    VZJP
     
     
    Nevím, zda Dan Brown (none / 0) (#7)
    Ales Zeman 24.05.2006 17:10:39 MET
    (User Info)

    je služebníkem Božím. Spíše bych na něho pohlížel dost kriticky, asi tak, mutatis mutandis, v tradicích kritického pohledu Jana Křesadla na Milana Kunderu.

    Brownova kniha není řemeslně špatně napsaná a je to v první řadě thriller a literární mystifikace s líbivě nabízeným nábožensko-historicko-feministicko-mystickým podbarvením. Nevylučuji, že nějaké "antitheistické, atheistické, agnostické či materialistické" záměry v knize jsou, ale nevšiml jsem si jich. Co mi spíše vrtá hlavou je, proč právě tato kniha se stala takovým bestsellerem, když existují knihy s podobnými nábožensko-historickými náměty (např. "Foucaltovo kyvadlo" Umberta Eca), které jsou obsahově mnohem zajímavější.

    Jak již tu psal téměř před dvěma lety signor nessuno, ústřední téze Brownovy knihy jsou převzaty z knihy "Svatá krev, svatý grál" z 80. let, která je též dle mého mnohem zajímavější, i když i tato kniha je založena na fabulacích o nalezených dokumentech Sionského převorství, kteréžto dokumenty jsou průkazně dějepisným podvrhem, který se po technické stránce nevyrovná rukopisným podvrhům Václava Hanky z 19. století.


    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
    [ Parent ]
     
     
    Replika (none / 0) (#8)
    Pinkava 24.05.2006 17:39:14 MET
    (User Info) http://pinkava.webpark.cz/index.html

    (tohle slovo se mi líbí, myslel jsem si v emigraci že znamená falsuma kopii a ejhle, ono znamená i odpověď ;))

    No, antitheistické záměry Dana Browna jsou v tom, že Ježíše 'deklasuje' ze syna božího, na souložícího smrtelníka  (Leda, že by s Máří Magdalénou pokračoval v té rodinné tradici neposkvrněnného počínání), a tím nabourává celou božskost křesťanství.

    A co se týče otázky, proč je to bestseller, za to může fenomén nebo  princip chaosu, pokud jsme materialisty.

    Nebo je to úspěch z Boží vůle, viz moje these výše.

    T. Hanks be 2 G. Odd    
    VZJP
    [ Parent ]
     
     
    Tak to by Dan Brown (none / 0) (#9)
    Ales Zeman 24.05.2006 18:12:06 MET
    (User Info)

    byl zapleten ve stejném antitheistickém spiknutí jako tři autoři knihy "Svatá krev, svatý grál" a nedávná soudní pře v Londýně mezi Brownem a dvěma autory zmíněné knihy by pak byla jen součástí jejich celkového satanského spiknutí. Já bych jim takové hlubší záměry ani nepřipisoval. Spíše bych to viděl jako spiknutí novodobého "Bratrstva kočičí pracky" v honbě za mamonem a literární slávou, bůhví jak dlouhodobou.


    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
    [ Parent ]
     
     
    Mozna, (none / 0) (#10)
    Yenya 24.05.2006 18:54:46 MET
    (User Info)

    ze vystiznejsi preklad je "verim protoze nechapu".
    H.

    [ Parent ]
     
     
    Výstižné to je (5.00 / 2) (#11)
    Pinkava 24.05.2006 20:06:21 MET
    (User Info) http://pinkava.webpark.cz/index.html

    ale překlad to není :)

    Kde končí rozum začíná víra.
    Tak asi, ne překlad, ale shrnutí.

    Víra, anebo důvěra, to je dost podobné.

    Jako třeba když jde o dosažení hypnotického stavu, tak se člověk musí nechat vést bez účasti rozumu, naslouchat a poslouchat. A tím se dostane do stavu mysli, do kterého se jinak nedostane.

    Je to podobné situaci, když se člověk znaží sledovat jak usíná, tak neusne. A do hypnotického stavu se nodestanu z vlastní vůle, naopak jen tehdy pokud důvěřuji někomu jinému a nechám se od něj myšlenkově vést. Jako když si zavážu oči a jdu nebojácně, veden za ruku, nebo naslouchám a plním pokyny. Třeba koho volit.

    A náboženství má své "hypnotizéry" čili kněží, a své opakované mantry, podobné tomu klasickému "víčka těžknou, víčka těžknou."

    Stav mysli, kterého dosáhne takový dobrovolný poutník do hypnósy, mu ovšem nemusí být na obtíž. Naopak, lze tím odvést bolest zubů, léčit různé pohmožděniny, puchýře (ale je i přivodit, vyjma otevřených ran, to umí jen náboženské extáze).

