Sprcha - denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
Denní dávka zdravé kritiky pro osvěžení mysli
 Titulní strana   Všechny články   Všeobecná diskuse   Deníky 
 Co je nového   Co se píše jinde   Politika   Kultura   Média   Technologie   Internet 
Nástrahy Nového světa III - Housky a buns
Postava do jazzu
02.10.2008 21:20:28 MET
(Kompletní deníky/Postava do jazzu's Diary)
A od hygieny k jídlu. V Americe se dá najíst výborně, ale měli byste mít odborný domorodý dozor. Pokud nemáte nikoho, kdo by se vás za Velkou louží ujal, snad vám pomůže těchto pár poznámek.

 
 

Pokud zanedbáte předběžný průzkum jako třeba já nebo Ford Prefect a spolehnete se na své znalosti angličtiny vycházející z anglicko-českého slovníku, můžete spáchat ohavnost na svých chuťových pohárcích. Tak třeba já žil v domnění, že "bun" bude něco jako "houska". Není strašnějšího omylu. Já osobně mám čerstvé slané housky rád, moc rád. A tak jsem si při výjezdu na výlet nakoupil "buns", a to dokonce větší balení, abych ušetřil, protože jsem lakomý. Skalním hamburgerářům by to asi došlo hned, já bohužel prozřel až po požití prvního sousta. "Bun" je totiž ta hnusná sladká a měkká věc, co se do ní dávají hamburgery. V kombinaci s nasládlou šunkou se opravdu jednalo o odpornou kombinaci. Myslím, že jsem i pár buns nakonec vyhodil, protože jsem se na ně už nemohl ani podívat.
Stravitelnější pečivo jsou jednoznačně "bagels". To jsou takové věci s dírou uprostřed, většinou naříznuté, aby se daly otevřít a namazat či naplnit. Těsto je poměrně chutné a existují v několika příchutích, ačkoli já většinou jedl obyčejné, protože se bojím neznáma. V kombinaci s "cream cheese" jde o příjemnou, lehkou a nenáročnou snídani.
Pokud však přece jen vyžadujete něco sladkého, lze sáhnout po "donuts" nebo "muffins", které už jsou dnes ale notoricky známé i u nás, tudíž netřeba blíže popisovat. Připravte se jen na větší rozmanitost výběru.
 
>>> diskuse >>>  

Základní nabídka
- registrace nového uživatele
- jak na to (aktualizace 19.1.03)
- časté dotazy
- vyhledávání

Login
Jméno:
Heslo:
 
Registrace nového uživatele

Komentáře chronologicky (15)
- Vyraz pochazi puvodem z latiny by Boutros el Uam
- Přesně tak by Prokop
- fish slice by andyo
- spatula - nt by andyo
- Zvláštní, by pajout
- česky je to podle mne by andyo
- Máš pravdu by Prokop
- Film jsem neviděl, by Ales Zeman
- O skrobech bude dalsi dil by Boutros el Uam
- Vejce do ztracena by Ales Zeman
- No a u nás v zemi Ahornblattu by Ales Zeman
- a na čem by Tomas
- tomu se u nas rika by Boutros el Uam
- Vynechals Sunny side down by Prokop
- tradicni emerycka snidane (vajicka) by Boutros el Uam

Related Links
- Postava do jazzu's Diary

Komentáře: Zobrazení: Řazení:
 
 
Nástrahy Nového světa III - Housky a buns | 28 comments (28 topical, 0 editorial, 0 pending)
 