    Pro racionalistu je potíž v tom je, že se takový subjekt dlouhodobě odevzdává nepodloženým tvrzením, které lze zmanipulovat v jeho i ve společenský neprospěch. Věřící je loutkou v rukou věrozvěstů.
    Podobně, jednou hluboce zhypnotizovaný člověk může být "naprogramován", aby se mu tento stav vrátil příště, rychleji, snadněji, a nakonec to lze navodit i jakoby proti jeho vůli, bezděčně, upoutáním jeho pozornosti a pouhým lusknutím prstů hypnotizéra. Obdobně jsou členové různých sekt a hnutí, náboženští fanatici, sebevražední atentátníci apod uvězněni "pod vlivem" myšlenkových konstrukcí, a ty jsou pro ně drogou.

    Vím že leccos lze, protože jsem to, coby hypnotizér, úspěšně dělal. Třeba dát někomu virtuálně pěstí a způsobit mu výstavní "monokl"

    Ale to už je dávno.

    A proto si vážím rozumu a logiky a nefetuji nábožné stavy.

    VZJP
    [ Parent ]
     
     
    S tím shrnutím máte pravdu (5.00 / 2) (#12)
    Ales Zeman 24.05.2006 20:42:20 MET
    (User Info)

    Credo quia absurdum by se dalo shrnout jako "V co věřím, nemůže být dokázáno" což je významově shodné s Vaším shrnutím.

    Původní věta Tertulliana zní v originále: Natus est Dei Filius; non pudet, quia pudendum est: et mortuus est Dei Filius; prorsus credible est, quia ineptum est: et sepultus resurrexit; certum est, quia impossibile.

    Česky: "Narodil se Syn boží, není to hanba, neb je to hanebné: zemřel Syn boží, je to zcela uvěřitelné, neb je to nevhodné: a pohřben vstal z mrtvých; je to jisté, protože je to nemožné."

    Časem dík fantazi a nedostatečné paměti interpretů z toho vzniklo ono výše uvedené latinské úsloví nejasného původu.


    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
    [ Parent ]
     
     
    Tertullianus von Kartago (5.00 / 1) (#13)
    magnus maximus 25.05.2006 00:20:07 MET
    (User Info)

    haha  to byl podivin..na jedne strane dusledny- rozumny materialista,{Buh jej take jen telo a hmota} na strane druhe zcela nerozumne vidi prednost viry v jeji nerozumnosti, {mimorozumnosti} tj. pojima viru jako cosi NENAPADNUTELNEHO rozumem.

    zenaty knez

    od Akvinskeho {synteza arist. a filos. rozumu a viry} dale, jej cirkev zavrhla...

     

    [ Parent ]
     
     
    mezi usima se deji veci (4.00 / 1) (#14)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 25.05.2006 02:58:09 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ktere byly, jsou a budou predmetem intenzivniho zkoumani. Jako 99% racionalistu by mne zajimalo, zda na ne rovnez plati Heisenberguv princip.

    Obcas se objevi vysledky vyzkumu, ktere by i to me 1% vymazaly - lidi maji schopnost k vire a nabozenske extazi hard wired?. Proc je to ale tak zapojeno, tenkym hlaskem vola procento?
    Snazim se nepropadat pyse 100% racionalismu, a uz vubec ne pyse extremni nabozenske pokory, ktera je dle mne oxymoronem. Vidim kolem sebe dost osklivych demonstraci me hypotezy.
    Casto opakuji metaforu s labradorem pozorujicim tabuli s E=mc2. Libi se mi. Mozna fatalisticky. Ale spis mne v soucasnem casoprostoru zajima behavioralni mechanismus psich smecek.

    Fetovani nabozenskych stavu nemusi byt IMHO skodlive, pokud se deje z racionalne vyzkumnych duvodu. The last frontier is our brain.
    To fetovani neni od veci, chemicti pruvodci na ceste poznani jsou myslim s mystiky od pradavna.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Ja to vidim malinko jinak. (4.00 / 1) (#15)
    pajout (pajout - zavinutec - gingerall - tecka - cz) 25.05.2006 11:50:16 MET
    (User Info)

    ad Heisellberg :), zobecnene kvantovitost
    Na urovni atomarnich castic samozrejme plati. Ale nikdo nevi, jestli to pro mozek neco znamena. Myslim, ze strukturaliste se snazi ukazat, ze je tam vedle tech atomu jeste nejaka pridana hodnota. Fyzici se moc nechtej vyjadrovat o mnohacasticovych systemech se slozitymi interakcemi, do kterych jeste k tomu furt tece energie. Informatici to s AI, kognitivnimi funkcemi nebo jenom neuronovymi sitemi nedotahli moc daleko. Docela se jim dari delat sw pro brouky, resp. jejich mechanicke ekvivalenty. Mozek je proste za soucasneho stavu vedy a technologii neupocitatelny.