 
Buns, muffins, cupcakes (none / 0) (#1)
Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 17.10.2008 00:53:36 MET
(User Info) http://www.squaw.com

scones, bagels, rolls, bearclaws, etc...  ale zadny housky

Od te doby, co jsem se zbavil zidovskych lotru v kaftanech, kteri mne kazde rano prepadavali v garazi, svazaneho mne odvlekli do Noah’s Bagel, kde mi ucpali hubu roubikem z vareneho testa a praktikovali na mne coffeeboarding, tak do Noah’s chodim dobrovolne.
Veci s dirou uprostred jsou specielni zidovske lahudky, pripravene neobvyklym zpusobem, jehoz historii neznam. Kulate s dirou jsou na pocest polskeho dragouna. Vim jen, ze se z testa udela valecek, ktery se spoji do prstence a ten se napred uvari a pak pece. Testo je dost tezke a hutne, spolu s cream cheese (coz je tvarohovy syr) to rozhodne neni “lehka snidane”, i kdyz klasicka americka snidane je o hooodne tezsi.
Zacatkem 20teho stoleti meli pekari baglu v NYC velmi exkluzivni International Bakers Union a do uceni smeli jenom synkove odboraru.

Co je vlastne tradicni klasickou snidani v USA? Bude zalezet na regionu – kolem NYC to budou zidovske bagly, ale vcelku univerzalne to budou vajicka, livance a pork sausage, ktery muze byt treba placaty jako hamburger. Ale o tech treba pozdeji, napred neco informaci o pecivu.
Buns jsou skutecne stvoreny temer vyhradne k obkladani hamburgeru, zadne jine uziti jsem nevidel. Housky, jake znaji obyvatele CR se tu daji sehnat, ale musi clovek vedet co chce, a houskam ci jejich derivatum se rika rolls. Rohliky jsem v USA jeste nevidel, s vyjimkou malych sladkych. Mozna v oblasti, kde se usidlili ve vetsim mnozstvi Cesi (Pennsylvanie, Texas) je tam nejaka mala pekarna produkuje.
Dojem sladkosti buns a sunky je IMHO castecne i vysledkem presolovani jidla v CR. I kdyz cinske uzene veprove je pokryte nasladlou vrstvou zaschle omacky.
Donut (doughnut) je nejblize sladke koblizce. Existuje ovsem v nescislnem mnozstvi variant, napln byva vetsinou zavareninova, nekdy kremova, vzacne cokoladova. Asi nejpopularnejsi snidane “do ruky”. Rozsirily se diky vojakum z WWII – patrily k vojenske snidani.
Muffins jsou docela podobne cupcakes, ale cupcakes jsou sladsi, vyhradne moucnikove. Muffins jsou male buchty, pecene ve formickach, z kterych pri peceni pretecou a vytvori charakteristickou houbovou hlavu – muffin top.
Scones je nekynute pecivo anglickeho typu. Existuji sladke i slane.
Bearclaws jsou sladke buchty, plnene lisko-oriskovou naplni.

  • life's a near death experience
  •  
     
    A neco jako struudl (none / 0) (#6)
    pajout (pajout - zavinutec - gingerall - tecka - cz) 17.10.2008 10:10:33 MET
    (User Info)

    byste tam nemeli?

    Teraz som to povedal a tým som to aj dokázal.
    [ Parent ]
     
     
    Českému štrůdlu (none / 0) (#7)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 17.10.2008 12:49:28 MET
    (User Info)

    se nejvíce blíží americký Apple Pie.

    Ale prodává se i věc, která se štrudl jmenuje, i když to má chuťově blíž k Pop-Tart

    Anyway:

    Apple Strudel

    [ Parent ]
     
     
    spis nez apple pie (none / 0) (#10)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 17.10.2008 15:44:00 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    bych k strudlu prirovnal apple turnover.

    Tady maji strudl a milion vseho jineho.

  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    "Co je vlastne tradicni ... snidani?" (none / 0) (#13)
    Postava do jazzu 12.11.2008 20:35:56 MET
    (User Info)

    V Denveru jsem si dal v hotelu menu "Traditional American Breakfast". Už si přesně nepamatuju, co na tom talíři, ve kterém by mohl cestovat E.T., bylo, myslím, že míchaná vajíčka, klobásky, smažená bramborová kolečka, a nejspíš ještě něco. Bylo to dobré, akorát jsem si řekl, že to sním všechno (z mnoha důvodů, hlavně ze zvědavosti). Jedl jsem asi hodinu, pak jsem se s postprandiálním syndromem vrátil na pokoj, kde jsem si musel na půl hodiny lehnout. Ale je pravda, že jsem pak vydržel až do večera bez jídla. Bylo to daleko lepší než pancakes.
    "He who fucks nuns will later join the church"
    [ Parent ]
     
     
    tradicni emerycka snidane (vajicka) (none / 0) (#14)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 14.11.2008 23:27:06 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    s durazem na tradicni=historicka se asi vraci do dob, kdy se rancheros museli rano natlaskat k prasknuti, aby vydrzeli celej den behind the mule. Budou mit lokalni variace, ale zaklad jsou bilkoviny ve forme vajicek a masa, skroby ve forme brambor, livancu, kase ci chleba (nebo od vseho trochu) a povzbuzovac ve forme kafe (nekdy s mlikem).

    Zakladni otazka u vajicek je zpusob pripravy. Uz jsem to asi psal, ale aby to nemusel pripadny zajemce dohledavat, tak znovu:
    sunny side up - volsky oko, z jedny strany smazeny vejce s tekutym zloutkem a mlecne bilym polohustym bilkem
    over easy - to same jako predchozi, vajicko se ale na moment obrati a udela se miniaturni srazenina i na vrchni strane
    over done - vajicko travi na obou stranach asi stejnou dobu, plne pevne smazene z obou stran
    scrambled - michana s ruznym stupnem dodelanosti od runny pres soft to hard
    soft boiled - na mekko ve skorapce
    hard boiled - na tvrdo ve skorapce
    poached - do ztracena opet lze zvolit soft a hard verzi

    Anebo v omelete, ale to je uplne jina kapitola.

    Navstevnici ze srdce Evropy vetsinou ziskaji pohled jelena v automobilovych reflektorech pri prvni otazce personalu how'd you like your eggs a pote nasleduji dalsi otazky ohledne masa, druhu chleba apod.


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Vynechals Sunny side down (none / 0) (#15)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 15.11.2008 00:36:18 MET
    (User Info)

    můj oblíbený způsob přípravy vajec.  Chce to trošku cviku a správné načasování je základ, ale v podstatě použiješ fišlefl a otočíš sunny side up xichtem dolů na minutu nebo podle chuti.  

    [ Parent ]
     
     
    tomu se u nas rika (none / 0) (#16)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 15.11.2008 00:39:47 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    over easy nebo over done a mam to tam. A nevim co je to fišlefl? Nejaka rybi placacka?


  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    No a u nás v zemi Ahornblattu (5.00 / 1) (#18)
    Ales Zeman 15.11.2008 02:01:43 MET
    (User Info)

    se tomu volskýmu voku ksichtem dolů říká "gently over".

    V Atlanta, Georgia, v docela "posh" hotelu, měli coby součást americké jižanské snídaně ještě "grits", co je hrubá kukuřičná kaše, která mi docela chutnala. Holt jiný kraj, jiný mrav. V Paříži mě zase zaujala kaloricky poněkud skromnější snídaně "café-au-lait avec croissants"; v Londýně nad Temží zase chutné "grilled kippers" coby první chod vydatné British breakfast. Und so weiter...  


    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
    [ Parent ]
     
     
    O skrobech bude dalsi dil (none / 0) (#20)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 15.11.2008 05:11:24 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    a grits tam taky budou.

    ...speekin' o'grids, videl's legracni film o srazce kultur - My cousin Vinny?

  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Film jsem neviděl, (none / 0) (#21)
    Ales Zeman 15.11.2008 13:58:41 MET
    (User Info)

    takže roli jižanských grits ve srážce kultur neznám. Prý velmi dobrá veselohra, která se odehrává na jihu USA, bez slavných filmových hvězd a tak není doceněna, s vyjímkou filmových connaisseurs.


    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
    [ Parent ]
     
     
    Máš pravdu (none / 0) (#22)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 20.11.2008 22:21:33 MET
    (User Info)

    přehlédl jsem.  Fišlefl mne naučil říkat kamarád kuchař.  Odpovídá to anglickému slovu spatchula.  Český výraz neznám.

    [ Parent ]
     
     
    česky je to podle mne (none / 0) (#23)
    andyo 21.11.2008 07:04:00 MET
    (User Info)

    obracečka. Divný výraz:))

    [ Parent ]
     
     
    Zvláštní, (none / 0) (#24)
    pajout (pajout - zavinutec - gingerall - tecka - cz) 21.11.2008 11:07:51 MET
    (User Info)

    oba moje i-slovníky to slovo neznají. Je to taková ta věc na půl cestě mezi špachtlí, lopatkou a plácačkou na mouchy?

    Teraz som to povedal a tým som to aj dokázal.
    [ Parent ]
     
     
    spatula - nt (none / 0) (#25)
    andyo 21.11.2008 11:33:13 MET
    (User Info)



    [ Parent ]
     
     
    Přesně tak (none / 0) (#27)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 21.11.2008 12:53:21 MET
    (User Info)

    buď dřevěný nebo plast, silikon.  V japonských steak house machrujou s ocelovými.

    [ Parent ]
     
     
    fish slice (none / 0) (#26)
    andyo 21.11.2008 11:37:37 MET
    (User Info)



    [ Parent ]
     
     
    Vyraz pochazi puvodem z latiny (none / 0) (#28)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 21.11.2008 19:21:17 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    spatula je v anglictine od 16teho stoleti, zdrobnelina latinskeho terminu spatha, ktery se vztahoval k sirokemu meci (napr. spatharius) a je rovnez puvodem slova spade, coz je cesky ryc.

  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    a na čem (none / 0) (#17)
    Tomas (kasprciuzenáčGmailtečkacom) 15.11.2008 01:55:58 MET
    (User Info)

    (na jakým tuku, jestli jakým) se ty vajíčka dělají?

    A co je vejce do ztracena?
    -

    Berte mě jako takovýho kašpárka
    [ Parent ]
     
     
    Vejce do ztracena (none / 0) (#19)
    Ales Zeman 15.11.2008 02:33:36 MET
    (User Info)

    se jmenují též "ztracená vejce". Což je myslím kalk z němčiny, kde se takto připravená vejce jmenují "verlorene Eier". Ve francoužtině se jmenují "ouef pochés" a anglicky "poached eggs". Povětšinou se připraví tak, že se vejce vyklepnou do vařící vody, do které se doporučuje vrazit trochu octa, aby se bílek co nejrychleji srazil. Ztracená vejce se vyskytují v jihočeské kulajdě, v krokonošském kyselu a v jiných českých polévkách.

    Coby tuk pro vaječné pokrmy se tu povětšinou používá máslo, olivový olej a stolní olej, ale jistě se může použít i jiná zdraví prospěšná mastnota.


    Philosophie: Toujours en ricaner. (Flaubert)
    [ Parent ]
     
     
    V Praze operuje Bohemia Bagel (none / 0) (#2)
    jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 17.10.2008 01:26:40 MET
    (User Info)

    vzyvany expaty.... http://www.bohemiabagel.cz nekolikrat jsem tam taky byl... jako obcerstveni jidelnicku to neni spatne... ale kdyz mi posledne cizinecka legie z nasi firmy lakala at tam s nimi zajdu, zdvorile jsem odvetil ze mi tenhle upscale McDonalds' nelaka, cemuzto popisu jsme se vespolek srdecne zasmali...

    ------------------------------
    Jezovec jsem, a jezovec budu.


     
     
    fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHA! (none / 0) (#3)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 17.10.2008 01:57:51 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    155Kc za bagel with lox and cream cheese??? Highway robbery i pokud je to teda platek lososa. Takovej je v Noah's cca za mene nez $ bura, tedy o vic jak polovinu levnejsi. Bagel s cream-cheese libovolne prichuti je $2.39, s lososovym cream-cheese (co jim ja, ze je dobry a zdravy ;-) je za $2.49.
    Samotnej bagel je za batovskych $0.99, maly kafe za $1.99, ale kdy si zakaznik koupi termo-hrnek od Noah's za $3.00, tak je do nej kafe uz furt jenom za $0.99.

    Taky koukam, ze tam maji kompletni menu, to u nas v bagelovnach vetsinou neni.

    Sem chodil do Noah's pravidelne, ze byli u cesty do prace a jako hodne podniku, maji i svoji debetni kartu. Jednou za cas nabiju kartu pajskou, kartu hodim do popelniku v aute (nekourim, tak je na dokumenty ;-) a pak se nemusim starat jestli mam po kapsach dost penez na housku.
    Ted jsem zmenil cestu do noveho zamestnani, tak kdyz chci nedomaci snidani stavim se spis ve StarFucks, ty jsou taky hustejc umisteny. Sice ted zavreli par provozoven, ale jeste nedavno bylo zertovne oznamovano, ze StarFucks otevira novy obchod uvnitr existujiciho StarFucks ;-))) Byli vsude. Na Taiwanu meli (a asi maji furt) StarFucks i v tovarne na chipy ;-)) 7-11 obchody jsou normalni soucasti vsech taiwanskych FABs, v kterych jsem byl - funguji i jako kantyna, kdyz je kantyna zavrena.

  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Starbucks imperialisti (none / 0) (#4)
    jezovec (jezovec zavináč gmail tečka com) 17.10.2008 02:22:01 MET
    (User Info)

    se nam tu v Praze taky pekne rozlejzaji... zavreli prej kram v Australii a jdou kde cejti prachy, do stary dobry Evropy!

    Otevrou pry v Evrope novych 150 provozoven, zle jazyky tvrdi ze 147 jich bude v Palladiu, dve v Nemecku a jedna v Brusellu... nicmene v Praze je ted cerstvy Starbucks (se stylove vylozenymi SexAndTheCity-like osobami na pohovkach, kdyz jsem sel posledne kolem) na miste jidelny U Rozvarilu!!!! naproti Bile Labuti. SODOMA-GOMORA!

    PS: Je ten Bohemia Bagel trochu predrazeny, co...

    PS2: V antikvariatu sveho dobreho dlouholeteho pritele Jirky K. jsem si dnes zakoupil (tedy byla mi tam darovana) Knihu Mormon v ceskem prekladu z roku 1933, jdu se podivat jestli je to tam predpovezeno...

    ------------------------------
    Jezovec jsem, a jezovec budu.


    [ Parent ]
     
     
    Jestli tam maji neco jako Janovo zjeveni, (none / 0) (#5)
    pajout (pajout - zavinutec - gingerall - tecka - cz) 17.10.2008 10:07:32 MET
    (User Info)

    jiste najdes primerene prisernou pasaz...

    Teraz som to povedal a tým som to aj dokázal.
    [ Parent ]
     
     
    Ajvaj to je nemilé (none / 0) (#8)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 17.10.2008 12:50:53 MET
    (User Info)

    U Rozvařilů mívali tu nejlepší držťkovku co ranní vyprošťovák.

    [ Parent ]
     
     
    Ja myslel, ze Palladium shorelo (none / 0) (#12)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 17.10.2008 19:07:51 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    a oni misto toho vymeni boutiques za Starfucks ;-)) To bude frmol az se tam budou nakafovany frikulini odrazet od zdi ;-)

    Sex&theCity jsou stary brecy ;-))) Ja byl v NYC, kdyz byla premiera, Manhattan byl plnej klonu. Par jich podlehlo podvodnym cestovkam, nejaky dve zensky priletely z Australie a zaplatili asi 20k kazda za package trip, v kterym mely bejt VIP listky na post-premierovou party. Pochopitelne, zadny VIP listky nedostaly a z hvezd serialu/filmu stejne zadna na post-party neprisla ;-))

    Starfucks se nechali inspirovat nasim mistnim prukopnikem kavove kultury. Tam ja obcas nakoupim pul kilca nemleteho Majora Dickasona riznutyho espressem. Koupeny pytlik kafe = kafe zadara nebo 50% sleva na latte.

    S mormonama si uzij - ja do toho obcas koukam v Marriottu (jednu jsem myslim uz slohnul domu), jsou tam v pokoji v supliku vedle bible (v Japonsku maji budhisticky texty), pan Marriott byl vyznamy clen cirkve.
    Je to zajimavy nabozenstvi, ryze americke a zpocatku je ostatni pionyri dusili jak zrzave sirotky, nez pred nima Mormoni utekli do Utahu, kam nikdo nechtel. Jim to pak Mormoni oplatili, zmasakrovali jednu vypravu na Mountain Meadow.
    Ta polygamie jim taky furt kazi reputaci a dle nekterych kritiku mormonska telefonni linka primo k Bohu pro kazdeho mukla, taky muze mit neprijemne nasledky.

  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Neodcházej od nikoho, anižs mu dal radu (none / 0) (#9)
    Prokop (pkrasny@aol.com) 17.10.2008 12:56:53 MET
    (User Info)

    V amerických krámech hledat french bread, případně bagety pečené přímo v krámech.  Costco prodává slušné ciabattas i ostatní chleba v bochnících s křupavou kůrkou.  Také řetězec Paneras Bread peče celkem slušný chleba.

    Větší kšefty jako Safeway Bloom nebo Giant mají oddělení zahraničního jídla a tam lze často najít celozrnný německý chleba - ten hranatý, balený v celofánu - což je pořád lepší než Wonder Bread.

    Ale já si chleba peču sám, žitný něbo pšeničný celozrnný.

     
     
    U nas na Zapade (none / 0) (#11)
    Boutros el Uam (squawbumzavinachorkapostateckacom) 17.10.2008 18:45:38 MET
    (User Info) http://www.squaw.com

    ma slusny vyber vetsina supermarketu. Ale nesmi se jit do regalu mezi Wonderbread vatu, pri tapani se lze optat na artisan bread - remeslnicky chleba.

    Trader Joe's prodava pulky temer klasickeho kulateho bochniku, je v nem ale asi moc drozdi nebo kynul dlouho, protoze ma velke diry.
    V okoli zatoky je dost pekaren, ktere maji rozmanitou produkci, ja mam nejradeji Acme, spatna neni ani Semifreddi's, klasika je sourdough (divoky kvasek, nikoli slechtene drozdi) v Boudin. V turisticke pasti Fisherman's Wharf dokonce pecou ve vyloze, aby tuuuristi melo co ocumovat.

  • life's a near death experience
    [ Parent ]
  •  
     
    Nástrahy Nového světa III - Housky a buns | 28 comments (28 topical, 0 editorial, 0 pending)

     
    Komentáře: Zobrazení: Řazení:

    Powered by Scoop
    Všechny ochranné známky a autorská práva na této stránce náleží jejich příslušným vlastníkům. Autorská práva ke článkům a komentářům vlastní jejich příslušní autoři.
    Provozovatel systému nezodpovídá za obsah kteréhokoliv autorského díla zde uvedeného. Podrobnosti viz.
    plné znění podmínek.

    registrace nového uživatele | jak na to | časté dotazy | vyhledávání || odpadkový koš | kompletní deníky