    ad hard wired abilities
    Racionalni mysleni boli, a navic, poskytuje jen omezene vypovedi. Mnohdy neposkytuje dostatecne odpovedi v dostatecne kratkem case. Kdyz se na to podivame optikou neuronovych siti, skutecne to vypada, jako by nektere bazalni reakce byly hard wired - at uz na urovni morfologie (takhle nam to narostlo) anebo na urovni uceni v ranych stadiich vyvoje. Moderni vyvojova psychologie ma celkem vyznamna pozorovani, napriklad o prvotni duvere - naucene chovani.
    Jina vec je, jak se jedinec k hard wired vecem stavi. Bud je reflektuje, nebo ne. V tom druhem pripade se snadno stane otrokem jinych, kteri s temi jeho zadratovanostmi budou radi manipulovat.

    ad fetovani
    To se da delat z mnoha duvodu. Napr. pro zabavu. Nebo pro utek z neprijemne racionalni reality. Anebo pro moznost uvidet ony zadratovanosti odjinud. Zmenene stavy vedomi nam oteviraji dvere do racionalne (zatim?) nepoznatelnych oblasti.

    ad nabozenstvi
    To se da delat dobre nebo spatne. Spatne je kdyz to jedinci uzavira cesty k poznani sebe sama, napriklad. V tomto kontextu bych klidne rekl, ze to je jen konkretni zpusob prace s temi zadratovanostmi. Mimochodem, CGJung jim rikal kolektivni nevedomi.

    ad racionalita
    Asi nejsem tak racionalni jako ty, nicmene, i racionalita je jen zidle, na ktere dobrovolne sedime. Vnimam to jako nastroj, ktery muzeme uchopit a neco s nim delat. Jeden z nastroju.

    Teraz som to povedal a tým som to aj dokázal.
    [ Parent ]
     
     
    re: (none / 0) (#16)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 02.06.2006 06:33:20 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    • s heiselbrkem jsem mel spis na mysli klasickou neurcitost pri dukladnejsim zkoumani. Zdali jestli tedy nekdy dojdeme do stadia absolutne - wink,wink detailniho rozpoznani neuronovych jevu buda ta zkoumaci metodologie chca-nechca jevy ovlivnovat a tim padem nas vlastne vzdalovat od poznani. Skoro argument proti "zpytakum", ale bez zpytaku bysme ani netusili, ze se divame jen na stiny v jeskyni.
    • spravne provedene fetovani ma pochopitelne vsechny Tebou zminovane aspekty a dulezitou roli ve vyvoji lidskeho vedomi -pise o tom neboztik Terence McKenna - jeho teorie "zhulene opice" je intuitivne docela verohodna. McKenna byl z klasicke lihne zdejsich (SaFra) space cowboys. Bohuzel psychedelicke vyzkumnictvi sestupem k prostym davum ztratilo kredit a respekt. Taky bych rozdelil mind altering substances podle ucelu. Na kyselce se tezko odpociva, opiaty moc novych dveri za hranice nealterovanho vedomi neoteviraji. Jedine tak po delsim nepretzitem pozivani, ale pak asi moc jedincu uz nebude vyzkumnikem vlastniho nitra.
    • nabozenstvi. Souhlas. V kazde jeho odrude ale vidim ying/yang realitu. Mysticke pruzkumniky na ceste hledani stejne jako suplovani radu a spolecenskeho klubu pro masy. A politicko mocenskou organizaci se vsemi klady a zapory. Z hlediska individualniho pristupu k dogmatum nekladu nabozenstvi vinu za silence typu cnemovych sousedek. Svickove baby by si i bez Jezulatka nasli jinou cestu jak realizovat sve obsese.
    • taky souhlas. Mozna nejsem tak racionalni jak si myslis, mozna mam ostrejsi rozhrani mezi racionalitou a mystikou. Coz asi je uchylka smerem k racionalite. Ale vsechno je jinak a vsechno souvisi se vsim. Do urcite miry ;-)))...



  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Dešifrovaný Mistr Leonardo | 16 comments (16 topical, 0 editorial, 0 pending)

     
    Komentáře: Zobrazení: Řazení:

    Powered by Scoop
    Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
    Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz.
    plné znění podmínek.

    registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky